PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_97

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:37

Afbeelding

Afbeelding

Verschil is 2 weken bij gaan gebruiken van de kruiden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:47

Kim_97 schreef:
3 weken geleden heeft iemand een meting gedaan met een Lecher (iets waar ik normaal gesproken niet in geloof, maar ik kon me geen oorzaak meer bedenken, dus wilde wat dat betreft 'alles' uitproberen.)
Uit deze meting kwam een zwaar overbelaste lever + een resistente ingekapselde worm in de endeldarm.(wat bloedonderzoek niet laat zien. :? )

Hiervoor zou ze 3 weken lang kruiden krijgen (op advies van Natuurlijke dierengeneeskunde DA, van Judith van Janatuurlijk.nl) waarna ze weer zichzelf moest zijn.
(Kruiden: Silsterk, Groene leem, Syphilium, Kidney, Livercomp en Take)

Kruiden hebben een duidelijk verschil laten zien! :D *\o/*
Het dressuurmatig rijden hebben we wel weer wat opgepakt, maar alsnog merk ik dat ze dat echt veel minder leuk/fijn vindt, waardoor ik eigenlijk al een beetje heb besloten recreatief verder te gaan.

Voorheen reden we natuurlijk M2 wat best prima ging, dus mijn onderbuik gevoel zegt toch dat het ergens vandaan moet komen, vandaar dat is alsnog wel graag op PSSM wil gaan testen..

Zij is ook bij mijn vorige paard geweest. Tjah, ik kan in alle eerlijkheid niet zoveel met haar manier van werken en voor mijn paard werkte het ook echt niet. Máár, ik geloof wel heel sterk in natuurlijke ondersteuning en gebruik dus wél bij de paarden hier silsterk, groene leem en de producten van phytonics (waar ik denk dat de kidney en levercomp van zijn?) indien nodig. Is effectief natuurlijk vooral een detox die je dan geeft, en blijkbaar had jouw paard écht een detox nodig! Je paard is goed opgeknapt op de foto's in elk geval!

Bij twijfel over pssm: testen. Kennisje heeft haar tinker recent ook laten testen, en ondanks echt wel wat kwaaltjes, is ze gewoon pssm vrij (p1 en p2). Bloedwaardes waren wel wat afwijkend, dus mocht het toch geen pssm zijn, kan een bloedonderzoek ook nog helpen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:50

Mijn paard is een aantal jaar in behandeling geweest bij Den hoek, en die hebben ook hele goeie dingen voor hem kunnen doen.
Ik heb nog steeds regelmatig contact met die dierenarts als er iets is en dan helpt ze me weer op weg.
De producenten van Phytonics zijn echt fijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:55

Nouvel schreef:
Mijn paard is een aantal jaar in behandeling geweest bij Den hoek, en die hebben ook hele goeie dingen voor hem kunnen doen.
Ik heb nog steeds regelmatig contact met die dierenarts als er iets is en dan helpt ze me weer op weg.
De producenten van Phytonics zijn echt fijn.

Den Hoek heeft een combinatie achtergrond toch? Dierenarts én complementaire / natuurgeneeskundige zorg?
Over Den Hoek hoor ik altijd goede dingen inderdaad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:16

Ja reguliere dierenartsen gecombineerd met holistisch.
Die ik daar had was ook chiropractor.
Ze meette hem helemaal door, behandelende zijn lijf en dan kreeg ik voor hem speciaal klaar gemaakte druppels mee aangevuld met de standaard druppels van phytonics.
Vanwege zijn lage weerstand gebruik ik de Phytonics druppels nog steeds met grote regelmaat, ben daar echt blij mee.
Als ik nu vast loop mail of app ik haar en dan geeft ze me weer advies, echt heel fijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:02

Ik heb trouwens nog een keer rustig het filmpje bekeken, kwam ‘m op FB ook weer tegen.
De dingen die je hier ziet tijdens de galop herken ik niet echt bij mijn paard, daarom vind ik het echt heel lastig wat ik toe moet schrijven aan PSSM en wat aan beperkingen door zijn bouw, karakter, etc.
M.a.w. welke dingen zijn nog trainbaar door rustig door trainen en sterker maken en wat is echt een beperking in zijn lijf door de PSSM en moet je dus niet meer vragen...
Ik vind dat super moeilijk te onderscheiden.
Tot nu toe is mijn paard alleen maar langzaamaan verbeterd en sterker geworden door regelmatige training.
Als jong paard kon hij alleen hard rechtuit galopperen met zijn hoofd omlaag en naar voren, inmiddels kan hij netjes schakelen in galop, grote en kleine voltes galopperen, stukken contra en als ik erop door oefen een wissel springen.
Hij kan overgangen stap-galop en galop-stap maken.
Maar de galop is niet zijn talent.
Waar vind ik dan het PSSM stukje terug waar ik rekening mee moet houden, waarin ik een stap terug moet doen?
Wanneer moet ik zeggen, nu wordt wat ik van hem vraag teveel...
Dat vind ik dus echt zo moeilijk te bepalen...

Evenals het stukje niet voorwaarts zijn en niet enthousiast zijn om te werken, is dat gewoon karakter of heeft dat PSSM als achtergrond...

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:56

Mac schreef:
Qua balancer vind ik voor PSSM2 paarden de Equilin Balancer een hele goede. Hoef je maar weinig van te geven en is goed aangepast op het gemiddelde Nederlandse hooi qua gehaltes. De meeste paarden eten het ook graag.

Nouvel: je hebt het (ook) over huidproblemen.
Dan zou het een goed idee zijn de luzerne weg te laten en op een andere eiwitbron over te gaan -erwteneiwitisolaat zit in dezelfde plantenfamilie en kan dezelfde reacties geven als luzerne.
Probeer eens rijsteiwit; daar heb ik tot nu toe nog geen paarden reactie op zien hebben.

Voor wat betreft wat je vertelt zie ik toch echt wel symptomen van PSSM.
Ik noem: passief paard dat niet graag beweegt, lijkt gevoelige hoeven te hebben (PSSMers lopen vaak "op eieren" maar dit komt niet uit hun hoeven maar uit de spieren), altijd op de hand te hebben gehangen, vastgelegen in de trailer (balans verloren? omgevallen?). Het op de achterhand rijden van een symptomatisch paard met PSSM gaat gewoonweg niet; ze kunnen zich niet dragen.

Dit is een gloednieuw filmpje waarin goed wordt toegelicht welke problemen PSSMers kunnen hebben in de galop. Het is in het Engels:
[ Video ]

Lynn: als je paard 24/7 op de wei staat met voldoende gras zou extra vitamine E niet nodig moeten zijn.
Hou er rekening mee dat als je paard Px blijkt te zijn, hij waarschijnlijk geen 24/7 op de wei kan blijven.
Extra magnesium is voor de meeste PSSM2 paarden wel een goed idee om te helpen de spieren te verzachten.
Extra eiwit/aminozuren voeren is het allerbelangrijkst: die hebben ze nodig om te compenseren voor het probleem dat ze hebben, nl het niet goed opbouwen van spierweefsel doordat de eiwitverwerking niet goed functioneert. Ze hebben dus per definitie behoefte aan meer eiwitten dan een "normaal" paard.

Bedankt voor je reactie!
Voorlopig geef ik alleen zout, meer dan 3gram lukt voorlopig nog niet bij meneer. De amino's zijn onderweg van Nederland naar Duitsland dus kan nog even duren. Deze 2 zijn de enige dingen die ik nu in de zomer ga uitproberen daar mijn paard 24u op de wei staat op 2,5ha dus gras genoeg.

Kan het zijn dat paarden ook negatief reageren op zout? Geef dit nu een week en het lijkt mij dat mijn paard nog meer spoken ziet dan anders.

Het filmpje kan ik niet openen, ik probeer het vanavond op de computer eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:25

Het protesteren in de galop was voor mij een groot alarm. Mijn paard was altijd gemotiveerd en deed altijd haar best. Toen ze ineens begon te staken op de galophulp ben ik nagenoeg meteen afgestapt en heb de dierenarts laten komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 16:14

abcxx schreef:
Op dit moment rij ik niet, maar mocht ik dat weer gaan doen, is het dan beter om niet te galopperen? Ik begrijp een beetje uit het filmpje dat de galop ongemakkelijk of zelf pijnlijk? is voor deze paarden.
Wat ik overigens niet goed kan plaatsen dat die van mij in de wei best veel galoppeert, maar dat gaat vooral erg hard. Dan gaat hij achter mn andere paard aan 'jagen'.

Hard galopperen in vrijheid is makkelijker dan langzaam onder het zadel.
Het is echt kijken naar wat je paard kan. Wat Sizzle zegt, zo zie ik het ook: als je verder een welwillend paard hebt, maar dat hij/zij met het (aan)galopperen ineens moeilijk gaat doen, dan is dat wel echt een teken dat het niet gaat en zou ik het niet pushen. Meestal zie je het aan de longeerlijn (overigens ook iets waar veel PSSMers moeite mee hebben: longeren) ook al als het niet gaat.

Om mijn eigen paarden weer even als voorbeeld te nemen: Shane (n/P2) heeft lang best goed kunnen galopperen, zij het een pleasuregalopje, maar het ging. Zelfde voor draf: een jog, meer zat er meestal niet in, maar dat ging. We hebben jarenlang urenlange ritten gemaakt op de Veluwe met onze n/P1 merrie (Pepsi) en n/P2 ruin (Shane). Ik wist toen nog niet dat ze PSSM hadden, maar we hielden ons gewoon bij wat ze aangaven en stapten veel en jogden wat. Galop alleen korte stukjes. Zo hebben we dat gedaan, totdat rijden niet meer ging.
Abby (n/P2, halfzusje van Shane) heeft nooit echt goed kunnen galopperen. Ze galoppeerde wel aan (omdat ik het vroeg en ze heel ijverig was), maar dan kreeg ik enorme klappen in mijn rug. Het was gewoonweg niet uit te zitten. Ze galoppeerde door haar rug vast te zetten en haar heupen omhoog te gooien om vooruit te komen. Zie onder andere dit filmpje:

Hier zie je ze vlak voor ze in zijn geslapen allebei in galop:

Ze galopperen dus wel, maar ze houden hun achterbenen heel dicht bij elkaar, wat ze in het filmpje hierboven "bounding" noemen.

Lynn: een negatieve reactie op zout heb ik nog nooit van gehoord in ieder geval. Wat voor zout geef je?

Nouvel: wat PSSM is en wat gewoon je paard kun jij als eigenaar het beste bepalen.
Om nogmaals aan te halen wat Sizzle ook zegt: als je paard alles voor je wil doen, maar niet wil galopperen, dan is dat een teken. Of als je paard iets eerder wel kon, maar later niet meer, dan is dat een teken dat er "iets" niet klopt. Dat "iets" kan van alles zijn, waaronder PSSM. Wel vind ik (na heel veel PSSMers te hebben zien bewegen) dat er vrijwel altijd sprake is van afwijkend gangwerk bij positieve paarden, al is het maar heel minimaal. Er is alleen wel een getraind oog voor nodig om het te zien.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:43

Sizzle schreef:
Het protesteren in de galop was voor mij een groot alarm. Mijn paard was altijd gemotiveerd en deed altijd haar best. Toen ze ineens begon te staken op de galophulp ben ik nagenoeg meteen afgestapt en heb de dierenarts laten komen.

Jouw paard was toch een appaloosa x kwpn? Kwam de pssm vanuit de appaloosa of vanuit het kwpn? Mijn paard heeft namelijk dezelfde vader (als ik het tenminste goed heb onthouden).

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:09

Ik geef normaal keukenzout zonder jood. Geven jullie ander zout?

Heb net toch al de aminos's gekregen, bah dat smaakt vies seg. Ik hoop dat ik er al een half lepeltje in krijg hehe

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 17:11

Lynn_H schreef:
Ik geef normaal keukenzout zonder jood. Geven jullie ander zout?

Ik geef Keltisch zeezout; dat grijze, natte spul, maar keukenzout zonder jodium is prima.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:28

Mac schreef:
Nouvel: wat PSSM is en wat gewoon je paard kun jij als eigenaar het beste bepalen.
Om nogmaals aan te halen wat Sizzle ook zegt: als je paard alles voor je wil doen, maar niet wil galopperen, dan is dat een teken. Of als je paard iets eerder wel kon, maar later niet meer, dan is dat een teken dat er "iets" niet klopt. Dat "iets" kan van alles zijn, waaronder PSSM. Wel vind ik (na heel veel PSSMers te hebben zien bewegen) dat er vrijwel altijd sprake is van afwijkend gangwerk bij positieve paarden, al is het maar heel minimaal. Er is alleen wel een getraind oog voor nodig om het te zien.

Ja dat snap ik inderdaad, dat klinkt ook heel logisch en dat is ook iets waarin goed op let.
Lastige is bij die van mij is alleen dat hij zijn hele leven al op en neer gaat qua hoe hij loopt en wil werken, zo zit er een enorm stijgende lijn in en zo is het weer een periode veel minder of helemaal niks, maar tot nu toe komt hij daar altijd weer uit door een stap terug te doen en weer rustig verder te gaan.
Ik ben zo bang dat ik dan een keer dat punt mis dat hij die stap naar voren niet meer aan kan...

Ik geef deels gewoon zout en deels keltisch zeezout, net wat ik nog heb, ik meng het ook wel.
Nu weer een grote zak gekocht dus kan nu weer even vooruit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:49

abcxx schreef:
Sizzle schreef:

Jouw paard was toch een appaloosa x kwpn? Kwam de pssm vanuit de appaloosa of vanuit het kwpn? Mijn paard heeft namelijk dezelfde vader (als ik het tenminste goed heb onthouden).

NAS x KWPN inderdaad.
Het kwam waarschijnlijk van de moeder maar we weten niet of die het van vaders of moeders kant heeft. Het kan potentieel uit een van de Knabstrupper lijnen gekomen zijn (het komt daar in voor). Het NAS was niet erg geinteresseerd toen ik het meldde dus ik weet niet of ze daar onderzoek naar doen.
Ik heb mijn huidige Knab voor de zekerheid voor aankoop laten testen.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:33

Sizzle schreef:
NAS x KWPN inderdaad.
Het kwam waarschijnlijk van de moeder maar we weten niet of die het van vaders of moeders kant heeft. Het kan potentieel uit een van de Knabstrupper lijnen gekomen zijn (het komt daar in voor). Het NAS was niet erg geinteresseerd toen ik het meldde dus ik weet niet of ze daar onderzoek naar doen.
Ik heb mijn huidige Knab voor de zekerheid voor aankoop laten testen.
.
Bedankt. Dat is dan weer een kleine geruststelling.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:40

Hmm ik heb wel wat problemen in de galop dat ik mijn contact verlies tijdens het aanspringen en dat hij er nog uitvalt na enkele rondjes. Maar dan weet ik niet of dit komt door slapheid of door mogelijks PSSM..
Wel heeft hij een tijdje altijd gebokt bij het aanspringen en ook soms met complete rodeo's, toen kreeg hij nog geen supplementen maar dan had hij ook nog zijn boxrust omwille van zijn blessure. En met mijn nieuwe zadel deed hij dit ook niet meer.
Ik hoop volgende week de uitslag binnen te hebben, dan heb ik zekerheid!

Verder ben ik ook een fan van Equilin, de balancer eet hij nu vlot op. De imunno is echt vergif volgens paard :+

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:50

Ik heb misschien een gekke vraag, maar ik lees veel dat mensen eiwitten, magnesium, vit e, selenium en ook amibo 3 bijvoeren.

Maar eiwitten bestaan toch uit aminozuren? Is het dan niet een en/en verhaal?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:52

Ik gaf ook beide maar merkte weinig resultaat.
De aminozuren zijn nu op, ik geef nu iets meer eiwitten en ben even gestopt met de aminozuren.
Wil even kijken wat dat doet...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:59

Nouvel schreef:
Ik gaf ook beide maar merkte weinig resultaat.
De aminozuren zijn nu op, ik geef nu iets meer eiwitten en ben even gestopt met de aminozuren.
Wil even kijken wat dat doet...

Eiwitten merk ik wel een groot verschil op, maar amino nog niet gestart. Ik twijfel om bovenstaande reden daarom ook.

Niet getest overigens

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 15:52

mellamoshan schreef:
Maar eiwitten bestaan toch uit aminozuren? Is het dan niet een en/en verhaal?

Aminozuren zijn als het ware de bouwblokken van eiwitten.
Er zijn 2 verschillende soorten aminozuren: essentiële en niet-essentiële.
Niet-essentiële aminozuren kan een paard zelf aanmaken in zijn lichaam. Essentiële aminozuren moet het paard uit de voeding halen. De meeste van die essentiële aminozuren kan een paard voldoende uit hooi en gras halen, maar er zijn er drie die niet voldoende voorkomen in hooi en gras en dat zijn: lysine, methionine en threonine, oftewel de "3 amino's". "Big deal" zul je dan misschien denken, "dan voer ik mijn paard gewoon wat meer, dan krijgt hij per saldo genoeg van alles binnen". MAAR: het opbouwen van eiwitten uit aminozuren kun je vergelijken met het spellen van een woord. Als er een letter ontbreekt kun je het woord niet spellen. Bijvoorbeeld: zonder de letter "i" kun je het woord "eiwit" niet maken. Daarnaast hou je de letters "e", "w" en "t" over waar je niks mee kunt. Deze zijn als het ware afval. Je kunt dan wel meer "e's", "w's" en "t's" gaan voeren, maar daarmee heb je nog altijd niet meer eiwit (wel meer afval). Zo werkt het dus met aminozuren en eiwitten. Een eiwit kan niet worden gevormd als je niet ALLE benodigde aminozuren hebt. De onbruikbare aminozuren moeten door het lichaam worden afgevoerd in de urine (en dat ruik je!).

Samengevat: lysine, methionine en threonine zijn in het dieet van een paard een limiterende factor in de aanmaak van eiwitten. Daarom is het belangrijk deze bij te voeren. Omdat een paard met PSSM(2) een verhoogde behoefte heeft aan eiwitten is het extra belangrijk dat het ook de limiterende essentiële aminozuren binnen krijgt, maar voor veel paarden die geen PSSM hebben is het ook geen verkeerd idee, vooral als er voornamelijk stengelig hooi wordt gevoerd (hier zit maar weinig lysine, threnonine en methionine in).

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:08

Zo had ik het qua behoefte aan aminozuren ook begrepen inderdaad. Maar eiwitten bestaan toch uit aminozuren?
Zitten in die eiwitten dan niet niet alle type aminozuren? Dat het wellicht uit verhouding is, kan natuurlijk, waardoor de eiwit niet volledig benut wordt.

Of begrijp ik iets verkeerd?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:13

mellamoshan schreef:
Zitten in die eiwitten dan niet niet alle type aminozuren?

Dat inderdaad.
Als je eiwitten voert worden die in het lichaam afgebroken tot aminozuren en weer opgebouwd tot eiwitten. Het ene eiwit is het andere niet qua samenstelling; elk lichaamsproces heeft zijn eigen specifieke aminozuurketen nodig voor zijn opbouw. Als delen van die keten ontbreken kan deze niet worden opgebouwd.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:17

Ahh nu vallen de kwartjes! Super uitleg, heel erg bedankt!

Ik ga het bijgeven en zien of we positief verschil krijgen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:18

Graag gedaan :-)
Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:50

Ik heb de eiwitten de laatste weken opgebouwd naar 100 gram, maar ik ben even gestopt met de aminozuren nu het emmertje leeg is.
Ik had zelf het idee dat ik weinig verschil merkte, dus even kijken wat er gebeurt nu ik het niet meer geef.