[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:47

Abstract
Elevated concentrations of plasma adrenocorticotrophic hormone (ACTH) in horses with pituitary disturbances are often associated with dysfunction of the pituitary’s pars intermedia. The majority of such animals exhibit an increased susceptibility to laminitis, particularly during the autumn. The 24 h plasma ACTH profiles of horses with pituitary pars intermedia dysfunction (PPID), and those of matched controls, were determined in March, June, September and December. Differences in ACTH concentrations between the groups were significant (P < 0.0001), regardless of photoperiod, and persisted throughout the 24 h cycle in all seasons. ACTH concentrations were significantly higher in September and December than in March and June in both groups of animals. Cosinor analysis of the data indicated that the amplitude of changes was season-independent but higher (P = 0.0441) in PPID horses and that a significant interaction (P = 0.0096) existed between body condition (control versus PPID) and season of peak ACTH response. There were significant, but opposite, phase-shift differences in June and September. These results suggest that ACTH has a role as a biomarker of equine PPID providing that appropriate ‘cut-off’ values are used at different times of the year.

Afbeelding

Zuo-Yen Lee, Robert Zylstra, Susan J.A. Haritou, 2003

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:49

Focussed schreef:
Jannepauli">>>
[quote="Focussed schreef:
Misschien wel belangrijke informatie... Bij Cushingpaarden is in december de ACTH piek om 19.00 uur... Om vervolgens weer gigantisch te dalen rond 22.00 uur.

Heb je meer informatie c.q. link? Ook die 4 seizoenen grafiek interesseert me - is mij niks van bekend?[/quote>>>

Ik had hem gister terug gevonden in het oude topic door op m'n eigen bericht op ACTH te zoeken. Ik zit nu op m'n telefoon, zal vanavond als ik thuis ben nog eens zoeken dan kan ik de link hier plakken (lukt niet op telefoon). Tenzij een van jullie hem eerder vindt :D

Ik had een aantal grafiekjes geciteerd en gemarkeerd als belangrijk zodat ze in de beginpost konden worden opgenomen, maar helaas.. Dus zo moeten er meer teruggevonden kunnen worden richting einde vorige topic..

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:50

Ik heb hem voor focussed even gekopieerd

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:52

Super dankjullie voor het opzoeken IMJ en Douraque!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:25

Voert er iemand van jullie met het merk Metazoa????

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:32

Douraque schreef:
Abstract.....

En hij staat in de OP!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:44

Moonlight17 schreef:

hopen dat jij wel antwoord krijgt.
Ik heb het ook al eerder gevraagd. :brr:

Mijn pony krijgt dit wel, al sinds 5,5 maand ongeveer. (vanwege de eczeem ben ik hiermee begonnen)
Is nog niet getest op cushing, maar is waarschijnlijk zo goed als zeker dat ze het heeft.
Voer hier ook gewoon mee door. Het is een fijn product.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:49

Marjo89 schreef:
Moonlight17 schreef:

Mijn pony krijgt dit wel, al sinds 5,5 maand ongeveer. (vanwege de eczeem ben ik hiermee begonnen)
Is nog niet getest op cushing, maar is waarschijnlijk zo goed als zeker dat ze het heeft.

Ow heel toevallig. Hier in de omgeving heeft er wel iemand met het voer gevoerd tijdens een erge periode met cushing (het paardje is er nu weer aardig bovenop) en het werd mij ook aangeraden bij een voeradvies. Zit wel iets meer suiker in als dat ik zou willen, maar is in verbruik waarschijnlijk wel iets goedkoper. Vandaar dacht ik dat misschien mensen hier ook mee voerde en hun ervaringen met het merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:50

Nou zeg Marjo89...
Ik ken het hele merk niet en zo zullen er vast meer zijn, buiten het feit dat soms vragen nu eenmaal niet opgemerkt worden, omdat er bv ernstigere zaken aan de hand zijn op zon moment; geld voor ons allemaal hoor...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:25

Vanmorgen is de dierenarts geweest. Nam uitgebreid de tijd voor ons..

Eerst naar zijn hart gekeken, alles ok.. (was al even bang dat daar ook vocht bij zou zitten omdat hij de laatste dagen ook vocht vast houdt, met name zijn hoofd eigenlijk..)

Vacht is veel en veel te dik. Voor nu advies om hem in jachtmodel te scheren zodat hij in elk geval de ergste warmte kwijt kan (vanmiddag gedaan dus zo terug naar stal om te kijken hoe hij erbij staat)

Been is zwaar gekneusd en daarom gevuld met vocht.. Gewoon rustig laten bewegen en dan zal het vanzelf over moeten gaan..

Dierenarts verteld wat hij allemaal onder de leden heeft.. Dit is gewoon veel, maar dierenarts vond hem nu nog aardig helder en had niet het idee dat hij leed. Uitgelegd dat dit in de avond dus anders is en ik dan wel degelijk het idee heb dat er pijn en lijden in het spel is.. Als dit weer voorkomt komt ze ook bij hem kijken..

Het is een moeilijk beeld, hij lijkt gewoon van alles bij elkaar last te hebben. Dierenarts geeft aan nog even te proberen door te zetten met de medicatie, in de hoop dat hij er toch positief op gaat reageren..
Verder is er gewoon weinig te doen voor Fiek wat zijn extreme uitingen gaat verbeteren..
We proberen het dus even zo. Ik ben eerst even benieuwd of ik hem nu de eerste avond niet drijfnat aan ga treffen zo op stal.. Hou jullie op de hoogte (ben nog niet helemaal bijgelezen..)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:01

ohjajoh6 schreef:
Nou zeg Marjo89...
Ik ken het hele merk niet en zo zullen er vast meer zijn, buiten het feit dat soms vragen nu eenmaal niet opgemerkt worden, omdat er bv ernstigere zaken aan de hand zijn op zon moment; geld voor ons allemaal hoor...

Nou weet niet of het je opvalt.
Maar er worden hier meer vragen gesteld, en sommige worden compleet overgeslagen alsof ze lucht zijn.

Om terug te komen op metazoa,
ik voer het wel. En ik ken nog meer mensen ook met paarden zonder cushing, en paarden doen het er erg goed op.
Het suiker gehalte vind ik wel meevallen in het gebruik, ik voer 150 tot 200 gram per dag.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:19

Fiek vanavond niet bezweet aangetroffen in de stal.. Achteraf ben ik ineens huiverig.. Het zweten is een symptoom wat hij niet op basis van zijn karakter kan onderdrukken.. Nu scheren we hem, en blijft hij te koel om zo te gaan zweten.. Terwijl hij zich misschien van binnen toch niet lekker kan voelen en dit dan slecht laat zien omdat hij op karakter door blijft lopen zeg maar...
Ik kijk het aan weer, heb de dierenarts gevraagd opnieuw op insuline en glucose te gaan testen om te kijken wat daar inmiddels aan de hand is allemaal..

Vanavond was Cris (de 24 jarige van mijn moeder, cushing, sinds 2,5 week op 1/2 prascend per dag) drijfnat en liet vreemd onrustig gedrag zien...
Is de een rustig, begint de ander..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:34

Fijn dat ie er vanavond relaxed bijstond superroos! Afwachten dus..
Vocht in/om het hoofd (halve maansgezicht) is ook typisch cushing. Bij de mijne leek de kaak ook voller, bollere wangen zeg maar..
komt ook door de cortisol.

Hopelijk valt de ander mee!

Meiden als je geen antwoord krijgt, weten wij het wrs ook niet, en anders vraag je het heel rustig nog een keer, lijkt mij geen probleem toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:36

Tja Roos, en om het nog vreemder te maken.. ook mijn merrie stond vandaag opeens drijfnat in 't zweet..
iets in de Gelderse lucht?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:40

IMJ, zag je dat het bij jouw paard afnam, die zwelling, toen de prascend zijn werk begon te doen? Dan kan ik dat als kenmerk ook een beetje aanhouden bij Fiek misschien..

JP, wat gek zeg..?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:44

Het is natuurlijk ook wel warm voor de tijd van het jaar. Bij ons was het 11 graden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:45

Was het warm in nederland dan? SR... Als hij zweet omdat hij opvliegers heeft voelt hij zich niet goed omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.Misschien voelt hij zich toch iets beter met eem strookje kaal? Een dik hoofd heeft mijn paard nooit gehad,kan dat ook nog?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:48

Ja de mijne had ook een opgezet hoofd,is met de pergolide weer verdwenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:56

cynthiar schreef:
Het is natuurlijk ook wel warm voor de tijd van het jaar. Bij ons was het 11 graden!

Bij ons maar een graad of 7 en een straf windje, waterkoud - paard heeft een dun dekentje op, ze staan dag en nacht buiten (open schuilstal). Het viel me op dat ze opeens superlang, maar niet wollig, haar heeft - lijkt wel een stekelvarken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:02

Ja dat stekelhaar krijgt mijn paard ook altijd in de winter, die haren worden dan wel 10 cm lang!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:27

En mijne had juist weer helemaal geen opgezet hoofd, maar juist heel scherp gelijnd (kaak en neusbeen). Ook geen bolling boven de ogen, maar de normale diepe kuilen die horen bij een paard van zijn leeftijd.

Zijn vacht is nu wel heel goed. Wat langer dan zomers, maar veel dunner en toch nog lekker luchtig. (minder dicht)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:30

SuperRoos schreef:
Vanmorgen is de dierenarts geweest. Nam uitgebreid de tijd voor ons..

Eerst naar zijn hart gekeken, alles ok.. (was al even bang dat daar ook vocht bij zou zitten omdat hij de laatste dagen ook vocht vast houdt, met name zijn hoofd eigenlijk..)

Vacht is veel en veel te dik. Voor nu advies om hem in jachtmodel te scheren zodat hij in elk geval de ergste warmte kwijt kan (vanmiddag gedaan dus zo terug naar stal om te kijken hoe hij erbij staat)

Been is zwaar gekneusd en daarom gevuld met vocht.. Gewoon rustig laten bewegen en dan zal het vanzelf over moeten gaan..

Dierenarts verteld wat hij allemaal onder de leden heeft.. Dit is gewoon veel, maar dierenarts vond hem nu nog aardig helder en had niet het idee dat hij leed. Uitgelegd dat dit in de avond dus anders is en ik dan wel degelijk het idee heb dat er pijn en lijden in het spel is.. Als dit weer voorkomt komt ze ook bij hem kijken..

Het is een moeilijk beeld, hij lijkt gewoon van alles bij elkaar last te hebben. Dierenarts geeft aan nog even te proberen door te zetten met de medicatie, in de hoop dat hij er toch positief op gaat reageren..
Verder is er gewoon weinig te doen voor Fiek wat zijn extreme uitingen gaat verbeteren..
We proberen het dus even zo. Ik ben eerst even benieuwd of ik hem nu de eerste avond niet drijfnat aan ga treffen zo op stal.. Hou jullie op de hoogte (ben nog niet helemaal bijgelezen..)

Als er al een hoop speelt in zijn lijf en de prascend zet ook nog een alles op zijn kop, dan is het eigenlijk wel logisch dat van alles nu de kop op steekt. Prascend veranderd natuurlijk wel de hele hormoonhuishouding, wat uiteindelijk wel weer positief uitpakt, maar tot die tijd is het best heftig, denk ik zo.

Hopelijk knapt hij op!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:32

Marjo89 schreef:
Moonlight17 schreef:

Nog nooit van gehoord.. :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:16

cynthiar schreef:
Ja de mijne had ook een opgezet hoofd,is met de pergolide weer verdwenen.

Ja, hier ook. :j

Het was hier ook zacht (temp).

Die van mij had ook heel lang haar. Hij leek er dik van, terwijl hij juist op goed gewicht was ten tijde van de cushing. Mijn handen verdwenen helemaal in het haar en als ik hem opzadelde lag het chabrak 'lager' dan het haar wat er omheen niet plat gedrukt werd, singel verdween ook.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:17

Hier precies zo IMJ