Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:59

Dank voor je snelle reactie!

Ik geef haar nu probiotica van Puur. De Pro Bio Forte van de Groene Os is momenteel nergens verkrijgbaar.
Wel een goede tip om de humane variant te geven, daar ga ik achteraan!

Ik heb ook Colosan op de plank. Geef ik een kleine dosering van wanneer ze opgeblazen oogt. En bij echt ongemak de volle dosis.
Topspul!

Merrie schudt ook met hoofd.... maar is verder voornamelijk traag, wat lusteloos, en doet dus dat verkrampte loopje.
Probleem is dat het een IJslander betreft, en die zijn zo afschuwelijk taai dat ze vrijwel nooit iets aangeven.... ze moeten bijna dood gaan willen ze eens wat laten zien. Ik moet altijd enorm opletten.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:13

Ik heb wel een emailadres en telefoonummer, even zoeken ...

>>Info van hen verkregen via mail:
Acidophilus complex extra heeft inderdaad precies dezelfde samenstelling als Probio forte van De Groene Os. Het wordt verkocht in potjes van 50 gram €19,80 (deze is momenteel niet leverbaar) en 100 gram €33,40.
Producten kunt u bestellen per mail via info@vanderpigge.nl of telefonisch via nummer 023-5312454. Verzendkosten voor particulieren binnen Nederland bedragen €5,50. Bestellingen van €50,= of meer worden gratis verzonden binnen Nederland.

Ik heb het meestal binnen een paar dagen binnen, heel netjes en vlot en ben er erg blij mee dat ik het zo gewoon kan blijven geven.

De mijne is nog al een grote jongen (1,83m), dus ik geef tegenwoordig als dosis 20 ml ipv 15 ml colosan, zeker als ik denk dat hij het even nodig heeft. Dan ben ik er vaak in 1 keer vanaf. Maar is uiteraard afhankelijk van grootte en gewicht van paard ;-)

Dat is inderdaad het lastige met van die taaie stoere oorspronkelijke paardjes, die tonen het slecht en blijven doorlopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 11:28

*\o/* *\o/* *\o/* HOERA, vandaag is Whizzemans 10 jaar geworden! *\o/* *\o/* *\o/*

Ik ga hem binnenkort (maandag) even na laten kijken, hij ziet er schitterend uit, eet goed, mest goed, maar hij heeft volgens mij af en toe spierpijn bij zijn buik. Hij heeft sinds december haarscheurtjes in zijn lidteken, die worden wel kleiner, maar dat gaat langzaam. De dagen na een les wil hij eigenlijk het liefst alleen stappen en lekker een lang teugeltje. Dat is eigenlijk niets voor hem, dus denk dat hij dan spierpijn heeft. Laat even een ostheo naar hem kijken ook of hij geen spierknopen in zijn bil(len) heeft. Hij staat weer hele dagen op het land, kan best ook nog een glijer hebben gemaakt waardoor dit meer speelt. Maak me niet te sappel, we stappen gewoon even een tijdje en draven als hij dat wil, even geen galop want dan merk ik het het beste dat hij na een tijdje wil stoppen omdat hij een soort van kramp lijkt te krijgen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:17

Happy bday Whizz *\o/*

Raar van die haarscheurtjes! Hopelijk komt het snel in orde :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:25

Hoe gaat het hier met de paardjes? Ik hoop alles goed?

Whizz is maandag door de ostheopaat nagekeken, had een beetje een stijf bekken, maar niet overdreven en reageerde goed op de behandeling en een stijvige nek/schouder aan de linker kant maar ook niet heel erg. Nog gevraagd of hij last van zijn buik leek te hebben of dat die gespannen was en dat vond zij van niet. Hij reageerde ook juist goed als ze aan zijn buik zat, dan ontspande hij zei ze. Deze week ook geënt dus alleen wat longeerwerk gedaan en vanavond als het goed weer is er weer een keertje op.

Verder dus tussendoor redelijk rustig aan gedaan met veel stap en beetje drafwerk, heb zelf het idee dat het lidteken daar wel weer mooier er rustiger van wordt qua eventuele vochtbubbeltjes.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:32

Super dat het weer beter gaat met Whizz' litteken!
Met onze Casu gaat het super, de spieren beginnen er terug op te komen, we trainen nu 2 dagen achter elkaar en dan 2 dagen rusten. Soms ook al 3 dagen trainen en dan ook 2 dagen rust.
Morgen heb ik mijn eerste les sinds de operatie met een nieuwe instructrice en heb er super veel zin in :)
En nog leuk nieuws! Ze is gisteren geïnsemineerd geweest met sperma van Desperado, dus als alles goed gaat... *\o/*
De veearts heeft ook nog vlug naar de wonde gekeken en zag er helemaal super uit *\o/*

c_alsemgeest

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:40

Uni begint nu ook weer wat beter in de spieren te komen... hij had het nogal zwaar met z'n hormonen... door alle geurtjes en zonnestraaltjes was hij zichzelf nogal aan het opvreten waardoor hij wat terug kwam in gewicht. Maar hij ziet er nu weer redelijk als de oude uit :)
*let niet op mij, had nogal moeite meneer stil te laten staan :') *
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 11:58

Uni ziet er goed uit!
Moet zeggen ben ook heel blij met hoe Whizz er uit ziet. Zit mooi in zijn spieren en glanst erover. Dat geeft wel een heel goed gevoel!
Heb ook het gevoel dat de ostheo hem echt goed heeft gedaan, heb nog maar 2 x weer gereden maar heb het idee dat hij weer meer de oude is en er zin in heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:43

Altijd prettig als ze weer opknappen.
Uni heeft de laatste 3 jaar vaak terug vallen gehad... en logeerpartijen in Utrecht :+
Dan takelt die altijd weer zo vreselijk snel af :(:)

Maar zijn situatie is natuurlijk niet te vergelijken met andere paarden. Meestal overleven ze een meervoudige darmperforatie en retentiemaag niet, dus hij zal er altijd meer last van hebben.
Ook nog omdat het voornamelijk in zijn dunne darm zat, die zit helemaal vol met litteken weefsel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:16

Dat klinkt inderdaad als behoorlijk heftig een meervoudige darmperforatie en retentiemaag en dan ook nog allemaal littekenweefsel in de dunne darm.

Toen ik belde in december over het litteken gaven ze aan dat het eigenlijk niet kan na een jaar nog. Dat was ik best met ze eens, zijn litteken was ook helemaal klaar en af. Maar helaas.. en het werkt nu toch wel door in zijn werk. Hij draaft en galoppeert minder lang dan voorheen voordat hij wil stoppen - door waarschijnlijk kramp. Litteken is wel kleiner geworden en minder diep. Als ik dat ritje in de storm ongedaan had kunnen maken dan had ik het gedaan!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:14

Ja als ze eenmaal wat hebben... uni heeft een litteken van z'n borstbeen tot zijn koker.
Maar die is niet meer te zien. Wel licht te voelen.
Wat je wel ziet is een wit plekje op zijn schoft en wat witte stippen in zijn hals van de infusen ed die er in en om hebben gezeten

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:03

Ik meld me ook weer eens.
Met Latruda gaat het nog steeds super gelukkig!
Al heeft ze wel gisteren en vandaag de stalhoudster de stuipen op het lijf gejaagt door enorm diep te slapen in de wei.
Ze ligt dan heerlijk lang uit in de wei en reageert nergens op.

Afgelopen vrijdag is de tandarts geweest. Hij kon eerst niet geloven dat ze 20 was.
Altijd fijn om te horen natuurlijk. :D
Helaas heeft ze het gebit van een 30 jarige.. ze mist dan ook 4 kiezen onderin.

Maar verder gaat het dus super met haar!
Afbeelding

Foto van 2 week terug.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 09:36

@ Latruda Ja, die diepe slapers daar kun je nog wel eens van schrikken ;-) Fijn dat het zo goed gaat met haar! Wel vervelend dat haar gebit al wat gebreken gaat vertonen, goed bijhouden dan maar! Dat herken ik wel een beetje van ons oudje willy die inmiddels overleden is, daar liet ik 2 maal per jaar naar kijken ook omdat hij aan een kant geen kiezen had en dan groeiden de kiezen daar tegen over harder door.. Ze ziet er prachtig uit!

Gisteren was ik ook helemaal blij. Ik ben het litteken natuurlijk erg goed aan het bekijken en bewaken. Maar zie er nu toch echt meer rust in komen voor mijn gevoel. Het ligt platter en strakker weer en stevig. Na het rijden is het wel zachter maar dat komt ook omdat het dan beter doorbloed is e.d. Ga gewoon lekker door met buigwerk en strekwerk in stap en draf.

@C_alsemgeest jemig wat een jaap van een lidteken heeft de jouwe! Whizz heeft gelukkig maar een lidteken van ongeveer 22 a 23 cm en ik denk dat daar dus 10 tot 12 cm onrustig van is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:13

Ja dat komt door dat o.a. de darmen eruit sprongen waardoor de ruimte te klein werd en nog meer complicaties.

Ze ziet er goed uit latruda! Gave foto ook

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:23

Oeps ik was jullie even kwijt :o even vlug laatste nieuwtjes bijgelezen Y;(

fargo super zeg +:)+ daar mag je blij mee zijn...
hier is een masseur geweest,toevallig,Wynn heeft ook stijf bekken(dat is niet zo raar) maar ook stijve nek en hij ontspande ook als ze aan zijn buik kwam :D
en nog gefeliciteerd met jarige Whizz :D

Latruda,wow die ziet er zeker goed uit voor haar leeftijd +:)+

c_alsemgeest wat een kanjer zeg,gave foto :D

Yellomofoon,wat een fijn nieuws,hoe ging het lessen?

Het is hier zo hectisch en druk geweest afgelopen tijd,maar Wynn is papa geworden van 3 waanzinnnig goed gelukte veulens.
En ons wonderhengstje moet morgen naar de hengstenkeuring,duimen jullie?

Bij mij kwam even net alles boven,alle stress en zorgen van afgelopen periode.Ik ben zo vreselijk dankbaar dat hij er nog is.Jullie zullen dit gevoel ongetwijfeld ook kennen ;)
Hij is te dik voor t mooie en loopt nog niet soepel van achter na de operatie,zoals vroeger,na masseur wel iets verbeterd...
Maar damn hij is er nog _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ wie had ooit kunnen denken toen dat hij deze mijlpaal zou halen,dus ongeacht welke premie,Wynn blijft een wondertje <3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:40

ik duim zeker voor jou en wynn Sandra! Weten ze wel dat hij een operatie heeft gehad en dat hij daardoor wellicht nog iets in zijn gang laat zien? Want anders zouden ze kunnen denken dat hij stijve gangen zou doorgeven bij wijze van spreken? Heel veel succes en super dat het mannetje er nog is inderdaad en dat hij morgen naar de HK gaat!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:48

fargo dank je wel :D
nmprs is op de hoogte,of de jury het weet weet ik niet,maar vorig jaar had hij een nog 1e premie,dus gelukkig heeft hij zichzelf al bewezen dat alles in orde is...en hij het kan :j
maar ik hoop dat er wel een beetje rekening mee gehouden wordt ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:51

met de jaren wordt het ook weer soepeler gelukkig, Uzzo is ook in 2009 geopereerd en die liep op de olympische spelen ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 16:01

Ik geloof dat het allemaal met wynn goed is afgelopen! Knappe vent!

En Whizz pakt het ook goed op, heb nog wat overleg gehad met bokker die problemen heeft gehad met doorbraak van litteken na koliekoperatie en die moest veel buigwerk doen om de buik sterker te maken maar zo ook het vormen van littekenweefsel te stimuleren (dat "de gaten" overbrugt als het ware). En ik ben nu 3 weken bezig met stap en drafwerk (iets minder ivm osteo en inentingen) maar ik ga echt al resultaten zien, het litteken wordt echt strakker.
Verder ben ik door suggestie hier ook bezig om het heel licht te stimuleren met een zachte borstel en er zacht met mijn hand overheen te wrijven om het te ontspannen en te stimuleren. Ga gewoon lekker zo door en hoop zo na verloop van tijd weer mooi gesloten litteken te hebben. En dan komt de galop ook wel weer. Even kijken of ik deze week dan al wel een les meepak of dat ik die nog even skip.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:51

Oh ja sorry,helmaal vergeten om hier te vermelden Y;(

Wynn heeft het super gedaan *\o/* *\o/*
met een 2e premie zijn levensgoedkuring gehaald.
En het was net geen 1e alleen reden,dat hij te dik was en te onbespierd,de rest commentaar jury was meer dan lovend,mooi luxe type,goede beweger,mooie hals en aanzet en goed kruis etc....en toen ze hoorden wat de reden was dat hij nog iets te vet was,vonden ze hem zeker na zo'n zware operatie er uitstekend bijstaan.
Ik ben helemaal happy met mijn mannetje <3
Afbeelding
Afbeelding

Ach en Wynnie staat normaal zo relaxed op de trailer,we hebben hem altijd los en nu zagen we hem op de camera,maar rondjes draaien,stijgeren enzo...zo onrustig en weet je wat ik nu denk,toen we thuis aankwamen was die zoooooooooooooooooooooo blij, we hebben een nieuwe trailer en de zijn eerste en laatste keer daarop verdween hij maand de kliniek in :(:)

fargo, dat klinkt goed +:)+ hopen dat dit de oplossing is en litteken straks helemaal gesloten is...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 11:19

Het kan heel goed dat Wynn een andere reisbestemming in de gedachten heeft gehad. Ik weet nog goed dat mijn eerste paard in een bepaalde periode paar keer verhuisd is - voordat ik hem kocht. En toen ik met hem met de trailer op pad ging was hij elke keer zoo verschrikkelijk opgelucht als hij mij aan de andere kant van de tocht ook aantrof en dan aan het einde van de dag zijn eigen terrein én mij. Dus dat soort belevenissen laten echt wel een indruk achter!

Gefeliciteerd met Wynn! Levenslang goedgekeurd! Goed gedaan hoor!

Heb gisteren mijn les toch niet door laten gaan, wil gewoon niet te veel forceren met Whizz, want het is zo'n pleaser dat hij in de les zoveel aanbiedt en oppakt... Dinsdag heel super gereden, wilde goed buigen en nageven in stap en draf. Wat langer doorgestapt en gereden en toen zakte hij linksachter weer heel erg door zijn achterbeen weg. Bah. Woensdag liep hij helemaal niet zo lekker onder het zadel dus toen dacht ik, heeft ie toch te veel gedaan, of door dat wegzakken van achterbeen meer last?? Toen ik er af kwam zag ik dat hij ook gasserig was - staart beetje afstaand. En gisteren zag ik dat het hele land vol stond van glij en remsporen van hem... (hij heeft de grootste voeten met ijzers, goed terug te vinden ;-) ) Dus toen begreep ik het plaatje wel een beetje. Gisteren in stap bezig geweest, hij was weer vlot en wilde weer aan het buigen. De draf lekker overgeslagen, vandaag weer verder. Dusseh we houden gewoon vol ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:37

Ik ben nog steeds heel tevreden over de vooruitgang van whizz, ben nog steeds aan het stappen en draven en maak hem rond en schuif hem uit. Zijn litteken wordt steeds mooier, kleiner en strakker. Ben er zoooo blij mee. Ga nog lekker zo door. Hij houdt de ronde mooie houding ook steeds beter weer vol in draf, stopt dan wel na 1 klein minuutje ofzo, maar dat was vorig jaar in de oorspronkelijke opbouwfase ook. Donderdag maar weer eens een keer een les maar dan wel met deze principes en luisteren naar hoe lang hij het volhoudt.

Hoe gaat het met de andere paardjes? Ook nog still going strong??

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:42

Super fargo +:)+ succes donderdag....

Hier alles prima,er is een gastmerrie voor Wynn,alles werkt nog zonder problemen O:)
Hadden we eerder moeten bedenken,hij is nu in shape en ziet er super strak uit :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:44

Gaat Wynn zich uitsloven zeker voor de gastmerrie, conditie direct weer op peil ;-) wat een stoertje is het toch! Fijn dat het allemaal goed gaat.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:05

Wat fijn dat het met Whizz zo goed gaat. En dat de boel bij Wynn nog goed werkt. haha

Met Kee gaat het super! 3 weken geleden begonnen met inrijden. Ze doet het goed :)
Vh weekend een bosrit gemaakt op de tinkerdagen. Dit betekent voor ons ruim een uur in de trailer. Laatste keer was van de kliniek terug naar huis, maar ze liep gelukkig zo de trailer op. Ben helemaal trots op haar en zo genoten ook. Moet zeggen dat ik elke dag ontzettend van haar geniet.
Afbeelding
Afbeelding

4 juli komt de ostheopaat (ook dierenarts) ben benieuwd wat zij 'vindt' wanneer ze kee haar lichaam nakijkt.
Wat voor controles hebben jullie nog gedaan na een half jaar / jaar ?