EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:39

Dat scheelt zeker. Zo kan mijn merrie die achter blijft ook alvast wennen aan het idee dat hij "even" weggaat.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verwijderen van een hengstentand? Ik meen er wel iets over gelezen te hebben in dit topic, maar ik kan het niet terug vinden.

Moet eerlijk zeggen dat ik er slecht van slaap. De kans is nl best groot dat alles eruit gaat. Ga nu maar vast kijken voor wat wiesencobs, kan ik even testen of hij dat wil eten. Het is overigens een makkelijke eter, dus dat zal wel goed komen. Even een foto van de oude dibbes:
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb de voorste helft geschoren. Hij heeft cushing en vorig jaar kwam hij extreem slecht uit zijn vacht. Hij staat sinds mei 2020 op de Prascend en dit jaar gaat het eigenlijk super met hem en ziet hij er beter uit dan ooit tevoren. Hij is ook weer een stuk frisser :j

Nu ik zo terug denk heeft hij eigenlijk altijd al met zijn voer geknoeid en ook altijd moeite gehad met het afbijten van een wortel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:11

Vanmorgen mijn paard naar de kliniek gebracht. Er moeten 3 snijtanden uit. Ik mag hem na 14 uur weer ophalen. Gelukkig zijn de hengstentanden stabiel, dus die kunnen blijven zitten.
Het valt dus allemaal mee.

Zal blij zijn als hij zo weer in de wei staat. Er staat een emmer slobber op hem te wachten.

Slmt9

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:44

Wat fijn *\%/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:48

Onze opa wordt 25 juni geopereerd. Twee snijtanden eruit. Kan gelukkig gewoon op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:44

Slmt9 schreef:
Wat fijn *\%/*

Ja erg opgelucht. Hij staat intussen weer op het land, grote happen gras te verwerken *\o/* .

Dit kwam eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was nog een stuk wortel afgebroken en dat zorgde ervoor dat er nogal wat werk in zat. Extra foto's nodig om het stuk goed in beeld te krijgen en eruit te peuteren.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:51

Bij mijn paard zijn afgelopen maandag 2 snijtanden verwijderd. Hij heeft een week in Utrecht gestaan voor allemaal onderzoeken. We dachten dat hij trigeminaal headshaking syndroom had, maar uit de ct scan bleek dat hij ook EOTHR heeft. Nu is het afwachten of het schudden ook minder wordt nu na het verwijderen van de tanden. Het schudden kan ook komen door de pijn in zijn mond. Eigenlijk weten we nu nog niets, alleen dat hij EOTHR heeft. Fingers crossed dus maar dat hij binnenkort stopt met schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:07

SusanH schreef:
Onze opa wordt 25 juni geopereerd. Twee snijtanden eruit. Kan gelukkig gewoon op stal.

Spannend SusanH!
Fijn dat het op stal kan. Zijn er wel foto's gemaakt?

Puppetje hopelijk stopt hij met schudden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:14

Jaja :j ook op stal, met mobiele rontgen. Konden we hele grote bloemkool wortels op zien. Zulke grote had de DA zelf ook nog niet vaak gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:48

Ah dan zal het voor jouw pony ook zeker een opluchting zijn als ze eruit gaan.
Bij mij zijn ze de eerste keer ook aan huis geweest, toen was het gelukkig nog niet nodig.

Hier gaat het eigenlijk super goed. Hij (vr)eet als een malle. Heb ze op wat langer gras gezet en hij eet zeer makkelijk! Heb vanmorgen even gespoeld met de tuinslang, dit ging eigenlijk ook prima. Er zit wel wat hooi/gras in de gaten. Ik heb heel voorzichtig geprobeerd om dat weg te pakken, maar dat wil hij niet, dus dat laat ik maar zo. Verder ziet het er wel netjes uit. Dierenarts gaf aan dat het ook wel wat zou gaan stinken en dat ik mij daar geen zorgen om hoefde te maken.

Ik ben wel echt opgelucht hoor. Had er flink buikpijn van de afgelopen dagen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:54

Dat stinken gaven ze hier ook aan. Maar gebeurde niet. Ik hoefde ook niet schoon te spoelen. Bij ons drinken ze uit een ibc-vat, dat maakte het denk ik schoon genoeg.

Fijn dat je er weinig van merkt!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:31

Bij mijn paard moet eigenlijk alles eruit, maar in Utrecht durfden ze dat niet aan. Ze waren bang dat hij halverwege het trekken dan alsnog onder narcose moest en gezien zijn leeftijd van 19 jaar sta ik daar ook niet meer om te springen. Stiekem heb ik denk ik toch liever dat alles eruit gaat, omdat ik nu eigenlijk bang ben dat hij nog steeds pijn heeft. Over 8 weken heb ik weer een afspraak in Utrecht, misschien toch maar overleggen of alles er uit kan.
We wonen in Friesland dus elke keer naar Utrecht is ook niet echt een pretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:00

Slmt9 schreef:
Dat stinken gaven ze hier ook aan. Maar gebeurde niet. Ik hoefde ook niet schoon te spoelen. Bij ons drinken ze uit een ibc-vat, dat maakte het denk ik schoon genoeg.

Fijn dat je er weinig van merkt!

Bij mij drinken ze uit een speciekuip, dat spoelt ook al wat inderdaad.

Spoelen mocht ik proberen, zolang het geen "gedoe" opleverde kan ik het elke dag even doen. Als hij aangeeft dat hij niet wil, dan mocht ik het ook laten.

Hij vindt het gelukkig niet erg.

@Puppetje, kan mij voorstellen dat je liever alles eruit hebt. Hopelijk kunnen ze dat volgende keer bekijken en/of meteen doen? Steeds naar Utrecht is ook een gedoe inderdaad.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:43

Mijne is ook 19, die zou ik ook niet onder algehele narcose hebben.
Je zou nog eens Roos Stoop kunnen benaderen. Zij zit in Drenthe (zwiggelte) en behandelt wekelijks, al dan niet dagelijks EOTRH patienten. Ik ben om die reden naar haar overgestapt. Heb destijds meerdere klinieken gebeld om te vragen hoe zij behandelen. Daaruit kreeg ik echt wisselende reacties wie wel algehele narcose doen en wie niet.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:20

Vreemd... Mijn paard was 24. Hebben ze gewoon onder verdoving staand alle voortanden er uit gehaald. Geen problemen mee gehad. (hij mistte er al twee, maar de rest in een keer gedaan + nog 1 kies die gebroken was). Was toen wel op de kliniek.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:40

De tanden zitten nog erg vast. Ze zijn dan bang dat hij er op een gegeven moment klaar mee is terwijl ze nog aan het trekken zijn. Ze gaf aan dat het hak- en breekwerk wordt, omdat het nog vast zit. Als ze dan eenmaal begonnen zijn en hij wil niet meer, dan moet hij onder narcose om het af te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:51

Ruitert schreef:
Vreemd... Mijn paard was 24. Hebben ze gewoon onder verdoving staand alle voortanden er uit gehaald. Geen problemen mee gehad. (hij mistte er al twee, maar de rest in een keer gedaan + nog 1 kies die gebroken was). Was toen wel op de kliniek.

Mijne is ook 24 en ze hebben het nooit over narcose gehad. Zelfs niet toen er sprake was dat er misschien een hengstentand uit moest. Dat is een flinke ingreep en zou ook staand gebeuren. Gelukkig bleek het niet nodig.

Misschien een second opinion?
Of de dame die Slmt noemt eens vragen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:36

Onze DA doet eerst een beetje medicatie om hem suffer te maken, dan een infuus erin zodat ze die medicatie kan regelen. En daarna een plaatselijke verdoving op de plek van de ingreep. Ze kan zelf steeds bij regelen hoeveel rustgevende medicatie erin moet. Dat maakt dat het paard er weinig van mee krijgt, maar wel gewoon op zijn benen kan staan. Is wel jammer dat je helemaal in Friesland zit Puppetje want onze DA komt niet zo ver. Wij zitten al op het randje van hun uitrij gebied.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:40

SusanH schreef:
Onze DA doet eerst een beetje medicatie om hem suffer te maken, dan een infuus erin zodat ze die medicatie kan regelen. En daarna een plaatselijke verdoving op de plek van de ingreep. Ze kan zelf steeds bij regelen hoeveel rustgevende medicatie erin moet. Dat maakt dat het paard er weinig van mee krijgt, maar wel gewoon op zijn benen kan staan. Is wel jammer dat je helemaal in Friesland zit Puppetje want onze DA komt niet zo ver. Wij zitten al op het randje van hun uitrij gebied.

Zo zou Roos t ook doen als mijn paard naar de kliniek moest. Maar dat was gelukkig thuis gelukt.

Sanne Journee zit ook in Friesland. Daar kan je je paard ook naar toe brengen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:22

Mijne is met 22 onder narcose gegaan voor het trekken van de tanden. Met alleen verdoving deed het te veel pijn bij haar.
Ze is daar prima doorheen gekomen. Ze had alleen een bloeding in haar oog gehad maar dat is prima gegaan daarna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:36

Ik denk dat het per paard ook wel zal verschillen of narcose mogelijk is of niet.

Hier gaat het goed, maar er zit wel veel gras en hooi in de gaten. Ik spoel wel, maar daar gaat het niet van weg. Kan er met mijn vingers wel iets van weghalen, maar dat vindt hij uiteraard niet grappig......

Was dat bij jullie paarden ook zo en hebben jullie het gewoon laten zitten?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:45

Ja, ik heb het gewoon laten zitten, de arts had me ook gezegd dat als ik het er niet uit kreeg, het geen probleem was als het bleef zitten. Ik heb nog wel met gevaar voor eigen leven een poging gewaagd maar dat was niet zo’n succes :+
Wel heb ik gezorgd voor dagelijks schoon drinkwater in een grote bak, hij flapperde daar ook af en toe in met zijn mond dus het leek of hij zelf wel een soort van spoelde.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:30

[***] schreef:
Ruitert schreef:

Mijne is ook 24 en ze hebben het nooit over narcose gehad. Zelfs niet toen er sprake was dat er misschien een hengstentand uit moest. Dat is een flinke ingreep en zou ook staand gebeuren. Gelukkig bleek het niet nodig.

Misschien een second opinion?
Of de dame die Slmt noemt eens vragen?

Bij mijn paard van 24 zijn, door Roos Stoop, alle tanden en twee kiezen onder plaatselijke verdoving en sedatie getrokken. Wel bij haar op de kliniek, zodat hij in een opvoelbox kon staan en ze de medicatie via het infuus heel fijn kon in regelen. Is heel goed gegaan, terwijl ze erg lang bezig zijn geweest. Ik zou haar inderdaad eens vragen. Heel deskundig op gebied van het paardengebit en ook prettig in de omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:45

AmyII schreef:
Ja, ik heb het gewoon laten zitten, de arts had me ook gezegd dat als ik het er niet uit kreeg, het geen probleem was als het bleef zitten. Ik heb nog wel met gevaar voor eigen leven een poging gewaagd maar dat was niet zo’n succes :+
Wel heb ik gezorgd voor dagelijks schoon drinkwater in een grote bak, hij flapperde daar ook af en toe in met zijn mond dus het leek of hij zelf wel een soort van spoelde.

Dank voor je reactie. Ik heb het nog geprobeerd met een handdoek om het eruit te vegen, maar dat was ook geen succes.......

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:35

met 2 dagen is de ergste wond onderin het gat al dicht. Het zijn dan inderdaad nog gaten die langzaam opvullen. Gras en hooi wat er in blijft zitten valt er ook vanzelf weer uit. Kan geen kwaad. Tuinslang er inhangen is prima of indd met je vingers het er voorzichtig uitplukken. En anders gewoon laten zitten. Mijn paard had er na 3 dagen spoelen ook genoeg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:59

Ruitert schreef:
met 2 dagen is de ergste wond onderin het gat al dicht. Het zijn dan inderdaad nog gaten die langzaam opvullen. Gras en hooi wat er in blijft zitten valt er ook vanzelf weer uit. Kan geen kwaad. Tuinslang er inhangen is prima of indd met je vingers het er voorzichtig uitplukken. En anders gewoon laten zitten. Mijn paard had er na 3 dagen spoelen ook genoeg van.

Bedankt voor de info. Heb er vanmiddag nog voorzichtig wat uit gepeuterd, maar hij vindt me niet lief. Ik laat het maar eventjes zo.