[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:18

Esther28 schreef:
En dat kan dus door ze goed vet te houden en met een zacht borsteltje eroverheen te gaan. Het losse spul komt er dan af en de vaste korsten blijven zitten.....

Ja precies Lachen

Even in groene zeep weken wil ook wel eens werken!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:13

Tandpasta werkt fenomenaal!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:33

oja om mok te voorkomen
kun je vaseline gebruiken
je maakt eerst de koot helemaal schoon en droog
en dan smeer je hem dik in met vaseline
dan kan je paard zonder kans op mok
lkkr in de modder banjeren en ook op andere vochtige plekken Lachen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:11

Vaseline en uiercreme alleen niet gebruiken bij felle zon...dat gaat namelijk verbranden......

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:11

Is mok besmettelijk?!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:37

nee mok is niet besmettelijk

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:31

Daphne__ schreef:
mijn ouders smeren er tandpasta op Lachen
en dat werkt echt goed!
mijn pony heeft mok gehad. m'n ouders smeerden er tandpasta op en na een week. was het he-le-maal weg!

edit: ze vertellen me net, dat ze eerst met een borstel de kortsen ''weg krabben'' en dan tandpasta er op Lachen

Mag ik vragen wélke tandpasta je gebruikt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:32

wij gebruiken golgate Lachen
en het heeft altijd geholpen!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:19

ik betijfel of het niet besmettelijk is. mijn merrie heeft nu ook lichte mok nadat een tuiger bij ons op stal er last van kreeg.

en het gekke ervan is dat toen ze in de nattere wei stond met hier en daar modder ze nergens last van had. en nu in de zomer de tuiger mok heeft heeft zij het ook tijwijl de weides rond die periode droger waren dan voorheen :S
ze heeft hier ook nog nooit eerder last van gehad

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:21

mok is toch een bacterie die zich in de kootholtes dringt, die bacterie verspreid zich over natte grond en is daar actief. Als je merrie dus ook in die grond staat is er dus een grote kans dat zij het ook krijgt Knipoog

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:35

dan is het dus indirect wel besmettelijk. mooi is dat als er weer een paard met mok is no way dat mijn paard daar dan bij in komt te staan

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:38

Hmm ik heb nog nooit gezien dat het besmettelijk is Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:41

ik dacht ook dat het dus "indirect" besmettelijk was....

Ik heb het geluk dat mijn paard er niet gevoelig voor is.....

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:53

Daphne__ schreef:

Ouderwets middel tandpasta is nu niet meer zo werkzaam als vroeger, zat er vroeger zwavel of zoiets in tandpasta en nu niet meer?
Maar smeer eens tandpasta op een wondje bij jezelf en voel eens hoe het prikt, wil je dat je paard aandoen? Bij ons is smeren met tandpasta uit den boze.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:19

Mijn paard heeft ook sinds een week last van mok, ze had eerst een klein plekje op allebei haar achterbenen. Ik ben toen gelijk begonnen met wassen met betadine en het smeren van mokzalf, ipv dat het minder werd word het juist alleen maar erger!
De mok plekken werden 3 keer zo groot, met als gevolg dat m'n paard nu ook kreupel loopt sinds een paar dagen. En dr achterbenen zijn allebei dik. Ik heb nu andere mok creme gehaald op klei basis, in de hoop dat deze wel aanslaat. Maar tot nu toe nog geen resultaat..

Weet iemand of het kwaad kan dat ze nu nog wel hele dagen (en dus ook s' nachts) op de wei staat? Of zou ik haar toch 's nachts binnen moeten zetten zodat haar voeten ook niet nat kunnen worden door het gras?
Ik wou tot maandag even aankijken hoe het gaat en als ze niet verbeterd maandag de dierenarts bellen.. Ze is n.l bepaald niet kleinzierig en loopt dus zelden kreupel, tenzij ze echt pijn heeft..
Wat adviseren jullie??

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:32

Ik had gelijk de DA gebeld Bloos

En zeker niet in het natte gras laten lopen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:41

postbodesiem schreef:
Daphne__ schreef:

Ouderwets middel tandpasta is nu niet meer zo werkzaam als vroeger, zat er vroeger zwavel of zoiets in tandpasta en nu niet meer?
Maar smeer eens tandpasta op een wondje bij jezelf en voel eens hoe het prikt, wil je dat je paard aandoen? Bij ons is smeren met tandpasta uit den boze.

@ Daphne bedankt! Lachen

@ postbodesiem; ik heb het er ook wel eens opgesmeerd, maar het werkte niet dus ben ermee gestopt. Maar als het paard echt zó'n pijn had gehad, dan had ie me allang wel een lel verkocht of een gekke beweging gemaakt oid Knipoog.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:45

Henrieke schreef:
@ postbodesiem; ik heb het er ook wel eens opgesmeerd, maar het werkte niet dus ben ermee gestopt. Maar als het paard echt zó'n pijn had gehad, dan had ie me allang wel een lel verkocht of een gekke beweging gemaakt oid Knipoog.

Wij hadden dus een merrie op stal, en de eigenaresse smeerde er dus tandpasta op...
Beestje had echt pijn hoor! stond dan aan 2 kanten van het halster vast, haar vriend had een voorbeen omhoog, en zij kon dan een achterbeen insmeren (maar is op deze manier ook een paar keer geraakt, omdat het paard alsnog kon trappen).

Als je alleen al met een tubetje aankwam werd ze gek, nog nooit een paard gezien dat zo (heftig, wild en snel) kon bewegen in een stal van 3x3....

Sommige paarden zullen er geen last van hebben, maar andere des te meer. ALs je het op korstjes smeert zal het geen pijn doen, maar als het open is......

Moet er niet aan denken!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:50

Nou ik heb vandaag toch maar de veearts gebeld, en die zei ( aan de telefoon) dat ik eerst moet zorgen dat de korsten week worden zodat die eraf komen.. Alleen 1 probleem.. mijn paard springt zowat tegen het plafond als ik nu met water aan kom zetten om haar achterbenen schoon te maken.. Scheve mond Ik snap dat ik het weer moet schoonmaken enzo, maar nu word het wel lastig als ze zo blijft reageren..
Haar benen zijn nog steeds dik en hij wou toch eerst even dat ik dat nog ging proberen en als dat dan nog niet helpt moet ik weer bellen dan komt hij kijken..

Dus nu maar weer met de groene zeep in de weer hopelijk wil dat wel helpen tegen de korsten.. Ach gut Ze loopt nu nog steeds onregelmatig door de zwelling.

Weet iemand anders nog een idee om de korsten week te krijgen zodat ik ze eraf kan halen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:50

Cil schreef:
Nou ik heb vandaag toch maar de veearts gebeld, en die zei ( aan de telefoon) dat ik eerst moet zorgen dat de korsten week worden zodat die eraf komen.. Alleen 1 probleem.. mijn paard springt zowat tegen het plafond als ik nu met water aan kom zetten om haar achterbenen schoon te maken.. Scheve mond Ik snap dat ik het weer moet schoonmaken enzo, maar nu word het wel lastig als ze zo blijft reageren..
Haar benen zijn nog steeds dik en hij wou toch eerst even dat ik dat nog ging proberen en als dat dan nog niet helpt moet ik weer bellen dan komt hij kijken..

Dus nu maar weer met de groene zeep in de weer hopelijk wil dat wel helpen tegen de korsten.. Ach gut Ze loopt nu nog steeds onregelmatig door de zwelling.

Weet iemand anders nog een idee om de korsten week te krijgen zodat ik ze eraf kan halen?

Dik in de vaseline zetten Ja Liefst 2 of 3x per dag!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:26

Richtje schreef:
Cil schreef:

Dik in de vaseline zetten Ja Liefst 2 of 3x per dag!

3 keer per dag wordt lastig aangezien ik werk 40 uur in de week.. :/ maar ik zal het proberen of ik daar wat op kan vinden..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:31

als je het goed dik smeert is 2 keer ook goed.
Iig zorgen dat de korsten zacht worden. Ben zelf geen fan van groene zeep (ik gebruik het om de vloer van dekamer en keuken schoon te maken, dus zal het niet zo snel op mn paard smeren).
Vaseline of uierzalf/creme vind ik fijner (en ook een prettiger idee, omdat je dat zelf ook eerder op je huid zal smeren)
Als ze eenmaal door heeft dat wat jij er nu op smeert niet tot nauwelijks pijn doet zal dr gedrag wel wat minder worden.

SUcces er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:15

groene zeep prikt.Daarom zal ze moeilijk doen.Zelf gebruik ik ook altijd Uiercreme zonder bijprodukten om de korsten week te maken.Maar wel goed zien dat de uierzalf niet geparfumeerd is anders prikt hij ook.

Maar eerlijk gezegd ,vanaf dat een been dik is krijgen ze bij ons antibiotica voor geschreven,want dan is er een onsteking aanwezig.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:34

Ik heb (nog) geen groene zeep geprobeerd, maar als jullie zeggen dat ik dat beter niet kan doen dan lijkt mij dat ook beter. Ze reageerd ook al fel op water alleen maar dat zakt na een paar minuten.. Ze is gelukkig goed te kalmeren.
Ik vond het ook vreemd dat de veearts geen antibiotica voorschreef, maar nog een paar dagen wou wachten.. Maar ja ik ben ook geen DA..
Ik ga vanavond gelijk na het eten weer naar stal om te kijken hoe het eruit ziet, en dan even overwegen wat ik er nu het beste aan kan doen. Wil natuurlijk wel dat die korsten eraf komen want zo wordt het nooit beter... Ach gut

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:49

Bij mij adviseerde de VA groene zeep.... En dan niet de vloeibare versie, maar echt die pot.
Moest ik er op smeren, dan een half uur laten weken en in dat half uur ook een stuk met haar stappen. De korsten trokken heel erg, waardoor ze zonder dat het iets week was door de groene zeep kreupel liep.
Daarna iets opschuimen en er af spoelen.... Helaas werkte het niet voldoende, kwam wel iets af maar niet genoeg... Toen met vaseline begonnen, maar voor ik daar resultaat van kon merken liep het zo uit de hand dat ik haar naar de kliniek heb gebracht.