Falka schreef:Dank jewel Jessy!!!! Weet jij ook of de darmflora koudbloedig is? Dat vind ik zo maf met het verhaaltje van Taal, de wormkuur doodt alle koudbloedigen , behalve de darmflora. Ik ben geen bioloog, en vraag me dus af hoe het werkt met de darmflora.
Ik kan me er bij voorstellen dat dat ook bacterieen zijn.
typo
De darmflora bij paarden (en ook bij mensen trouwens) bestaat inderdaad uit bacterien. Deze bacterien zijn geen parasieten, maar worden mutualisten genoemd. Dit betekent dat de bacterien met de gastheer (het paard of de mens) samenwerken en beide partijen daar voordeel uit halen. Veel van de bacteriesoorten die in de darm van een paard (mens) leven, gaan buiten het lichaam van de gastheer meteen dood. Het is dus voor hun voordelig om in de darm te leven. De gastheer haalt er voordeel uit doordat de bacterien bijvoorbeeld bepaalde voedingsstoffen helpen verteren die de gastheer zonder hulp niet kan afbreken tot nuttige voedingsstoffen.
Ieder middel dat je door de darmen stuurt dat schadelijk is voor bacterien, zal dus ook in principe schadelijk zijn voor de darmflora. Gelukkig zijn de aantallen bacterien in de darm van paard en mens zo groot (in de orde van grootte van biljarden....) dat de kolonies zich zelfs na een "aanslag" met een flinke dosis van een schadelijk middel vrij snel kunnen herstellen.
Natuurlijk is het ook mogelijk om een middel te ontwikkelen dat zich uitsluitend richt op schadelijke bacterien en de soorten die bij de darmflora horen niet schaadt, maar daar is gewoon járen onderzoek voor nodig.
Spilanthol is iig niet specifiek, het is in het algemeen schadelijk voor koudbloedige organismen (zoals wormen). Spilanthol zelf is trouwens ook niet specifiek antibacterieel. Interessant is wel dat de plant waaruit het wordt gewonnen, óók stoffen in de bladeren en bloemhoofdjes heeft die wèl antibacterieel werken.
Dan ligt het er dus aan wat de herkomst van de spilanthol in de wormenkuren is: als het pure (gezuiverde) spilanthol is (wat ik me niet kan voorstellen? Waar koopt men dat? Of wie beschikt er zomaar over de laboratoriumapparatuur om het zelf te zuiveren uit de plant??), dan is het dus niet antibacterieel en dus niet schadelijk voor de darmflora. Maarrrr.... als delen van de complete plant in de wormenkuur zijn verwerkt (wat mij aannemelijker lijkt), dan zijn er behalve de spilanthol ook de andere stoffen uit de plant in de wormenkuur terecht gekomen, inclusief de stoffen die schadelijk zijn voor bacterien en dus ook voor de darmflora.
Tot slot even een verwarring de wereld uit helpen die helaas door Dhr. Taal steeds gecreeerd wordt: De term "koudbloedig" wordt eigenlijk alleen gebruikt voor diersoorten, beginnend bij de ongewervelden. Hierbij horen wormen en ook spinachtigen zoals teken. Bacterien, zoals van de darmflora, zijn lagere levensvormen die niet tot het dierenrijk horen en dus ook niet kunnen worden ingedeeld als "koudbloedig".

Het is wel weer een heel verhaal geworden