Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Setteli schreef:die van mij heeft ook ongelijke voorvoeten. 1 platte met flares en 1 normale. Ze wordt nu niet meer gereden, maar ze kan niet zonder ijzers. Dan lijkt ze net hoefbevangen. Laatst nog een keer ijzerloos geprobeerd, maar kon het niet aanzien. Ijzertje eronder en ze galoppeerde de wei weer door.
Suzanne F. schreef:femo schreef:Pf. gek zeg, die van mij had dus een twee op het straalbeen.. dat is nu wel iets erger geworden. artrose...
gek dat de verhalen toch een beetje samen komen..:S die van mij staat ook gekanteld...
Oh echt?
Ik vraag me af wat er eerder was. De problemen in de rug of in de voeten.
Setteli schreef:die van mij heeft ook ongelijke voorvoeten. 1 platte met flares en 1 normale. Ze wordt nu niet meer gereden, maar ze kan niet zonder ijzers. Dan lijkt ze net hoefbevangen. Laatst nog een keer ijzerloos geprobeerd, maar kon het niet aanzien. Ijzertje eronder en ze galoppeerde de wei weer door.
femo schreef:ja! dat vraag ik me ook idd af.. eerlijk gezegd denk ik de voeten... omdat ze door de pijn hun rug makkelijker vast kunnen zetten. dan dat ze hun voeten vast zetten.. of is dat nou heel simpel gedacht?
femo schreef:maar dat wat kantelen van het straalbeen, is toch niet alleen maar overbelasting?!is toch aangeboren?
hwn schreef:Ik dacht dat dat kantelen een gevolg was van te hoge hielen, en die zijn vaak een gevolg van verkeerd bekappen.
Volgens mij is de KS dan eerder een gevolg van het feit dat het paard gevoelig loopt zonder dat men het ziet (omdat de pijn aan beide voorvoeten voorkomt).
Anderzijds valt het mij ook op dat hier enkele jonge paarden in voorkomen (5 jaar). Deze paarden zijn nog niet volgroeid (de rug toch niet), en idd, bij het inrijden hoeft er soms niet veel verkeerd te gaan om daar letsels te krijgen, aangezien die wervels nog niet volledig "verbeend" zijn. Wat mij nog es versterkt in mijn overtuiging dat veel paarden te jong ingereden worden, en meer baat zouden hebben met een heel grondige voorbereiding vanaf de grond, zoals dit bijv. in de Spaanse Rijschool gebeurt/gebeurde.
Wat mij weer op een volgende vraag brengt: een 5jarige die enkel KS heeft in de rug (dus geen artrose in de voeten of zo), zou die dan niet meer te revalideren zijn, aangezien die wervels nog niet volledig verhard zijn en het er nog kan "uitgroeien"? Of is de prognose door hun jonge leeftijd juist extra slecht?
Met zo'n paard zou ik wel een veulen durven fokken (als het paard het zelf aankan natuurlijk), maar enkel voor "eigen gebruik" en van jongsaf aan alles heel goed opvolgen: correcte hoefstand, paard sterk genoeg maken voor het inrijden, correct rijden (academisch/klassiek), natuurlijk bekappen (liefst natural balance, maar dat hebben we nog niet in België), eventueel supplementen tegen artrose, dus het volledige plaatje waar ik in geloof.