Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:45

Ja wij wel. 2 uit de regio gaan er heen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:50

Even een vraagje hier voor mensen uit omgeving Doetinchem, Westervoort etc. Is op zich niet bij ons in de buurt (dik uur rijden), maar op startlijsten zie ik oa dat Zevenaar en Westervoort afgelast zijn. Heeft dat met Rhino te maken? En zo ja, uit voorzorg werd het afgelast, of door verdenkingen?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:51

Wij ook, heb net een mail naar de knhs stite gestuurd
dat er zo geen gelijke kansen zijn als de getroffen stallen
geweerd worden.
Tenslotte wil ieder die uitgenodigd wordt er ook heen kunnen
toch? Voor mij verzetten dus (woon trouwens in Overijssel)

mutopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:54

Wie weet er of paarden besmet kunnen raken door bijv. (vreemde)Honden die door de wei lopen of dieren zoals vogels en dergelijke? Vanmorgen liep er een vreemde hond bij mij in t weiland. Die hond had ik een paar weken geleden in t groesbeeksebos zien lopen. Misschien is het te ver gezocht maar hoe vaak zie je een hond en paard ff snel snuffelen of paardenpoep eten ( bah). Als ze dat ook doen bij Besmette paarden zou t dan overdraagbaar zijn?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:04

Rowo ja die zijn afgelast om rhino verspreiding te voorkomen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:07

rowo schreef:
Even een vraagje hier voor mensen uit omgeving Doetinchem, Westervoort etc. Is op zich niet bij ons in de buurt (dik uur rijden), maar op startlijsten zie ik oa dat Zevenaar en Westervoort afgelast zijn. Heeft dat met Rhino te maken? En zo ja, uit voorzorg werd het afgelast, of door verdenkingen?

Voorzorg.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:14

Loetie84 schreef:
Sassy4barrel schreef:
@ Loetie : dat zei ik niet. Incubatie tijd is hetzelfde als jij bijvoorbeeld als kind de mazelen had. Je had nog geen vlekjes- je had nog geen koorts, voelde je nog niet ziek dus ging nog gewoon naar school. Maar in de incubatie tijd (bij mazelen ongeveer een week dacht ik) ben je al wel besmettelijk. Niemand nog iets gemerkt dus maar je steekt al wel de andere kinderen in je klas aan. Maar toen je weer helemaal beter was , was je ook niet meer besmettelijk... zo bedoelde ik het..

Maar ik begin steeds meer te twijfelen of de paarden wel besmettelijk zijn op het moment dat ze in hun incubatietijd zitten.
De vergelijking met mazelen snap ik inderdaad, maar het verschil zit m er in dat je bij mazelen geen drager blijft.

in dit geval zijn de paarden wel besmettelijk als ze in hun incubatietijd zitten :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:28

rowo schreef:

dat is allemaal uit voor zorg ik heb paard in didam staan en overal is de stallen dicht voor mensen van buiten af en vreemde paarden en dat allemaal uit zorg dat het neit verspreid word!!!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:42

rowo schreef:
...maar op startlijsten zie ik oa dat Zevenaar en Westervoort afgelast zijn.

Vorig weekend waren de wedstrijden in Zevenaar en Didam ook al afgelast. Dat de wedstrijden van komend weekend afgelast zijn is dus niets 'nieuws'.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:00

@ Loetie: misschien niets nieuws, maar wel voor mij ;) Vandaar dat ik het vraag.... Hier is Rhino (nog) ver weg en alle concoursen gaan gewoon door. Dus ik ben er zelf niet zo mee bezig eigenlijk. Maar Doetinchem bijv. komt alweer veel meer onze kant op.

Daarnaast zijn in Winterswijk ook al stallen op slot omdat ze op de Gelderse zijn geweest. En Winterswijk is helemaal dichtbij (half uurtje).

Bedankt voor de info mensen.
Laatst bijgewerkt door rowo op 28-02-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:02

rowo schreef:
@ Loetie: misschien niets nieuws, maar wel voor mij ;) Vandaar dat ik het vraag.... Hier is Rhino (nog) ver weg en alle concoursen gaan gewoon door. Dus ik ben er zelf niet zo mee bezig eigenlijk. Maar Doetinchem bijv. komt alweer veel meer onze kant op.

Zo bedoelde ik het ook niet rowo, bedoelde er mee aan te geven dat deze actie om de wedstrijden af te gelasten geen nieuwe actie is na aanleiding van mogelijke nieuwe gevallen, maar een 'oude' reactie op de gevallen die al een tijdje bekend waren ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:04

Oh nee, zo vatte ik het ook niet op hoor. :) Maar ik lees dit topic pas mee sinds enkele dagen, dus had het van Zevenaar en zo nog niet mee gekregen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:06

mutopia schreef:
Wie weet er of paarden besmet kunnen raken door bijv. (vreemde)Honden die door de wei lopen of dieren zoals vogels en dergelijke? Vanmorgen liep er een vreemde hond bij mij in t weiland. Die hond had ik een paar weken geleden in t groesbeeksebos zien lopen. Misschien is het te ver gezocht maar hoe vaak zie je een hond en paard ff snel snuffelen of paardenpoep eten ( bah). Als ze dat ook doen bij Besmette paarden zou t dan overdraagbaar zijn?

als een hond beproesd word door een besmet paard en vervolgens besnuffeld word door een paard wat niet besmet is zou die besmet kunnen worden ja

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:17

Aalten Sinderen ook alle stallen dicht uit voorzorg!!!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:20

Ook maar een mail gestuurd naar de KNHS waar ik nogmaals mijn zorg uitspreek.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:48

Jammer dat er zo weinig duidelijke informatie, cijfers en andere kennis up to date kenbaar wordt gemaakt.

Ik zou wel eens weten hoe het er nu precies op die stal(len) aan toegaat, hoe het bij heumen gaat met die 50 paarden, enzovoort.

Is in ons allen belang, toch?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:50

even een vraagje uit groningen

bij ons op stal zijn nu 3 paarden verkouden? is dt ook een vorm van Rhino?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:55

Dat kan,maar om daar zeker van te zijn moeten ze eerst getest worden door een dierenarts. Maar het kan dus ook gewoon een koudje zijn.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:57

maar de vorm van Rhino wat nu rond gaat is verkoudheid ? niet te erge vorm? ik lees niet dat die niet veel voor komt..

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:02

wij hebben drachtige paarden op stal. ook komt rhino steeds dichterbij ons ..

is het verstandig om mijn ruintje en merrie te laten enten ? ( ik heb niet zo veel verstand van rhino eerlijk gezegd )

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:02

De abortusvorm en de neurologische vorm zijn voorgevallen.. De verkoudheidsvorm komt geloof ik wel vaker voor.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:07

het kan een vorm van rhino zijn maar dat moet inderdaat dan op getest worden,,
er zijn mederen soorten de verkoudsheid vorm
snotneus hoesten slecht eten koorts
opgezetten lymfeklieren ataxie

neurologische vorm
staartverlamming blaasverlamming niet meer mesten
verlaming in de achterbenen en soms ook aan de voorbenen

abortusvorm
doodgeboren veulen of veulens die zwak geboren worden en later overlijden

http://www.gelderlander.nl/multimedia/a ... 09225a.jpg

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:10

ravvie schreef:
wij hebben drachtige paarden op stal. ook komt rhino steeds dichterbij ons ..

is het verstandig om mijn ruintje en merrie te laten enten ? ( ik heb niet zo veel verstand van rhino eerlijk gezegd )

anders even vragen aan je dierenarts sommige zeggen wel doen en sommige zeggen neit doen,
want ze worden dan wel vatbaren
drachtige merries moeten de spuiten krijgen op 3e, 5e, 7e en 9e maand van de drachtigheid te enten

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:20

de dierenartsen die ik heb gesproken, raden het nu juist af of te enten. Zeker als je in de buurt van de " haard" woont.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:07

Besmetting gebeurt via contact tussen mens en/of dier, niet via de lucht.
Het is verstandig om vooraf te informeren of jouw hoefsmid/instructrice o.i.d. op een besmette stal is geweest.
Enten heeft geen zin, het geeft geen garantie en tegen de abortus- en neurologische vorm is geen entstof beschikbaar.

Ik sta met mijn paard in Elten (D.) en volgens de ass. was er in deze omgeving nog geen Rhino geval bekend.
Ik heb vanmiddag contact gehad met DAP Zeddam.

(want iemand op stal beweerde dat we niet meer het bos in mochten!)