Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
abcxx schreef:Ik voer soja schroot bij voor de eiwitten en ik lees dat daar de 3 meest essentiële aminozuren in zitten en de verhoudingen lijken ook goed. Moet ik dan toch de amino's van Horseflex extra bijvoeren?
Tessawodan schreef:Bedankt voor jullie input! Ik heb wel een leuke op het oog, maar vind het niet zo netjes om het paard uitgebreid op internet te omschrijven. Ik ben vooral aan het rond kijken naar KWPNers tussen de 3 en 10 jaar, maar zie soms ook leuke appaloosa’s in die leeftijdscategorie voor bij komen. Vandaar dat ik het mij af vroeg om het verstandig is om te testen op in ieder geval pssm 1 en eventueel 2.
Ik heb namelijk ontzettend veel pech met mijn inmiddels overleden paard gehad.
(geen pssm, maar onder andere peesblessures en atrose, etc).
jillaroo schreef:Ik zou testen of op z'n minst even goed naar de bloedlijnen kijken. Vooral omdat het bij KWPN'ers veel vaker voorkomt dan gedacht én om dat het pas tussen de 8 en 10 jaar oud naar buiten komt, als ze al duidelijk syptomatisch worden. Ik koop van bepaalde bloedlijnen echt nooit meer een paard.
Citaat:EquiSeq heeft uit onderzoek geconcludeerd dat PSSM type 2 geen suikeropslagprobleem is, maar een chronisch spierafbraakprobleem. Zij hebben de genen die zij hebben geïdentificeerd P2, P3, P4 en Px genoemd. Deze genen worden semidominant genoemd. Een paard is aangedaan en dus lijder ("heeft PSSM") bij het hebben van 1 copie (bijvoorbeeld n/P2 of n/P4), maar de symptomen zijn meestal heftiger als het paard 2 copieën van het gen draagt (bijvoorbeeld P2/P2 of P4/P4) of meerdere varianten uit het panel heeft (bijvoorbeeld n/P2 in combinatie met n/P4 of n/P3 in combinatie met n/Px).
P2, P3 en P4 worden allen geassocieerd met het ontwikkelen van ernstige spierafbraak in paarden, maar niet alle paarden die deze genen dragen worden symptomatisch. Hiervoor is meestal een trigger nodig en deze kan zich voordoen als het paard zich verwondt of als er bijvoorbeeld een medische ingreep plaats moet vinden. Ook vaccinaties zijn een mogelijke trigger. Symptomen worden vaak pas zichtbaar op een leeftijd vanaf 7 - 10 jaar. P3 en P4 worden door EquiSeq gedefinieerd als mogelijke veroorzaker van Limb Girdle Muscular Distrophy en Myofibrillar Myopathy (MFM).
Px is gelinkt aan Recurrent Exertional Rhabdomyolysis (RER) en komt voor bij volbloeden en daaraan gerelateerde rassen. De aanwezigheid van Px kan de symptomen van een paarden met P2, P3 of P4 versterken. Het is bekend dat er meerdere genen betrokken zijn bij het tot uitdrukking komen van RER. Hier wordt nog verder onderzoek naar gedaan.
Oryani schreef:Ook ik heb vandaag mijn mailtje van CAG binnen gekregen voor mijn warmbloed (BWP), n/n voor p2, p3 en p4 maar wel n/px.
Ik begin binnenkort dit topic eens uit te spitten.
Farjen schreef:Ik heb nog niet alles binnen van resultaten/certificaten maar heb al een kort mailtje met dit gehad:
normal (n/n) for the P2, P4, and Px alleles but has one copy of the P3 allele (n/P3).
Helaas vind ik niet zoveel terug over de P3, is daar al wat meer over gekend? Moet ik heb dan "behandelen" zoals PSSM2?
Zerena schreef:Zerena schreef:Zijn er mensen bekend met hoesten in combinatie met pssm1?
Vandaag de dierenarts gehad, en hij lijkt dampig.
Iets wat we beide niet positief vinden.
Ze had eigenlijk gehoopt dat hij een longontsteking had, dat was een stuk "makkelijker" geweest.
Ik heb echt een fijne dierenarts die zich ook inleest over pssm1.