Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dookie schreef:Ik weet zeker dat het door pollen komt, vooral door een bepaalde boom. We waren gisteren een buitenrit gaan maken, de hele rit nergens last van. We komen op het einde in een bosje en hij begint te schudden.
Dus ik kan wel uitsluiten dat het een rijtechnisch probleem is
Dookie schreef:Ja hij is opeens vorige week opnieuw begonnen na 5 weken schudloos te zijn
menollyke schreef:Ik zeg ook niet dat het niet aan de pollen ligt. Oliv reageert ook alleen op de pollen. Alleen in bepaalde tijden, en met bepaald weer. (dus alleen als het mooi weer is en alleen als er pollen in de lucht zijn) Ze is ook getest en allergisch bevonden voor gras. Zij schudde dus overal.
Nu schudt ze niet meer. Waarom? Door haar scheefheid heeft ze een allergie ontwikkelt. Haar scheefheid en de last die ze daardoor krijgt uit zich bij haar niet in kreupelheid of pijn, maar in een allergie. Ze is overgevoelig geworden voor pollen en gaat daardoor schudden. Door die scheefheid bij haar aan te pakken, gaat die allergie ook weg. Wat dus inhoudt dat zij nu schudvrij door het leven gaat. (al is pollenallergie bewezen)
Het hoe en waarom, dat moet je mij niet vragen. Dit werkt voor Olivia, of het voor andere paarden ook werkt, dat weet ik niet. Ik ben in elk geval blij dat ik het heb willen proberen en dat het lukt.
Narco schreef:menollyke schreef:Ik zeg ook niet dat het niet aan de pollen ligt. Oliv reageert ook alleen op de pollen. Alleen in bepaalde tijden, en met bepaald weer. (dus alleen als het mooi weer is en alleen als er pollen in de lucht zijn) Ze is ook getest en allergisch bevonden voor gras. Zij schudde dus overal.
Nu schudt ze niet meer. Waarom? Door haar scheefheid heeft ze een allergie ontwikkelt. Haar scheefheid en de last die ze daardoor krijgt uit zich bij haar niet in kreupelheid of pijn, maar in een allergie. Ze is overgevoelig geworden voor pollen en gaat daardoor schudden. Door die scheefheid bij haar aan te pakken, gaat die allergie ook weg. Wat dus inhoudt dat zij nu schudvrij door het leven gaat. (al is pollenallergie bewezen)
Het hoe en waarom, dat moet je mij niet vragen. Dit werkt voor Olivia, of het voor andere paarden ook werkt, dat weet ik niet. Ik ben in elk geval blij dat ik het heb willen proberen en dat het lukt.
Ik begrijp jouw redenering niet helemaal?! Ze schudde dus door een allergie en de allergie wordt veroorzaakt door het 'scheef zijn'? Ze schudt nu niet meer dus dat betekend dan dat ze niet meer 'scheef is'? Dat heb je dan wel snel gedaan hoor om de scheefheid te corrigeren of zie ik het nu verkeerd?
Niek schudt ook niet meer maar ik heb niets gedaan aan zijn scheefheid en hij is echt hardstikke scheef .... of ik! Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw paardje nu niet schudt omdat er geen pollen meer zijn waardoor ze ging schudden?
menollyke schreef:Ik ben geen veearts of een expert. Ik kan alleen over eigen ervaringen vertellen. De pollen waarvoor Oliv 'allergisch' is, zijn nog nog steeds in de lucht. Dit kan ik merken doordat als ik 2 dagen niet gereden hebt, ze in het begin weer gewoon begint met lichtjes schudden. Nooit meer zo erg als ze het deed het in April, maar ze is ook lang niet meer zo scheef als toen.
Rechtrichten hoeft niet lang te duren. Oliv is niet geheel recht op dit moment, ze is nog steeds lichtelijk scheef. Maar ze is scheef op dusdanige manier dat zij er nauwelijks last van heeft. Dat laatste beetje moeten we er nog uitrijden. Ik kan dit merken aan het feit dat ze nog steeds net iets makkelijker buigt naar links dan naar rechts. Dat ze nog steeds in het begin 1 teugel vastpakt. Als dat over is, meestal na een half uurtje rijden, is ze vrij recht. Als ze dan weer een dag stilstaat is ze weer iets schever. Oliv is dus nog nooit recht geweest. (sinds ik haar rij) Maar dat komt wel. Ik kan aan haar merken dat ze recht wordt omdat ze dan stopt met schudden.
Zowiezo Oliv heeft nooit geschud in de winter, ze deed het alleen bij mooi weer in de zomer. (met regen bijvoorbeeld ook niet) Normaal gesproken zou ze juist met dit weer flink schudden, nu gelukkig niet. En dat zonder medicijnen, zonder netjes en zonder andere dingen, alleen met goede les.
Narco schreef:menollyke schreef:Ik ben geen veearts of een expert. Ik kan alleen over eigen ervaringen vertellen. De pollen waarvoor Oliv 'allergisch' is, zijn nog nog steeds in de lucht. Dit kan ik merken doordat als ik 2 dagen niet gereden hebt, ze in het begin weer gewoon begint met lichtjes schudden. Nooit meer zo erg als ze het deed het in April, maar ze is ook lang niet meer zo scheef als toen.
Rechtrichten hoeft niet lang te duren. Oliv is niet geheel recht op dit moment, ze is nog steeds lichtelijk scheef. Maar ze is scheef op dusdanige manier dat zij er nauwelijks last van heeft. Dat laatste beetje moeten we er nog uitrijden. Ik kan dit merken aan het feit dat ze nog steeds net iets makkelijker buigt naar links dan naar rechts. Dat ze nog steeds in het begin 1 teugel vastpakt. Als dat over is, meestal na een half uurtje rijden, is ze vrij recht. Als ze dan weer een dag stilstaat is ze weer iets schever. Oliv is dus nog nooit recht geweest. (sinds ik haar rij) Maar dat komt wel. Ik kan aan haar merken dat ze recht wordt omdat ze dan stopt met schudden.
Zowiezo Oliv heeft nooit geschud in de winter, ze deed het alleen bij mooi weer in de zomer. (met regen bijvoorbeeld ook niet) Normaal gesproken zou ze juist met dit weer flink schudden, nu gelukkig niet. En dat zonder medicijnen, zonder netjes en zonder andere dingen, alleen met goede les.
Ok, ik begin het te begrijpen. Jij ziet het 'scheef zijn' en de 'allergie' als iets samenhangends. Ze heeft de 'allergie' dus gekregen doordat ze 'scheef' is.
Betekend het dan dat als ze weer helemaal 'recht' is, de 'allergie' ook over is?
mariska75 schreef:Goed bezig!! Het is te hopen voor de andere paarden, dat hun baasjes ook eens verder gaan kijken dan de medicijnkast. Er blijven natuurlijk altijd wel zaken die niet anders verholpen kunnen worden. Maar de stress en die pijn die je voorkomt door de juiste manier van rijden, zou zoveel paarden een stuk gezonder maken!
avanti4ever schreef:mijn paardje doet t ook vooral in lente en nazomer denk dus dat t bij mijn paardje idd pollen is n soort hooikoorts bij paarden denk ik... ik vindt het wel vrij irritant onder t rijden maar ja is niet anders niks helpt boos worden niet dus tja dan maar negeren hahah