Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
femo schreef:ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen, want het is best een complex verhaal.
Ik heb mijn merrie met een 2tje gekocht op het straalbeen. de artsen dachten dat het stabiel was.
Ik dacht, oke, 2tje, ik waag het erop. (nooit doen)
Geen foto's van de rug genomen, (altijd doen!) en na 2 a 3 maanden ontdekten we die KS. en we ontdekten eigelijk diezelfde keer dat ze wat achterover staat waardoor ze last heeft van die hoefkatrol, afin, ijzers erop, speciaal beslag, demping, daar verbeterde ze van.
de hoop was dat doordat ze geen last meer van die voeten had, ze haar rug ook niet meer belaste.
die rug was dus een secundair probleem, en een gevolg van die voeten.
het rijden ging goed, ik beleerde haar, alleen wel waren er altijd dingetjes waardoor ik nooit door heb durven doorpakken. nijdig zijn met opzadelen, weglopen met op en afstappen, en geen lengtebuiging krijgen.
maar goed, ik vertelde mezelf dat het ook kon omdat het een jong paard was. ze reageerde alleen op de rug als deze nog niet warm was. als ze had gelopen reageerde ze op niks meer, dus ik dacht dat het spierpijn was.
verder zag ik een paard, dat vrolijk was, graag gek deed in de wei, levendig, en relaxed tegelijk.
ook keek ik er van op hoe lekker ze aan de longe liep. maar ze liep echt echt goed!
de een van de laatste keren met rijden ging ze rechtsom ineens heel scheef lopen. de keer daarna ging ze in de staak, en meppen. heel zielig. direct gestopt, en de dierenarts erbij gehaald.
die zei dat we naar de kliniek moesten.
Op de kliniek liet ze rechtsvoor een kreupelheid zien. dat gingen ze uitverdoven vanaf de kogel geloof ik. toen ging ze links kreupelen. daar ook uitverdoven vanaf de kogel, ging ze achter kreupelen. ze hebben toen drie benen helemaal verdoofd, en toen zagen we dat ze 1, bleef kreupelen, en 2 uit haar plaat ging vanaf dr nek. de artsen en ik schrokken ons echt wild van het klinische beeld.
gister weer op de foto geweest.artrose is erger geworden, ze staat zelfs op die ijzers nog steeds achterover, die hals foto ,met die wervels die waarsch zenuwproblemen veroorzaken, en die KS.
die ks waren nog hetzelfde..
waar komt wat nou vandaan? en wat is secundair?
kortom, hele paard in de kreukels.
ik kan mezelf wel wat aandoen, want ik ben iemand die nooit zijn paard teveel ergens doorheen dauw, of die geen kreupelheid kan herkennen. ik sta met elke scheet op de stoep van de kliniek, omdat ik weet dat het vaak erger is dan het lijkt.
waarom ben ik hier zo lang mee doorgesukkeld?
Het paard word alleen maar slechter met de jaren natuurlijk, dus op een weiland staan is geen optie. ook is ze nog maar 5...
haar lichaam doet het gewoon niet goed.. :'(
danoesje schreef:of hebben gewoon veel paarden ongelijke voeten:)