[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:50

Roane@ haha zou wel leuk zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:52

casperzazoe schreef:
hee wat doen jullie tegen wondjes op het hoofd?
zazoe heeft nu wondjes onder zijn oog en boven zn neus enzo..

Ik smeer op wondjes altijd een heel dun laagje levertraanzalf, te koop bij welkoop en boerenbond.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:04

Bij mij heeft ze een eczeemkap op van premiere.

Heel lelijk lomp ding, maar werkt als een tierelier!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:26

Mindim schreef:
casperzazoe schreef:
hee wat doen jullie tegen wondjes op het hoofd?
zazoe heeft nu wondjes onder zijn oog en boven zn neus enzo..

Ik smeer op wondjes altijd een heel dun laagje levertraanzalf, te koop bij welkoop en boerenbond.

ik smeer de aloe vera creme van de action

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:06

Bij wondjes gebruik ik Traumeel, dat gaat ook de jeuk tegen en werkt heel snel.

Doen jullie paarden trouwens ook zo panisch bij het Derfen smeren? Ik kan niet zo goed peilen of het haar nou prikt (onder de buik/in de liezen), of dat ze het gewoon vindt stinken :Y)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:08

Op haar buik trekt ze hem wel in (omhoog) maar dat doet ze erg snel, ook bij water reageert ze zo lekker extreem.. Echte merrie wat dat betreft :+

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:18

Het seizoen is nog maar net begonnen en de eerste scheur van zo'n 50 cm dichtgenaaid. |(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:20

Rhys, hier totaal niet. Op haar buik voel ik zelfs een soort van opluchting. Haar hoofd wil ze niet heel graag, maar dat snap ik ook wel, want het stinkt. :=

Santos, hier ook al 4 grote scheuren en een hoop gaten dichtgenaaid, en er zijn ook alweer nieuwe bij gekomen. Stom he..

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:36

Ik ben op zoek naar een goed middel tegen zomereczeem voor mijn bijrijdpaardje!

Hiervoor heb ik altijd TKC 97 gebruikt, wat erg goed werkte, maar daar zit een soort petroleum in waardoor het spul in de volle zon kan leiden tot brandwonden. Ook over MTG heb ik goede verhalen gehoord, maar eveneens hetzelfde probleem. De paarden staan bij ons overdag in de weide en ik rijd meestal in de ochtend, waarna het paard dus de weide opgaat.
Weten jullie of er losse halsstukken zijn? Dan zou ik dat daarna over haar hals kunnen trekken.

Helaas gaan supplementen etcetera niet zo goed werken, ik denk niet dat de eigenaar daar achter staat. Ik ben er ook niet elke dag, dus het zou fijn zijn als het middel niet iedere dag aangebracht hoeft te worden!

Dus welk middel raden jullie mij aan?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:12

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:44

Ik had op dit forum is een keer z'on recept voor jeuken en zomerexceem enz gezien dat je zelf kon maken. Maar nu kan ik het niet meer vinden.. Weet iemand het recept of waar het staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:24

Sushilla88 schreef:
Ik ben op zoek naar een goed middel tegen zomereczeem voor mijn bijrijdpaardje!

Hiervoor heb ik altijd TKC 97 gebruikt, wat erg goed werkte, maar daar zit een soort petroleum in waardoor het spul in de volle zon kan leiden tot brandwonden. Ook over MTG heb ik goede verhalen gehoord, maar eveneens hetzelfde probleem. De paarden staan bij ons overdag in de weide en ik rijd meestal in de ochtend, waarna het paard dus de weide opgaat.
Weten jullie of er losse halsstukken zijn? Dan zou ik dat daarna over haar hals kunnen trekken.

Helaas gaan supplementen etcetera niet zo goed werken, ik denk niet dat de eigenaar daar achter staat. Ik ben er ook niet elke dag, dus het zou fijn zijn als het middel niet iedere dag aangebracht hoeft te worden!

Dus welk middel raden jullie mij aan?

Begrijp ik het goed dat het paard geen eczeemdeken draagt verder?

Ik heb net een tweede RSIH aangeschaft *\o/*

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:49

Nee, ze draagt inderdaad geen eczeemdeken. Om de een of andere reden worden de dekens finaal gesloopt... Daarnaast heb ik liever dat ze gewoon in het zonnetje kan lopen.

Ik had de eczeem met TKC onder controle, maar wil dus eigenlijk iets anders waardoor ze wel goed daarna in de zon kunnen lopen zonder kans op brandwonden.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:07

@ yvonnedv : tektonic heb ik bij mijn Da nagevraagd maar hij raad het me ten sterkste af. Het is een pour on die voor runderen gebruikt wordt. De reden waarom je het beter niet op een paard smeert is omdat een paard een veeel dunnere huid heeft dan een rund en door het product er een serieuze reactie kan optreden. Hij heeft zo al paarden gezien die van de ene op de andere moment er gigantisch op reageerden en hun rug plekken vertoonde met ernstige wondes. Hij heeft me het dus afgeraden.

De advantix voor honden zou in mindere maten geconcentreed zijn.

Nu ik moet zeggen, ik heb tkc zo'n 15 jaar gebruikt en alhoewel er hiet velen zijn die bang zijn dat hun paard verbrand heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik gebruik wel heel weinig vloeisto (liever te weinig dan te veel) en enkel tussen de haren. het smeren doe ik in de vroege avond als de zon niet meer zo hard schijnt zodat het product gedurende de nacht wat kan intrekken.

@yvonnedv: wat vr type is je paardje? want qua huiddikte is er ook een verschil natuurlijk.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:09

Nou mijn meisje is toch begonnen met schuren. Gelukkig niet zo heel erg en de manen en staart zitten er ook nog aan. Nou wil ik haar al dagen wassen, maar loop tegen een probleem aan. We hebben 2 spoelplaatsen, 1 gewone ruimte, maar daar mag je geen shampoo's en zo gebruiken en een ruimte waar een klein afstapje in is. Daar mogen we dus wel gebruik maken van onze shampoo. Nu dus het probleem, juist in die spoelplaats gaat ze niet. Als het al lukt om haar erin te zetten, dan staat ze er binnen 2 tellen ook weer naast. Erg lastig dus, want ik wil haar ermee helpen.

Kreeg nu de tip om met emmers buiten aan de slag te gaan, maar ook dan moet ik oppassen met het schuim. Dus we gaan klooien haha. Ik heb in elk geval 2 proefverpakkingen derfen besteld, kijken of het verlichting geeft, de klitwortel doet helaas niets meer. Ook al contact opgenomen met de winkel ivm een goede deken. Ik hoop dat ik het een beetje kan beperken voor der, zou fijn zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:36

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:03

Endure van Farnam kun je nog proberen. Het is ook een insecticide en geeft geen brandwonden in de zon.
Derfen is bij mij ook 1e keuze middel (ook omdat het natuurlijk is), maar mag niet direct in zon worden opgesmeerd. Maar dat kun je voorkomen door bijv op bewolkte dag op te doen. Derfen hoeft nl niet dagelijks! Eerder 1 keer in de 5 a 7 dagen. Derfen is veel zuiniger in gebruik dan Endure en daardoor veel goedkoper, maar zeker niet minder wat betreft de werking. Het stinkt wel meer en kan vlekken geven op paarden met lichte vacht. Endure geeft geen vlekken.
Endure zou 2 weken moeten werken, alhoewel dit mijn eigen ervaring niet is ;-)
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 17-05-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:10

Z-itch heeft zo te lezen ook dezelfde werkzame stof als Endure. Z-itch is trouwens ontzettend duur, 1 pakje voor normaal paard gaat 6 weken mee. Dat is 33 pond per 6 weken!

Mijn DA geeft als tip mee: Defendog

roosje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:35

ik wil derfen voor mijn fjord kopen, maar waarmee is dit het beste te mengen of ik kan je het ook goed zonder te mengen gebruiken

Gr

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:10

Roosje15, ik meng de derfen niet, maar anders kan je het volgens mij wel mengen met uierzalf oid. :)

Ik heb ook een vraagje! Zijn er hier ook mensen met een paard wat overgevoelig reageert op wol?? Ik dacht, misschien ligt het aan de supergevoelige eczeem-huid?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:11

Ik heb mijn vriend vanmiddag naar de ruitersportzaak gestuurd (die open was) om iets tegen de jeuk te halen. Het was echt verschrikkelijk. Nilay's staart is nu echt een wc-borstel om te zien en hij had er zo veel last van... komt vriendlief op stal met een fles equishine! :roll: Hij heeft nog speciaal gevraagd aan een medewerker of dat geschikt was tegen de jeuk. Waarom weten medewerkers van een ruitersportzaak dat niet? :( Dus nu heb ik nog niets om het te verzachten en bovendien mag ik terug naar die winkel om de fles terug te brengen.

Ik heb hier in de kasten gezocht en kwam nog wel een flesje appelazijn tegen. Zal dat iets doen? En kennen jullie misschien nog een huistuinenkeukenmiddeltje waar ik naar kan zoeken in huis? Ik ga zo terug naar stal om hem binnen te halen. Dus als ik dan nog iets voor hem kan doen dan zou dat mooi zijn.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:15

Malenka, als huismiddeltje kun je gewone azijn mengen met water. Dit is jeukstillend. Heb je toevallig Dettol in huis? Of citroensap? Deze kun je ook mengen met water. Evt lavendelolie, meest hekel hebben ze aan de geur van eucalyptus. Het werkt even een aantal uurtjes tegen vliegen.
Tegen de muggen voor nu is het toch het beste om je paard binnen te zetten tot het donker is. Of tot morgen vroeg uur of 9. Het is momenteel heel erg met de vliegjes idd!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:18

Sushilla, zoek je nou een halsdeken voor op de wei, of een halsdeken voor tijdens het rijden?

Kreeg net bericht dat Wisse vandaag met rijden erg jeukig was, zowel tijdens het rijden als op de poetsplaats; drentelig en veel staartzwiepen. Vandaag was het hier ook wel erg lekker knutjesweer volgens mij; zijn er meer paarden ineens aan het jeuken?
Heb gezegd dat ze de pagony-deken maar op moet doen (bedekt meer) en ik smeer hem morgenvroeg wel in met Derfen. Zal even op zoek gaan naar nieuwe vliegenspray, kunnen ze dat sprayen voor het rijden en ook weer het vliegenmutsje opdoen met rijden, scheelt weer wat kopschudden vaak.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:20

Dan neem ik in ieder geval de azijn wel mee naar stal. Ik heb ook nog wel een lege spuitfles. Dus dat komt dan wel goed.

Ik had nog zo gehoopt dat het mee zou vallen. Ik heb hem al heel vroeg onder zijn eczeemdeken gezet. Maar helaas, vandaag wa shet dus heel erg. Hij wil niet eens stil staan. Zelfs niet als ik met de rosborstel bij zijn schoft kriebel. Normaal gaat hij daar echt van staan genieten. Maar nu niet. :n

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:49

xTesske schreef:
Kom hier ook maar even in dit topic.

Pony staat de hele tijd ingepakt en al met de deken in de wei.
Ze kreeg toch een beetje last van schuren bij haar manen dus heb ik er wat
exceem spul in gedaan wat volgens een kennis heel goed helpte. Toen heb ik haar
pas gewassen en voor de zekerheid toch wat van dat spul in de staart gedaan.
Nu keek ik net even onder haar deken en wat zie ik, heeft ze de hele manen
van haar staart kapot geschuurd?!

Iemand tips?

vandaag nog even gekeken en ze had niet opnieuw geschuurd.
had trouwens nog even goed gekeken en ze had trouwens wel
precies op de plekken waar ik het spul had gedaan geschuurd dus
volgens mij is ze daar alergisch voor ofzo. gebruik ik dat spul ook
niet meer en morge het maar uit de manen en staart wassen.