Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessy

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 00:04

Falka schreef:
Dank jewel Jessy!!!! Weet jij ook of de darmflora koudbloedig is? Dat vind ik zo maf met het verhaaltje van Taal, de wormkuur doodt alle koudbloedigen , behalve de darmflora. Ik ben geen bioloog, en vraag me dus af hoe het werkt met de darmflora.
Ik kan me er bij voorstellen dat dat ook bacterieen zijn.

typo

De darmflora bij paarden (en ook bij mensen trouwens) bestaat inderdaad uit bacterien. Deze bacterien zijn geen parasieten, maar worden mutualisten genoemd. Dit betekent dat de bacterien met de gastheer (het paard of de mens) samenwerken en beide partijen daar voordeel uit halen. Veel van de bacteriesoorten die in de darm van een paard (mens) leven, gaan buiten het lichaam van de gastheer meteen dood. Het is dus voor hun voordelig om in de darm te leven. De gastheer haalt er voordeel uit doordat de bacterien bijvoorbeeld bepaalde voedingsstoffen helpen verteren die de gastheer zonder hulp niet kan afbreken tot nuttige voedingsstoffen.

Ieder middel dat je door de darmen stuurt dat schadelijk is voor bacterien, zal dus ook in principe schadelijk zijn voor de darmflora. Gelukkig zijn de aantallen bacterien in de darm van paard en mens zo groot (in de orde van grootte van biljarden....) dat de kolonies zich zelfs na een "aanslag" met een flinke dosis van een schadelijk middel vrij snel kunnen herstellen.

Natuurlijk is het ook mogelijk om een middel te ontwikkelen dat zich uitsluitend richt op schadelijke bacterien en de soorten die bij de darmflora horen niet schaadt, maar daar is gewoon járen onderzoek voor nodig.

Spilanthol is iig niet specifiek, het is in het algemeen schadelijk voor koudbloedige organismen (zoals wormen). Spilanthol zelf is trouwens ook niet specifiek antibacterieel. Interessant is wel dat de plant waaruit het wordt gewonnen, óók stoffen in de bladeren en bloemhoofdjes heeft die wèl antibacterieel werken.

Dan ligt het er dus aan wat de herkomst van de spilanthol in de wormenkuren is: als het pure (gezuiverde) spilanthol is (wat ik me niet kan voorstellen? Waar koopt men dat? Of wie beschikt er zomaar over de laboratoriumapparatuur om het zelf te zuiveren uit de plant??), dan is het dus niet antibacterieel en dus niet schadelijk voor de darmflora. Maarrrr.... als delen van de complete plant in de wormenkuur zijn verwerkt (wat mij aannemelijker lijkt), dan zijn er behalve de spilanthol ook de andere stoffen uit de plant in de wormenkuur terecht gekomen, inclusief de stoffen die schadelijk zijn voor bacterien en dus ook voor de darmflora.

Tot slot even een verwarring de wereld uit helpen die helaas door Dhr. Taal steeds gecreeerd wordt: De term "koudbloedig" wordt eigenlijk alleen gebruikt voor diersoorten, beginnend bij de ongewervelden. Hierbij horen wormen en ook spinachtigen zoals teken. Bacterien, zoals van de darmflora, zijn lagere levensvormen die niet tot het dierenrijk horen en dus ook niet kunnen worden ingedeeld als "koudbloedig". Lachen

Het is wel weer een heel verhaal geworden Haha! Hoop dat het een beetje duidelijk is, zoniet: vraag gerust!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:01

Jessy,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik vind dit soort dingen altijd reuze interessant Knipoog

Voor zover ik heb begrepen gebruikt dhr. Taal fijngemaakte delen van planten.
Wortels, blad en/of bloemen.
Zo is het ook met zijn eczeemkuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:29

Jessy door jouw uitleg wordt het verhaal van de heer Taal kinderlijk. Haha! Hele duidelijke uitleg, zulk soort posts zijn altijd weer leerzaam om te lezen.

Zou Spilanthol chemisch te maken zijn? Zou al weer een vooruitgang zijn. Mijn paard is net hersteld van een zware dip en de tijd van ontwormen is weer aangebroken. Doordat hij op een andere plek staat en die wei niet regelmatig is schoongemaakt, neem ik wel een risico lang te wachten. Zou het zinvol zijn om na een wormenspuit een kuur prebiotica voor paarden te geven? Hoe snel herstelt zijn darmflora?

Dit is misschien wel heel erg off-topic, maar op de site van St. Hyppolyt staat een stuk over granen en suikers, hoe slecht het eigenlijk voor paarden is, dus als paarden 2 kilo muesli per dag krijgen en dit jarenlang, dan bouwen ze een insulineresistentie op, kortom dus heel slecht. Goed ruwvoer is niet makkelijk te verkrijgen, vaak zijn de graslanden heel eenzijdig, engels raaigras voor de koeien en dat is het dan. Weet nu niet meer wat ik het beste kan voeren. Zeker als je weidegang op een een zeer schraal stuk hebt en een paard dat niet vet te mesten is. Mais is dus net zo slecht en ik ben juist weer bezig mais bij te voeren Knipoog
Hoe verhoudt het de darmflora met al die koolhydraten? Maar gras bevat toch ook veel suikers? Zeker gedurende een droge periode in de zomer en het gras niet besproeid wordt maar het is wel warm met een flinke zon? Eigenlijk kunnen ze heel het jaar periodes met veel suikers in het gras tegen komen. Maar ja nu hoorde ik laatst weer dat paarden eigenlijk geen graseters zijn, maar wij ze dat wel voeren.

Het voer van St. Hyppolyt klinkt mij wel heel erg goed in de oren, maar Haaksbergen is 1 1/2 uur rijden! en de enige plaats in Nederland wat op hun site staat. Mensen die bekend zijn met het voer, waar halen jullie het?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:34

Pfoeh... Spilanthol zal ongetwijfeld chemisch gemaakt dus gesynthetiseerd kunnen worden, maar vaak ligt de beperking niet bij het maken zèlf maar bij de kosten daarvan. Ik denk dat een x aantal milligram van laboratorium-gemaakt spilanthol zó ontzettend duur zou worden, dat het nooit rendabel kan zijn om op de markt te brengen.

Ook even een beetje off-topic: ik heb de site van St. Hippolyt nog niet bekeken, maar ben er idd ook gaandeweg achter aan het komen dat het heel moeilijk is om niet te vervallen in een veel te eenzijdig dieet voor een paard als je aangewezen bent op wat er standaard bij de voerhandel verkrijgbaar is. Ook lijkt het wel alsof er werkelijk overal melasse doorheen wordt gegooid!

Mijn Fjord is een hardnekkige luchtzuiger en ik probeer hem al jaren op een dieet zonder krachtvoer maar met zoveel mogelijk vezelrijke natuurlijke produkten en ruwvoer te houden. Lucerne of Fiber-P van Dodson & Horrel zijn daarvan voorbeelden, maar die produkten zijn dan weer doordrenkt met melasse en dát moet ik nou net niet hebben! Het is jammer dat Lucerne (Alfalfa) hier niet tot hooi verwerkt wordt zoals in de VS. Dan is het een prima manier om paarden die te schraal blijven een beetje op gewicht te houden, maar zoals het hier wordt verkocht... Gehakseld is prima, maar jammer van al die zoetstoffen...

Ook als je kijkt naar het menselijk systeem, dan is systematisch teveel suikers nooit goed. Ook bij mensen kunnen hier op latere leeftijd afwijkingen als diabetes uit voortkomen. Dit zal bij een paard wel niet anders zijn, en voor je het weet gooi je er dagelijks grote hoeveelheden suikerverbindingen in. Natuurlijk zitten er in gras, appels, wortelen, etc. óók suikers maar dat zou volgens mij niet eens zo'n groot probleem zijn als die (natuurlijke) suikers niet nog eens bovenop alle suikers in het hardvoer zouden komen!

In de natuur eet een paard zo veel meer dan alleen grassoorten. Denk aan andere planten die van nature ook in graslanden voorkomen, schors, blaadjes en vruchten van struiken en bomen, etc. In zo'n situatie blijft de darmflora ook vanzelf in balans.

Ik ben zelf ook nog zoekende wat het beste is voor een tweejarige Fjord waarvan ik onlangs heb ontdekt dat hij een (lichte) vorm van zomereczeem heeft. Zo ben ik al rondzoekend ook achter het bestaan van Dhr. Taal zijn produkten gekomen (waarvan ik trouwens niet van plan ben ze te gaan proberen, ben helaas niet overtuigd Knipoog ) Maar ook daar weer hetzelfde probleem: hij krijgt nu 3x per week een appeltje, wat wortels, en een halfje van zo'n Pavo Summerfit briketje met wat lijnzaadolie en knoflooksnippers. Hij staat verder dag & nacht op het land. Allemaal natuurlijk, alleen natuurlijke suikers en vezelrijk. Prima voor een tweejarige, maar als hij straks aan het werk moet? Wat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:23

Ja precies wat dan. Ik ben ook op zoek naar melassevrij voer. Jammer als er goede produkten verkocht worden, ze niet overal verkrijgbaar zijn of niet meer leverbaar omdat er te weinig animo is. Jammer dat weinig paardenmensen kritisch zijn met wat ze voeren, dan komt er vanzelf wel voer dat naar onze wensen is.

Meen mij te herinneren dat D&H ook melassevrije lucerne verkoopt, maar die is wel erg duur. Als ik op de zakken kijk van produkten, schrik ik vaak van wat er in zit. Zo bv slobber, is toch gewoon afval? Restprodukten van de bakkerij-industrie Verward

Ik ben dus nog zoekende naar wat ik wil gaan voeren, zoveel keuze en zoveel wat ik echt niet wil en wordt er soms moedeloos van.
Heb een tijdje D&H gevoerd, best duur, maar helaas kan ik er in mijn omgeving niet meer aan komen moest toen ook een dik half uur rijden, maar nu is het dus niet meer te verkrijgen, ik was de enige die het kocht en daardoor waren alle zakken steeds over de datum Haha!

Zo zag ik dat St Hyppolyt een voer heeft dat uit veel kruidensoorten met toegevoegde vitaminen en mineralen bestaat.

Voor het gemak even de link;
http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/StrukturE.htm

http://www.hippolytshop.com/futterjourn ... raxis2.htm

Nog effe een vraagje over wormen.

Onze wei wordt volgende week geimpregneerd met drijfmest omdat het super kaal is geworden. Nu zei iemand mij dat ik de volgende keer van ontwormen een speciale wormspuit moet nemen omdat er larven in de koeienmest zitten die heel gevaarlijk voor paarden zijn en dat er op hun stal een paard aan is overleden. Weten jullie welke larven/wormen dit zijn? Welke wormspuit? Equest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:41

Dat ga ik dan eens bij de boer navragen Russell want mij hebben ze altijd verteld dat de koeien wormen geen kwaad kunnen.Ik ontworm zelf wel standaard één keer per jaar met eqeust net als ik één keer per jaar equimax gebruik.Door te wissellen van produkt probeer ik resistentie te voorkomen.Wij staan dus ook bij de boer en na de paarden grazen altijd de koeien de wei nog eens af en beren gebeurt met een mengeling van varkens en koeiemest.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:03

Ik hoorde dat pas ook idd dat koeienmest niet zo best was ivm wormen. Ben dus ook benieuwd naar hoe en wat en of het nu echt kwaad kan. Hier gaan de koeien nl. voor de paarden uit het land op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:09

Ben het net even gaan vragen aan de boer.De enige worm die een paard en koe gemeen hebben is de lintworm.Die zelfde worm is dus ook een gevaar voor mensen.daarom is het van belang dat je daar tegen goed ontwormt.Ik weet dat wij daarvoor de equimax gebruiken,ik vraag me dus wel af welke ontwormingen nog meer tegen lintwormen helpen.Dus ga ik maar eens wat leeswerk verichten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:26

jessy schreef:

Ik ben zelf ook nog zoekende wat het beste is voor een tweejarige Fjord waarvan ik onlangs heb ontdekt dat hij een (lichte) vorm van zomereczeem heeft. Zo ben ik al rondzoekend ook achter het bestaan van Dhr. Taal zijn produkten gekomen (waarvan ik trouwens niet van plan ben ze te gaan proberen, ben helaas niet overtuigd Knipoog ) Maar ook daar weer hetzelfde probleem: hij krijgt nu 3x per week een appeltje, wat wortels, en een halfje van zo'n Pavo Summerfit briketje met wat lijnzaadolie en knoflooksnippers. Hij staat verder dag & nacht op het land. Allemaal natuurlijk, alleen natuurlijke suikers en vezelrijk. Prima voor een tweejarige, maar als hij straks aan het werk moet? Wat dan?

Hoi Jessy,

Ik heb 2 kruisingen fjord/fries dus die moeten ontzettend sober.
Ze werken behoorlijk wat uren per week op zwaar terrein.
Ze krijgen als enig krachtvoer, de Gemuse, Krauter en Mineralen van Hippolyt. Eigenlijk is het geen krachtvoer maar een mineralen,vitamine en spoorelementen brokje.
Daar er een hoog Calciumgehalte in zit meng ik er zelf nog Magnesium bij zodat de verhouding Ca : Mg 2:1 of 1:1 is.
Ik meng het door 2 handjes rulle zemelen.
Verder krijgen ze er scheutje koudgeperste lijnzaadolie door.
Ze lopen als een tierelier.
Geen verder krachtvoer nodig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:07

Sylvana, volgens dit stukje hebben koeien maagdarmwormen en longwormen. Zijn dat dan niet dezelfde wormen die paarden hebben? Als je kijkt naar het ontwormingsschema, zie ik ook ivermectine staan.

Alleen de longwormen heb ik niet gehoord dat paarden daartegen worden ontwormd. Vraag mij af of je koeienmiddelen kunt gebruiken tegen paarden. Drijfmest kan ook gemengd zijn met varkensmest. Ga ik even zoeken wat voor wormen die hebben.

Vind ik een stukje over kruidenbehandeling bij varkens tegen wormen.
http://www.biologischeveehouderij.nl/Bi ... 018019.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:55

Ik ga er nog eens achtervragen.Vandaag komt er een dierenarts op stal ik hoop die ook nog aan zijn jasje te kunnen trekken.Anders bel ik de mijne van de week even voor info.

Ik moet zeggen dat mijn paarden hier al 6 jaar staan en nog nooit een worminfectie hebben gehad.Nu worden de koeien hier ook altijd goed behandelt.Ik weet wel dat je niet alle koeieontwormingen kan gebruiken omdat sommige te sterk zijn voor je paard en die hier aan kan overlijden.De koeien worden met ivermectine ontwormd die opgespoten word maar voor volgens de veearts was die gevaarlijk voor paarden sommige paarden gingen er van dood .Er zijn wel mensen die het toch doen vooral omdat het finacieel goedkoper is.Maar ik durf dat beetje risico niet te nemen Bloos .

Voor de koeien komt er een veearts,die doet in principe alleen koeien en varkens ,kan eens zien wat zijn mening er over is.

Waar staat dat stukje trouwens Russel,dan kan ik het uitprinten en het de boer laten lezen.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:45

jessy schreef:

@Jessy; Bij deze bedankt voor je bijdrage mbt het parasieten verhaal, geeft weer meer duidelijkheid over het eea.

Wat betreft je krachtvoer vraag;
In dit topic zijn, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, de nodige bedenkingen ontstaan over de kuren van Leen Taal.
Ondanks dat denk ik, en meerderen met mij, dat hij in zijn theorieën ook veel goede punten heeft zitten zoals de eventuele relatie tussen eczeem en ontwormen/ enten/ voeding/ wijze van houden van het paard.
Leen Taal gaf het advies om naast de kuren ook al die punten aan te passen hetgeen ik dus ook braaf gedaan heb. Ook al hebben zijn kuren bij mijn paard geen enkel effect gehad, zijn adviezen wel!

Hier een opsomming van alle Leen Taal adviezen waarvan ik denk dat mijn paarden baat bij hebben.

Mijn paarden ontworm ik hooguit 2 à 3 keer per jaar en laat tussentijds wel een wormonderzoek doen.
Enten doe ik in januari en zorg dat er minimaal 6 weken tussen de enting en een wormkuur in zit zodat het afweer systeem niet met teveel ineens belast wordt.
De weilanden worden al 3 jaar niet meer bemest en ze krijgen schraal grof hooi ook van onbemest land.
Leiding water ipv water uit eigen bron.
Het enige dat ze daarnaast nog te eten krijgen is een zelf gemengde granenmix in de volgende verhouding:
2 scheppen zwarte gepunte haver
1 schep witte gepunte haver
1 schep gerst
1 schep spelt
1/2 schep hele mais
1 handje spiterwten (supermarkt)

De granen haal ik per zak bij de 'voerboer'
Mijn paarden ( 1.70 en 1.74 hoog, KWPN) krijgen 1/3 schepje graan per dag als ze niet werken. Mijn grote paard krijgt als hij in het werk staat hooguit anderhalve schep graan per dag!
Dit volstaat en mijn paarden zien er beter uit dan ooit te voren, mankeren nooit iets, zelf geen loopneus of hoesten en zijn echt niet aan de magere kant. De klachten vanmijn eczemer lijken iets minder te zijn geworden.

De theorie van Leen Taal, dat wij onze paarden teveel verwennen met allerlei voedingsmiddelen die het dier niet nodig heeft en zodoende de balans in het paarden lichaam verstoren waardoor het dier overgevoelig kan worden voor van alles en nog wat, onderschrijf ik uit ondervinding nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:48

silvana schreef:
Ik ga er nog eens achtervragen.Vandaag komt er een dierenarts op stal ik hoop die ook nog aan zijn jasje te kunnen trekken.Anders bel ik de mijne van de week even voor info.

Ik moet zeggen dat mijn paarden hier al 6 jaar staan en nog nooit een worminfectie hebben gehad.Nu worden de koeien hier ook altijd goed behandelt.Ik weet wel dat je niet alle koeieontwormingen kan gebruiken omdat sommige te sterk zijn voor je paard en die hier aan kan overlijden.De koeien worden met ivermectine ontwormd die opgespoten word maar voor volgens de veearts was die gevaarlijk voor paarden sommige paarden gingen er van dood .Er zijn wel mensen die het toch doen vooral omdat het finacieel goedkoper is.Maar ik durf dat beetje risico niet te nemen Bloos .

Voor de koeien komt er een veearts,die doet in principe alleen koeien en varkens ,kan eens zien wat zijn mening er over is.

Waar staat dat stukje trouwens Russel,dan kan ik het uitprinten en het de boer laten lezen.

Als de boer goed ontwormd, is dat zeker al een pre, er staat geloof ik ook een stukje voor de kalveren in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:52

ravel schreef:
jessy schreef:

@Jessy; Bij deze bedankt voor je bijdrage mbt het parasieten verhaal, geeft weer meer duidelijkheid over het eea.

Wat betreft je krachtvoer vraag;
In dit topic zijn, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, de nodige bedenkingen ontstaan over de kuren van Leen Taal.
Ondanks dat denk ik, en meerderen met mij, dat hij in zijn theorieën ook veel goede punten heeft zitten zoals de eventuele relatie tussen eczeem en ontwormen/ enten/ voeding/ wijze van houden van het paard.
Leen Taal gaf het advies om naast de kuren ook al die punten aan te passen hetgeen ik dus ook braaf gedaan heb. Ook al hebben zijn kuren bij mijn paard geen enkel effect gehad, zijn adviezen wel!

Hier een opsomming van alle Leen Taal adviezen waarvan ik denk dat mijn paarden baat bij hebben.

Mijn paarden ontworm ik hooguit 2 à 3 keer per jaar en laat tussentijds wel een wormonderzoek doen.
Enten doe ik in januari en zorg dat er minimaal 6 weken tussen de enting en een wormkuur in zit zodat het afweer systeem niet met teveel ineens belast wordt.
De weilanden worden al 3 jaar niet meer bemest en ze krijgen schraal grof hooi ook van onbemest land.
Leiding water ipv water uit eigen bron.
Het enige dat ze daarnaast nog te eten krijgen is een zelf gemengde granenmix in de volgende verhouding:
2 scheppen zwarte gepunte haver
1 schep witte gepunte haver
1 schep gerst
1 schep spelt
1/2 schep hele mais
1 handje spiterwten (supermarkt)

De granen haal ik per zak bij de 'voerboer'
Mijn paarden ( 1.70 en 1.74 hoog, KWPN) krijgen 1/3 schepje graan per dag als ze niet werken. Mijn grote paard krijgt als hij in het werk staat hooguit anderhalve schep graan per dag!
Dit volstaat en mijn paarden zien er beter uit dan ooit te voren, mankeren nooit iets, zelf geen loopneus of hoesten en zijn echt niet aan de magere kant. De klachten vanmijn eczemer lijken iets minder te zijn geworden.

De theorie van Leen Taal, dat wij onze paarden teveel verwennen met allerlei voedingsmiddelen die het dier niet nodig heeft en zodoende de balans in het paarden lichaam verstoren waardoor het dier overgevoelig kan worden voor van alles en nog wat, onderschrijf ik uit ondervinding nog steeds.

Hoi Ravel, de link van St. Hyppolyt die ik gegeven heb gaat ook over granenmix, misschien wel interessant, is wel in het duits. Heb al vaker zulke stukken gelezen en begin toch wel te denken dat dat invloed heeft op het systeem. Ooit ergens gelezen dat haver voor 80% verteerd wordt en gerst maar voor 30 %. Ik ga eens spitten of ik het terug kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:06

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:52

ravel schreef:
Ondanks dat denk ik, en meerderen met mij, dat hij in zijn theorieën ook veel goede punten heeft zitten zoals de eventuele relatie tussen eczeem en ontwormen/ enten/ voeding/ wijze van houden

Hier sluit ik me volledig bij aan.

@Jessy: wat fijn dat je zoveel zinvolle info hier kan melden. Hier hebben we echt wat aan.

Nog over melasse en krachtvoer: ik voer sinds enige tijd luzerne van de Paardendrogist. (le brick) Ik heb gebeld of er melasse inzat en volgens de dame aan de telefoon was dat niet het geval.

Ik meng een handje vol luzerne met wat gedroogde brandnetel, zeewier en natuurmix (bestaande uit rozenbottel, kleefkruid, kamille, brandnetel, thijm, kliskruid en paardenbloem).
En daar doe ik nog een druppie appelazijn doorheen, om het wat minder droog te maken. En soms klein stukje fijngesneden appel.
Dat is mijn ‘krachtvoer’.

Verder krijgen ze alleen hooi, en af en toe een stukje wortel als beloning. En weidegang op ‘normaal’ bemest land. Omdat onderbemesting weer risico geeft op een hoog fructaangehalte.
En voordat ze de wei opgaan, altijd eerst een half plakje hooi eten. Dan zorgt ervoor dat de passage door het darmkanaal langzamer gaat, en er minder kans is op allerlei ellende.
Vooral in het begin van het seizoen, als ze nog niet echt gewend zijn aan gras, is dat van belang volgens mij. We bouwen de weidegang geleidelijk op.

En ze krijgen elke dag een verse tak, wilg, hazelaar, els, of es.
Dat vinden ze heerlijk, eerst gaan alle blaadjes op en vervolgens wordt de hele tak ‘gestript’, dus alle schors eraf…

Over de mest: ik heb ook lopen zoeken wat nou de beste bemesting is voor een paardenwei.
Ik vond koeiemest niet geschikt omdat deze dieren vaak behandeld worden met anti-biotica en hormonen. En ik ga ervan uit dat daarvan nog sporen in de mest zijn terug te vinden.
Of je zou mest van een biologische boer moeten kunnen krijgen.

Het nadeel van kunstmest is volgens mij dat het weliswaar zorgt voor groei van het gras, maar niets doet aan de structuur van de grond. Organische mest is gewoon beter voor het bodemleven (regenwormen!) en die zorgen voor een gezonde grond en dus een gezonde plant (in dit geval gras). Maar wij gebruiken ook kunstmest gedurende de zomer, wanneer het al te schraal wordt.
Er is een soort kunstmest die bedoeld is voor paardeweiden:

http://www.pavo.nl/specials/kunstmest-v ... weide.html

En voor de organische bemesting gebruiken wij gewoon onze eigen paardenmest.
Hier twee links:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... wormen.htm

en http://www.wormbestrijding.nl/ dan bij FAQ, helemaal onderaan.

Zo probeer ik het op mijn manier het zo natuurlijk en gezond mogelijk te doen…

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:37

russel schreef:
Gevonden, redelijk onderaan de pagina, gaat wel ergens anders over, wel leuke site.

http://www.pavo.nl/voeding/suiker-en-ze ... nheid.html

En ook hier weer die vermaledijde fructaan, suiker en koolhydraten....
Je komt het nu echt steeds vaker tegen. Het zal toch echt wel bewezen zijn nu. Ook in relatie met hoefbevangenheid en insulineresistentie.

Ik heb de kitjes voor de wormeitelling ook binnen trouwens Vork ...aardig snel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:52

blijft toch een interresant topic hier Haha! Haha!

ap word altijd in januari ingeent, dus wat dat betreft zou ik goed moeten zitten.
3x per jaar ontwormen is de regel van mijn nieuwe stalling, dus dat zit ook goed..
Haha!

allen even het volgende:
ap is verhuisd, heeft sindsdien ook geen dikke manenkam meer, maar krijgt ook totaal geen krachtvoer meer.....wel elke dag 2 appels en zijn gras...wat overigens ene heel ander soort is dan waar hij jaren op heeft gestaan Knipoog

ik wil t es proberen...gewoon gras en de kruiden die in t land staan, even geen brok, of wat dan ook.
mazzeltje voor mij weer dat ik mijn nieuwe staleigenaar zover gekregen heb om geen kunstmest meer te strooien,( wat ze wel van plan waren!) een bodem onderzoek te laten doen en kijken wat daar uit komt..
( wel lief want dat kost hem 60 euro....)
dit jaar hebben ze alleen met stikstof bemest..

ik ben nou al zoveel jaar bezig geweest met allerlei kruiden en weet ik wat nog meer voor inwendige reinigings rommel en t heeft bij hem nooit een zier geholpen.....

nu es puur natuur, zoals de boeren ook altijd doen met hun paarden, "gras zit genoeg in" zeggen ze allemaal tegen mij.....

ben benieuwd........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:57

Kunstmest is toch stiktof?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:01

ohw jaaa?
hahah ja weet ik veel joh....
Bloos
dan hebben ze dus 3 weken geleden kunstmest gestrooid...
he getver.. ze wilden het nu alweer doen,maar ik heb echt verteld dat ze dat totaal niet moeten gaan doen..
later in het najaar wel kalk erop, want staat nogal wat boterbloem en zuring in het land...

ze vroegen zelfs wat voor kalk erop moest...welke soort is nou t beste volgens jullie?

wel leuk, want t zijn tuinders. ,maar met weinig verstand van paarden en paardegras.... Haha!

mag ik ze allemaal gaan leren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:12

drijfmest is toch gewoon koeiemest?

hmmm..vlak ernaast zit een grote koeienboer..die wil vast wel wat kwijt Knipoog

dat kalk in het najaar strooien dat wist ik, vond het wel erg grappig dat tuinierders dus geen verstand hadden van grasland, vind het dus ook superfijn dat ze zoveel van me aannemen!

mest weghalen doe ik al jaren in ap zijn wei, helaas zijn ze daar wel wat lakser ermee, die mensen hebben het erg druk...ach nou ja..goed voor m'n conditie dus doe ik het een keer extra Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:15

Citaat:
De “normale” kunstmest die daarvoor meestal gebruikt wordt bevat meestal N-P-K (Stikstof / Fosfaat / Kali). De stikstof die in normaal kunstmest zit, komt na het strooien in een paar dagen tijd vrij. Het gras krijgt daardoor een enorme groeispurt en bevat daardoor relatief hoge eiwitgehaltes, voor paarden niet gewenst!!

sjips.....er is dus bemest met stikstof , er stodn heel lang gras, de wei heeft nl 3 jaar braakgelegen en er is alleen hooi vanaf gehaald, daarna is hun shetlander eop gekomen met nog een en een week later appie..

ik zal ze de site es doorsturen via de mail..vinden ze vast leuk om te lezen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:16

Als je leest het stukje over graslandbeheer, dan zie je ook dat drijfmest (koeien/varkensmest) veel kalium bevatten en dat het hoge gehalte kalium in weer magnesium belet en andere mineralen in het gras opgenomen te worden. Dus de paarden kunnen magnesiumtekort oplopen. Als je dus je paard alleen van gras wil laten leven, bekijk dan dat hij geen mineralentekort op gaat lopen en dan ook met name magensium. Dit eventueel bij voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:25

beetje raar eigenlijk..want eerst lees je dus dat drijfmest goed is, en later weer dat je dat je dan dus wel erg weinig moet gebruiken......

maar over magnesium bijvoeren,daar zat ik al aan te denken, ook tegen de dikke manenkam( alhoewel die nu weg is...)

ik vind t moeilijk...de meeste boeren waar ik mee praat zeggen allemaal dat gras in de zomer genoeg is, en hebben tovch allemaal dikke ronde gezonde paarden rondlopen die best wel oud worden....
maar ikzelf ben ook geneigd om wel te gaan bijvoeren....

ik heb wel zeewier, zit ook alles wel in wat ap nodig heeft, kan ik altijd mengen met zijn 2 appeltjes die hij binnenkrijgt, zo zit zijn mineralen/vitamine voorziening toch ook goed?