Verschil is 2 weken bij gaan gebruiken van de kruiden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kim_97 schreef:3 weken geleden heeft iemand een meting gedaan met een Lecher (iets waar ik normaal gesproken niet in geloof, maar ik kon me geen oorzaak meer bedenken, dus wilde wat dat betreft 'alles' uitproberen.)
Uit deze meting kwam een zwaar overbelaste lever + een resistente ingekapselde worm in de endeldarm.(wat bloedonderzoek niet laat zien.)
Hiervoor zou ze 3 weken lang kruiden krijgen (op advies van Natuurlijke dierengeneeskunde DA, van Judith van Janatuurlijk.nl) waarna ze weer zichzelf moest zijn.
(Kruiden: Silsterk, Groene leem, Syphilium, Kidney, Livercomp en Take)
Kruiden hebben een duidelijk verschil laten zien!![]()
![]()
Het dressuurmatig rijden hebben we wel weer wat opgepakt, maar alsnog merk ik dat ze dat echt veel minder leuk/fijn vindt, waardoor ik eigenlijk al een beetje heb besloten recreatief verder te gaan.
Voorheen reden we natuurlijk M2 wat best prima ging, dus mijn onderbuik gevoel zegt toch dat het ergens vandaan moet komen, vandaar dat is alsnog wel graag op PSSM wil gaan testen..
Nouvel schreef:Mijn paard is een aantal jaar in behandeling geweest bij Den hoek, en die hebben ook hele goeie dingen voor hem kunnen doen.
Ik heb nog steeds regelmatig contact met die dierenarts als er iets is en dan helpt ze me weer op weg.
De producenten van Phytonics zijn echt fijn.
Mac schreef:Qua balancer vind ik voor PSSM2 paarden de Equilin Balancer een hele goede. Hoef je maar weinig van te geven en is goed aangepast op het gemiddelde Nederlandse hooi qua gehaltes. De meeste paarden eten het ook graag.
Nouvel: je hebt het (ook) over huidproblemen.
Dan zou het een goed idee zijn de luzerne weg te laten en op een andere eiwitbron over te gaan -erwteneiwitisolaat zit in dezelfde plantenfamilie en kan dezelfde reacties geven als luzerne.
Probeer eens rijsteiwit; daar heb ik tot nu toe nog geen paarden reactie op zien hebben.
Voor wat betreft wat je vertelt zie ik toch echt wel symptomen van PSSM.
Ik noem: passief paard dat niet graag beweegt, lijkt gevoelige hoeven te hebben (PSSMers lopen vaak "op eieren" maar dit komt niet uit hun hoeven maar uit de spieren), altijd op de hand te hebben gehangen, vastgelegen in de trailer (balans verloren? omgevallen?). Het op de achterhand rijden van een symptomatisch paard met PSSM gaat gewoonweg niet; ze kunnen zich niet dragen.
Dit is een gloednieuw filmpje waarin goed wordt toegelicht welke problemen PSSMers kunnen hebben in de galop. Het is in het Engels:
[ Video ]
Lynn: als je paard 24/7 op de wei staat met voldoende gras zou extra vitamine E niet nodig moeten zijn.
Hou er rekening mee dat als je paard Px blijkt te zijn, hij waarschijnlijk geen 24/7 op de wei kan blijven.
Extra magnesium is voor de meeste PSSM2 paarden wel een goed idee om te helpen de spieren te verzachten.
Extra eiwit/aminozuren voeren is het allerbelangrijkst: die hebben ze nodig om te compenseren voor het probleem dat ze hebben, nl het niet goed opbouwen van spierweefsel doordat de eiwitverwerking niet goed functioneert. Ze hebben dus per definitie behoefte aan meer eiwitten dan een "normaal" paard.
abcxx schreef:Op dit moment rij ik niet, maar mocht ik dat weer gaan doen, is het dan beter om niet te galopperen? Ik begrijp een beetje uit het filmpje dat de galop ongemakkelijk of zelf pijnlijk? is voor deze paarden.
Wat ik overigens niet goed kan plaatsen dat die van mij in de wei best veel galoppeert, maar dat gaat vooral erg hard. Dan gaat hij achter mn andere paard aan 'jagen'.
Sizzle schreef:Het protesteren in de galop was voor mij een groot alarm. Mijn paard was altijd gemotiveerd en deed altijd haar best. Toen ze ineens begon te staken op de galophulp ben ik nagenoeg meteen afgestapt en heb de dierenarts laten komen.
Mac schreef:Nouvel: wat PSSM is en wat gewoon je paard kun jij als eigenaar het beste bepalen.
Om nogmaals aan te halen wat Sizzle ook zegt: als je paard alles voor je wil doen, maar niet wil galopperen, dan is dat een teken. Of als je paard iets eerder wel kon, maar later niet meer, dan is dat een teken dat er "iets" niet klopt. Dat "iets" kan van alles zijn, waaronder PSSM. Wel vind ik (na heel veel PSSMers te hebben zien bewegen) dat er vrijwel altijd sprake is van afwijkend gangwerk bij positieve paarden, al is het maar heel minimaal. Er is alleen wel een getraind oog voor nodig om het te zien.
abcxx schreef:Sizzle schreef:Het protesteren in de galop was voor mij een groot alarm. Mijn paard was altijd gemotiveerd en deed altijd haar best. Toen ze ineens begon te staken op de galophulp ben ik nagenoeg meteen afgestapt en heb de dierenarts laten komen.
Jouw paard was toch een appaloosa x kwpn? Kwam de pssm vanuit de appaloosa of vanuit het kwpn? Mijn paard heeft namelijk dezelfde vader (als ik het tenminste goed heb onthouden).
Sizzle schreef:.NAS x KWPN inderdaad.
Het kwam waarschijnlijk van de moeder maar we weten niet of die het van vaders of moeders kant heeft. Het kan potentieel uit een van de Knabstrupper lijnen gekomen zijn (het komt daar in voor). Het NAS was niet erg geinteresseerd toen ik het meldde dus ik weet niet of ze daar onderzoek naar doen.
Ik heb mijn huidige Knab voor de zekerheid voor aankoop laten testen.
Nouvel schreef:Ik gaf ook beide maar merkte weinig resultaat.
De aminozuren zijn nu op, ik geef nu iets meer eiwitten en ben even gestopt met de aminozuren.
Wil even kijken wat dat doet...
mellamoshan schreef:Maar eiwitten bestaan toch uit aminozuren? Is het dan niet een en/en verhaal?
mellamoshan schreef:Zitten in die eiwitten dan niet niet alle type aminozuren?