Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:40

@ Bries
Ik zie op jouw website, dat je mij citeert en mijn oproep aan de Gemeente om actie in twijfel trekt.

Ik ben geen plantendeskundige, ik ben gewoon leek en ik maak mij zorgen om JKK. Ik vraag de Gemeente om actie. Hoe, dat laat ik aan de deskundigen over. Toen ik 2 jaar terug mijn zorgen over JKK uitsprak tegen de Gemeente, kreeg ik een brief waarin mij verzekerd werd, dat JKK niet voorkomt in de Gemeente Haarlemmermeer. Haha!
Ik ben meteen foto's gaan maken op diverse plaatsen, want er staan hier duizenden JKK planten. En het worden er steeds meer.

Het wordt nu niet meer gezaaid in bermen, zeggen ze. Maar het kwaad is al geschied. JKK rukt op en staat met tientallen planten rondom onze maai-landen.
De boeren hebben een zorgplicht om de planten op eigen land te verwijderen, maar de Gemeente heeft deze zorgplicht niet. En dat is vreemd.
Blijkbaar moeten boeren JKK wel weg kunnen krijgen en voor de Gemeente zou dat onmogelijk zijn?

Als jij een betere manier weet voor de Gemeente om JKK te bestrijden dan hoor ik het graag.
Zolang ik niet kan bewijzen dat er paarden sterven in de Haarlemmermeer aan JKK, zien zij geen reden om JKK te bestrijden in de bermen rondom de maailanden.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:31

@ Janouk,
Ik raad je aan de argumenten die hier steeds opnieuw gegeven zijn te lezen. Ook op mijn site en die van Esther (die er een geweldige studie van gemaakt heeft) staan heel veel argumenten en overwegingen. Ook zij wist er niets van af aanvankelijk. Nu verwacht ik van jou en anderen echt niet zo'n geweldige literatuurstudie te doen; monnikenwerk is dat. Maar wél enige verdieping. Verwachtingen die je uitspreekt zijn irreeel en onverstandig. Dát staat hier in deze draad en op andere plekken beschreven.
Dusss... gewoon lezen.
Nogmaals, Haarlemmermeer kan ik dus heel verstandig noemen.
Je noemt het sterven van paarden. Ook hier is e.e.a. over geschreven en dat valt reuze mee. Gewoon FEITEN zoeken en de indianenverhalen laten voor wat ze zijn en je kunt heel wat geruster slapen.
Groetjes
Ellen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:23

@ Bries
Ik heb dit topic gelezen. En ook de verschillende websites over JKK op het web.
Juist door de hoeveelheid informatie is het lastig de feiten van de fabels te scheiden. En ik ben echt niet de enige, die dat lastig vindt. Ik heb niet gestudeerd voor bioloog en heb dus ook beperkte kennis van de plant.

Het enige dat ik weet, is dat JKK oprukt in de Haarlemmermeer (net als op zoveel plaatsen in Nederland) en dat de Gemeente eerst ontkent dat het in de Gemeente voor komt. Vervolgens zegt dat het wel voorkomt, maar dat zij geen reden zien daar iets aan de te doen. Met andere woorden: nu is het weer mijn probleem.

De Gemeente heeft langs de hooilanden hier de Zuidtangent aangelegd, een snelle busbaan richting Schiphol. De bermen daar zijn ingezaaid en door de bouwwerkzaamheden heeft het JKK vrijspel gekregen. Nu kan ik wel steeds het land nakijken, maar het JKK staat lekker zijn zaad te verspreiden richting het land.
Waarom is dat dan alleen mijn probleem??

Ik vind dus dat ook de Gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen en de JKK moet bestrijden in de bermen langs het hooiland. En hoe? dat laat ik aan de deskundigen over. Ik wil gewoon geen last hebben hun bermbeheer.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:42

@ Janouk
Dat láátste zinnetje... ik wil gewoon geen last hebben van....
Dát is naar mijn mening een valkuil. In dit kleine landje heb je al gauw last van elkaar. Om een of andere reden is JKK geoormerkt met: verplichting er iets aan te doen; maakt niet wat maar ik heb recht er geen last van te hebben; maakt ook niet zo veel uit waarom (grote sterfte vind namelijk geen plaats).
Naar mijn mening onredelijk. Zo wordt geroepen dat in natuurgebieden ook maar ingegrepen moet worden. Te zot voor woorden denk ik.
Weet je... je hebt vast ook gelezen dat door goed weidebeheer veel preventiemogelijkheden zijn. En ja, wij willen paarden houden op postzegelveldjes. Om een paard op gezonde wijze te kunnen houden heb je al gauw 2 ha per paard nodig. Dan heb je genoeg voeding en het land zal niet zodanig beschadigd worden dat je te maken krijgt met die ongewenste neveneffecten.
Wij willen paarden houden; wegen bouwen; huizen bouwen; land herinrichten etc. etc. Ja! We hebben dan last van elkaar.
Als JKK nu zo makkelijk te bestrijden is (bijv. door maaien....) maar dát is dus een misvatting. NIETS doen (als het om bermen en natuurgebieden gaat) loont. Je eigen weide verzorgen loont ook. Mensen die op een té kleine weide paarden willen houden moeten een stapje harder zetten. Dit geldt voor JKK, maar ook mestafvoer, hooiaanvoer, weideafzetting etc. Hoe kleiner, hoe meer werk. Simpel.
Maar onmogelijke onverstandige eisen stellen.... Daar zegt dus Haarlemmermeer néé tegen. En terecht.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:49

janouk schreef:
Het enige dat ik weet, is dat JKK oprukt in de Haarlemmermeer (net als op zoveel plaatsen in Nederland) en dat de Gemeente eerst ontkent dat het in de Gemeente voor komt. Vervolgens zegt dat het wel voorkomt, maar dat zij geen reden zien daar iets aan de te doen. Met andere woorden: nu is het weer mijn probleem.

Ik kan me voorstellen dat je je niet serieus genomen voelt door de gemeente, eerst zeggen van niet en later zeggen van wel. Ik kan me ook de ongerustheid voorstellen, het is nu eenmaal zo dat JKK graag op verstoorde bodem groeit, bijv door de aanleg van wegen etc. Ook op een paardenweide voelt ie zich thuis. Door goed weidebeheer kun je het wel voorkomen. Ik ben als deskundige gevraagd door de statencommissie om een presentatie te geven en mee te denken over haalbare oplossingen.
Maaien bijv. kan het veel erger maken, je zou dat wel tijdelijk kunnen doen in risicogebieden, landjes met een open zode dus, maar als er aan dat landje niets gebeurt zal het geen zin hebben. Ook konijnen en vogels en mensen verspreiden zaden. Het is geen eenvoudig probleem dus.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 24-10-07 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:52

O, ja...
Nog iets. zo'n 2 a 3 jaar geleden stonden hier de bermen vól. Nu zag ik een grote varieteit met een héél klein beetje JKK. Ze hebben er niets aan gedaan. JKK pest zichzelf ook weer weg als je het negeert. En nogmaals; negeren kan niet in een paardenwei; daar ben ik heel duidelijk in.
Ellen
Ellen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:12

de gemeente waar ik woon is zo slim geweest sint jacobs kruid zaadjes in de berm te strooien! Dat vonden ze mooi zeiden ze:S
nu zijn wij dus met de ponyclub naar de gemeente gegaan en heeft de gemeente alles weggehaald Bloos

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:20

ja,bij ons word jacobskruid bij het zien weggehaald.mooi niet dus dat onze paarden ervan gaan eten.t zal allemaal moeten verdwijnen vind ik. Bloos xxjes

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:01

Natuurlijk moet je het uit eigen weide verwijderen. Als je goed voor je weide zorgt en jouw paarden hebben genoeg te eten dan eten ze niet van het JKK.
Maar je kunt het JKK overal (laten) uitroeien. Anders: je kunt niet regeren over je eigen grenzen heen...
Succes
Ellen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:37

Ik heb er net een topic over geopend en sorry had deze nog niet gelezen, wel zeer interessant.
Ik weet dat het dodelijk is maar wat als het in het hooi zit of je vermoed het.
Zouden jullie mijn topic ook even kunnen lezen.
Sint Jacobs kruid in de winter
Ik maak me echt zorgen om de paarden hier op stal maar iedereen is er zo luchtig over, gewoon najaarsdipje zeggen ze.
Is het zo dat dan alle paarden er last van moeten hebben of duurt het bij sommige gewoon iets langer.
Ik maak me zorgen echt heel erg.
Het hooi is in ieder geval weg en er is hooi van een nieuwe leverancier maar toch hoeveel schade laat zo iets na.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:40

Dag Barbara,
Kun je een snelkoppeling naar dat topic geven?
Ellen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:54

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:13

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:49

Tjonge... goed dat ze uit gaan zoeken waar de honing vandaan komt... en kankerverwekkend... kan... maar PA's zijn ook gewoon giftig en maken levercellen kapot... dat is geen kanker maar afsterven. Wat mij betreft gaat het net als hooi; weten waar het vandaan komt en eventueel laten onderzoeken of certificeren.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:07

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:54

Tja... Es... gelezen.
Ik loop meer risico op kanker nu ik in hartje Den Haag werk met die grote verkeersaders vlak langs mijn kamer. Het verschil ruik ik in ieder geval met thuis.

Ik denk dat het goed is dat het nader onderzocht wordt en meer kennis verkregen wordt hoe risicogebieden geoormerkt kunnen worden. Opmerkelijk dat er ook een verschil is van voorkeur van bijen..... Interessant.
Weet je, ik vraag me oprecht af wat de verhouding van dit risico op vergiftiging of op kanker met al de andere kankerverwekkende stoffen waaraan we blootgesteld worden. Ik vermoed dat het net zo'n riducule verhouding is als de verhouding in sterfte-oorzaak JKK en de andere oorzaken van sterfte onder paarden. Bijvoorbeeld hoeveel paarden laat men inslapen nadat zij problemen aan het bewegingsapparaat kregen t.g.v. rijden.... en dit vergeleken met JKK als doodsoorzaak.......
Enfin..
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:19

De conclusie is interessant.
Langdurige en overmatige consumptie van honing met hoge concentraties PA kan schadelijk voor de gezondheid zijn. Dit type consumptie is waarschijnlijk zeldzaam

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:25

Ja, precies. Als je een kansberekening op loslaat ....

poepjedrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:43

wij spuiten daar altijd tegen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 18:53

Ik heb het niet zo vaak, maar vandaag twijfelde ik toch wel even toen ik deze bladeren onder ogen kreeg:

Afbeelding

Ik heb het van iemand gekregen als zijnde een slasoort; voor mezelf of de konijnen. Ik ken de man goed genoeg door aan te nemen dat hij me niet wil vergiftigen, dus geloof dan maar dat het sla is, maar het zou in mijn ogen ook zo een rozet van een kruiskruidachtige kunnen zijn (bladeren zijn van 1 vinger tot ca. 10 cm lang).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:05

Barbara als je echt twijfelt kun je de paarden op drainage compositum zetten van de paardendrogist, dat helpt gifstoffen af te breken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:43

@Isapaardje; lijkt naar mijn idee helemaal niet op een kruiskruid maar idd meer sla-achtig!

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:37

Hoi,

Wij hebben op stal een pony die niet lekker was. Er is nu bloed geprikt en er kwam uit dat er een eiwit in haar bloed zat die de spieren afbreken. De da vroeg zich af of het sint jacobskruid was. Maar als we dat bijvoorbeeld in ons hooi hebben moeten er dan niet meer paarden er last van krijgen.

Maak me wel een beetje zorgen, mijn paardje is ook al een tijdje sloom. Wat zijn de verschijnselen. En wat zou het anders kunnen zijn.

Jessica

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:51

Jouw dierenarts kan kontakt opnemen met de Gezondheidsdienst voor dieren Veekijker. JKK kan je enkel in bloed aantonen binnen 12 tot 48 uur na opname van het eten. De PA s verlaten snel het lichaam. Ook kun je het hooi laten onderzoeken bij de gezondheidsdienst voor dieren op giftige planten. Spierafbraak kan heel veel oorzaken hebben.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:02

Oke dank je. Leverwaarde's waren volgens mij ook niet goed. Wel heel sneu hoor om te zien. Maar kan het zijn dat als het jjk is dat er maar een paard er last van krijgt?.

Jes