[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:30

CindyUniek, linkje naar die onderzoeken misschien?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:47

JoT schreef:
CindyUniek, linkje naar die onderzoeken misschien?

ik kan het echte onderzoek wat ik voor ogen had zo gauw niet vinden maar wel vast deze links:

http://www.pavo.nl/gedrag/stalondeugden.html

http://manege-liesbeuker.nl/luchtzuigen.htm

http://www.paardentips.com/artikelen/me ... uigen.html

http://www.bokt.nl/wiki/Luchtzuigen

http://www.kuleuven.be/cwte/viewpic.php ... OCS&ID=348 blz 4

http://www.vanhall-larenstein.nl/files/ ... terfte.doc blz 4

overal wordt gesproken van verveling
óf teveel op stal met te weinig ruwvoer WAARDOOR het maagzuur gaat branden en dus irriteren!

dus het blijft door de invloed van de mens Knipoog

EDIT: de meningen zullen altijd verdeeld blijven, maar ik vind het struisvogelpolitiek als je denkt dat het niet door verveling of brandend maagzuur komt doordat het paard de hele dag stil staat met te weinig ruwvoer....
mijn pony zuigt niet in het weiland en waarom zou dat zijn? het maagzuur blijft rustig door het vele kauwen/eten en ze verveeld zich niet Knipoog
pony's en paarden in opfok wel eens zien zuigen? ik niet.... zelfde verhaal....

er staat nu een half jaar een nieuw paard bij ons op stal, beest is 4 jaar heeft 3 jaar in het land gelopen, komt nu bijna niet buiten en wordt amper wat mee gedaan... begint de eerste verschijnselen van luchtzuigen te vertonen......

maar ik ben nu weg, dus vanavond beantwoord ik wel weer als hier vragen op komen Lachen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:02

Mijn pony hapt lucht en als ze zich in het weiland wat gespannen voelt door bijv. het gedrag van andere paarden om zich heen oid dan hapt ze in het land ook hoor.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:26

de meningen zijn en blijven verdeeld , maar je kan niet alles gooien op verveling, en ook weer niet alles op stress , het is denk ik per paard verschillend, en de preciese oorzaak zal je waarschijnlijk nooit weten, ik weet dus van een hoop paarden dat het binnen vetters zijn en dan uit stress gaan luchtzuigen, tja hoe dan ook het is en blijft een vervelend probleem

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:44

Mensen kunnen van stress last krijgen van maagzweren, dus misschien krijgen paarden door stress ook last van hun maag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:01

Dat 'misschien' kun je wel weg laten.
Dat is al een bewezen feit.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:40

corinatoet ja iedereen zal er wel een eigen mening op na houden

freggel en dubbeldun maar waar krijgen de meeste paarden stress van? volgens mij toch echt door de invloed van de mens nét als de verveling.....

ik heb tot nu toe nog nooit gehoord of gelezen dat er in een kudde wilde paarden luchtzuigers tussen lopen! dus dat zegt in mijn ogen genoeg Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:46

Stress kan overal van komen, maar meestal zal het wel door de manier van houden komen of door de manier van gebruiken.

Overigens kunnen pasgeboren veulens ook last van hun maag hebben en die stress komt dan puur van de geboorte en de nieuwe indrukken.
Maagklachten kunnen dus ontstaan door stress en stress kan als gevolg luchtzuigen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:50

90% of meer nog van alle veulens heeft stress. Vanaf de geboorte tot aan hun dood maken paarden dingen mee die stress met als gevolg maagzweer kunnen veroorzaken. Waarom het ene paard wel en het andere niet krijgt zal wel net als met ziekten bij ons te maken hebben.: je krijgt het of je krijgt het niet. Waarom de een wel en de ander niet? Als we dat wisten was er nooit meer een mens of dier ziek.

Als aanvulling het verhaal van mijn zuigertje. Zij is als veulen al gaan zuigen en bij haar was er helemaal geen sprake van verveling. Ze liep met meerdere merrie's en veulens in een hele grote wei dus genoeg afleiding en ruimte om te spelen.
Maar in haar geval wél heel veel stress omdat ze bijgevoerd moest worden met de fles. Mij visie hier op is dat door de flesvoeding haar maag gëïrriteerd geraakt is en daardoor een maagzweer is ontstaan. Fles is naruurlijk ook wel een heel onnatuurlijk iets. Normaal gesproken drinkt een veulen tig keer kleine beetjes bij de merrie en met zo'n fles moet er een aantal keren per dag een vaste hoeveelheid in. De fokker heeft met de beste bedoelingen en alle liefde haar aangespoort als ze de fles niet leeg had maar er niet bij stil gestaan dat daardoor haar maag wel eens geïrriteerd zou kunnen raken.
Gevolg is dat ze is gaan zuigen en dat nu nog steeds doet. Ze heeft periodes dat ze bijna niet zuigt maar als er iets gebeurt waardoor ze van slag raakt zoals bijvoorbeeld wisselen van haar tanden waar ze nu volop mee bezig is dan valt ze toch weer terug in meer zuigen.
Vervelen doet ze zich vlgs niet, ze staat 24/7 met 2 anderen ( die niet mee zijn gaan zuigen Knipoog ) op het land, krijgt dagelijks een flinke hoeveel ruwvoer en een portie aandacht. Volgend jaar gaat ze onder het zadel en ik ben benieuwd welke invloed dat op haar zuigen/stress zal hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:54

Maar aan de oorzaak (de maag) heb je nooit iets gedaan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:20

Ja Tuurlijk wel alleen de endorfineverslaving was er al en daar zijn ze niet zo 1 2 3 van afgekickt.

Maar wie weet als ze straks eenmaal onder het zadel is krijgt ze van een flinke strandrit met een rengalop ook wel zoveel endorfine in d'r lijf dat ze daar genoeg aan heeft. Knipoog Alleen duurt dat nog wel een paar jaar voor ik dat met haar ga doen.
Ze is gewoon een beetje een kneusje maar wel een heul lief kneusje Lovers Ze heeft alleen altijd alles in veel heftigere mate dan andere paarden. Stel dat je iets bijv tanden wisselen in cijfers uit moet drukken en dat normaal een 2 is dan heeft zij een 4.

Maar goed het lelijke eendje werd ook een prachtige zwaan dus wie weet hoe ze over een jaar of 2 veranderd is. En dat zuigen dat mag ze van mij doen hoor zolang ik zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaak meer voor is. En dit is er nu niet in de zin van een maagzweer maar wel van het tanden wisselen waar ze veel last van heeft. Probeer het zoveel mogelijk voor haar te verzachten maar wisselen is toch iets waar ze door heen zal moeten. Kan dat niet voor haar regelen dat het niet hoeft Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:23

Voor baby's hebben ze van dat verzachtende spul wat je op het tandvlees kunt smeren Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:28

Ik weet niet meer wat ik moet geloven als ik aan het poesten ben en hij staat te slapen en vervolgens geef ik hem iets lekkers dan gaat ie gelijk zuigen.

Dan is er geen sprake van stress of maagzuur of whatever.

Komt ie uit de weide (seizoen is nu afgelopen) eerste wat ie doet is 5 min zuigen en vervolgens gaat ie snuffelen in het hooi.
Wederom geen spraken van stress of te weinig ruwvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:34

Misschien verbindt hij de smaak van de wortel wel met maagpijn/maagzuur wat hij er wellicht ooit van gekregen heeft? En op stal kan er natuurlijk vanalles gebeurd zijn waar hij ooit stress van gekregen heeft.

Weet niet in hoeverre dit kan maar paarden vergeten niet snel iets is mijn ervaring.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:02

tita schreef:
vervolgens geef ik hem iets lekkers dan gaat ie gelijk zuigen.

Veel paarden die niet of nauwelijks zuigen, zuigen wel na/tijdens het eten van bv biks maar ook van een snoepje of appel of peen. Toch kan dat gerelateerd zijn aan maagzuur. Want iedere keer als je wat eet moet het maagzuur in actie komen. Ook al is het maar een klein snoepje.

Ook kan het inmiddels een gewoonte geworden zijn, en da's lastig te doorbreken.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 21-11-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:11

Mijn pony doet het inderdaad ook als ze een snoepje/appel/wortel oid heeft gehad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:36

CindyUniek schreef:
ik heb tot nu toe nog nooit gehoord of gelezen dat er in een kudde wilde paarden luchtzuigers tussen lopen! dus dat zegt in mijn ogen genoeg Knipoog

En waarom? omdat die de hele dag door kunnen eten. Knipoog
9 van de luchtzuigers heeft maagproblemen. dit is wetenschappelijk bewezen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:43

Tieme schreef:
CindyUniek schreef:

En waarom? omdat die de hele dag door kunnen eten. Knipoog
9 van de luchtzuigers heeft maagproblemen. dit is wetenschappelijk bewezen.

jahaa en waardoor is dat maagprobleem ontstaan??????
door de invloed van de mens Knipoog

verder zuigen paarden juist vaak na het eten... als ik die van mij wat te eten geef wil ze ook gelijk gaan luchtzuigen en als er dan op dat moment ruwvoer ligt wil dat niet betekenen dat ze over 24 uur voldoende krijgen..... een volwassen paard heeft zo'n 10 kg ruwvoer per dag nodig.... dus ga maar eens wegen......

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:46

CindyUniek schreef:
jahaa en waardoor is dat maagprobleem ontstaan??????
door de invloed van de mens Knipoog

dat is waar maar jij schreef eerder in een stukje dat 9 van de 10 zuigers dit doet door verveling en dat is niet waar. 9 van de 10 zuigers doet dit door maagproblemen. dit is wetenschappelijk bewezen en hier zijn ook onderzoeken van op papier. en dan heb ik het over officiele onderzoeken van bijv. de uithof en zo. de links die jij doorgeeft zijn leuk maar voor mij niet officieel en geloof er dan ook weinig van. bijv. pavo adviseerde op mijn luchtzuiger bijv. 4-5 kg. krachtvoer per dag te geven en minder hooi Frusty dat zegt al genoeg. terwijl havens mij adviseerde om hem onbeperkt hooi te geven en zo min mogelijk tot liefst helemaal geen krachtvoer.

ik heb nu verschillende dierenartsen bij mijn paard gehad, o.a. de uithof en allemaal zeggen ze dat bijna alle luchtzuigers last van hun maag hebben en het een stal/voedingsprobleem is. dit weten ze uit wetenschappelijke studies. Knipoog dit zijn gelukkig allemaal dierenartsen die hun huiswerk goed doen en up to date blijven. iets wat ik van een wijkse prut dierenarts absoluut niet kan zeggen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 22-11-07 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:52

CindyUniek schreef:
verder zuigen paarden juist vaak na het eten... als ik die van mij wat te eten geef wil ze ook gelijk gaan luchtzuigen en als er dan op dat moment ruwvoer ligt wil dat niet betekenen dat ze over 24 uur voldoende krijgen..... een volwassen paard heeft zo'n 10 kg ruwvoer per dag nodig.... dus ga maar eens wegen......

als paarden vaak na het eten zuigen dan duid dit 9 van de 10x op maagproblemen Knipoog
als je zeker wilt weten of een paard voldoende ruwvoer krijgt dan geef je hem gewoon onbeperkt. wat hij niet wil dat laat hij wel liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:25

Maar ook met voldoende hooi pak je de oorzaak niet aan. Je verzacht alleen.
Je moet de maagwand tot rust laten komen door het maagzuur geen kans meer te geven om de gevoelige maagwand aan te tasten. En dat doe je alleen met Pronutrin.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:17

Tieme, ik denk dat ik daar precies weet welke dierenarts je bedoelt (laatste zin).
Mijn alarmbelletjes begonnen daar te rinkelen en ben verschillende dierenartsen gaan bellen, waaronder ook de uithof voor informatie over het luchtzuigen bij paarden.
Ik ben door verschillende dierenartsen goed te woord gestaan en eigenlijk ook wat gerustgesteld Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:41

DubbelDun schreef:
Maar ook met voldoende hooi pak je de oorzaak niet aan. Je verzacht alleen.
Je moet de maagwand tot rust laten komen door het maagzuur geen kans meer te geven om de gevoelige maagwand aan te tasten. En dat doe je alleen met Pronutrin.

weet ik. de mijne heeft eerst 4 weken een maagmedicijn voor mensen gehad (via de dierenarts) en daarna een paar maanden pronutrin.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:12

Mijn paard is ook een luchtzuiger.
Hij zoog niet zo heel veel lucht.
Maar de laatste tijd ineens wel!
Hij krijgt wel 2,5 kg biks per dag en voldoende ruwvoer.
Ik ben nu wel een paar weken van voer veranderd (ander merk biks).
Zou dit het kunnen zijn?
Eerst at hij gewoon zijn brok en zijn hooi en zoog hij niet zoveel, maar nu eet hij zijn brok gaat hij staan zuigen en dan komt het hooi...
Is muesli trouwens beter om te geven dan biks voor luchtzuigers?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:53

deniejs schreef:
Mijn paard is ook een luchtzuiger.
Hij zoog niet zo heel veel lucht.
Maar de laatste tijd ineens wel!
Hij krijgt wel 2,5 kg biks per dag en voldoende ruwvoer.
Ik ben nu wel een paar weken van voer veranderd (ander merk biks).
Zou dit het kunnen zijn?
Eerst at hij gewoon zijn brok en zijn hooi en zoog hij niet zoveel, maar nu eet hij zijn brok gaat hij staan zuigen en dan komt het hooi...
Is muesli trouwens beter om te geven dan biks voor luchtzuigers?

Ik wil hier wel even op reageren,

Ook ik heb al sinds jaar en dag een kribbebijter die altijd na iets eten meteen moest luchtzuigen.

sinds vorig zomer (nu dus ruim een jaar) krijgt hij geen biks meer maar een zelfgemaakte muesli van lucerne,graan en vitamine/mineralenkorrel, daaroverheen wat omega olie voor de energie en (echt) een heleboel ruwvoer (langstengelig doorgeschoten spul).
Hij zuigt niet/nauwelijks meer zolang hij dit krijgt.

Geef ik hem echter een paardensnoep of een handje biks ter beloning, staat hij gelijk aan zijn bak te trekken.

Ik denk dus dat het inderdaad te maken kan hebben met het wisselen van je bikssoort, misschien zit er meer suiker in of meer geur,kleur,smaakstoffen, restafvallen uit de suikerindustrie, sojahullen en wat ze nog meer in biks stoppen.
Het kan heel goed dat je paard daarop reageert en probeert aan te geven dat zijn maag dit slecht verwerken kan.

ik ben destijds enorm geschrokken van wat er allemaal in biks wordt gestopt (vooral de hele rij E nummers) en heb aan de hand van diverse voedings sites deze muesli gemaakt, het bevalt mij heel goed en alle paarden hier op stal krijgen het.
Ze doen het er zonder uitzondering prima op.