Hoe voer je het, op de grond, hooiruif of.........? Op wat voor bodembedekking staat je paard.
Ik zou ook gelijk denken aan stof dat in de neus dwarrelt tijdens het eten. Hoe vochtig is vochtig, misschien dat het toch niet vochtig genoeg is om er voor te zorgen dat het stof rond dwarreld. Zit er schimmel in het kuil, ook al haal je de schimmel plekken er uit die je kan zien, kan het als nog zijn dat er nog kleinere schimmel sporen in zitten die je niet ziet.
Ik zou gewoon het kuil een aantal dagen nat maken en dan eens kijken of je verschil merkt, zo ja dan weet je waar het aan ligt. Wel echt goed onder dompelen zodat alles goed nat is, beter nog is om het een uurtje te laten weken.
Ze staat op stro. We hebben een hooinet geprobeerd, maar dat hielp niet tegen he hoesten. Het zou inderdaad aan het kuil kunnen liggen, maar er is gisteren een nieuwe baal neergelegd, dus dan zou er in 2 balen iets van schimmel zitten. Ik heb nog niet getemperatuurd, maar de dierenarts komt om 11 uur, dus ik verwacht dat die even temperatuurd.
Mijn paard is ook begonnen met hoesten toen ze van vrijwel altijd buiten staan, naar vrijwel hele dagen op stal ging. Voorheen nooit iets aan gemerkt, maar toen dus ineens wel. Sluit niet uit dat het gewoon de overgang is van veel buiten staan naar veel binnen staan. Stro is niet goed voor paarden die gevoelig zijn voor luchtwegproblemen, zoals die van jou blijkbaar is. Wat je eigenlijk moet proberen is haar zo veel mogelijk frisse lucht te geven door haar zoveel mogelijk buiten te zetten, evt. box met buitenluik te geven en zsm van het stro afhalen en vervangen door stof/schimmelvrije bodembedekking. Ruwvoer vanaf de grond geven is veel gezonder op meerdere punten, maar zeker voor de luchtwegen.
Wacht verder even af wat je DA zegt. Misschien is het niets, misschien is het een virus infectie.
Ja het zou ook door het stro kunnen indd. Als je het kuil op de grond voert zit de neus ook erg dicht bij het stro. Paard zet z'n voet ff anders neer, hierdoor wordt het stro verplaatst en komt er een stof wolkje in z'n neus. Daar in tegen is op de grond voeren indd beter, ook voor de luchtwegen, door de lage hoofd hals houding stroomt het slijm makrlijker naar beneden, dus naar de neus toe.
Mijn paard gaat ook niet zo goed, is zeer snel buiten adem. Het slijm lijkt erg vast te zitten, hoesten lukt hem niet, hij houd z'n hoofd en hals als of hij moet hoesten, maar er komt geen kuch. Wel veel lopen kreunen en briezen, soms zit er een heel klein beetje snot in z'n neus, dat is normaal veel meer. Ik heb dus het idee dat het slijm erg vast zit. Ik geef hem nu luchtweg compositum en vanaf morgen ga ik weer met hem puffen.
De pufjes die ik heb zijn vetolin, dus een soort luchtweg verwijderraar en het ontkrampt de luchtwegen. Er staat me iets van bij dat er ook pufjes zijn die slijm oplossend zijn. Iemand die weet welke dat zijn, en hoe zijn de ervaringen daarmee?
Ik weet wel dat sputolysin slijmoplossend werkt, maar weet niet of dat ook in pufjes te verkrijgen is?
jobamara
Geplaatst: 18-10-12 13:25
Ken inderdaad alleen de puffes met luchtwegverwijderaars en ontstekingremmers(cortist), salbutamol en flixotide. Maar hier is die van jouw bevangen van geworden dus dat is lastig. Slijmoplossers ken ik alleen in poedervorm voor door het eten.
Nog even over de kippen die van mij heeft ook weer meer last de vogels zijn net als de paarden in de rui.
Sputolysin werkt nauwlijks bij hem. Een andere slijmoplosser (kleine zakjes) krijg ik er op geen enkele manier in die vind hij echt vies ook door slobber enz niet. Salbutamol is de werkzame stof van de ventolin, die heb ik dus, is een luchtweg verwijderaar. Cortico's durf ik hem niet te geven nee i.v.m de HB, nou schijnt het inhaleren minder bijwerkingen te geven maar durf het toch niet aan.
Heb zins vandaag ook de bloed uitslagen ontvangen van me DA. Volgens DA was me paard kern gezond,maar dat is hij dus verre van dat. De verhogingen zijn maar klein, maar toch verhoogt. Zo zijn lever waarde,spierwaarde en ontstekingswaarde iets verhoogt. Heb de uitslag in het topic voor bloeduitslagen gezet, eens zien wat andere er van vinden.
Hier ook een pony die hoest, al een hele tijd van alles geprobeerd, helpt niet, het is een hele droge hoest dat heeft hij vooral met aandraven en na het rollen. Pony staat 24/7 buiten. Da is nu al voor de 5e keer of wat geweest en nu ben ik doorgestuurd naarde kliniek in Roosendaal, dus is nog even afwachten wat het nu echt is
flappie2
Geplaatst: 05-11-12 00:51
Pff... houd het dan nooit op?! Wederom zijn de luchtweg problemen bij mijn paard weer in volle gang. Geen enkel medicijn regulier of homeopatisch slaat aan bij hem. Wel ben ik er de afgelopen jaren achter dat ik mijn paard in beweging moet houden om te voorkomen dat het slijm zich op hoopt in de longen. Door het bewegen komt het wat beter los en kan hij het nog enig zins ophoesten.
Rijden is op het moment een drama, als ik na het instappen wil aandraven dan doet hij 2 a3 passen draf en valt dan weer terug in stap, hij doet dan zijn hals naar beneden en maakt kreunende geluiden gevolgt door 4 of 5 flinke kuchen waarbij je een duidelijke slijm reutel hoort, daarna briest hij en doet dan weer zijn hoofd omhoog. Als ik daarna aandraaf gaat dat zonder problemen, na een x aantal rondjes draven valt hij weer terug in stap gevolgt door het hals strekken en kreunen maar zonder kuch. Korte overgangen achter elkaar van stap naar draf en weeer terug gaat zonder problemen. Stap ik wat langer en wil ik dan weer aan draven dan moet ik veel moeite doen om hem in draf te krijgen. Hij wil dan wel maar het lijkt als of hij zich na 3 draf passen weer bedenkt en weer gaat stappen. Hij doet dan ook steeds z'n hals strekken en kreunende geluiden maken alsof hij moet hoesten maar die hoest die komt maar niet. Na ongeveer 20 minuten wil hij echt helemaal niet meer draven. Zet ik dan toch.door of geef ik hem een tik dan gaat hij bokken en steigeren. Hij is van die 20 minuten stappen en een beetje draven niet buiten adem enz. aan de longeerlijn doet hij het staken niet. Galop onder het zadel lukt al helemaal niet na een galop hupje stopt hij er gelijk weer mee terwijl hij aan de longe wel door galopeerd.
Zadel, rug enz zijn nagekeken dus daar licht het probleem niet. Ik denk echt dat het komt door z'n longen, dit denk ik vanwegen de vele kuchen met slijm reutel tijdens de eerste keer draven en ook het hals strekken en kreunen wat hij steeds doet tijdens het rijden ( dit doet hij ook aan de longe)
Iemand die dit gedrag herkend? Zou het kunnen dan mijn gewicht (63kg) op zijn rug de longen iriteerd of zo iets? Daarnaast is hij ook vrij stijf, mogelijk doordat hij te weinig zuurstof inademd waardoor er minder zuurstof bij zijn spieren komt en daardoor zijn spieren verzuren? Of zegt ik nu iets heel raars?
Zins een week krijgt hij Balsamic TC ( van de DA) dit is o.a slijm oplossend en zins hij dit krijgt is hij wel meer gaan hoesten, dus het slijm lijkt wel wat beter los te komen waardoor hij het wat beter kan ophoesten, maar denk dat ook dit middel op probleem niet volledig gaat oplossen.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, hij staat nu al ruim een jaar stil en lijkt maar niet op te knappen. Ik heb echt bijna alles geprobeerd maar heb de oplossing nog steeds niet gevonden. Hij zou volgens onderzoeken een allergie hebben voor staf en vogels, maar hij staat 24/7 buiten heeft rubbere matten zonder strooizel in de schuilstal, zijn voer is niet stoffig, en op de plek waar hij nu staat is hij ver weg van de kippen en ik zelf kom ook niet in de buurt van de kippen (2stuks). Denk dat er ook nog iets anders is wat er voor zorgt dat de ellende elkjaar eind zomer beging najaar begint.
He, wat een ellende, het lijkt altijd zo zielig, zo'n benauwd en hoestend paard. Maar ik weet ook niet wat je er aan kan doen, behalve misschien naar een kliniek.
Mijn paard heeft de afgelopen maanden (erg) gehoest. Kon niet meer rijden, ze hoestte al in stap en na het rollen. Ze is nu verhuisd naar een stal waar ze veel buitenlucht krijgt en dat was meteen een enorme verbetering. Nu wil ik haar weer langzaam op goede kwaliteit kuil/voordroog zetten. Dat mocht ze een tijdlang niet hebben omdat ze én veel te dik was geworden van de combinatie hele dag gras en kuil én ze ging er op hoesten (teveel eiwitten). We mogen het nu weer proberen van de DA, ze is alweer een stuk afgevallen en het is een ander pak voordroog. Als het niet gaat, gaat ze weer op hooi (moet dan alleen weer opzoek naar mooie stofvrije balen). Maar mijn vraag: iemand ook ervaring met een paard wat juist ging hoesten op kuil ipv hooi? De meeste paarden gaan hoesten van hooi, maar op de site van de Silverlinde stond bijvoorbeeld dat ze van kuil ook kunnen gaan hoesten.
Flappie ben je al een in utrecht geweest? Daar doen ze een bronchoscopie terwijl ze op de loopband staan. Zo kunnen ze precies zien wat er tijdens de arbeid in de luchtwegen gebeurd.
Nee ben nog niet in utrecht geweest. Daar heb ik ook aan zitten denken. Alleen scheint het dat ze dan alleen de voorste luchtwegen kunnen bekijken op de lopende band, en het probleem zit bij hem in de achterste luchtwegen. Ik weet ook niet of hij wel op zo'n lopendeband gaat, hij is niet zo'n held.
Mijn ponys heeft een scopie gehad, dan wel niet met beweging maar toch, ik was in Roosendaal bij Visdonk. Hij had een afgeplatte luchtpijp en wat irritatie bij de keel, geen slijm, schone longen, ging niet hoesten toen ze die test met zak over zijn neus, of luchtpijp beetje dicht knijpen..
Ik moet hem nu puffen, en hij krijgt ventipulmin. We zijn nu 2 weken verder, hoesten word minder ( hij hoest bij het aandraven en bij het rollen) Wat wel het vreemde is, als hij mag gaan stappen als hij gaan hoesten hoest hij veel erger dan dat ik hem door laat draven, iemand die dit ook heeft? Het is een droge hoest. Pony stond eerst 24/7 buiten met geweekt hooi toen had hij het ook al, ivm zijn suikerziekte staat hij nu overdag in de paddock en snachts in een buitenstal.
flappie2
Geplaatst: 05-11-12 19:29
Een gewone scopie heeft mijn paard ook al gehad net als een longspoeling. Bij de gewone scopie was te zien dat zijn voorste luchtwegen schoon waren en dat er geen afwijkingen te zien waren. Pas op het punt waarop het cameratje niet veder de longen in kan was er slijm te zien, hier zat dan ook gelijk veel en heel dik slijm, het zit dus echt achterin zijn longen. Bij de longspoeling kwam er geen bacterie, virus of schimmel naar voren, wel een allergie en dood longweefsel. De dode longweefsel zou komen door kapotte longblaasjes. De allergie is veder onderzocht en toen bleek het een allergie voor stof en vogels te zijn.
Kwa medicijnen heeft hij de afgelopen jaren, antibiotica, ventipulmin, sputolysin, zakjes slijmoplosser (weet de naam niet meer) ventolin pufjes en pretnisolon. Daarnaast ook homeopatische middelen en kruidens en suplementen. Geen van alle werkte, of het doet helemaal niks of het verlicht alleen wat. De pretnisolon is hij HB van geworden en kort na de kuur was het probleem weer terug. Nu krijgt hij Balsamic TC en dat lijkt wel wat te doen, teminste het verlicht wat maar lijkt het niet te verhelpen.
Wat het hoesten bij aandraven betreft merk ik geen verschil met het laten stappen of gewoon door draven de hoest blijft even erg
Stalgenootje van me heeft dat in Utrecht laten doen en het lopende band werk trainen ze eerst. Dus je moet em een paar dagen daar achterlaten. Ik meen dat ze hetzelfde scopen als een reguliere scopie. Maar dat zou je eens na kunnen vragen.