Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:05

Heb vandaag voor de 4e dag abler gegeven. Heb vandaag eens klein stukje aan de longe geprobeerd.. Moet zeggen dat ik van unique zelf zo nog niet zoveel merkte, heb nu wel sinds 3 weken een schepje meer speedibeet bijgeheven, buikje wordt al wel iets ronder.. Maar iig vandaag even gekeken met longeren. Het viel me erg op dat hij na het draven heel snel stilviel en het liefst gewoon pats boem stil wilde gaan staan.. Opmerkelijk want unique had misschien geen werklust meer maar stilstaan kon ie toch ook weer niet.. Nu moest ik hem echt flink vooruit vragen wilde er iets van beweging in komen.. Heb het idee dat abler wel aanslaat in de zin van dat hij op rust geen last meer heeft en tijdens werk het dus weer op speelt.. Kan ik dit juist beredeneerd hebben?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen. Verder is het niet mijn bedoeling om flink te gaan bewegen met hem, was even licht om te kijken of ik iets verschil merkte in welke zin dan ook..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:41

henshem schreef:
Gapen komt heel vaak voor bij maagzweren. Verder liep die van mij gewoon nooit lekker door zijn lijf. Voelde alsof hij alles vast hield en had vaak opgetrokken flanken. Verder heeft hij bij stress dat hij een soort boert. Bovendien doordat de paarden met maagzweren zich niet lekker voelen, zijn ze vaak snel geprikkeld en schrikachtig.
en inderdaad scheef lopen, vooral de rechterbil naar binnen bij mij. Recht richten lukt dan echt niet dan flipt ie. Als mijn ruin scheef gaat lopen, weet ik dat het mis is.

Ik ben echt al jaren aan het klooien, stel je nu toch eens voor dat dit toch hetgeen is wat speelt?
Ik herken namelijk wat je omschrijft.... en wat anderen omschrijven.
Omdat er destijds ook andere zaken speelden: bloedworm, zandkoliek, baarmoederontsteking.... zijn die dingen behandeld, en kwam die maag verder niet aan bod.

fjordie333

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:53

de mijne begon te bokken met aandraven, 5 minuten instappen geen probleem maar zodra ik ging draven begon ze te bokken.Door het klotsende maagzuur dus.
Ook keek ze naar haar buik met aansingelen (bedacht ik me pas later)
Ook had ze een dikke buik, kreeg in 1 week 2 keer heftige koliek.
Eerst hooi dan muesli, maar 1 hap vd wortel nemen en aan het hooi beginnen.
Dat waren bij de mijne de symptomen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:00

Dank je fjordie333! Het kijken wanneer ik aansingel komt me bekend voor, tegenwoordig wil ze ook weglopen wanneer ik wil opstijgen...
Mechanisch is ze in orde, het zadel is (omdat ze nu wat wisselt in gewicht) een flexibel zadel en past goed. Het is dus echt pure weerzin tegen arbeid.... zodra ik haar wil meenemen staat ze wel 20 keer stil... ze wil momenteel echt NIET.

Ik heb een interessante link gevonden, misschien is deze al bekend.... maar goed:
http://www.lunatunesfreestyles.com/horse_ulcers.htm

Er staan nog wat alternatieve adressen op om aan Omeprazole te komen en andere tips.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:15

Ninx, ik herken veel van je verhaal.
Ik was diegene wiens paard zn lendenen/bovenlijn vast zette. Dat was het fysieke wat ik zag, waaruit ik allerlei bewegingsproblemen kon verklaren, maar dat heb ik hier nog niet heel duidelijk neer gezet. Ik merkte vooral dat hij niet zn energieke zelf was. Ik noem hem vaak bambi, omdat hij de lenigheid van een jong hertje heeft en zich soms in de raarste bochten kan wringen. Hij hoort bijna dagelijks te stuiteren, waarbij hij keihard kan rondracen, slidingstops maakt en vooral allerlei gekke bokkensprongen. Hoe schever, hoe beter volgens hem. Nou, daar was dus niks meer van over afgelopen jaar. Af en toe probeerde hij het, maar ipv een paard wat heerlijk uitslaat, was het een paard die op de plaats een paar keer als een hertje opspringt, daar een gil bij geeft (kan het geluid even niet anders uitleggen, ik ken het van hem als hij gespannen is) en meteen weer stopt. Draven deed hij eigenlijk niet meer, soms een paar galopsprongetjes maar ook daar stopte hij abrupt weer mee.
Aan het werk zetten heb ik ook geprobeerd, maar leverde echt alleen maar ruzie op. Terwijl hij vreselijk werkwillend is en een enorme goedzak.
Verder was hij dus ook gewoon wat apatisch voor zijn doen, zn ogen stonden continu op standje 'au' (nu herken ik dat, het is een soort frons, een spierspanning rondom de ogen) en ook hij was nog veel schever dan normaal. Echt hoepeltje krom af en toe. De wisselende dikke buik had hij ook, alhoewel hij meer dik was dan niet. Maar ik vermoed dat het bij hem ook deels door zn darmen komt, door de bloedwormbesmetting die hij jaren heeft gehad.
Kortom: veel herkenning in jouw verhaal dus. Bij mij was het een paar weken abler (ben nu aan het afbouwen) en alles wat hierboven staat (behalve de winderigheid en dikkere buik) is weer terug naar normaal. Hij stuitert er op los, huppelt met me mee om te werken, kijkt weer vrolijk.... En dat dankzij wta blauwe korrels!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:39

Interessante link Ninx! Ik kom toch echt wel op een aardig aantal dingen waardoor maagzweren een grote kans zou zijn bij mijn merrie.. Maar bijna 2 weken op de Abler en nog 0,0 verschil.. dus langzaamaan begint de moed me weer in de schoenen te zakken..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:49

Jeetje Zwerte, ook veel herkenning bij mij wanneer je dit zo opschrijft.
In de loop van de jaren allerlei problemen gevonden, behandeld en opgelost.... maar wellicht is dit dus altijd blijven zeuren.

Wat mij verbaasde is dat ze soms een poos goed gaat, en dan ineens weer minder. Nu ik meer over maagzweren lees, is dat echter helemaal niet zo vreemd.
Ze flakkeren op, en doven weer een beetje uit... maar blijven bestaan. Onder invloed van stress, hengstigheid, vervoer, verhuizing, verandering van dieet wordt het weer erger. Die periodieke verslechtering is dus ook helemaal niet zo gek.
Al met al kan het zijn dat ze er dus al jaren mee rondloopt... of wellicht zweren in de darmen, wat niet gek is na al die kolieken.

Het blijft gissen. Maar ik hoop snel met de Abler te kunnen starten.
Ik hoop natuurlijk echt dat ik het lek bovenkrijg. Dat het dus echt hieraan ligt.
Alles wat ik lees lijkt er wel enorm op. Hoe fijn zou het zijn voor haar wanneer ze geen pijn/ last meer heeft?
Er is me zo vaak gezegd dat ze gewoon liever lui is dan moe, en dat ik even moet doorpakken. Maar het is paard dat graag pleased, en ondernemend en nieuwsgierig is.
Het klopt gewoon niet dat ze niks wil.....

Enfin... fingers crossed hier!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:18

Hier precies hetzelfde Ninx, met vlagen ging het weer goed en dan toch weer slecht, leek geen peil op te trekken. Nu achteraf denk ik dat verhuizingen en wat gerotzooi in de kudde al genoeg hebben kunnen zijn om het weer aan te doen wakkeren.. En waarschijnlijk zijn we nu op het punt dat het niet meer afzakt..
En ook hier een paard wat het liefst dood neervalt dan te stoppen met werken voor jou, zo graag 100% van haar krachten geeft, maar nu gewoon een soort van 'op' is..de puf er niet voor heeft..
Pff me merrie heeft sowieso sinds begin februari niet meer liggend geslapen |( wat zou ik haar graag weer plat willen zien tukken..

Zijn er wellicht ook mensen meer bekend met darm en lever problemen? Mijn osteo en een natuurgeneeskunde waarmee we nu samenwerken, komen tot nu toe alleen uit op haar lever die slecht is en wellicht de darmen die niet goed werken.. Zij merken niks extreem aan haar maag, hij werkt niet super, maar niet alarmeren slecht volgens hun. Koliek heeft ze overigens vrijwel nog nooit gehad..
Heeft de Abler ook effect op zweren in de darmen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:25

canisia schreef:
Hier precies hetzelfde Ninx, met vlagen ging het weer goed en dan toch weer slecht, leek geen peil op te trekken. Nu achteraf denk ik dat verhuizingen en wat gerotzooi in de kudde al genoeg hebben kunnen zijn om het weer aan te doen wakkeren.. En waarschijnlijk zijn we nu op het punt dat het niet meer afzakt..
En ook hier een paard wat het liefst dood neervalt dan te stoppen met werken voor jou, zo graag 100% van haar krachten geeft, maar nu gewoon een soort van 'op' is..de puf er niet voor heeft..
Pff me merrie heeft sowieso sinds begin februari niet meer liggend geslapen |( wat zou ik haar graag weer plat willen zien tukken..

Zijn er wellicht ook mensen meer bekend met darm en lever problemen? Mijn osteo en een natuurgeneeskunde waarmee we nu samenwerken, komen tot nu toe alleen uit op haar lever die slecht is en wellicht de darmen die niet goed werken.. Zij merken niks extreem aan haar maag, hij werkt niet super, maar niet alarmeren slecht volgens hun. Koliek heeft ze overigens vrijwel nog nooit gehad..

Eosinofiele Enteritus.... ontstekingen in de darmen.... dit is iets waar ik eens wat van gelezen heb en wat ongeveer hetzelfde klachtenpatroon laat zien. Hier een link waar iemand het proces omschrijft:
http://www.tolt.nl/ijs/v2/comm/thread.php?lang=NL&tid=57918&pord=D
Misschien de moeite waard meer richting darmen te denken wanneer de maag niet de boosdoener lijkt te zijn?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:30

Jullie verhalen zijn zoooo herkenbaar! Ook hier een bokkend en stakend paard wat geen zin meer leek te hebben om te werken, instructie die vertelde 'de zweep er eens over te halen' etc etc. Gedacht aan vanalles van rug tot zadelproblemen maar niet aan maagzweren. Ook mijn paard loopt/liep graag enorm scheef naar rechts....

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:37

canisia schreef:

Nee, omeprazol heeft helaas geen effect op darmzweren. Voor darmzweren bestaat geen medicijn en er is ook nog weinig aandacht voor bij dierenartsen tenzij de zweren zo ernstig zijn dat het paard diarree heeft en erg ziek is. Bij zweren in colon of caecum moet je de darm zoveel mogelijk ontzien zodat de darmwand zichzelf zo goed mogelijk kan herstellen. Licht verteerbaar ruwvoer geven, eventueel met Yea Sacc om de darmflora een oppepper te geven. Maar zweren in colon en caecum geven wel duidelijke pijnsignalen, hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:41

Xanne schreef:
canisia schreef:

Nee, omeprazol heeft helaas geen effect op darmzweren. Voor darmzweren bestaat geen medicijn en er is ook nog weinig aandacht voor bij dierenartsen tenzij de zweren zo ernstig zijn dat het paard diarree heeft en erg ziek is. Bij zweren in colon of caecum moet je de darm zoveel mogelijk ontzien zodat de darmwand zichzelf zo goed mogelijk kan herstellen. Licht verteerbaar ruwvoer geven, eventueel met Yea Sacc om de darmflora een oppepper te geven. Maar zweren in colon en caecum geven wel duidelijke pijnsignalen, hoor.

In beide links die ik gaf staan wel tips en voedselvoorschriften in geval van darmzweren.... aangezien die helaas toch vaak samen gaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:41

Geen ervaring met darmproblemen verder hier, dus kan daar niet mee helpen.

Ik kreeg dus ook vaak te horen dat ik hem gewoon moest aanpakken, hij was lui of aan het puberen. Maar ik ken mn paard, ik weet hoe hij pubert, en dit klopte echt niet. Ook kon hij kribbig zijn in de omgang: wat happerig doen en algemeen nukkige houding. Gebrek aan opvoeding wordt dan gezegd. Gelukkig ben ik eigenwijs genoeg om mn eigen plan vast te houden, want ik had toch echt wel gelijk. In het verleden heb ik wel de fout gemaakt om anderen te geloven terwijl mijn gevoel wat anders zei, en daar heb ik nog altijd spijt van. Als mijn gevoel zegt dat mn paard zich niet goed voelt, dan vertrouw ik daar nu 100% op.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:44

ik ben mij aan het inlezen,

mijn pony heeft de afgelopen 3 maanden zo'n 6 keer koliek gehad ( waarvan 1x zandkoliek). alle 5 andere keer was het na wat Colosan voorbij. Afgelopen woensdag echter had hij weer koliek, gigantische verstopping. afgelopen zondag had hij weer koliek spuitende diarree.

mestonderzoek gedaan, maar daar kwam niks uit. Zand heb ik op gecontroleerd met da maar zat er niet in De afgelopen 2x dan. Ik voer lijnzaad en nu ter preventie parafinne.

het ene moment vliegt hij door de wei bokkend etc het andere moment ligt hij languit te hinniken van pijn.

De DA wilt een endoscopie doen want ze verdenkt een maagzweer. Maar hij gaapt niet overdreven, krijgt nauwelijks krachtvoer ( alleen nu voor zijn parafinne 2 handjes pd.) onbeperkt ruwvoer.

ben benieuwd wat jullie ervan zeggen..
zal nu heel het topic doorlezen

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:13

Me merrie stond bij haar hele leven bij de vorige eigenaar als nu 2jaar bij ons altijd op onbeperkt hooi en de laatste 5jaar staat ze ook op bietenpulp.. Voor zover ik het begrijp zou dit de juiste voeding moeten zijn om juist maag/darm problemen e.d. tegen te gaan. Vandaar dat het stukje stress van verhuizingen e.d. mij het meest voor de hand liggend lijkt.

Via de natuurgeneeskundige krijgt ze sowieso al 1.5 maand lever compositum en sinds gister ook darm compositum.. even afwachten of dit op haar darmen effect gaat hebben..

Zojuist voor het eerst eens Utrecht gebeld, ik heb tot nu toe nog geen enkele goede ervaring met een DA, maar ik dacht laten we het iig proberen. Wellicht zijn ze in Utrecht er inmiddels al meer bekend mee.. Nouuu de jongeman aan de telefoon wist na mijn verhaal al exact wat het is |o .. narcolepsie... Tjongejonge doe je huiswerk eens zeg... _-:( Maar oke, ik moet een mailtje met filmpjes opsturen en morgen gaat er een arts mij terugbellen.. In het mailtje maar gelijk wat uitgebreider alles verteld en een aantal links over slaapproblemen en connecties met maagzweren erbij gezet.. Dus het zal mij benieuwen waar ze morgen mee gaat komen. Zodra het weer zonder verder beredeneren op narcolepsie wordt afgeschoven hang ik echt resoluut de telefoon op

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:58

Canisia weet je ook welke arts je had aan de telefoon? Mijn pony heeft er vorige maand twee weken gestaan en had daar twee hele goede artsen waar ik erg positief over ben. Ook daar bleek onder andere dat mijn pony dus maagzweren had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:01

Mag ik hier wat vragen stellen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:20

vonneke schreef:
Mag ik hier wat vragen stellen?

Ja hoor :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:21

Zijn er hier mensen die abler geven als prefentie?

Mijn merrie leek genezen voor maagzweren maar gaapt sindskort weer en wilt soms nog wel eens gapen met rijden.
Dus wil eigenlijk iets geven om haar preventief te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:25

Hoe ontdek je dat een paard een maagzweer heeft?

Ik verdenk mijn paard ervan maar hij eet wel goed.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:33

Naath86 schreef:
Canisia weet je ook welke arts je had aan de telefoon? Mijn pony heeft er vorige maand twee weken gestaan en had daar twee hele goede artsen waar ik erg positief over ben. Ook daar bleek onder andere dat mijn pony dus maagzweren had.

Geen idee wie ik nu aan de lijn had, maar dit was direct de persoon zodra je het algemene contact nr vd site belt. Lijkt mij dat dit nog geen arts was. Mijn mail wordt nu doorgestuurd naar Inge wijnberg, zij gaat mij morgen ook terug bellen.
Welke artsen had jij? En had jou paard ook die 'inzak' slaapproblemen? (Sorry weet nu niet meer exact of je dit al verteld had)

Ik begrijp eruit dat dat gapen wel een duidelijk kenmerk van maagzweren is? Ik zie die van mij regelmatig snachts gapen en de staleigenaar heeft me in februari ook een keer opgebeld, omdat ze me mijn merrie zo raar vond staan gapen overdag in de paddock.. ik dacht altijd dat paarden wel vaker gapen, mijn oude verzorg haffie is vanwege koliek ingeslapen en nu ik zo terug denk gaapte zij ook altijd extreem veel. Vooral tijdens/na het hinniken..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:34

De mijne werd mager en at slecht.
De andere verdenk ik er ook van:die is heel prikkelbaar op het borstbeen en heeft altijd zoveel spierspanning.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:39

@vonneke: welke klachten heeft je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:01

SteffiiY schreef:
@[naam]: welke klachten heeft je paard?

Wat gapen en niet zo fijn te rijden.
Vind hem ook wat suffig.

Maar eten doet hij wel prima.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:10

vonneke schreef:
SteffiiY schreef:
@vonneke: welke klachten heeft je paard?

Wat gapen en niet zo fijn te rijden.
Vind hem ook wat suffig.

Maar eten doet hij wel prima.

Enige wat ik aan de mijne heb gemerkt met eten, is dat hij wat nukkig op zn krachtvoer was. At het wel vlot op, maar met wat irritatie zoals een voet stampen, staart zwiepen. Meer heb ik niet aan hem gemerkt. Dus slecht eten hoeft helemaal niet, het is het hele pakketje symptomen bij elkaar.