[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:30

nee mijn pony krijgt geen magnesium bijgevoerd maar drinkt wel zo veel....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:34

ik wil geen mensen vergelijken met paarden...maar mensen met diabetes drinken toch ook erg veel?
Wat ik raar vind is dat mijn paard vermoedelijk al meer dan 10 jaar IR heeft en dus niet veel drinkt.
(Hij heeft wel nu al vijf jaar medicijnen,niet zo zeer voor de IR ,maar het bevorderd wel de gevoeligheid van de insuline receptoren.)

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:40

ik wil inprincipe zeer zeker melden waardoor mijn paard overleden is.
om andere te waarschuwen
maar wil daar in niet mijn privacy verliezen
dus doe hier niet mijn persoonlijke verhaal..
wat ik jullie adviseer is om op internet de verhalen van mensen die het gebruikt hebben eens goed door te nemen.
en ook zeker op amerikaanse sites eens te zoeken naar de bijwerkingen
bij mensen
van zelden tot zeer zelden voorkomend
ik kan je dan garanderen dat je daaruit het totaal plaatje van de toestand van mijn paard begrijpt ...
en dat deze toestand ( zeker in combinatie met cushing) fataal is

misschien dat iemand van jullie de gevonden linken kan plaatsen

en laat je vooral niets wijs maken
er zijn perslot van rekening in de usa studies mislukt (zijn die paarden dan qua bloedwaardes onveranderd gebleven, of zijn ze allemaal dood neergevallen.. ?????),wat is in dit geval mislukt ..vreemd genoeg vind je daar niets over terug
in de uk zijn er maar 18 paarden getest ....maar duidelijke uitslagen
vind je daar toch ook niet van...
op heel het internet is er met geen fatsoen ervaring te vinden van andere paardeneigenaren.
dus er is niks bewezen, er is nog niets zeker
dus voorlopig is het gewoon troep, waarin ze ons als wanhopige paardeneigenaar willen laten geloven
zodat we ongemerkt ons paard beschikbaar geven aan de wetenschap
tegen een prijs die wij zwaar moeten bekopen
en dat is mijn mening !!!!!!!

er is ondertussen een gesprek geweest met een onafhankelijke dierenarts
die zijn haren gingen haast rechtover eind staan bij de mededeling dat ze aan de metformine had gezeten
hij kan niet snappen dat deze rommel gebruikt is voor behandeling

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:33

Metformin (Glucophage) in Equine Insulin Resistance
You should AVOID this drug in horses for several reasons:
1.Severe side effects seen in people on this drug that you need to be aware of according to the Mayo Clinic – 2008:
1. Lactic Acidosis (known as “Tie-up” in a horse). “Severe muscle pain and cramping.”
2.Gastrointestinal Upset (known as “Colic” in a horse) “Need to take with food to reduce stomach and intestinal side effects.” “Vomit, stomach ache, passing gas, heart burn.”
3.Thyroid Condition- Drug can interfere with Thyroid medicines. Some horses need Thyroid supplement.
2.Can suddenly not work any more. “At some point this medicine may stop working and your blood glucose will increase.” Mayo Clinic, 2008.
3.Emergency Kit recommended. “Carry an Emergency ID Card and Glucagon Emergency Kit for emergencies” due to hypoglycemic reactions. Mosby’s Drug Guide. Not practical with horses.
4.$2,300.00 a year to give to horses. One study in England dosed it in horses at 15 mg/kg – a 1,000 pound horse (454 kg) at $470.00 a bottle costs a lot to even try this drug(pricing: CVS Pharmacy 11/17/08). The study also said some horses “May need to be on it for life.” Not an economic reality. Need to dose twice a day every single day.
5.Requires constant/multiple blood testing to monitor. More expense.
6.No FDA approval for use in horses – creates liability issues.
7.No study of long-term effects on horses. Your horse is not a guinea pig.
8.This drug is used for Type 2 Diabetes in people. Most horses don’t have this. They have Insulin Resistance.

9.“Metformin is not an effective long-term mono therapy for increasing Insulin sensitivity in horses.” M. Vick, University of Kentucky Dept. of Vet. Sci, Reprod. 2006.
10.On package insert inside box of Metformin."If lactic acidosis does occur, it can be fatal in up to half the people who develop it."
11.Can cause severe respiratory problems. "Respiratory alkalosis may be an early adverse event induced by Metformin prior to development of lactic acidosis." Am J. of Therapeutics, 2004 .
12.Dr. Pratt, Professor at North Carolina State University, College of Vet. Med., stated, "Human drugs like Metformin have not proven to be effective in horses." Morris Animal Foundation.
13.Oregon State Veterinary Research Team in May, 2009 - In horses, only 4-7% of Metformin given orally is absorbed. Concluded that Metformin is "insufficient to achieve plasma concentration of drug comparable to the therapeutic range achieved in humans." AJVR, 2009. Horses even at megadoses do not absorb enough of the drug.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:10

geerke schreef:
ik wil geen mensen vergelijken met paarden...maar mensen met diabetes drinken toch ook erg veel?
Wat ik raar vind is dat mijn paard vermoedelijk al meer dan 10 jaar IR heeft en dus niet veel drinkt.
(Hij heeft wel nu al vijf jaar medicijnen,niet zo zeer voor de IR ,maar het bevorderd wel de gevoeligheid van de insuline receptoren.)

klopt,dan heb je vrij veel dorst en drink je inderdaad ook vrij veel.
ik ben al ff aan het zoeken gewest voor mogelijke oorzaken van veel drinken
ik weet wel dat de hond van mijn ouders een schildklierprobleem heeft en daar schijnt het ook veel voor te komen dat ze meer drinken.
ook een nierfucntie stoornis zorgt voor meer drinken ,Cushing dus en ik kwam ook tegen dat een slecht werkende lever kan zorgen voor meer dorst
en een slecht werkende pancreas.

en die twee laatste dat is volgens mij iets waar de IR paarden last van hebben, de lever niet goed en de pancreas ook niet.
maar er zijn ook een aantal bij waar het ziektebeeld ook veel eten en veel afvallen geeft.
en dat klopt nou net weer niet :+

shamu,vreselijk dat het zo heeft moeten aflopen en goed dat je waarschuwd.
in amerika is het medicijn gewoon te koop en gebruiken een aantal mensen het wel voor hun dier,maar als ik dat dan lees dat huiver ik echt bij de gedachte wat er dus gebeuren kan :n

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:31

klopt bij de wal mart liggen ze zo in de schappen
maar goed afgelopen jaar tijdens mijn vakantie viel ik daar toch van de ene verbazing in de andere
waar je hier om medicatie moet bedelen, haal je dat daar even in de supermarkt

mocht er iemand intresse hebben voor overname van pergolide
ik heb 72 tabletten over van 1 mg
uiteraard in de originele verpakking
mogen weg voor 45 euro excl. verzendkosten

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:01

Justine is eigenlijk na haar hoefbevangenheid veel gaan drinken en dus urineren.

Het magnesium voer ik nu ongeveer 1,5 maand en daar leek het eigenlijk eerst minder door te worden ...

Ik hou zo wie zo het idee dat het wisselende hoeveelheden zijn per dag !!!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:16

Shamu heel veel sterkte, echt vreselijk!

wat mij opvalt bij mijn paard is dat het voer en de beweging dagelijks gelijk zijn, maar dat ik merk dat hij de ene dag beter gaat dan de andere. Is het bij jullie wel stabiel of ook wisselend?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:19

mystery1980 schreef:
Shamu heel veel sterkte, echt vreselijk!

wat mij opvalt bij mijn paard is dat het voer en de beweging dagelijks gelijk zijn, maar dat ik merk dat hij de ene dag beter gaat dan de andere. Is het bij jullie wel stabiel of ook wisselend?

klopt...mijn paard heeft ook slome periodes,en opgefokte periodes...hormoonschommelingen vermoed ik.
Hij is wel stabiel goed,maar heeft er weleens een slome dag tussen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:39

@Shamu
Ik begrijp dat je heel erg ontgoocheld bent,
wie zou dat niet zijn, maar het is belangrijk om de zaken objectief te bekijken.

Metformine is absoluut geen 'rommel'.
Het is bij mensen een efficiënt, betrouwbaar, en zeer veilig medicijn,
dat bij type II diabetes de insuline resistentie vermindert,
en de cholesterol situatie verbetert.

Bij paarden zijn er nog maar een paar studies gedaan,
met zowel positieve als negatieve resultaten,
maar veiligheidsrisico's werden daarbij niet gemeld.
De (positieve) resultaten van het onderzoek dat in Engeland werd gedaan,
zijn wel degelijk terug te vinden : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18482898?dopt=Abstract.

Het lijstje met negatieve commentaar dat Jannepauli heeft geplaatst,
vind ik op zijn best dubieus.
Dat lijstje komt nl. van de website van een firma die supplementen produceert.
Eén van die supplementen zou laminitis tegengaan,
zodat de firma er alle belang bij heeft om metformine zoveel mogelijk in diskrediet te brengen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:51

ik heb ook even gezocht op metmorfine maar zie nergens dat het voor cushing gebruikt wordt....wel bij IR of EMS...dat is iets heel anders.
Shamu,jou paard had toch cushing?....of ben ik in de war?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:40

hoe vaak controleren jullie dmv bloedonderzoek hoe het gaat met de ir van je paard?
weet het nog niet zolang maar vraag me af wanneer ik nou opnieuw bloedonderzoek moet doen om te controleren hoe het nu gaat met het andere voer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:37

mystery1980 schreef:
hoe vaak controleren jullie dmv bloedonderzoek hoe het gaat met de ir van je paard?
weet het nog niet zolang maar vraag me af wanneer ik nou opnieuw bloedonderzoek moet doen om te controleren hoe het nu gaat met het andere voer?

niet...wel laat ik jaarlijks orgaanfucties en op parasieten controleren.
Mijn paard staat op levothyroxine en dan moeten de nieren het goed doen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:49

voor de mensen die magnesium bijvoeren, welke merken voeren jullie, bij gewone magnesium supplementen is meestal suiker bijgevoegd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:53

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:12

Ik gebruik de magnesium van paardnatuurlijk. Zitten hier suikers in toegevoegd???

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:30

Mijn shetje die chronische hoefbevangen is en ik denk Insuline resistent plast heel vaak, elke keer als ik in de paddock komt gaat ze plassen, wel zo'n 5-6x per dag dat ik het zie. De ijslander zie ik zelden plassen. Ze krijgt nu wel magnesium maar daarvoor deed ze het ook al.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:31

ik ga even kijken naar biomag en de magnesium van paardnatuurlijk, dank jullie wel!
Ik had alleen nog maar gekeken naar cavalor calm, betamag en pavo nerv control, in alle drie zaten suikers!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:53

Over magnesium is het helemaal niet zo duidelijk volgens wetenschappers die experts zijn, het lijkt eerder op een verkooppraatje.

Onderin deze link naar artikel http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0503.x/pdf Equine Metabolic Syndrome
door N. Frank, R.J. Geor, S.R. Bailey, A.E. Durham, and P.J. Johnson, echt experts!!

Zij stellen

Citaat:
Supplements and Nutraceuticals
Chromium, magnesium, cinnamon, and chasteberry
(Vitex agnus-castus) are commonly recommended for the
management of EMS. It was the consensus of the panel
that there is insufficient scientific evidence to support the
use of these supplements at this time and that results of
controlled studies should be examined before these products
are recommended.

Is er een magnesium tekort dan kun je het proberen, maar magnesium is echt niet het magische middel en misschien wel een hele dure plas. Teveel magnesium wordt uitgeplast. Magnesium is geen wondermiddel ook al willen webwinkels dat doen geloven. Mijn advies probeer het een paar weken, helpt het niet binnen 2 maanden dan kun je echt stoppen . Een tekort aan magnesium is ook geen oorzaak van IR zoals webwinkels willen doen geloven. Trap daar niet in. Dieet, beweging en goed hooi aangevuld met wat paard nodig heeft is de sleutel bij IR/EMS. Een paard op enkel hooi moet je supplementen bijvoeren, liefste natuurlijk na een ruwvoeranalyse zodat je weet wat je voert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 06:56

maar goed,die ruwvoer analyse laten ze bij ons niet doen ,omdat ze niet1 grote partij voer hebben,maar steeds wisselende partijen.
dus moet je maar gokken wat er in zit.
we voeren nu kuil van vorig jaar,dus bevat het een en ander minder aan bepaalde zaken.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:41

ik meld mij ook, heb een haflinger van 17 met sympotomen die erg op insuline resistentie:

Haflinger, Merrie, Bonny, 17 jaar oud heeft vanaf 2003 ups en down,
afwijkend sesambeentje rv (2003 geconstateerd, periode van kreupelheid, daarna zelden kreupelheid tot aan juli-nu 2010) Daarna periodes waarin
regelmatig spierbevangen en tying up ( maandagziekte).
Laatste 2 jaar sterk verminderde weerstand (wintervacht wisselen moeizaam, gevoelige voeten, extreme jeuk, vooral in najaar (bijvoeren van ruwvoer lijkt de jeuk weer aan te wakkeren)

uiterlijke kenmerken: forse haf, overgewicht, enorme dikke en harde nek (foto zal ik nog plaatsen)

Thermografisch onderzoek 14 oktober:
Analyse en Behandelingsadvies: de thermografische opnamen tonen sterke reacties in : Atlas (reageert naar Links) halswervels,
ruggenwervels, TLO en sacrum. We zien een sterk vermindert spijsverteringssysteem en aan de gem temperatuur vermoeden we ook
stofwisselingsproblemen. Met name in de gebieden waar de darmen lopen extreem veel reacties. Paard staat met achterbenen veel
onder het lichaam waardoor broekspieren overbelast raken en op de voorzijde van het R achterbeen is ook reactie zichtbaar,
waarschijnlijk reactie van bindweefsel. De spot op opname 10 is een extreem reactie van de blinde darm. Advies is om het paard door
een osteopaat te laten behandelen en een passend dieet toe te gaan dienen die met name de stofwisseling weer op orde moet brengen.

Vorig jaar heeft homeopaat Gerrit/Rob Zomer haar 2x onderzocht. Dezelfde klachten kwamen toen naar voren. De medicijnen die ik kreeg verminderden de klachten, maar kwamen na een tijdje weer terug na stoppen vd medicijnen.

19 november IR test laten afnemen, gezien de thermografie lijken de stofwisselingproblemen mogelijk een oorzaak of gevolg (kip of het ei scenario) te kunnen zijn van IR,

De test toont op insuline 14.0 en op glucose 4.6. Wel wat hoog, niet afwijkend...
Wat nu...

Ze staat 24/7 en wordt nu bijgevoerd met voordroog kuil/hooi (wat het ook is, in elk geval ingepakt en de ene keer droger of natter dan de andere keer). DE boer wil niet aan hooi, al denk ik zelf dat het beter is. Volgens hem zit er geen verschil in suker hoeveelheid. volgens mij wel, maar goed. Daarnaast lijkt het fermentatie proces van dit spul niet bevordelijk voor haar stofwisselingsproblemen, daar het toch zuurder wordt.

Wat te doen, ik weet het niet zo goed meer. Ze staat er niet lekker bij, nog steeds onregelmatig, maar adhv thermografie was er op de benen niks te zien, geen zaken die op artrose of peesblessures zouden kunnen leiden. Ze maakt een zure indruk. Ik wandel dagelijks met haar, komt dan moeizaam uit de wei maar kikkert wel wat op van een stukje lopen. Ze is onlangs ook behandeld door de osteo (Dit doe ik de laatste 2 jaar elk half jaar), heb wat oefeningen meegekregen die ik dagelijks met haar doe.

Ze krijgt spelt met kruiden die haar stofwisseling stimuleren (dieet van Gerrit Smit) en pro biotica.

Wat te doen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:26

Bonnieknol :(:)
Qua dieet zou ik zeker geen voordroog of kuil geven.. en ook geen granen gaan voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:39

toevallig las ik afgelopen week dit:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... de-ruwvoer

staat een vergelijk in tussen hooi en kuil, en in de kuil zit veel minder suiker dan in het hooi.

het hangt echt af van meerdere factoren wat de voedingswaare van je ruwvoer is.
mooiste is dus wel een ruwvoeranalyse laten doen,dan weet je wat er in zit.
kan dat niet dan is het wel fijn om te weten hoe er bemest is,wanneer het gemaaid is en hoe lang het heeft liggen drogen voordat het in folie ging.

bonnieknol,laat toch een bloedtest doen om te kijken wat het vitamine E/selenium gehalte is.
de klachten van jouw dier horen daar namelijk wel heel erg bij.

wij voeren dus momenteel kuil van vorig jaar, en er is nog geen enkel paard dikker van geworden,juist iets afgevallen.

dat fermentatieproces is een ander verhaal,als een paard daar niet tegen kan dan moet je anders gaan voeren, of een andere stalling gaan zoeken waar ze wel met je mee denken.

persoonlijk zou ik dan met de boer om tafel gaan,dat mijn dier ziek is en zieker word van kuil.
koop eventueel je eigen hooi?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:18

vreemd dierenarts heeft mij juist geadviseerd over te gaan van kuil naar hooi ivm het feit dat in hooi minder suiker zou zitten, ik weet het even niet meer. Analyse is ondoenlijk met steeds andere partijen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:22

ik keek er ook van op hoor toen ik dat vergelijk op die ste zag,dacht ook altijd dat er in hooi meer zat.
daarom ook zo handig om dus te weten wat je voert,maaitijdstip enzo.