Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:08

Meestal kun je dan ook meteen de stallen leeghalen. Op eea manier blijven die met vorst schoner/droger en 'zakt' direct al het water er uit als de vorst weg is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 13:11

Heerlijk zo'n frisse neus Documera.

Bevroren drollen scheppen werkt wel lekker, mits ze niet bevroren zijn aan de ondergrond.
Ik heb mij ook een paar keer verkeken op een bevroren hoop. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:41

Ik heb er een keer een flinke gekneusde teen aan over gehouden en een zere hak omdat ik dacht die bik ik wel even los met mijn voet.
Hoe ouder hoe wijzer 8-) ... dus ik neem nu een schop of een koevoet mee als het echt nodig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:45

Ook handig bij bevroren waterbakken! _O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 14:22

Mijn dame heeft enorm natte drollen (en mestwater) en van gisteren heb ik er een aantal moeten laten liggen omdat die echt niet los te bikken waren van de verharding :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 15:16

Pffft hier had mijn ouwetje net slokdarmverstopping. Tweede keer dat ik t meemaak. Had slobber v speedibeet en muesli gemaakt. Misschien toch te dik? Misschien te gulzig gegeten? Combi met de kou? Geen idee maar meneer bleef er kalm onder. Eerst was t alleen niet meer willen eten, later dan toch de kokhalsneigingen zeg maar. En ik hoorde t borrelen in de slokdarm. Op zijn geleide gaan wandelen, vond ie wel prettig geloof ik, en toen ineens was t borrelen weg, wilde hij n stal en dronk daar flink wat water. In kleine porties slobber nu met wiesenflakes erdoor aangeboden en dat ging er goed in. Maar pffft echt niet leuk

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 15:25

Zilfstar schreef:
Pffft hier had mijn ouwetje net slokdarmverstopping. Tweede keer dat ik t meemaak. Had slobber v speedibeet en muesli gemaakt. Misschien toch te dik? Misschien te gulzig gegeten? Combi met de kou? Geen idee maar meneer bleef er kalm onder. Eerst was t alleen niet meer willen eten, later dan toch de kokhalsneigingen zeg maar. En ik hoorde t borrelen in de slokdarm. Op zijn geleide gaan wandelen, vond ie wel prettig geloof ik, en toen ineens was t borrelen weg, wilde hij n stal en dronk daar flink wat water. In kleine porties slobber nu met wiesenflakes erdoor aangeboden en dat ging er goed in. Maar pffft echt niet leuk

Oo jeetje wat schrikken! Gelukkig viel het mee en heeft hij het met hulp van jou op kunnen lossen. Misschien toch niet goed gekauwd?

Nou ik snap mijn pony ook niet meer, ik dacht geef k nog eens wat hooi, staat hij het weg te knauwen alsof hij nergens last van heeft?

Naja dus maar een klein beetje hooi bijgevoerd, moet nu naar familie voor het kerstdiner. Morgen naar is observeren….

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 15:38

Ja Was even n mesthoop en toen ik terug kwam hinnikte hij n mij terwijl hij nog eten had. Vond ik vreemd. Toen kwam hij echt bij me staan van ‘baas t gaat niet goed’. Dus dacht hmmm en vervolgens check ik zijn slokdarm die dus helemaal verkrampt was net als vorige keer. Dus toen werd t me duidelijk. Hij blijft er gelukkig kalm onder. Dochter gaat straks n stal dus kijkt dan hoe t met hem gaat

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 15:48

Goh wat een zorgen toch weer bij sommigen zo rondom de kerst. Hoop dat het langzaam beter gaat bij iedereen!

Ik besloot gisteravond dat ik Zorro toch dikker wou inpakken, dus vandaag naar de Epplejack voor een dikke deken. Zelfde maat gekocht als zijn regendeken maar ander "lijn", veeteelt te groot. Leek wel een jurk. Dus terug gebracht en op aanraden dezelfde lijn maar dan gevoerd. Die hadden ze alleen niet hier op voorraad, dus ik ben 30 minuten naar een andere winkel gereden. Zelfde maat, Zelfde lijn, maar het past niet?? Lijkt wel te klein. Ik snap er niks van. Ik hou het wel op voor vandaag, maar moet even goed research doen naar wat dan wel gaat passen. Neem dan wel mn verlies met deze deken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 16:09

@zilfstar: gelukkig was je er bij toen hij die slokdarmverstopping kreeg.
Hier ook een schrokkerige eter (Boon). Ik voer haar tegenwoordig ruim verspreid op de grond (tegels, grote hooibak of stalvloer) zodat ze geen grote happen meer kán nemen.

Mocht het je nog eens gebeuren dan kun je eerste hulp toepassen door van bovenaf naar beneden de slokdarm goed te kneden zodat je het als het ware naar beneden duwt tot het door het smalste stuk heen is. Meestal geeft dat na 5 minuten al duidelijk verbetering.

@Zorrolily: balen van die dekens/maten. Zoiets heb ik dus ook binnen het zelfde merk nota bene.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 17:19

Zilfstar schreef:

Jee wat griezelig zeg. Wel fijn dat het zich vrij snel herstelde. Nog nooit meegemaakt maar het lijkt me heel naar.

Net de paddock uitgemest en ik moest toch wel even aan het topic denken: niet te hard over de bodem met de mestvork. :D Gelukkig zat er niets vastgevroren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:35

Net de zon van vandaag (en veel minder wind) kon de bodem lekker ontdooien, ik merkte iig al aardig verschil in de hardheid van de kluiten tussen vanochtend en net ( 4 uur). Ik lees net KNMI dat het vannacht hier weer -6 kan worden en het NOS-journaal van 6 uur had het over -3. Dat vind ik een behoorlijk verschil :oo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 07:39

Had je er veel muesli in?
Denk dat dat dan net met een bal in de keel bleef hangen,waarschijnlijk toch te gulzig geweest.
is altijd zo naar om te zien :(:)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 09:13

Dat is schrikken Zilfstar.

Hoe is het met je teen Dubbelfun? :=

Herkenbaar Tancreda, Sakyr ook ineens weer slappe mest en mestwater. Begrijp er niets van.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:01

Hé vervelend weer paarden met mestwater..

Nou mijn pony eet weer hooi, ik snap er niks van… zou het dan misschien toch een losse kies geweest zijn die er nu uit is? Maandag gaan we het te weten komen, ben iniedergeval blij dat hij weer normaal hooi kan eten al moet ik nog niet te vroeg juichen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:07

@Somebitch: fijn dat ie weer goed eet en nog even tot maandag wachten op de uitslag :)
@marleen_88: teen is OK hoor, de schoen ving het meeste op.

De paddock lag er vanochtend mooi strak bij, jammer dat het niet lang zo blijft :) Nog 2 nachten en dan zou het met de vorst gedaan moeten zijn.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:17

Goedemorgen! Hopelijk snel gedaan met de vorst want ik ben lui en heb geen zin meer in gesleep met warm water naar de paddock.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:29

Van mij mag de vorst ook wel voorbij zijn hoor, al die bevroren dingen en tis ook gewoon koud

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:00

Nou ik heb de afgelopen twee dagen enorm genoten van het weer,heerlijk toch die zon <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:02

De zon wel, maar de wind is wel minder leuk.
Nu geen zon, maar ook geen wind dus ik heb de jassen uit gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:39

Kreeg nog een prachtige foto van een stalgenootje.

Afbeelding

Oma, volgend jaar word ze 33!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:48

Mooie foto, mooie leeftijd :D

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:16

Wat een ontzettend lieve snoet. Ze doet me heel erg aan mijn oudje denken maar die is dan een 'jonkie' met zijn bijna 22 jaar vergeleken bij jouw omaatje. De blik is wel erg hetzelfde. Zo schattig.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:18

ellepel schreef:
Nou ik heb de afgelopen twee dagen enorm genoten van het weer,heerlijk toch die zon <3

De zon gisteren was heel fijn en wat het nog aangenamer maakte was dat de wind hier nagenoeg weg was. Op eerste kerstdag vond ik het echt niet prettig buiten. Het is gewoon luiheid van mij: geen zin meer om met warm water te slepen naar de paddock. O ja en de bodem van de bak die toch aardig hard geworden is. Het zijn allemaal praktische ongemakken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 15:06

Wat een lieve snoet Ellepel.

Hier ook een waterig zonnetje, hebben lekker gewandeld. En de 250gr deken heb ik gewisseld voor de 150 grams. De ergste guurheid is weer weg.