Dan maar kijken hoelang de grotere maat EJ meegaat als ik hem binnen heb. Het is al besteld namelijk. Merk het vanzelf.. En dan maar over op de IR, als die kapot is.
ik heb er een van Impulz (??) gekocht. Cob was te klein voor mijn merrie van 1.63 die alles cob draagt om t hoofd. Maatje paard gehaald en die is weer voor t mooie te ruim om de neus. T gaatje zat ook meer bij haar neus tussen de neus gaten en niet voor de tanden. Ze heeft volgens mij de eerste nacht niks gegeten (aan haar buik te zien) en daarom maar een iets groter gat gemaakt. Vanochtend had ze de hele rubbere bodem eruit. Hij is op 2 plekken ingescheurd en van het vlechtwerk gescheurd.
Nu dus maar opzoek naar een ander....
Leedebee
Geplaatst: 23-06-13 21:41
@Kasmir Mijn pony verzuipt er ook zo lekker in Hij heeft er gelukkig ook vrede mee, dus doet ook geen moeite om m af te schuren of zo (als dat al zou lukken). Zo hebben ze ook meer ruimte om het gat goed te vinden. Wat mij betreft is ie ook liever te ruim dan net aan passend!
Marg
Geplaatst: 24-06-13 08:17
Ik heb ook geknipt maar heb e.e.a. omplakt met ducktape tegen het losgaan van de stof en schuren.
Ik had ook het gat groter geknipt omdat ze er echt niet mee ging eten. Nu doet ze dat wel (en wordt het gat langzaam te groot). Maar ze mag van mij wel eten, als ze maar neit schrokt.... En dat lukt nu niet meer.
Wow! @marg; stond je pony anders in deze weide zonder graaskorf?
Ik lees hier dan IR een stevigere bodem heeft. Misschien ook nog wel de moeite van het proberen waard Pony heeft nu nog altijd de 1e om. Het gat groeit gestaag, denk dat hij overmorgen gewoon compleet op is Maar dan kan hij de paarse nog om
Marg
Geplaatst: 24-06-13 08:40
Akshay schreef:
Wow! @marg; stond je pony anders in deze weide zonder graaskorf?
Haha, ja! Maar.... Wij hebben een kleine weide en die in drie stukken gedeeld. Ze eten dan elke keer een stuk op en gaan dan op een volgend stukje. Ze staan er per dag 1 a 2 uur op, dus niet super lang.
Er zijn verschillende meningen over gras dat al uitgeschoten is. Er zit minder voedingswaarde in dan in kort gegeten (gestresst) gras. Ze krijgen qua vlume misschien meer binnen (dus hebben ze even een wat dikkere buik door meer darmvulling) maar ze krijgen minder voedingsstoffen binnen die slecht zijn voor ze mbt hoefbevangenheid etc.
Op de een of andere manier is dit jaar het gras extreem gegroeid. Vorrig jaar hadden wij het op dezelfde manier gedaan en kregen ze het echt kort gegeten, dit jaar niet.
ja maar dat gras wat jij laat zien is niet in de bloei ofzo? Ik snap die bewering, vaak krijg je dan ook heel taai en grof gras. Groeiend hooi noemde ik dat altijd.. Maar dan is het ook niet meer zo felgroen
Staat je pony, wanneer hij van de wei af is, ook weer zonder korf? Dan is het wel ideaal
Het gras is helemaal in bloei geweest en uitgeschoten. Maar ze eten natuurlijk van boven af, dus daarom ziet het er groenig uit. Echt hooiachtig wordt het pas wat later in het jaar. Het regent nu veel en het is nog niet zo veel gek warm geweest. Op een gegeven wordt het echt ook zo dor als hooi is.
Ze krijgt naast het gras ook (graszaad)hooi en staat in een paddock, zonder graasmasker.
Even wat vraagjes over de graaskorf; mijn excuses als deze al een x ergens beantwoord zijn, maar dat kon ik ieder geval niet zo snel vinden. heb ook een graasmasker aangeschaft. Zon korf met een gat onderin. Ik heb al stukken rond de neusgaten uitgeknipt. Ik wil het masker overdag opzetten en s avonds en s nachts af. Vanmorgen laat ik haar 4 uurtjes ermee rondlopen. Ze is er wel rustig onder en ik hoop dat ze t snel doorkrijgt. Wat ik me afvroeg: ze krijgen in 1x veel minder gras binnen, zeker de eerste periode als ze nog niet helemaal snappen hoe t werkt. Ik lees altijd dat het niet goed is als een paard in 1x veel minder ruwvoer binnen krijgt of meer dan 4 uur helemaal niet.,met dit masker krijgt ze in het beste geval wat sprietjes binnen. Krijgt ze dan niet veel te weinig binnen? Kan dat dan geen kwaad? Ik Zet haar ook dagelijks best fors aan t werk (ook in t kader van de spekjes), krijgt ze dan niet te weinig energie binnen? Hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
ja nu nog wel, maar vanaf morgen of overmorgen gaat het masker er de hele dag op van 08.00 - 19.00 uur, dan paar uurtjes sporten en vanaf 21.30 uur - 08.00 uur zonder. Dus dat is best behoorlijk in 1 x zeker als ze nog maar haar minimale aan gras opneemt, omdat ze t nog niet snapt. En zelfs als ze t snappen krijgen ze tussen de 50-80% minder binnen, aldus de onderzoeken. Als ik dat zou doen met hooi (bij haar alleen in de in de wintermaanden), zou dat echt niet goed zijn. Kortom zijn die paar sprieten gedurende 11 uur + 2 uur sporten, voldoende om het hele darmstelsel goed in beweging te houden?
Ik heb bij mijn pony weinig/geen dingen gemerkt toen ik de korf dag en nacht om liet. (ja, dus 24/7 om, behalve als ik er ben met arbeid, en vaak nog een uurtje tijdens het opruimen etc zonder).
Hij is netjes afgevallen, maar dat is nu stabiel (ook omdat zijn korf fiks gesleten is, en het gat dus groter is..) Hij is eindelijk wat vaster gaan mesten (stond al bijna 2 maanden aan de koeienflats.. vreselijk.. Nu nog geen vaste keutels, maar wel weer vorm erin).
Paardendarmen zijn ingesteld op continu wat te eten. Maar niet continu volop eten is mijn insteek. Dus dat mondjesmaat gras lijkt me juist meer waarvoor ze gemaakt zijn dan continu volop gras
Wel moet je even opletten of je paard in die uren zonder korf zich niet helemaal te pletter gaat eten. De mijne gaat gewoon op zijn gemakje grazen als die korf af is. Niet met de instelling ''ff inhalen wat ik gemist heb''
ja vwb dat volvreten moet ik inderdaad ook even in de gaten houden. Misschien voordat ze na het werk t land opgaat beetje hooi geven... En mocht het allemaal niet voldoend helpen..tja dan maar 24/7 dat ding op. T is niet anders; zo doorgaan is ook geen optie en op stal ook niet. En alleen hard werken levert pas na maanden zichtbaar resultaat op, volgens mij. Naar mijn idee heeft ze er geen last van, en ik ben net even langs gereden en madam was lekker aan t grazen en ik zag haar kaken bewegen..dus ik vermoed dat ze de weg gevonden heeft... Vandaag dus geen 4 uurtjes, maar meteen maar tot vanavond. Kan ze er meteen goed aan wennen.. Straks alleen even kijken of ze geen schuurplekjes krijgt.
dorientjuh
Geplaatst: 27-06-13 09:59
Mijn paard staat sinds gistermiddag met haar graasmasker om. Ze raakte niet in paniek of zo, ze liep gewoon rustig door de weide met haar neus over de grond als in: 'kan ik hier gras eten? Nee'. 'Kan ik dan hier gras eten? Nee'. Ik heb haar wat brokjes en gras en hooi door gevoerd zodat ze het principe snapt, maar het gras op de weide is behoorlijk kort, waardoor ik bang ben dat ze niks of bijna niks binnen krijgt. Maar er is altijd hooi aanwezig op de weide, en daarom vond de DA dat het wel kon met het graasmasker. Ze moet namelijk echt gaan afvallen. Ik vind het wel lastig om te zien of ze daadwerkelijk eet. Ik ben benieuwd hoe ze er vanmiddag bij staat. Ik kan niet dagelijks of meerdere keren per dag op stal zijn, dus ze staat als alles goed gaat 24/7 met het masker om.
Ik vind het wel een beetje eng hoor, ik heb er vannacht zelfs wakker van gelegen. Ben bang voor een maagzweer + als dit niet werkt, heb ik eigenlijk geen andere optie om haar te laten afvallen behalve meer trainen, maar dat trainen heeft tot nu toe niet echt zoden aan de dijk gezet.
Hee jij hebt ook zo'n van masker van AS, fijne maskers zijn dat! Ik was gisteren op jullie stal en zag dat het gras wel erg kort is op de weide, dus inderdaad goed opletten of ze wel genoeg binnenkrijgt. Met lang of kort gras kunnen mijn paarden zich er prima mee redden maar ik laat mijn weide eigenlijk nooit zo kort worden.
dorientjuh
Geplaatst: 27-06-13 11:47
Heb je het tegen mij Delphi? Zo ja, mijn masker is van Harry's Horse.
Delphi2
Geplaatst: 27-06-13 12:38
dorientjuh schreef:
Heb je het tegen mij Delphi? Zo ja, mijn masker is van Harry's Horse.
Ja ik had het tegen jou, ik dat dat jij het masker van AS pferd im blick had, dat leek zo vanwege het blauwe halster, maar het is een andere. Die van HH ken ik niet.
dorientjuh
Geplaatst: 27-06-13 22:04
Dat blauw heb ik er zelf omheen gemaakt. ik heb dit masker 2e hands gekocht. Mijn paard eet er goed mee!
Toen ik aan kwam, was ze ijverig hooi aan het eten. Het gras had ze opgegeven omdat het zo kort is, want buiten de weide, waar het gras wat langer is, begon ze wel meteen te grazen. Ze had wel HONGERRR dus ik heb haar maar aan een plak stro laten eten tot ze niet meer hoefde. :p
Ik ga voor de zekerheid nog wel duct tape kopen, want ze had nu nog geen wondjes maar dat kan nog komen.
bertine37
Geplaatst: 27-06-13 22:50
Hi dorientjuh, Ik ben ook benieuwd hoe dat gaat met zo een graasmasker. Bij mij hoeft het nu niet omdat hij s nachts op stal staat. Maar als ze 24 uur op de weide staan worden onze koudbloedjes helaas snel dik Succes