[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:02

IMJ schreef:
Een soort hypo zoals diabeten kunnen hebben geerke?
De symptomen lijken er wel wat op..
Dat zou je weer uitlijnen proberen door hem suiker te geven of wat wortels etc..maar ja, met de ir wil je dat eigenlijk ook weer niet..

ja,dat bedoelde ik...ben aan het zoeken,het komt wel voor in combi van IR met cushing.
Maar echt veel vind ik er niet over.De symptomen zijn ook zweten,apatisch zijn en snelle hartslag.
Hetzelfde als bij mensen dus met een hypoclycemie

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:06

Heeft hij zijn hooi al op voor het begint SR?
Of moet hij nog gaan eten?
Wat krijgt ie dan op stal?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:11

IMJ schreef:
Een soort hypo zoals diabeten kunnen hebben geerke?
De symptomen lijken er wel wat op..
Dat zou je weer uitlijnen proberen door hem suiker te geven of wat wortels etc..maar ja, met de ir wil je dat eigenlijk ook weer niet..

Heeft hij een paar jaar geleden gehad. Uit zich bij hem anders.. Gaat dan gestrekt in de stal liggen, rilde toen ook meen ik en lag er echt voor dood bij. Volgens mijn dierenartsen van toen bestond een hypo niet bij paarden. Heb hem toen met mandarijnen weer op de been gekregen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:13

IMJ schreef:
Heeft hij zijn hooi al op voor het begint SR?
Of moet hij nog gaan eten?
Wat krijgt ie dan op stal?

Beetje stro, goede pluk hooi.. Hij staat op vlas..

Wisselt dus ook, ene keer hooi en stro helemaal op maar gister had hij zelfs wat laten liggen. Hadden vandaag ook gelijk uit de wei eten gegeven, om te zien of het dan eerder kwam, normaal krijgt hij zon 3 uur later zijn eten, maar ook hier zat dus geen verschil in..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:14

Bevangenheid kun je ook in bloedbeeld zien toch? Even andere vraag. Misschien morgen daarop en op zijn resistentie laten prikken om te zien hoe ernstig het daarmee is gesteld..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:15

Iets zoiets geven Het proberen waard?
Bij mensen is het als volgt, hoe vaker je een hypo krijgt, hoe minder goed je hem voelt. Maw, je suikergehalte kan verder dalen zonder voordat je (paard) de hypo krijgt.
Stadium verder dan mogelijk?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:17

Ja, dat lijkt me heel goed :j
Volgens mij kunnen paarden ook aan de metformine, dit werkt bij ir.
Hoewel allemaal nieuwe pillen tegelijk niet handig is natuurlijk..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:34

Focussed schreef:
Ik had een overzicht van 4 seizoenen in het vorige topic gezet. Ieder seizoen heeft z'n eigen specifieke ACTH fluctuatie.

Kan je mij deze eens doorsturen via pb, ik zoek hem in het oud topic maar vind hem niet terug

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:26

Focussed schreef:
Misschien wel belangrijke informatie... Bij Cushingpaarden is in december de ACTH piek om 19.00 uur... Om vervolgens weer gigantisch te dalen rond 22.00 uur.

Heb je meer informatie c.q. link? Ook die 4 seizoenen grafiek interesseert me - is mij niks van bekend?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:41

Echt een hypo heeft niks met de insulinewaarde te maken toch (ik bedoel, daar kun je een hypo niet aan aflezen) maar met de glucose? Die lijkt verder altijd stabiel te zijn geweest bij Fiek.. Is ook getest..
Zou het kunnen laten testen op het moment dat hij zo'n 'aanval' heeft

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:45

Een hypo kan imo zeker wel. Ik heb het eens met een pas geboren veulen gehad. Moest nog gaan staan, deed een paar pogingen en werd toen in ene helemaal slap en deed bijna niets meer. Een plons koud water en wat melk naar binnen schuiven en daar was ze weer. Daarna netjes de volgende pogingen gedaan om op te staan(die heb ik wel wat meer ondersteund dan normaal zodat ze zo snel mogelijk gewoon staand ging drinken) en niets meer aan de hand. Daarna nooit meer problemen gehad en het is nu een mega jaarling :j.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:46

Ja, ik heb het altijd gezegd, en waren toch niet de minste dierenartsen toen.. Slechte eigenlijk..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:07

Omdat ze het daarna probleemloos deed heb ik er toen geen VA bij gehad. Ze stond al voordat een VA er kon zijn (ook al staan ze hier altijd binnen 10 minuten als ik met spoed bel!). Maar de volgende ochtend wel voor overleg gebeld en die zij dat het heel goed een hypo kon zijn en dat ik haar gewoon in de gaten moest houden dat het niet vaker gebeurde.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:17

Ik ben net wakker en snap jullie gedachtegang niet helemaal...
Een hypo bij een pasgeboren veulen , daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Het diertje teert op de suikers die het in zijn lichaam heeft , en blijkbaar had ze nog niet gegeten en gedronken.
Maar een hypo bij een volwassen dier , dan praat je dus over een over actieve insulineproductie zonder dat het dier wat eet of drinkt?
Metformine geven bij ir , daar kan ik me dan wel wat bij voorstellen , maar dat gaan geven terwijl er misschien sprake is van een hypo...
Misschien moet ik het straks als ik goed wakker ben nog even overlezen ;)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:21

Misschien idd niet zo'n gek idee Roos, om weer bloed te laten onderzoeken. Maar heeft hij daar weer niet veel stress van, wat dan weer de uitslag beïnvloed? Het blijft een raar verhaal, je zou ook nog een camera kunnen lenen van iemand, om zijn gedrag eens te kunnen bekijken in de stal??? Van Hypo's weet ik te weinig bij een paard.

Heb de Metacam te koop, de Devils relief bewaar ik nog even, jodi het artrose links voor, dus dat komt misschien nog van pas, staat nu op de glucosamine.
http://www.bokt.nl/markt/ad/215911/metacam

Weer een slapeloze nacht gehad, maar overdag gaat het al wat beter, zag gisteren met in de paddock zetten van de ruinen dat Rocky (zoon van Muis) na het eten ineens zijn oren spitste, een aantal passen in de richting van de plek liep waar Muis lag de dagen voor ze op stal ging en daar heel dringend naar ging kijken..je zag dat ie dacht: ik mis iets.. Maar verder merk ik niet veel aan hem eigenlijk, terwijl Muis wel altijd hinnikte naar hun als ze kwamen..ik ga in elk geval een mooi fotoboek maken en heb een aantal sieraden besteld voor aan armband/ ketting bij Fjord Ukie en bij Mira Looks een plat gevlochten armband met zilveren naamplaatje. Beiden erg mooie dingen vind ik en qua prijs en service super (MiraLooks kende ik al heb daar al armbanden laten maken ooit en van Fjord Ukie krijg ik een leren hangertje met Muis erop gratis erbij, heel lief!)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:30

Jannepauli schreef:
Focussed schreef:
Misschien wel belangrijke informatie... Bij Cushingpaarden is in december de ACTH piek om 19.00 uur... Om vervolgens weer gigantisch te dalen rond 22.00 uur.

Heb je meer informatie c.q. link? Ook die 4 seizoenen grafiek interesseert me - is mij niks van bekend?

Ik had hem gister terug gevonden in het oude topic door op m'n eigen bericht op ACTH te zoeken. Ik zit nu op m'n telefoon, zal vanavond als ik thuis ben nog eens zoeken dan kan ik de link hier plakken (lukt niet op telefoon). Tenzij een van jullie hem eerder vindt :D

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:04

Wat een verdriet en een pech hier.
Nogmaals heel veel sterkte SR!

Ik heb nog een klein vraagje.
De kussentjes boven de ogen, is dat alleen iets van Cushing of hoort dat ook bij IR?
Het was me bij mijn merrie nog niet echt opgevallen, maar ze staat sinds donderdag op alleen maar hooi en zaterdagochtend zag ik opeens kuiltjes boven haar ogen. Die zaten er niet de afgelopen maandag.
Morgen naar de kliniek en het blijft allemaal vaag, dus vandaar mijn vraag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:23

Mocht hij het weer hebben SR, je zou haar wat te eten kunnen geven waar toch wat suiker in zit, mandarijntje, banaan en wortel idd?
Omdat het na het eten is, verwacht je niet zo snel een hypo, maar wie weet?
Kijk hoe snel hij bijtrekt na het eten van de zoete dingen?

Beertje, die cvan mij had het toen hij bevangen was. Verder niet. Dus ik denk dat het ook heel goed bij IR kan passen.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:27

Ik kan het nergens als symptoom van IR vinden, wel van Cushing.
Maar ik kan me zo voorstellen dat ze bij IR ook vocht vast houden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:21

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:31

Erg duidelijk stuk, kom in mijn praktijk wel veel (sport) paarden tegen die hardstikke slank zijn en toch die enorme dikke nek! En dat de eigenaar zegt dat ie denkt dat ie eindelijk een gespierde nek krijgt, want paard is zo mager dat ie heel veel krachtvoer krijgt..
Ik ga dit effe opslaan.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:35

Goed stuk. Mij viel dit op:
In deze periode, het najaar dus, zorgen hormonen gevormd in de hypofyse (een klier net onder de hersenen) voor stimulatie van de eetlust en toename in de opslag van vet. Tevens stimuleren deze hormonen de ontwikkeling van de wintervacht.
Deze verandering in hormoonafgifte in het najaar hoort bij de natuurlijke overlevingsmechanismen die ervoor zorgen dat er in de winter voldoende energie beschikbaar is in het lichaam als het voedsel schaars is.
De mijne is eind augustus 2011 heel ziek geweest (waarschijnlijk ontsteking baarmoeder oid) en dit jaar weer eind augustus...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:55

Maar eind augustus is toch niet najaar? Ik denk eerder oktober-november.
Maar bedoel je misschien dat ze ziek werd van te veel suikers in het gras?

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:08

Dat is wel een punt Josefien.
Nou begint mijn dame al met verharen in augustus, dus vandaar dat ik daar een link zag.
Maar over het algemeen wil ik, denk ik, heel graag ergens een link zien ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:41

Linkje naar de bladzij met halverwege de post van Focussed (schema), maar als je op dit linkje drukt krijg je wel direct het schema!

Focussed @ [MD] Cushing

Helaas kan ik de post niet quoten. Dus diegene die het wel lukt krijgt een verassing! :D