Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:58

De mijne had het ook, het begon bij gevoelig zijn onder de buik wat eindigde in slaan zodra je maar een vinger op de buik legde. Niet goed dus.
Meneer heeft speciaal voer gekregen en nu is alles weer goed :)

First_Unique

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:11

net chat-gesprekje met Abler gehad. Ze sturen opnieuw het pakketje op.. heb ik weer... hopelijk gaat t nu wel goed!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:29

First_Unique schreef:
net chat-gesprekje met Abler gehad. Ze sturen opnieuw het pakketje op.. heb ik weer... hopelijk gaat t nu wel goed!

Waarom opnieuw? Wat is er mis gegaan? Ik heb mijn pakket ook nog steeds niet binnen.... Ook maar gaan chatten |( ??

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:18

Ja ik weet t niet, maar ik had 1,5 week geleden al gevraagt van goh ga nu week 4 in heb nog niets binnen.. En toen zei ze van ja als. Hij er volgende week nog niet is laat even weten. Ze heeft nu opnieuw toegezonden omdat hij er nu nog niet is, maar als onverhoopt toch het eerste pakketje binnen gaat komen en het 2e dus ook moet ik wel even contact opnemen met hun om te kijken of ik dat ene kan retourneren en anders alsnog overkopen.. Wel heel aardig dat ze zo meedenken! :D maar vervelend dat het zo lang duurt :(

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:36

First_Unique schreef:
Ja ik weet t niet, maar ik had 1,5 week geleden al gevraagt van goh ga nu week 4 in heb nog niets binnen.. En toen zei ze van ja als. Hij er volgende week nog niet is laat even weten. Ze heeft nu opnieuw toegezonden omdat hij er nu nog niet is, maar als onverhoopt toch het eerste pakketje binnen gaat komen en het 2e dus ook moet ik wel even contact opnemen met hun om te kijken of ik dat ene kan retourneren en anders alsnog overkopen.. Wel heel aardig dat ze zo meedenken! :D maar vervelend dat het zo lang duurt :(

Ik heb dus ook maar even een berichtje gestuurd... Bleek het pakketje al op 4 mei verzonden te zijn. Dus zij zijn nu ook bang dat er iets mis is gegaan. Wat ik uit het bericht begrijp is dat ze waarschijnlijk een nieuwe zending gaan sturen. Maar ze denken dat het misschien toch nog aan gaat komen. Allemaal heel schimmig... Zou er bij de douane ook iemand zitten die Abler kent en abprazole nodig heeft.... }>

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:59

haha ja dat laatste zou nog eens heel goed kunnen :P inderdaad mijn pakketje ook op 4 mei verzonden. hmm.. zou wel heel toevallig zijn trouwens als bij ons allebei de pakketjes niet aankomen.. misschien dan toch die douane ja ~~}>

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:06

Poehh ik zit hier echt de dagen rond te kijken zodat we weer een nacht verder zijn, elke ochtend weer hoop dat er verbetering is met haar slapen.
Tot nu toe nog steeds niet echt verandering, ze is nog steeds behoorlijk gevoelig op haar buik en is sinds een week ook aan het schuren (geen idee of dit als reactie op de abler is, of op het iniminie handje suikervrije musli die we geven om de abler te voeren).. gelukkig schuurt ze zich nog niet helemaal open, maar dit is iets wat ze nooit deed :( Verder is ze overdag in de wei wel heel wakker en allert, haar koppie en ogen staan gewoon goed, dat is natuurlijk ook al heel wat.

De keren dat er afgelopen week vlas aan haar exceem deken zat, waren gekomen doordat ze was omgevallen en 1x was ze half slapend/half bewust gaan liggen, helaas was dit maar 1 minuutje en toen stond ze weer op.
3 Nachten geleden is ze wel voor het eerst 2x bewust zelf rustig gaan liggen. Om 4u snachts 1.5minuut.. En om 4.20u snachts 1 minuut. Ze lag op zich wel rustig, maar zodra ze haar hoofd plat legde om écht te gaan liggen, trok ze deze enkele seconden later toch maar weer omhoog. Het leek er een beetje op dat gestrekt plat liggen pijn doet o.i.d. Ik beschouw het maar als positief dat ze voor het eerst 2x op een nacht plat is gegaan, maar ik ben nog erg benieuwd of het verder gaat veranderen, want afgelopen nachten kwamen we weer niet verder dan wat staand inzakken tot bijna omvallen..

Sinds gister is ze ook weer eens hengstig.. ze is altijd heel stipt elke 3 weken heftig hengstig, dus dit zal haar verder ook echt niet ten goede komen qua energie en gewicht..

Ik weet dat er meerdere zijn bij wie hun paarden niet meer lagen snachts, weten jullie wellicht het patroon/tijdsverloop waarop ze wel weer gingen liggen? Mist vertelde dat haar paardje na 1 week Abler weer begon met een paar uur per nacht slapen. Nu zitten wij vandaag precies op 1 week Abler, maar ik vraag me af of ik al meer verschil zou moeten merken in wellicht andere dingen?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:45

bij de mijne merkte ik na 3 weken dat ze weer eerst haar muesli en dan pas haar hooi ging eten !

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:58

canisia schreef:
Poehh ik zit hier echt de dagen rond te kijken zodat we weer een nacht verder zijn, elke ochtend weer hoop dat er verbetering is met haar slapen.
Tot nu toe nog steeds niet echt verandering, ze is nog steeds behoorlijk gevoelig op haar buik en is sinds een week ook aan het schuren (geen idee of dit als reactie op de abler is, of op het iniminie handje suikervrije musli die we geven om de abler te voeren).. gelukkig schuurt ze zich nog niet helemaal open, maar dit is iets wat ze nooit deed :( Verder is ze overdag in de wei wel heel wakker en allert, haar koppie en ogen staan gewoon goed, dat is natuurlijk ook al heel wat.

De keren dat er afgelopen week vlas aan haar exceem deken zat, waren gekomen doordat ze was omgevallen en 1x was ze half slapend/half bewust gaan liggen, helaas was dit maar 1 minuutje en toen stond ze weer op.
3 Nachten geleden is ze wel voor het eerst 2x bewust zelf rustig gaan liggen. Om 4u snachts 1.5minuut.. En om 4.20u snachts 1 minuut. Ze lag op zich wel rustig, maar zodra ze haar hoofd plat legde om écht te gaan liggen, trok ze deze enkele seconden later toch maar weer omhoog. Het leek er een beetje op dat gestrekt plat liggen pijn doet o.i.d. Ik beschouw het maar als positief dat ze voor het eerst 2x op een nacht plat is gegaan, maar ik ben nog erg benieuwd of het verder gaat veranderen, want afgelopen nachten kwamen we weer niet verder dan wat staand inzakken tot bijna omvallen..

Sinds gister is ze ook weer eens hengstig.. ze is altijd heel stipt elke 3 weken heftig hengstig, dus dit zal haar verder ook echt niet ten goede komen qua energie en gewicht..

Ik weet dat er meerdere zijn bij wie hun paarden niet meer lagen snachts, weten jullie wellicht het patroon/tijdsverloop waarop ze wel weer gingen liggen? Mist vertelde dat haar paardje na 1 week Abler weer begon met een paar uur per nacht slapen. Nu zitten wij vandaag precies op 1 week Abler, maar ik vraag me af of ik al meer verschil zou moeten merken in wellicht andere dingen?

Het verschilt denk ik per paard hoelang het duurt voordat hij/zij weer gaat liggen.

Bij mijn merrie heeft het zeker een maand geduurd voordat ze weer ''zichzelf'' was.
Zo'n paard is gewend om last te hebben van haar maag en kan hier lang mee door blijven denken.
Een paard moet er ook mee leren omgaan dat de pijn weg is, ze denken vaak van te voren al: Ojee het doet pijn, maar ze moeten leren ervaren dat de pijn over is.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:09

Okee, ja dat klinkt idd wel logisch! Toen ze lag zag het er ook echt uit alsof ze het niet vertrouwde dat het 'kon' en wie weet deed het ook gewoon nog wel pijn.
De rede dat ik zo bang ben dat ik nog geen veranderingen heb gezien is vooral omdat ik in godsnaam niet zou weten wat de oorzaak zou moeten zijn als dit het niet is ;(

In hoeverre is overigens beweging oke zodra ze op de Abler staan? Mijn merrie is echt het type paard wat compleet depri wordt met alleen maar op de wei staan, ze wilt zo graag werken..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:42

Bij mijn paard heeft het ook even geduurd voor hij echt goed ging slapen, na een weekje ongeveer begon hij met 'hazenslaapjes' van een paar minuten. Ondanks dat het slapen heel kort was begon hij er al wel van op te knappen. Tot ik hem echt weer een uur languit in het zonnetje buiten zag slapen waren we zeker 3 weken verder. Ik denk dat die paar minuten dus wel al een heel goed teken zijn en dat je nog even moet afwachten, hoe moeilijk dat ook is.
Je zegt dat ze begint met schuren, haar staart? of manen? als ze de staart schuurt zou ik proberen om ook een wormenkuur te geven voor de zekerheid, dan willen ze natuurlijk ook nog wel eens gaan schuren.

Qua beweging denk ik dat je wel rustig aan moet doen, tenminste ik doe dat wel met mijn paard, een paar keer per week ga ik 20 minuutjes met hem wandelen of 10/15 minuutjes aan de hand werken in stap, heel af en toe loopt hij aan de longe een minuut of 10 maar hoeft geen stap harder te lopen dan hij wil en verder loopt hij de hele dag in de wei of de paddock en kan zelf lopen wat hij wil. Oftewel hij doet enkel wat bejaardengym :D rijden doen we nu sowieso niet, ik wil hem niet overbelasten of forceren. Denk wel dat dit per paard heel verschillend is

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:07

Okee, geduld dus :o Dank jullie wel!

Ja ze jeukt haar manen en staart. Nu is ze altijd al een zomereczeem klantje geweest, maar zolang ze haar eczeem deken om had was er niks aan de hand. Ze staat op goed sober voer en hierdoor had ze eigenlijk nooit meer ergens last van. We merkten wel dat ze erg heftig op ander voer kon reageren, een keer een appel of handje musli (voor een clicker training oid) en ze kon al erg gevoelig worden op haar huid. Dit resulteerde dan in of staart en manen schuren, of erg gevoelig op haar buik. Nu met de kijk erop van de maagzweren, kan die gevoeligheid op haar buik ook goed daarvan komen denk ik zo..

Wormenkuur is idd ook geen slecht idee, in principe doen we onze paarden in voor en najaar een zware en in zomer en winter mestonderzoek en dan alleen een spuit in geval daar iets uitkomt. Kan het kwaad om nu ze aan de Abler zit een zware wormenkuur te geven? Deze stond al op het to-do lijstje namelijk.

Hmss oke, geloof dat die van mij het niet helemaal eens is met de bejaardengym haha, zodra ik ga wandelen ben ik meer aan het rennen achter haar aan. Met buiten/binnen zetten van de wei crossed ze eerst 4x het weiland door. Zodra we rustig in stap gaan loswerken in de bak, is ze in no time aan het bokken en showen.. Dan vraag je je toch wel af of die bijna 19 jarige tante uberhaupt wel ergens last van heeft _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:21

Ik heb de site van Abler doorgespit.
Als ik het goed gelezen heb zijn er een aantal verschillen:
- medicatie welke een samenstelling is van abprazole en pobiotica
- abprazole in korrelvorm of pastavorm
- en omeprazole in tabletvorm

De meeste van jullie kiezen voor de abprazole in korrelvorm he?
Is dat deze: http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole
Of is het de abprazole plus?: http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... azole-plus

Ik weet niet zo goed welke ik moet kiezen? Ik heb het vermoeden van een maagzweer maar wil beslist geen scopie doen.
Een week abprazole gebruiken zou al verschil moeten laten zien lees ik overal.
Toch is voor een maand bestellen (100 stuks) dan wellicht wel het verstandigste he?

Ofwel: hellup! }:0

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:26

Ik heb de gewone abrapazole, je eerste link dus. De plus is duurder vanwege de probiotica en dat zit al in het voer wat ik geef, dus voor mij een overbodige toevoeging.

Bestellen kan je het best zo groot mogelijk doen volgens mij. Er zijn soms wat problemen met levering en alhoewel abler dat netjes oplost, kan je dan wel ineens tijdens behandeling zonder zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:36

Dank voor je snelle reactie! Dan zou 100 sachets voldoende zijn lijkt me? Het gaat om een pony van 375 kilo ongeveer.... Een maand behandelen is afdoende? Ik zou dan, wanneer ik veel verbetering zie, na een week kunnen bijbestellen.
Zonde om teveel te kopen wanneer het niet om een maagzweer blijkt te gaan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:39

Ik heb voor mijn merrie van 450 kilo 150 zakjes besteld, dan krijgt ze 4 wkn 3 zakjes/dag, dan 2 wkn 2/dag en dan 2 wkn 1/dag en hou ik er ook nog een stel over voor 'het geval dat'. Ik hoop ze binnenkort in huis te hebben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:42

Ik weet niet of een maand genoeg is, ik heb zes weken behandeld en ben nu aan het afbouwen. Daar moet je ook rekening mee houden, je kan niet ineens weer stoppen (als het werkt dan he).
Levering kan vijf weken duren, dus na een week nieuwe bestellen kom je niet mee uit (als je pech hebt) Die situatie zit ik nu zelf in namelijk. Eerste levering had ik in tien werkdagen binnen, tweede levering zit ik nu al vier weken op te wachten... Ze geven zelf ook aan dat de levering tussen 10 en ik geloof 28 werkdagen zit.

Misschien een gevaarlijk idee, maar teveel bestellen zou ik niet zo'n ramp vinden, aangezien er hier regelmatig mensen zich melden om een aantal zakjes over te nemen om te proberen, of mensen zoals ik die ineens tekort komen. Het is geen garantie natuurlijk, maar ik vermoed dat je een overschot vrij makkelijk hier kwijt raakt.
Maar ik weet niet hoe anderen dit zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:46

In dat licht, nu je het hebt over 'testen'... Is het zinvol om van iemand via Bokt eventueel een weekvoorraad over te nemen? Zou je dan al voldoende merken om een grote bestelling te rechtvaardigen? Of is dat te kort?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:48

Wat ik hier heb gehoord, is dat het wel wisselt. Maar de meesten merken met een paar dagen wel verschil dacht ik, maar om zeker te zijn moet je even reacties van anderen afwachten (die komen er zeker). De mijne was met twee dagen weer helemaal happy, maar zijn symptomen waren ook wel licht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:56

Bij mijn merrie zijn de symptomen ook vrij vaag/licht. Daarom betwijfel ik sterk of ik direct 150 sachets moet kopen.
Testen is dan wellicht beter.
Ik wacht even andere reacties af. Dank alvast! :-)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:57

Misschien heeft iemand hier nog wat over voor je om te testen. Ik zelf nu dus jammergenoeg niet, zit alweer met mn billen samengeknepen in de hoop dat het deze week eindelijk binnen komt.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:23

Hier krijgt me merrie het nu een week, maar merk eigenlijk nog geen verandering. Toch denk ik dat er alsnog grote kans is dat ze wel maagzweren heeft, maar het meer tijd nodig heeft.. dus ga nog even stug door!
Gister gelijk 200zakjes besteld met snelle verzending, gewoon voor de zekerheid. Als het het toch niet is, verkoop ik ze weer door.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:04

Maar even concreet vragen: is er iemand die wat abler materiaal wil verkopen? Om te kunnen testen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:01

Ik heb inmiddels contact met iemand, als het goed is kan ik het dus weldra gaan testen.
Ik laat mijn merrie nu maar even met rust, alles aan haar zegt NEE tegen welke vorm van bewegen dan ook....

Wat ik vrijwel niet heb kunnen vinden in dit topic (en ja, ik heb echt alles gelezen :-) ):
wat merkten jullie in de beweging van jullie paard?
Ik heb een post gezien waarin iemand zegt dat haar paard de lendenen/ bovenlijn wat vastzet, waarop 1 iemand dit beeld bevestigde.

Maar ik kom hier dus verder weinig over tegen....
Bij mijn merrie de onwil te draven (ondanks dat ze mechanisch 100% is) bij tijd en wijle, ze 'krimpt' dan ineen lijkt het.... een wat krabbelende gang om het liefst zo snel mogelijk terug te willen naar stap.
Vervolgens hoofdschudden.
Kreunen/ knorren/
Opgetrokken neusvleugels, strakke mond. Ogen staan dan ook wat 'bol'.
Bij tijd en wijle ineens wel energiek, maar vaak 'moe'.... soms zelfs lethargisch, bijna depressief.
De ene dag een normale buik, de volgende dag een hele bolle buik.
Ook gapen wanneer ik met de emmers bezig ben of aan kom bij de wei. De afgelopen tijd valt me op dat ze heel lang doet over haar emmer (metazoa, beetje agrobs gras, wat lijnzaad, magnesium en wat epsom salts). Voorheen was ze als eerste klaar en vrat ze de emmers van de rest nog even op.
Ze heeft ook goede perioden, maar het wisselt enorm.... Soms per dag, soms per week.
In het lopen wil ze altijd heel graag 'scheef' lopen, haar achterhand buiten de massa gooien. Ik heb me helemaal 'suf' rechtgericht, maar vraag me steeds meer af of ze iets probeert te ontzien door die buik zo opzij te gooien.
Op goede dagen lijkt ze namelijk ineens wonderlijk 'recht' te lopen....

Ze is geimporteerd vanuit Zweden, heeft zeker een handvol keren zandkoliek gehad, heeft meermalen op de kliniek gestaan, op pijnstillers gestaan omdat ze rondom te kort was bekapt, helaas regelmatig verhuisd, baarmoederontsteking gehad.... en een gevoelig popje.
Het zou dus niet zo raar zijn wanneer ze daar toch een maagzweer aan overgehouden heeft.

Ze loopt 24 uur per dag buiten, heeft 2 vaste buddy's, en heeft 24 uur per dag ruwvoer. Helaas moet ze altijd een graasmasker om, anders zoekt ze kleine polletjes en ligt ze binnen een week weer plat met zandkoliek. Dat masker is dus echt haar redding.

Ik hoop natuurlijk niet dat het een zweer is, maar ook weer wel.... ergens wil ik graag een verlossend antwoord. Want al sinds ik haar heb is het een emotionele achtbaan (5 jaar), het is nooit langer dan een aantal maanden aaneengesloten goed gegaan :-(

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:49

Gapen komt heel vaak voor bij maagzweren. Verder liep die van mij gewoon nooit lekker door zijn lijf. Voelde alsof hij alles vast hield en had vaak opgetrokken flanken. Verder heeft hij bij stress dat hij een soort boert. Bovendien doordat de paarden met maagzweren zich niet lekker voelen, zijn ze vaak snel geprikkeld en schrikachtig.
en inderdaad scheef lopen, vooral de rechterbil naar binnen bij mij. Recht richten lukt dan echt niet dan flipt ie. Als mijn ruin scheef gaat lopen, weet ik dat het mis is.