[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amvanes

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:04

he dookie... dat netje vind ik wel heel mooi...ik bedoel.. je ziet het bijna niet zitten!

Zelf heb ik ook een headsheaker.... is van de zomer heel erg geweest.... da erbij, onderzocht en bleek dat zijn neusslijmvliezen helemaal ontstoken waren... kreeg pillen die in Utrecht vervaardigd worden..... ik dacht dat het hielp,maar paardje schudde gewoon door..de ene dag wat meer,ðe andere dag wat minder....
Nu lees ik in de topics dat het ook rijtechnisch kan zijn...daar kan ik me wel in vinden.... als ik mijn paard instap schud hij regelmatig, als hij eenmaal lekker aan het werk is en ontspannen loopt doet hij het vrijwel niet..... blijft een vaag iets hoor dat headsheaking...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:37

Ellepel en ik zijn inmiddels begonnen met het geven van Calciplex! Nu maar afwachten tot volgend voorjaar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:21

ben wel benieuwd wat het gaat doen Haha!

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:54

Oliv schudt nu echt alleen nog maar als het moeilijk wordt en zelfs dan nauwelijks meer. Ze is opgeknapt, vrolijk en ontzettend werkwillig. En dat alleen omdat ze rijtechnisch verkeerd is gereden. Ik ben blij dat dit wel goed werkt bij haar en hoop dat we volgend jaar helemaal schudvrij kunnen doorkomen. Haha!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:57

Goed bezig!! Het is te hopen voor de andere paarden, dat hun baasjes ook eens verder gaan kijken dan de medicijnkast. Er blijven natuurlijk altijd wel zaken die niet anders verholpen kunnen worden. Maar de stress en die pijn die je voorkomt door de juiste manier van rijden, zou zoveel paarden een stuk gezonder maken!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:52

Ik weet zeker dat het door pollen komt, vooral door een bepaalde boom. We waren gisteren een buitenrit gaan maken, de hele rit nergens last van. We komen op het einde in een bosje en hij begint te schudden.

Dus ik kan wel uitsluiten dat het een rijtechnisch probleem is

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:35

Dookie schreef:
Ik weet zeker dat het door pollen komt, vooral door een bepaalde boom. We waren gisteren een buitenrit gaan maken, de hele rit nergens last van. We komen op het einde in een bosje en hij begint te schudden.

Dus ik kan wel uitsluiten dat het een rijtechnisch probleem is

Het blijft nog steeds de tijd voor pollen hoor! Niek heeft geen last meer maar mijn neus zit alweer sinds een kleine week dicht Knipoog

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:41

Ja hij is opeens vorige week opnieuw begonnen na 5 weken schudloos te zijn Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:45

Dookie schreef:
Ja hij is opeens vorige week opnieuw begonnen na 5 weken schudloos te zijn Lachen

Dan is jouw paard waarschijnlijk voor dezelfde pollen allergisch als ik Knipoog

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:08

ik denk toch dat het pollen is, maar uit het bloedonderzoek vondn ze nix specifieks. Maar op bepaalde plaatsen (waar soort boom staat) schud hij altijd. Ik ga hem vandaag nog 2 druppels geven en dan moet ik toch verbetering zien Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:01

dookie:
ap schud ook weer hoor. gras bloeit nog, en de ganzenvoet( wat een naam voor een plant) en weegbree en daar is ap dus allergisch voor, ik kan precies vertellen wanneer ie gaat lopen schudden,want dan staan die planten er
Knipoog
nog een 2 weken,dan is dat wel weer uitgebloeid

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:04

Ik zeg ook niet dat het niet aan de pollen ligt. Oliv reageert ook alleen op de pollen. Alleen in bepaalde tijden, en met bepaald weer. (dus alleen als het mooi weer is en alleen als er pollen in de lucht zijn) Ze is ook getest en allergisch bevonden voor gras. Zij schudde dus overal.

Nu schudt ze niet meer. Waarom? Door haar scheefheid heeft ze een allergie ontwikkelt. Haar scheefheid en de last die ze daardoor krijgt uit zich bij haar niet in kreupelheid of pijn, maar in een allergie. Ze is overgevoelig geworden voor pollen en gaat daardoor schudden. Door die scheefheid bij haar aan te pakken, gaat die allergie ook weg. Wat dus inhoudt dat zij nu schudvrij door het leven gaat. (al is pollenallergie bewezen)

Het hoe en waarom, dat moet je mij niet vragen. Dit werkt voor Olivia, of het voor andere paarden ook werkt, dat weet ik niet. Ik ben in elk geval blij dat ik het heb willen proberen en dat het lukt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:40

Nou, ik heb Aileen vorige week weer zonder netje gereden. Heb erg mijn best gedaan om recht te rijden. En wat denk je? Een beetje schudden onder het losrijden, na het eerste kwartier niet meer!
Ik sluit me hier dus helemaal bij aan!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:52

menollyke schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet aan de pollen ligt. Oliv reageert ook alleen op de pollen. Alleen in bepaalde tijden, en met bepaald weer. (dus alleen als het mooi weer is en alleen als er pollen in de lucht zijn) Ze is ook getest en allergisch bevonden voor gras. Zij schudde dus overal.

Nu schudt ze niet meer. Waarom? Door haar scheefheid heeft ze een allergie ontwikkelt. Haar scheefheid en de last die ze daardoor krijgt uit zich bij haar niet in kreupelheid of pijn, maar in een allergie. Ze is overgevoelig geworden voor pollen en gaat daardoor schudden. Door die scheefheid bij haar aan te pakken, gaat die allergie ook weg. Wat dus inhoudt dat zij nu schudvrij door het leven gaat. (al is pollenallergie bewezen)

Het hoe en waarom, dat moet je mij niet vragen. Dit werkt voor Olivia, of het voor andere paarden ook werkt, dat weet ik niet. Ik ben in elk geval blij dat ik het heb willen proberen en dat het lukt.

Ik begrijp jouw redenering niet helemaal?! Ze schudde dus door een allergie en de allergie wordt veroorzaakt door het 'scheef zijn'? Ze schudt nu niet meer dus dat betekend dan dat ze niet meer 'scheef is'? Dat heb je dan wel snel gedaan hoor om de scheefheid te corrigeren of zie ik het nu verkeerd?
Niek schudt ook niet meer maar ik heb niets gedaan aan zijn scheefheid en hij is echt hardstikke scheef .... of ik! Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw paardje nu niet schudt omdat er geen pollen meer zijn waardoor ze ging schudden?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:48

Narco schreef:
menollyke schreef:

Ik begrijp jouw redenering niet helemaal?! Ze schudde dus door een allergie en de allergie wordt veroorzaakt door het 'scheef zijn'? Ze schudt nu niet meer dus dat betekend dan dat ze niet meer 'scheef is'? Dat heb je dan wel snel gedaan hoor om de scheefheid te corrigeren of zie ik het nu verkeerd?
Niek schudt ook niet meer maar ik heb niets gedaan aan zijn scheefheid en hij is echt hardstikke scheef .... of ik! Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw paardje nu niet schudt omdat er geen pollen meer zijn waardoor ze ging schudden?

Ik ben geen veearts of een expert. Ik kan alleen over eigen ervaringen vertellen. De pollen waarvoor Oliv 'allergisch' is, zijn nog nog steeds in de lucht. Dit kan ik merken doordat als ik 2 dagen niet gereden hebt, ze in het begin weer gewoon begint met lichtjes schudden. Nooit meer zo erg als ze het deed het in April, maar ze is ook lang niet meer zo scheef als toen.

Rechtrichten hoeft niet lang te duren. Oliv is niet geheel recht op dit moment, ze is nog steeds lichtelijk scheef. Maar ze is scheef op dusdanige manier dat zij er nauwelijks last van heeft. Dat laatste beetje moeten we er nog uitrijden. Ik kan dit merken aan het feit dat ze nog steeds net iets makkelijker buigt naar links dan naar rechts. Dat ze nog steeds in het begin 1 teugel vastpakt. Als dat over is, meestal na een half uurtje rijden, is ze vrij recht. Als ze dan weer een dag stilstaat is ze weer iets schever. Oliv is dus nog nooit recht geweest. (sinds ik haar rij) Maar dat komt wel. Ik kan aan haar merken dat ze recht wordt omdat ze dan stopt met schudden.

Zowiezo Oliv heeft nooit geschud in de winter, ze deed het alleen bij mooi weer in de zomer. (met regen bijvoorbeeld ook niet) Normaal gesproken zou ze juist met dit weer flink schudden, nu gelukkig niet. En dat zonder medicijnen, zonder netjes en zonder andere dingen, alleen met goede les. Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:51

menollyke schreef:
Ik ben geen veearts of een expert. Ik kan alleen over eigen ervaringen vertellen. De pollen waarvoor Oliv 'allergisch' is, zijn nog nog steeds in de lucht. Dit kan ik merken doordat als ik 2 dagen niet gereden hebt, ze in het begin weer gewoon begint met lichtjes schudden. Nooit meer zo erg als ze het deed het in April, maar ze is ook lang niet meer zo scheef als toen.

Rechtrichten hoeft niet lang te duren. Oliv is niet geheel recht op dit moment, ze is nog steeds lichtelijk scheef. Maar ze is scheef op dusdanige manier dat zij er nauwelijks last van heeft. Dat laatste beetje moeten we er nog uitrijden. Ik kan dit merken aan het feit dat ze nog steeds net iets makkelijker buigt naar links dan naar rechts. Dat ze nog steeds in het begin 1 teugel vastpakt. Als dat over is, meestal na een half uurtje rijden, is ze vrij recht. Als ze dan weer een dag stilstaat is ze weer iets schever. Oliv is dus nog nooit recht geweest. (sinds ik haar rij) Maar dat komt wel. Ik kan aan haar merken dat ze recht wordt omdat ze dan stopt met schudden.

Zowiezo Oliv heeft nooit geschud in de winter, ze deed het alleen bij mooi weer in de zomer. (met regen bijvoorbeeld ook niet) Normaal gesproken zou ze juist met dit weer flink schudden, nu gelukkig niet. En dat zonder medicijnen, zonder netjes en zonder andere dingen, alleen met goede les. Lachen

Ok, ik begin het te begrijpen. Jij ziet het 'scheef zijn' en de 'allergie' als iets samenhangends. Ze heeft de 'allergie' dus gekregen doordat ze 'scheef' is.
Betekend het dan dat als ze weer helemaal 'recht' is, de 'allergie' ook over is?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:08

Narco schreef:
menollyke schreef:

Ok, ik begin het te begrijpen. Jij ziet het 'scheef zijn' en de 'allergie' als iets samenhangends. Ze heeft de 'allergie' dus gekregen doordat ze 'scheef' is.
Betekend het dan dat als ze weer helemaal 'recht' is, de 'allergie' ook over is?

Dat is dus mijn ervaring. Door het scheef zijn heeft ze de allergie gekregen en door haar recht te maken verdwijnt de allergie naar de achtergrond. Helemaal verdwijnen zal het nooit denk ik. Het is alleen leefbaar, ze is berijdbaar en ze heeft er op de meeste dagen geen last meer van. Natuurlijk kan het altijd terugkomen op hele mooie dagen of als ze niet zo lekker in der vel zit, als ze een tijdje niet gereden is. Maar meestal is het schudden nu binnen 10 minuten over (als ze dus al schudt en dat doet ze zelden). Ik weet nu gelukkig hoe ik het bij haar kan oplossen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:56

*fingers crossed* Maar Digger schudt nog steeds niet!
Ondanks dat september altijd een probleem was... Zou het allemaal geholpen hebben??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:25

mariska75 schreef:
Goed bezig!! Het is te hopen voor de andere paarden, dat hun baasjes ook eens verder gaan kijken dan de medicijnkast. Er blijven natuurlijk altijd wel zaken die niet anders verholpen kunnen worden. Maar de stress en die pijn die je voorkomt door de juiste manier van rijden, zou zoveel paarden een stuk gezonder maken!

eindelijk eens een verstandig bericht!!
inderdaad denken de meeste alleen nog maar aan medicijnen rommel, poedertje hier, poedertje daar, lapje voor de neus en noem maar op. terwijl het toch ook echt anders kan!
doormiddel van goed rijtechnisch inzicht kan je een hoop goed krijgen!!
tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar waarom niet eerst verder kijken dan je neus lang is??
het is het proberen waard toch? als het niet werkt kun je altijd nog poedertjes kopen...ik persoonlijk steek liever geld in goede les waarbij je in de meeste gevallen het headshaken kan oplossen...maar ja wie ben ik Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:34

een kleine toevoeging;

kijk eens naar mensen die gestressed zijn, die kunnen ook allergien oplopen hierdoor. ik neem mijzelf even als voorbeeld;
ik ben altijd gepest op school en kwam hierdoor met allergien te zitten (bloedtesten en bla bla bla) bultjes op de rug van stress en continue verkouden (bijna 8 jaar lang) tot ik op een andere school werd geplaatst door mijn ouders en ik nieuwe kinderen leerde kennen en niet meer gepest werd. plots waren alle allergien verdwenen...eindelijk was ik niet meer snotje verkouden en kon weer eens goed ademhalen door een neus die ik 8 jaar niet gebruikt had zowat.
dit is natuurlijk niet helemaal een goede vergelijking met het headshaken, maar het is wel even een aantoning wat stress met een wezen kan doen. zo ook met scheefheid van een paard wat rijden en beweging belemmerend is en dus stress geeft tot het paard. wanneer een paard recht is en dus kan loslaten in zijn lijf, is het paard ontspannen en zal het headshaken afnemen en zelfs bij de meeste verdwijnen.

kijk eens om je heen en zie wat stress voor gevolgen kan hebben op je paard zijn lichaam en karakter....en niet alleen bij paarden dus, maar ook op mensen!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:43

mijn paardje doet t ook vooral in lente en nazomer denk dus dat t bij mijn paardje idd pollen is n soort hooikoorts bij paarden denk ik... ik vindt het wel vrij irritant onder t rijden maar ja is niet anders niks helpt boos worden niet dus tja dan maar negeren hahah

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:46

avanti4ever schreef:
mijn paardje doet t ook vooral in lente en nazomer denk dus dat t bij mijn paardje idd pollen is n soort hooikoorts bij paarden denk ik... ik vindt het wel vrij irritant onder t rijden maar ja is niet anders niks helpt boos worden niet dus tja dan maar negeren hahah

niet rot bedoeld, maar negeren vind ik ook niks. stel jij mankeert wat en je gaat naar je dokter om advies en die negeert je volkomen....

uiteindelijk heb je dus je paard ermee...want jij negeert hem

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:31

Dat gebeurd mij nou nooit, dat de dokter me negeert ahummmm (sorry off-topic)

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:32

Ik ben het met je eens Klomp!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:10

Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat Headshaking vele oorzaken kan hebben en beslist niet altijd rijtechnisch hoeft te zijn.
Ik vind het een beetje flauw om nou in dit topic mensen bijna aan te vallen omdat ze in de ogen van sommige mensen te snel naar poedertjes grijpen.
Ik ben absoluut van mening dat veel problemen een rijtechnische oorzaak kunnen hebben. Ik heb zelf een paard met HKO dat ik dankzij Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl) nog steeds met veel plezier kan rijden. Ik geloof heilig in rechtrichten ed.
Mijn zoon besteed bij het rijden van zijn headshakende pony ook veel aandacht aan rechtrichten.
En toch, schudden dat hij deed!
Na een jaar van zoeken naar oplossingen is het probleem nu zo goed als opgelost. Dankzij homeopatie van horsebodybalance.com en een behandeling van een osteopaat die een nekwervel en een paar ruggewervels heeft losgemaakt, loopt de pony nu vrijwel schudvrij.

Headshaken is dus echt niet altijd een rijtechnisch probleem. Ik vind wel dat in de zoektocht naar een oplossing het rijtechnische beslist niet vergeten moet worden.