[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:24

ik dacht te menen dat er altijd eentje iets hoger hing dan de andere, weet nu niet of het zo is, het kan een gedeeltelijke uitgedaalde bal zijn, maar een klophengst zal romeo nu niet zijn denk ik.

ik meen ook dat een DA die op verplaatsing castreerd, een mooi "steriel" = mooi gras of stro nodig heeft. En dan vloert hij romeo eerst en bind 1 been weg zodat hij er netjes aankan.

dacht ik toch

lonnie

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:43

nou het is gebeurd, met een uurtje was hij verdoofd en ook weer opgestaan.

de castratie zelf ging heel snel. na ongeveer 45 minuten issie opgestaan en hebben we hem rustg de wei ingeloodst. Daar was hij nog heel wiebelig en viel nog telkens om, nu nog steeds issie wat slungelig.

hopen dat het verder allemaal niet gaan ontsteken oid

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:44

iemand trouwens enig idee of je de dagen na de castratie ook wat pijnstillers (poeder) kunt geven? of is dat niet nodig?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:17

Volgens mij is dat niet nodig hoor... De da's hebben het er niet over dus neem ik aan dat het ook niet hoeft..
Het is juist wel handig dat het gevoelig is, dan blijven ze wat rustig in het begin ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:24

hoelang hebben jullie je ex-hengsten apart gehouden na de castratie? morgen is het alweer een week geleden dat Zwier geholpen is, het is helemaal niet dik geweest en hij heeft energie voor 10. zat er eigenlijk over te denken om hem van de week alweer bij de rest te zetten, maar da DA zei dat de wond pas na 2 weken genezen is, dus weet niet of dat verstandig is?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:04

bij merries? 6-8 weken, dan zijn ze niet meer vruchtbaar... (zei mijn da)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:45

nee bij ruinen, zijn vaste groepje waar hij bij stond altijd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:44

Die van mij is toen hij z'n roes uit geslapen had meteen weer bij z'n vriend gegaan.
Van het weekeind (op 1,5 week) heeft hij al weer even bij een jaarling en een twenter merrie gelopen (hij vond ze wel leuk in het begin, tot hij kennis maakte met mijn twenter die nogal fel uit de hoek kan komen ;) ).

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:26

mag ik vragen wat bij jullie de gemiddelde prijs is voor castreren?

mijn gup is binnekort aan de beurt.. arme knul :(:) :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:25

ik heb er 165 euro voor betaald, dat was incl voorrijkosten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:40

Mijn jaarling wordt volgende week geholpen, arm schaap weet niet wat hem te wachten staat.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:09

thnx lonnie ik geloof dat de prijs heir ietsje hoger ligt. was gewoon benieuwd, ga binnekort een afspraak maken..
zijn jullie er bij en hoevaak ben je er verder na dat het gebeurt is?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:22

ik was er gewoon bij, heb nog een uurtje zitten kijken toen hij eenmaal bij was, en daana 's avonds na t eten nog een keer. AMar hij stond er verder goed bij, dus ben met n gerust hart gaan slapen. volgende dag rond een uurtje of 11 gaan kijken, mar wederom niks aan de hand en niet gezwollen enzo. dat heb ik wel elke dag even gecheckt, maar uiteindelijk heb ik me heel druk gemaakt om niks, want hij heeft het meer dan prima doorstaan!

stefanie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:36

weet iemand mischien een dierenarts die op stal komt om te castereren?
ik zoek er een die in haarlem komt.
wie kan mij hierbij helpen?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:58

oke dank je wel lonnie, ik heb mijn paarden niet bij huis staan dus ik ben er neit elk moment.. uiteraard ben ik er wel elke dag minimaal een uurtje dus dat moet dan wel lukken.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:20

mijn hengst word waarschijnlijk volgende week gecastreerd. dit gebeurt onder narcose gewoon op stal waar hij nu staat. heeft iemand hier ervaring mee?

en heeft iemand van jullie ook wel getwijfeld over het laten castreren van je hengst? ik twijfel namelijk wel een beetje. mijn fries is nu 2 en word al best een man (en dat weet hij dus ook heel goed). hierdoor springt hij over het hek van ongeveer 1.10 m. hij kon geen merrie's zien maar mischien heeft hij ze kunnen horen of ruiken. weet niet hoe goed een hengst de merrie's kan ruiken. in ieder geval is meneer lekker met zn muilezel vriendje op pad geweest maar ik was hier zelf niet zo blij mee omdat dat natuurlijk wel gevaarlijk is. verder is hij superlief luisterd goed is nog wel echt jong maar heel vriendelijk. ook tegenover andere paarden enz erg lief. word ook niet vervelend als ze in de buurt zijn.

ik wilde hem ontzettend graag hengst laten, ook om met hem te fokken. maar ik wil absoluut niet dat hij de rest van zijn leven in stal staat. iets wat er wel dik in zit als hij nu als 2 jarige al over het hek springt. ik wil het beste voor hem want ik vind het belangrijk dat hij een goed leven heeft. wat vinden jullie de beste keus?

(sorry voor het lange verhaal, ik kan het ook nooit kort houden :+ )

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:09

eventueel castreren en zaad laten invriezen?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:20

morgen is mijn mannetje aan de beurt!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:28

die van mij word vandaag gecastreerd. het was toch wel nodig als ik hem niet op stal wil houden. het is een fries van net 2 maar hij is uit de stal over een deur van 1.40m gesprongen :P werd me toch iets teveel.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:34

hoe is het bij jou gegaan? Bij mij ging het erg goed.. Vanavond even kijken hoe het nu met hem is..

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:36

overigens heb ik mijn hengst ook laten castreren om het feit dat ik hem graag in een kudde zie en niet voor eeuwig alleen.. Dat vind ik absoluut niet eerlijk tegen over hem. Dus nu heb ik een ruintje haha

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:11

haha join the ruintjes club :)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:30

die van mij is vanmiddag pas gecastreerd. er kwam gisteren een spoedgeval tussendoor. alles ging goed al wist hij niet wat hem overkwam. de balzak is opengelaten is dat bij jullie ook zo gebeurd. verder was hij wel weer redelijk allert (hij is onder narcose gecastreerd dat is daar gebruikelijk). ik kan helaas morgen niet naar hem toe maar overmorgen ga ik hem super verwennen :D verder word er wel goed op hem gelet.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:32

o ja ik wilde hem eigenlijk hengst laten. maar ik wil hem niet 24/7 op stal hebben. ik dacht hij kan wel apart met een leuke ruin in de wei ofzo. maar goed mijn 2 jarige friese(!!) hengst springt de stal uit over een deur van 1.40m. ... dus dan maaar castreren voor een beter leven voor hem.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:45

In de kliniek was ik 250 euro kwijt alles incl. (bodegraven)