Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:08

Klopt. Ik zie bijzonder weinig paarden die van nature een gelijke hoefvorm hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:59

Die van mij heeft wel gelijke voeten maar die heeft het probleem dat ze op ijzers enorm plat gaat.
Waardoor dat precies komt weet ik niet maar er is iets met de voetas ofzo. En dat ze daarom zo plat wordt met ijzers.
Zonder ijzers gebeurt dit niet.
Er was ook iets met het straalbeen. Het was rontgenologisch wel goed, een 1 en een 2 had ze dacht ik. Maar het straalbeen ligt iets gekanteld, ze hadden moeite deze op de foto te krijgen.
Misschien heeft dat er wel mee te maken.

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:16

Pf. gek zeg, die van mij had dus een twee op het straalbeen.. dat is nu wel iets erger geworden. artrose...

gek dat de verhalen toch een beetje samen komen..:S die van mij staat ook gekanteld...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:42

femo schreef:
Pf. gek zeg, die van mij had dus een twee op het straalbeen.. dat is nu wel iets erger geworden. artrose...

gek dat de verhalen toch een beetje samen komen..:S die van mij staat ook gekanteld...

Oh echt?
Ik vraag me af wat er eerder was. De problemen in de rug of in de voeten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:08

die van mij heeft ook ongelijke voorvoeten. 1 platte met flares en 1 normale. Ze wordt nu niet meer gereden, maar ze kan niet zonder ijzers. Dan lijkt ze net hoefbevangen. Laatst nog een keer ijzerloos geprobeerd, maar kon het niet aanzien. Ijzertje eronder en ze galoppeerde de wei weer door.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:21

Setteli schreef:
die van mij heeft ook ongelijke voorvoeten. 1 platte met flares en 1 normale. Ze wordt nu niet meer gereden, maar ze kan niet zonder ijzers. Dan lijkt ze net hoefbevangen. Laatst nog een keer ijzerloos geprobeerd, maar kon het niet aanzien. Ijzertje eronder en ze galoppeerde de wei weer door.

Hoe komt het dat zie niet meer gereden wordt?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:47

door de ks, werd ze gevaarlijk door. Lees mijn berichten maar even. Ze is nu drachtig, dus ze heeft een andere taak gekregen :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:49

Setteli schreef:
door de ks, werd ze gevaarlijk door. Lees mijn berichten maar even. Ze is nu drachtig, dus ze heeft een andere taak gekregen :)

Jaaa ik zag het. Door het staakgedrag. Hebben ze de flare voet weer goed gekregen?

Je hebt meerdere paarden zag ik.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:02

Gelukkig doet dhr Back het al onderzoeken, want het is best een interessante casus dat er blijkbaar een verband blijkt te bestaan tussen KS ( het klinisch last hebben van de ks) en ongelijke voorvoeten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:07

Nee die heeft ze nog steeds. Nadat de hoefsmid is geweest ziet het er weer redelijk netjes uit, maar vlak voordat ie weer komt, is het wel erg.

Ja ik heb meerdere paarden, teveel eigenlijk. Financieel best moeilijk. Maar ik kan er geen een weg doen. Mijn Jazzy (die met KS) had dit jaar eigenlijk haar laatste veulen moeten krijgen, maar helaas werd het een doodgeboren tweeling. Ik wilde zo graag nog een nakomeling van haar fokken en vooral van deze hengst, dus haar toch opnieuw laten dekken. Ging niet van een leien dakje, dus al met al financieel weer teveel gekost dan vooraf ingecalculeerd.

Haar 3-jarige dochter (v. Power and Paint) heb ik nu net zadelmak en het rijden gaat echt super. Zo ontzettend braaf! Een verademing na dat gedoe met Jazzy. Dus ik heb gelukkig weer iets te rijden na al die tijd. Dat is het wachten wel waard geweest.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:35

Suzanne F. schreef:
femo schreef:

Oh echt?
Ik vraag me af wat er eerder was. De problemen in de rug of in de voeten.

ja! dat vraag ik me ook idd af.. eerlijk gezegd denk ik de voeten... omdat ze door de pijn hun rug makkelijker vast kunnen zetten. dan dat ze hun voeten vast zetten.. of is dat nou heel simpel gedacht? :o

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:38

Setteli schreef:

Die van mij kan ook abosluut NIET zonder ijzers. dan gaat ze idd heel raar staan! ik heb altijd gedacht door dat rare staan die KS zijn gekomen... maar nu blijkt ze ook die gekke hals te hebben..

wel interessant om die verbanden te lezen, ook al die ongelijke voeten en pijnlijke voeten van jullie paarden! :O

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:09

Hier inderdaad ook iets met voeten, maar ook ongunstige bouw. Na ijzers was de rug wel duidelijk minder pijnlijk.

Ik vind het lastig hoor, waar begint t nou mee?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:22

ja, die van mij kreeg een hele goede beoordeling bij het kwpn op de bouw..

er staat idd wel een paardje op mijn stal met ook KS, en die is flink overbouwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:32

femo schreef:
ja! dat vraag ik me ook idd af.. eerlijk gezegd denk ik de voeten... omdat ze door de pijn hun rug makkelijker vast kunnen zetten. dan dat ze hun voeten vast zetten.. of is dat nou heel simpel gedacht? :o

De kliniek dacht dat de KS er eerst was en dat ze daardoor in beweging ging compenseren waardoor ze zichzelf blesseerde....

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:36

maar dat wat kantelen van het straalbeen, is toch niet alleen maar overbelasting?! :) is toch aangeboren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:24

femo schreef:
maar dat wat kantelen van het straalbeen, is toch niet alleen maar overbelasting?! :) is toch aangeboren?

Klopt. Maar zou de ligging van het straalbeen de groei van de rug hebben kunnen beinvloeden? Misschien wel. Ik weet het niet.
De vraag blijft dan nog of alleen de ligging van het straalbeen heeft gezorgd voor de problemen van de hoefbanden of dat de rug dit heeft veroorzaakt.

En mocht dit zo zijn, dat een gekanteld straalbeen Kissing Spines veroorzaakt, dan zou er in de hengsten/merrie selectie rontgenologisch strenger op geselecteerd moeten worden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:28

Kissing spines komt nu natuurlijk ook steeds meer naar voren, nu er meer mogelijk is en steeds meer mensen foto's gaan maken. Daarvoor was het misschien gewoon een rotknol die niet mee wilde werken of kreupel op de benen etc, waar nu vaak verder gezocht wordt. Denk een hele goede ontwikkeling en zeker geen verkeerde om daar strenger naar te kijken denk ik...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:33

met die rede durf ik eigelijk ook geen veulen meer te fokken met haar. (als ik haar niet inslaap.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:35

femo schreef:
met die rede durf ik eigelijk ook geen veulen meer te fokken met haar. (als ik haar niet inslaap.)

Hier hetzelfde. Ik fok er ook niet mee.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:44

Ik dacht dat dat kantelen een gevolg was van te hoge hielen, en die zijn vaak een gevolg van verkeerd bekappen.

Volgens mij is de KS dan eerder een gevolg van het feit dat het paard gevoelig loopt zonder dat men het ziet (omdat de pijn aan beide voorvoeten voorkomt).

Anderzijds valt het mij ook op dat hier enkele jonge paarden in voorkomen (5 jaar). Deze paarden zijn nog niet volgroeid (de rug toch niet), en idd, bij het inrijden hoeft er soms niet veel verkeerd te gaan om daar letsels te krijgen, aangezien die wervels nog niet volledig "verbeend" zijn. Wat mij nog es versterkt in mijn overtuiging dat veel paarden te jong ingereden worden, en meer baat zouden hebben met een heel grondige voorbereiding vanaf de grond, zoals dit bijv. in de Spaanse Rijschool gebeurt/gebeurde.

Wat mij weer op een volgende vraag brengt: een 5jarige die enkel KS heeft in de rug (dus geen artrose in de voeten of zo), zou die dan niet meer te revalideren zijn, aangezien die wervels nog niet volledig verhard zijn en het er nog kan "uitgroeien"? Of is de prognose door hun jonge leeftijd juist extra slecht?

Met zo'n paard zou ik wel een veulen durven fokken (als het paard het zelf aankan natuurlijk), maar enkel voor "eigen gebruik" en van jongsaf aan alles heel goed opvolgen: correcte hoefstand, paard sterk genoeg maken voor het inrijden, correct rijden (academisch/klassiek), natuurlijk bekappen (liefst natural balance, maar dat hebben we nog niet in België), eventueel supplementen tegen artrose, dus het volledige plaatje waar ik in geloof.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:06

Jammer, anders had je best een veulentje van die van mij mogen fokken.

die van mij heeft iets geks.. ik weet het niet.. ze heeft meerdere botproblemen en ik fok pas een veulen als ik zeker weet dat het niet erfelijk is, en dat ze zonder pijn in het land kan staan. :)

ik weet natuurlijk niet wat de fokker heeft uitgespookt, maar ik kocht haar als zadelmak.
En ik heb er in een jaar tijd misschien 14 x opgezeten. ;) en dan alleen maar lang en laag en rond en laag.. denk niet snel dat het van training komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:03

hwn schreef:
Ik dacht dat dat kantelen een gevolg was van te hoge hielen, en die zijn vaak een gevolg van verkeerd bekappen.

Volgens mij is de KS dan eerder een gevolg van het feit dat het paard gevoelig loopt zonder dat men het ziet (omdat de pijn aan beide voorvoeten voorkomt).

Anderzijds valt het mij ook op dat hier enkele jonge paarden in voorkomen (5 jaar). Deze paarden zijn nog niet volgroeid (de rug toch niet), en idd, bij het inrijden hoeft er soms niet veel verkeerd te gaan om daar letsels te krijgen, aangezien die wervels nog niet volledig "verbeend" zijn. Wat mij nog es versterkt in mijn overtuiging dat veel paarden te jong ingereden worden, en meer baat zouden hebben met een heel grondige voorbereiding vanaf de grond, zoals dit bijv. in de Spaanse Rijschool gebeurt/gebeurde.

Wat mij weer op een volgende vraag brengt: een 5jarige die enkel KS heeft in de rug (dus geen artrose in de voeten of zo), zou die dan niet meer te revalideren zijn, aangezien die wervels nog niet volledig verhard zijn en het er nog kan "uitgroeien"? Of is de prognose door hun jonge leeftijd juist extra slecht?

Met zo'n paard zou ik wel een veulen durven fokken (als het paard het zelf aankan natuurlijk), maar enkel voor "eigen gebruik" en van jongsaf aan alles heel goed opvolgen: correcte hoefstand, paard sterk genoeg maken voor het inrijden, correct rijden (academisch/klassiek), natuurlijk bekappen (liefst natural balance, maar dat hebben we nog niet in België), eventueel supplementen tegen artrose, dus het volledige plaatje waar ik in geloof.

Die van mij heeft absoluut geen hoge hielen. Juist het tegenovergestelde, lage verzenen.

Die van mij heeft 'alleen' KS en is 5 jaar. VOlgens de artsen wordt het alleen maar slechter en kan het nooit beter worden dan dit. Het kan er nooit uitgroeien.

Ik zou er nooit mee durven fokken omdat niet bewezen is dat het geen erfelijke factor heeft. Volgens de artsen zit er waarschijnlijk wel een erfelijke factor in. Van bepaalde hengsten zie je duidelijk meer KS dan bij andere hengsten.
Maar het kan ook een secundair probleem zijn en dan ben ik benieuwd naar de voorvoetproblemen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:57

Een vraagje: mankt(e) jullie paard vooraan, of was daar niets van te merken? Want heb hier zelf ook eentje waar ik soms mijn twijfels over heb maar nog niet onderzocht op beenproblemen of KS, behalve via osteo en thermografie. DA minimaliseert het probleem, paard blijft ook wel netjes haar werk doen, maar ik vind haar stijver dan een tijd geleden. Ze is wel erg schrokkerig en te dik, zou ook ietwat overbelaste lever hebben hierdoor, en volgens mij is het zadel net een tikkeltje te lang (volgens de zadelpassers kan het nog net, maar als je het dan toevallig 1 cm meer naar achter legt, is het mss "net niet").

Ik probeer er eerst wat gewicht af te krijgen, ook es rondkijken voor nieuw zadel, ontgiftingskuur voor de lever, maar indien de problemen dan blijven, zal ik toch verder onderzoeken denk ik, al moet je haar al echt goed kennen om er iets aan te zien, en ze doet braaf haar werk, heb haar al veel erger gekend (ze kon niet eens haar hoofd naar rechts draaien toen ik haar kocht, zo vast zat ze).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:20

hwn schreef:
ontgiftingskuur voor de lever,.

Ipv dit zou ik eerst naar een goede kliniek rijden voor onderzoek.