[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:00

Sterkte Elsje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:01

Sterkte, Elsje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:22

Sterkte gewenst.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:17

Sterkte met het verlies. Pft heb besloten om Fedor (mijn andere fjord) vanaf 10 jaar ieder jaar te laten controleren op chusing. Puur om er snel genoeg bij te zijn. Mis Laukje nog iedere dag (Fedor ook hij is nu veel meer op mij gefocust voor zijn andere weidegenootje heeft hij amper interesse).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:57

He gadsie, sterkte Elsje...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 05:12

Sterkte Elsje

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 04:52

Sterkte, Ohjajoh en Elsje. :-(

Aangezien de bloedwaarden van onze oudere merrie alweer de lucht in gegaan zijn tegenover de vorige keren, hebben we een tijd geleden op aanraden van de dierenarts (met de handen in het haar) de hoeveelheid medicatie met kleine stapjes verhoogd... We geven nu 3 pilletjes per dag (verdeeld over de hele dag), aangezien Lya echt ontzettend begon te hoesten en dit met siroop niet bleek over te gaan.
Met de erg hoge dosis medicatie bleek het eindelijk beter te gaan. Ze ruifde netjes uit tegenover vorig jaar, at goed en stopte met hoesten.
Na een maand of 3 begon ze opnieuw te hoesten en blijken de waarden nóg verhoogd. Veearts stelde NOG een verhoging van medicatie voor. (Na een hele hoop gegoogle vond ik echter dat de meesten maximum 1 pilletje geven!!)
Het ging met VIER weer een tijd beter en pa en ik besloten deze erg hoge dosis stilletjes af te bouwen.
Nu we na weken terug op 2 per dag zitten, is ze weer onophoudelijk beginnen hoesten. We weten echt niet meer wat goed is nu.
De bloedwaarden BLIJVEN slecht, medicatie op niet.
Verder eet ze behoorlijk en loopt ze vrij levendig rond hier.
Maar die hoest... is mijn grootste zorg nu.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:41

Al naar de kliniek geweest voor scopie van de longen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:29

Annekexxx dat klinkt inderdaad zorgelijk. Mijn veearts gaf ook aan - toen het met die mij mij niet goed ging op 1 pil per dag - dat hij paarden kende die er drie nodig hadden. Ik ben eerst Monnikspeper bij gaan geven en nu is hij o.k.. Maar ik moet wel zeggen dat de bloedwaarden van Alex van begin af aan niet zo heel hoog waren. Alleen de andere symptomen waren niet goed / verdwenen niet snel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:10

Ik zou het hoesten als een apart iets gaan behandelen en beschouwen. Dus een onderzoek wat het precies is en vandaan komt, hooi nat gaan maken en meer van dat soort zaken.

Ik heb al die jaren mij niet blind gestaard op de waardes, heeft ook geen enkele zin, want dat ze uiteindelijk gaan stijgen is een vaststaand feit, daar kan je nooit genoeg aan pillen voor in gaan gooien.

Vandaag is het 2 weken geleden dat ik mijn geliefde meiden heb moeten laten inslapen, ik mis ze echt vreselijk. Hunker gewoon naar MiniMe haar begroetingshinnikje alleen voor mij. En Lona, mijn alles, mijn cardioloog, mijn once in a lifetime horse, haar wijze liefdevolle blik en altijd volgende en in de gaten houdende ogen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:38

Ik ga toch ook na mijn vakantie beginnen met medicatie. Ik zie Leo nu echt wel achteruit gaan, dus er moet wel wat gaan gebeuren. Het gaat om een fjord van 25. Met hoeveel begin ik dan en wanneer weet ik of ik op de juiste dosis zit?

DA adviseerde te beginnen met een half. Maar las hier dat mensen begonnen zijn met een kwart.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:56

Sterkte Elsje

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:57

Ik zou met een kwart beginnen Fabster, en dan per week met een kwart ophogen naar een heel. En daarop blijven.
Mijn fjord staat nu bijna 6 jaar op een hele pil.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:37

Ik ben begonnen met 1/4, daarna overgegaan naar 1/2 en daar staat mijn 26jarige Fjordenman nog steeds op. Ergens in aug/sept/okt ga ik weer laten testen. Nadat hij vorige maand opnieuw geschoren is reest hij het weiland in en uit. Scheelt zo ontiegelijk veel met en zonder veel te warme vacht...

Anneke: PPID zorgt voor sneller ontstekingen in het lijf. Voor hetzelfde geld heeft jouw paardje een terugkerende luchtweginfectie. Laat idd de longen eens van binnen bekijken met een scope.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:00

Ik zou ook beginnen met een kwart en na een week of 2 ophogen naar een half. Kijk dan eerst maar eens een tijdje aan wat dat doet voor hem. Mijn E-pony heb ik nu ruim 1,5 jaar op een halve pil en dat gaat heel goed. Alleen afgelopen najaar er tijdelijk een kwartje bijgedaan, maar daar werd ze wat narrig van. Terug naar een half maakte haar weer blij.

Met die terugkerende luchtwegproblemen zou ik ook kijken of je iets kunt doen aan weerstandverhoging, dat zou ik toch niet willen oplossen met meer pergolide. Mijn merrie had achter elkaar hoefzweren waardoor we er achter kwamen dat ze PPID had, die hebben we met pyrogenium weg kunnen werken. Wellicht is zoiets ook nuttig voor jouw paardje. Met alleen pergolide denk ik niet dat ze er goed doorheen was gekomen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:53

Hoesten idd apart aanpakken. De kans dat dat ppid gerelateerd is is bijzonder gering. Al hoest mijn ppider nu ook. Dus da longen en luchtwegen laten controleren of er een flinke keer sputolysyn in gooien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:55

Mijn ppid-er hoest ook. Niet heel erg, maar toch wel dagelijks een kuch. Zou het er dan toch mee te maken hebben, komt blijkbaar toch wel veel voor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:18

Ermee te maken hebben is niet hetzelfde als de oorzaak zijn. Luchtwegproblemen gewoon als luchtwegproblemen aanpakken en ondertussen een normale basis leggen met de prascend.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:36

Wat ik me wel voor kan stellen is dat de aanleiding vanuit PPID komt. De temperatuur regeling is immers vaak van slag, daardoor vaak te warm en dan kunnen ze weer makkelijker kou vatten. Ik zou dus ook kiezen voor duale aanpak,

Wenero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:52

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op de site en snap nog niet helemaal hoe t werkt maar al doende leert men..Ik heb sinds maandag te horen gekregen dat mijn grote vriend ppid heeft..Vermoedens had ik al maar nu bevestigd.Mijn vriendin Marjolein (ook lid van deze site),heeft me hier naar de site gebracht..Erg intressant en leerzaam..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:04

Wen bericht boven jou is van mij haha.

Hoop dat je hier een hoop aan hebt, ik wel iig.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:42

ohjajoh, jeetje heel veel sterkte. Wat een klap, maar een enorme dappere beslissing..
Elsje, ook sterkte

Het gaat hier nog ontzettend goed. Na de kwakkelwinter is dit nu genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:23

Dank je miepmiept, jij hebt ze tenslotte jaren geleden nog in levende lijve mogen ontmoeten, in een vreselijke periode voor mij.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:55

Afbeelding

Mijn knappe Moon is gisteren opeens acuut heel erg bevangen geworden.
Hij zat juist zo lekker in zijn vel, lekker 24 uur buiten en weer wat aan het werk gegaan wat hij heel goed deed.
Mijn voorgevoel is absoluut niet goed, hij is al meer dan 6 jaar cushing patient en alles kwakkelt al sinds een paar jaar heel erg. Hij is 16 en loopt altijd al een beetje op lichte voet ontstekingen.

Ik ben nu met spoed op zoek naar Metacam om de pijn wat te verlichten, mijn hoefsmid komt morgen even kijken, hij staat in een half natte stal en overdag op het zand.
Deze avond wilde hij liever niet lopen, gelukkig kon ik hem nog lokken zodat ik hem toch kon koelen. Hij heeft paracetamol gehad vanavond.

Voel me hier totaal niet goed bij en doe alles wat ik kan....
Hij heeft er nog nooit zo slecht bijgestaan...echt bevangen is hij nooit geweest ik heb het altijd met strikte verzorging kunnen voorkomen.
Ik geef hem 4 weken en anders moet ik die knoop doorhakken vrees ik :( heb hem nu elf en een half jaar...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:06

Is Bute niet geschikter dan Metacam voor hoefbevangenheid. Ik zou de dierenarts laten komen. Acute hoefbevangenheid is een spoedgeval. Ivm hoefbeenkanteling.