Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:25

Sylvia hoe is het met de snottebellen e.d. en ontsteking van Dana? Slaat de behandeling al een beetje aan?

Wat een kou hè? Gisteravond was er een ware run op de longeerbak, dus dat was nummertjes trekken om aan de beurt te komen Haha! Wel mooi met het zonnetje erbij.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

Vond dat vriezen geen probleem tot gister
Helaas was mijn uitloop een ijsbaan geworden en moesten ze een dagje binnen blijven wat niet werd gewaardeerd.
Vandaag een zooi zout in de uitloop ( ja ik weet is niet goed maar je moet wat) en gelukkig konden ze een uur of wat naar buiten en Rava weer happy, ze was gister echt boos dat ze niet naar buiten mocht. Merk wel sinds de Cushing dat ze ook erg gehecht is aan regelmaat dat was daarvoor nooit zo.

Als ik op wintersport ga gaan Rava en Jansen een goeie week logeren ben benieuwd hoe dat gaat.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:29

Ja regelmaat is toch wel iets waarmee je ze een stuk op orde krijgt; geen onverwachte verrassingen enzo.
Morgen komt bij ons de paardentandarts, daar moet willy ook altijd wel even aan wennen, maar als ze dan bezig zijn vindt ie het eigenlijk wel lekker dat gerommel aan zijn kiezen Haha! Knipoog

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:55

Met Daantje gaat het gelukkig beter, thanks fargo. Penicilinekuur lijkt werk goed te doen. We zijn nu zo'n beetje op de helft van de kuur, dus ben benieuwd hoe het gaat als we straks klaar zijn.
Je paard injecties geven is echt helemaal niet leuk, dus zal wel blij zijn als dat achter de rug is!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:02

wij hebben toch de DA maar gebeld, ik zag nu allemaal palkkerige gele korstjes in miron zijn manen en de jeuk wordt steeds erger. vanmiddag komt de DA even kijken, ik ben benieuwd....

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:13

Gezien weersomstandigheden zou het reactie op fructaan kunnen zijn. Staat je paard in de wei als het vriest? Mijn ervaringen met spullen die wel helpen tegen de jeuk of het schuren; geen muesli voeren, rekening houden met weidegang met hoeveelheid fructaan in gras (door vorst nu weer vrij hoog) (hoogte te volgen op paardnatuurlijk.nl), insmeren met molkosan/water mengeltje, smeerseltje van welkoop tegen eceem, eczeemdeken. Misschien heb je hier alvast iets aan...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:19

MJ: is inderdaad wel slim om de DA te bellen, ik had eigenlijk begrepen dat je dat al had gedaan Blond , misschien verkeerd begrepen.
Daarnaast is het heel belangrijk dat je los daarvan je paard zijn weerstand gaat ondersteunen, want door slechte weerstand van cushing paard ontstaan dit soort problemen. Die problemen (bijwerkingen/gevolgen van cushing) moet je dan weer samen met DA oppakken om op te lossen. Maar door aan de weerstand te werken, heb je minder kans op extra problemen in de toekomst. Sterkte en fijn dat de DA snel komt!
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-01-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:27

Ja de DA is inderdaad gebeld en komt vanmiddag. Op internet neuzend vind ik het zelf lijken op:

Bij schurft ten gevolge van Psoroptes en Sarcoptes zie je eerst doffe haren en kale grijzige plekken. Op de huid onstaan kleine blaasjes, die etterig vocht afgeven na barsten. Dit vocht droogt op tot korsten. Het paard heeft zeer heftige jeuk en mede daardoor ontstaan de huidbeschadigingen die je op bovenstaande foto's ziet. Bij Sarcoptes-schurft zie je de plekken vooral aan het hoofd maar ook over het gehele lichaam. Deze vorm van schurft is eveneens besmettelijk voor de mens.
Psoroptes zit vooral in de manenkam en rond de schoft, de rug, het kruis en de staartbasis.

Zal maar even afwachten wat de DA zegt, ik hoop dat we het snel weg krijgen want de jeuk was nu echt erg....

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:37

Sterkte MJ, laat je het even weten?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:38

ja, ik ben er zelf vanmiddag niet bij maar mijn zus zal me wel bellen (we hebben de paarden samen), als ik vanavond nog op een pc kan zal ik even zeggen wat de DA zei, anders morgenavond.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:56

De DA is vandaag niet bij Miron geweest, schijnbaar was hij toch niet op de visitelijst gezet... foutje...

Nu moeten we tot vrijdag wachten want morgen zijn mijn zus en ik niet thuis. Mijn zus vond het trouwens wel meevallen, dus ik vraag me af ik het meeste nu al weggekrabt had, misschien ook niet zo handig. Maar ja, de DA kan het vast nog wel zien.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:54

Miron heeft schurft en nu hebben we shampoo, maar ja, we kunnen alleen buiten wassen... dus nu moeten we beslissen of we hem toch dit weekend gaan wassen of even wachten tot het niet meer vriest...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:30

Dat is wel vervelend MJ. Als je besluit het wel te doen zou ik proberen warmer water te gebruiken. Maar het is lastig met deze kou. Ik heb ook wel eens mijn paard moeten wassen in de kou. Toen had ik meerdere zweetdekens bij de hand die omstebeurt er op konden zodat als de een vochtig werd, de volgende erop kon zodat hij niet teveel zou afkoelen en toch droger zou worden. En natuurlijk diverse handdoeken om het eerste ros- en droogwerk te doen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:51

Ja warm water hebben we gelukkig wel!
Maar blijft een lastige keuze, of wassen, drogen, dekens en doeken erop en gelijk een eind wandelen en dan de zon in of toch nog een paar dagen wachten...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:02

Of je paard wennen aan de haarfohn.
Jaren geleden moest ik ook mijn pony wassen vanweg iets (weet niet meer wat het was) het was toen ook erg koud en heb haar gwend aan de haarfohn omdat het weer toen ook niet beter zou worden heb wel alleen toen de plekken gewassen die het ergste waren en pas toen het beter weer was nogmaals hele paard. Maar eenmaal gewend aan de fohn vond ze het heerlijk die warme lucht op haar lijf.
Maar het blijft lastig, ik weet niet of je paard onder deken staat ook deze goed wassen met speciaal wasmiddel om alles te doden. Succes met de wasbeurt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:00

Paard staat nu zonder deken.

Ik denk dat we morgen aan het einde van de ochtend gaan wassen, ergens in de zon en uit de wind, dan gelijk een paar wollen dekens op en een uurtje wandelen. Dan zijn oude winterdeken op met misschien een fleecedeken eronder en in de wei in de zon zetten.
Ik weet alleen nog niet goed wat dan die nacht te doen, ze staan in een koude stal, zal ik hem dan nog een nachtje onder deken laten staan en pas de volgende dag weer zonder deken de wei in in de zon?!

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:44

Het was vandaag in ieder geval wel zonnig, hoop dat het gelukt is om je paardje te wassen MJ!!
Willy was vandaag lekker vrolijk en bij de hand. Martin heeft hem even gereden, onze bak is behoorlijk hard dus dat ging wel maar hij loopt dan wel wat voorzichtig natuurlijk. Verder wel een lekker dagje want zonnetje scheen ook toen ze in paddock stonden, dus dat hebben ze dan toch maar weer meegenomen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:19

Sylvia80, wat een verhaal van de TA Bloos! . Kan me voorstellen dat je paard daar last van had... Hoe gaat het nu met haar?

Fargo, fijn dat het goed gaat met Willy Lachen . De laatste tijd is hij best constant denk ik he? Rijden jullie nog veel met hem?

Sorry (nogmaals) dat ik elke keer zo binnen kom vallen hier, ben een terugkerende invaller geloof ik Haha!. Probeer het allemaal een beetje bij te houden, maar het lukt me niet zo goed.

Ivanka kampt nog steeds met hetzelfde probleem als waar ik het laatst over had. Die jeukende bultjes over haar lijf, het is even beter gegaan, maar toen heb ik mijn 3-jarige verhuisd naar een andere stal en kwam oud & nieuw (lees: stress door het vuurwerk). Toen begon het dus weer van voor af aan. Het lijkt op rainrot, maar het de plekjes zitten precies onder haar deken. Door haar sterke jeuk-reactie erop, wil de DA eigenlijk het liefst behandelen met corticosteroïden, maar zoals wij allen weten... gaat dat dus niet met een Cushing paard. Dus ik weet niet of ik haar er nu mee help, maar ze heeft (weer) antibiotica.
Pasgeleden hebben we een bultjeskrabdag gehad, alle bultjes eraf gekrabd en aangetipt met betadinezalf. Sindsdien zijn er geen nieuwe bijgekomen, maar de jeuk is er niet minder van geworden.

Ben hard op zoek naar MSM in brokjes vorm, want mijn madammetje weigert poeders. Nu gaat de MSM mooi mee in de AB-spuit (die wil ze ook niet eten, dus die gaat dan maar onder lichte dwang via een 50cc spuit haar mond in), maar dat vindt ze echt niet leuk en hoewel ik het zo lief mogelijk doe, is ze daarna altijd even in de stress, wat ook niet goed is en wat ik ook niet wil blijven doen (om de MSM wel te geven).

Donderdag een bezoekje van de TA. Afgelopen jaren waren Ivanka's tandjes altijd goed en hoefde er weinig aan gedaan te worden, nu heb ik een andere TA... kijken wat zij ervan zegt Lachen .

En ik verveelde me vanavond, dus weer eens foto's uit zitten zoeken... eigenlijk om op CD te zetten, maar dan ben ik alles zo uitgebreid aan het bekijken dat het daar toch niet meer van komt Haha! : [EJL-ITP] Ivanka met Cushing door de jaren heen...
Clown

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:04

Hoi Tinne, Dank je wel voor je mooie verhaal. Goed om dat zo eens te omschrijven en heel herkenbaar, helaas.
Ik heb ook periodes dat ik activer ben op het forum dan andere periodes, maar dat is het ideale toch ook Knipoog
Met Dana gaat het redelijk. Na start pencillinekuur is ze beter gaan eten maar de laatste twee dagen eet ze weer alleen maar slobber en wat hooi en wortelen. Het valt me nog mee hoe mager ze is, maar ze heeft ook wel een hele dikke vacht, dus dat vertekend ook altijd wat. Soms zou ik het er wel in willen duwen... maar daar weet jij alles van las ik al...
gelukkig vanavond laatste injectie penicilline, want het is lastig om nog een niet-beurs plekje te vinden. We injecteren in haar boeg, maar die is natuurlijk ook behoorlijk ingevallen. Arm paard...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:35

Tinne geef je verder ook nog druppels voor de weerstand ofzo? Want ik merk wel dat daardoor Willy vlgs mij echt minder bijkomende problemen lijkt te hebben.. samen met de MSM inderdaad!
en je bent hier gewoon welkom hoor! Des te meer zielen, des te meer vreugd en kennis!!

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34251

Dit is een vloeibare variant met veel msm erin, gaat dat misschien makkelijker?

Willy is inderdaad vrij constant. We rijden hem ongeveer 1 a 2 (max) in de week. Hij wordt wel practisch elke dag ongeveer 20 minuten gelongeerd, of we wandelen met hem. Vooral dat longeren houdt hem goed in conditie voor mijn gevoel.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:10

Gister met Rava een rondje dorp gedaan en ik weet niet wat ze had maar ze wilde veel draven en bleef ook erg actief de hele weg en dat is voor haar heel wat. Haha!
Misschien door het weer ik weet het iet maar het was heerlijk

MJ was het wassen nog wat geworden?

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:18

@fargo; wij gaan inderdaad maar aan de echinacea druppels, alleen niet van Bloem maar van Vogel, maar dat zal niet veel uitmaken denk ik. Hoeveen druppels geef jij per dag, 40-60?

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:20

geerke schreef:
ik ga toch eens kijken of ik iets over gedragsveranderingen bij cushing kan vinden....of door,medicijnen....als ik iets vind zet ik het linkje wel hier..

ben je hier nog verder mee gekomen? Ben wel benieuwd!

En hoe is het met Luna, Mexxuna?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:27

nee niet veel...waarschijnlijk komen die gedragsveranderingen door de hormonale disbalans...en niet zozeer door de medicijnen.
Hormonen doen heel veel.....neem een moeder die een pasgeboren kind vermoord of een teef die haar pups dood bijt...heeft ook met hormonen te maken...dit even als voorbeeld wat hormonen kunnen doen met je...

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:41

tja,dat is waar...