[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FromNorway

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:20

Ik kom hier ook eens even kijken. Mijn paardje (fjord) heeft waarschijnlijk ook IR. DA had verhoogde lever- en spierwaarden vastgesteld na bloedonderzoek, maar na wat meer onderzoek lijkt het toch IR te zijn.
Ze staat nu op alleen hooi (uurtje gras per dag) ik rijd nog wel, al is het erg rustig aan. Ze lijkt dan ook niet heel erg ziek, alleen heeft ze af en toe wel dat ze erg op de voorhand loopt en is ze wat lustelozer dan anders.
Ik probeerde hier bij te lezen, maar door alle -voor mij onbekende- namen ben ik nu al een beetje de weg kwijt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:22

als ze alleen hooi krijgt en geen vitamines zou het best eens kunnen zijn dat ze dus lusteloos is door een tekort.

je kunt via een bloedonderzoek kijken laten of er inderdaad een tekort zit( selenium,magnesium,zink,ijzer en nog een paar)
maar je kunt ook kijken wat er bij jou in de buurt te koop is aan paardenvoer waar veel vitamines in zitten en weinig suikers/zetmeel.
verschilt nogal namelijk waar welk merk te koop is.
marstall is hier bijvoorbeeld niet te krijgen en dodson en Horrell ook niet

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:27

Ze kreeg tot een week geleden wel iedere dag een klein handje biks, daar ben ik eigenlijk ook mee gestopt tot ongeveer drie korreltjes per dag. Waar kun je zo'n bloedtest laten doen en hoe duur is dat ongeveer? Ben namelijk enigszins blut door de vorige bloedtest....
Laatst bijgewerkt door FromNorway op 08-11-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:31

ik heb toen laten testen via de GDDeventer.
http://www.gddeventer.com/templates/dis ... _id=753812

ik heb een aparte test laten doen op selenium en vitamine e en die kostte me zonder de dierenartskosten al 30 euro.
maar je kunt dus ook wat vitamines gaan voeren,je hebt ook wel vitaminebrokjes die je kunt geven.
pavo vital is er een van en er zijn er wel meer.
anders met de zoekfucntie gaan kijken, zijn wel topics over namelijk

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:57

Ben ik ook weer eens.....

Met Roza gaat het allemaal echt heel goed. Ze doet het super en zit lekker in haar vel.
Enge wat ik de laatste weken heel erg merk is dat ze zo ontiegelijk veel drinkt! Op stal drinkt ze veel, zodra ze in de paddock staat rent ze naar de waterbak toe, na het rijden drinkt ze zowat de kraan leeg en ga zo nog maar even door.....

Dit is volgens mij een teken dat haar suiker toch te hoog is toch?
Maar hoe kom ik hier achter? Steeds de Veearts laten meten d.m.v. bloedonderzoek vond ik ook zo' n duur en bovendien niet helemaal representatief onderzoek.

Zou je het ook gewoon met een bloedsuiker strip kunnen meten welke ze ook bij mensen met suikerziekte gebruiken?

En hoe denken jullie over het vele drinken?
Het belast de nieren natuurlijk behoorlijk dus volgens mij is het niet echt goed voor d'r. Ze zal er niet direct schade van oplopen maar goed is anders volgens mij....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:29

mijn paard heeft ook IR,maar drinkt en urineert niet veel...normaal.
Dat vele drinken is dat normaal bij IR of hoort het meer bij cushing?
Klinkt niet echt goed,maar ja...je kunt moeilijk zorgen dat hij niet meer kan drinken...dat is niet echt paardvriendelijk :o

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:59

nee ik beperk haar ook niet in het drinken hoor, dat vind ik echt slecht!
Er is echt insuline resistentie vasgesteld.... zou ze de ook nog daarbij cushing kunnen hebben? Ze is pas 6, is dat niet wat jong voor cushing?

ik ga me eens verdiepen in cushing....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:27

wat voor voer krijgt ze nu?

je kunt wat urine opvangen en dit laten nakijken of daar misschien wat aan te zien is, zo'n onderzoek is niet zo duur.

ik heb een vraagje, je ziet bij IR toch dat paarden verdikkingen rond de staartaanzet krijgen?
nou meende ik dat je zo'n soort bult ook kon zien boven op de kont zelf.
het valt mij nou al 2 weken op dat appie een verdikking boven op zijn billen heeft zitten.
boven op.
ik heb het op de foto proberen te zetten,maar je ziet het niet duidelijk.
ik heb zijn haar wat in de war gemaakt(die donkere streep) waar die bult zit:
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TN8KN ... CT0054.JPG

http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TN8KM ... CT0046.JPG
als je via de staart de lijn omhoog volgt zeg maar,daar zit een verdikking, doet niet pijn,maar voelt wel warm aan.
ik zit mijn hoofd er al over te breken wat het is,maar als het vet is vraag ik me af of dat warmer kan aanvoelen??

of ik ben gek en er is niks,maar het viel mij op en stalgenoot zei mook dat het daar dikker was

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:22

Crista schreef:
nee ik beperk haar ook niet in het drinken hoor, dat vind ik echt slecht!
Er is echt insuline resistentie vasgesteld.... zou ze de ook nog daarbij cushing kunnen hebben? Ze is pas 6, is dat niet wat jong voor cushing?

ik ga me eens verdiepen in cushing....

6 jaar is wel erg jong voor Cushing, maar het komt heel soms wel eens voor bij jongere paarden, de mijne was 8 jaar toen er Cushing werd vastgesteld. Zij is (nog) niet IR, dat hoeft ook niet per definitie bij Cushing.
Mijn paard drinkt normaal. Het vele drinken zou ik toch over hebben hoor met de dierenarts.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:48

helaas moet ik mededelen dat mijn paard is overleden
4 dagen na de start van de metformine al ging het mis
na een hoop ellende is er vandaag een eind aan haar leven gekomen
mijn advies.... gebruik deze medicatie niet !!!! het lijkt mooier dan het is.
er zijn wel degelijk bijwerking, en dat zijn niet de leukste
meer wil ik er nu niet over kwijt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:52

jeetje shamu,sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:52

shamu schreef:
helaas moet ik mededelen dat mijn paard is overleden
4 dagen na de start van de metformine al ging het mis
na een hoop ellende is er vandaag een eind aan haar leven gekomen
mijn advies.... gebruik deze medicatie niet !!!! het lijkt mooier dan het is.
er zijn wel degelijk bijwerking, en dat zijn niet de leukste
meer wil ik er nu niet over kwijt

ojee,meis!
Wat vreselijk!
Heel veel sterkte!
(En als je er emotioneel aan toe bent horen wij toch graag je verhaal...om meerdere gevallen te voorkomen natuurlijk!)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:56

@shamu, heel veel sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:52

Dietary Supplementation Helps Obese Insulin-Resistant Horses
by: Stacey Oke, DVM, MSc
November 12 2010, Article # 17234
What do overweight, insulin resistant (IR) horses at risk for lifelong, recurring bouts of laminitis need? According to one group of equine nutritionists, more food!

Not just any food, though. These horses might need a special dietary supplement called short-chain fructo-oligosaccharides (scFOS), which are short chains of sugar molecules linked together. These scFOS are metabolized not by the horse himself, but rather the microorganisms residing in the horse's gastrointestinal tract.
"Feeding scFOS alters the composition and activity of the microorganisms in such a way that insulin resistant horses are benefitted," explains Frederique Respondek, PhD, scientific affairs manager of SYRAL, a European company that processes corn and wheat to manufacture a wide range of value added products for both humans and animals..
Horses that do not respond to the effects of the hormone insulin (which helps control blood sugar levels) are referred to as insulin resistant. These horses are usually overweight and have a higher risk of developing laminitis than non-IR horses.
Respondek added, "Because insulin resistance is a growing problem ... the development of management strategies--including alterations in diet that counter IR--would be beneficial."

To determine if feeding scFOS to IR horses was beneficial, Respondek and his colleagues fed eight obese Arabian geldings (with an average body condition score of 8 [fat] out of 9) either scFOS or a placebo (maltodextrin). Horses were fed 45g of either the scFOS or the placebo per day for six weeks, and various blood tests were performed to asses the impact of the dietary supplement on IR.
Key findings of the study were:

•scFOS significantly increased insulin sensitivity,
•Horses fed scFOS had a significantly lower acute insulin response to glucose (AIRg) than placebo horses, and
•Resting serum insulin concentrations were lower in the horses fed scFOS.
"These results demonstrate that scFOS supplementation has a moderate impact on insulin sensitivity in obese horses," says Respondek. "Since these horses are at risk for laminitis, supplementation with scFOS could have a role in the dietary management of obese horses with insulin resistance."

Respondek says further studies that better explain how scFOS contribute to the observed improvement in insulin sensitivity are needed.
The study, "Dietary supplementation with short-chain fructo-oligosaccharides improves insulin sensitivity in obese horses," will be published at a later date in the Journal of Animal Science. The abstract is currently available for free on PubMed.
Bron: The Horse.com

En nu nog even uitvinden wat korte-keten fructo-oligosacchariden zijn, toch?

(zie: http://www.supersmart.com/nl--Fructo-Ol ... tica--0529)

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:57

Shamu, wat een verschrikkelijk nieuws. Heel veel sterkte met dit verlies!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:04

Och, Schamu, wat verdrietig!! :(:) :(:)

JP, interessant artikeltje... ben benieuwd naar verder onderzoek. (en naar op wat voor voer je dan uitkomt).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:28

Shamu wat verschrikkelijk..... Heel veel sterkte met je verlies...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:27

shamu wat verschrikkelijk zeg!
ik wens je heel veel sterkte toe.

jannepauli:
fructo-oligosacchariden is een prebiotica,info staat hier wel:
http://www.supersmart.com/nl--Fructo-Ol ... tica--0529

ik heb zelf vorige winter veteranensupplement gegeven van de paardendrogist,daar zitten ze ook in .
en momenteel geef ik haylage balancer,daar zit ook fructo in.

er zijn ook wel probiotica capsules te koop voor mensen,die zijn heel goedkoop en daar zitten ook fructo's in.
van bloem heb je de darmflora balans,die is ook wel geschikt.

niemand die de bult bij appie op zijn kont herkent?
ik vraag vanmiddag de veearts wel,moet er toch heen voor een ander paard

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:12

Ellepel: die link had ik al onder het artikel staan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:54

ohw :o :D

helemaal niet gezien sorry!!

nu weet ik trouwens niet of in die supplementen van mij de gewone of die korte fructo's zitten?
ik weet wel dat ik straks de veteranensupplement weer ga bestellen, alle paarden deden het er vorige winter zo ontzettend goed op :j

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:21

jeetje shamu, sterkte met het verlies!!
hoop dat als je er aan toe bent je ons wel e.e.a. wil vertellen over de oorzaak enzo....

Weet iemand hier wat de normale SUIKERWAARDEN van een paard is? Dus niet de glucose of insuline waarde.....

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:29

Met Roza gaat het allemaal echt heel goed. Ze doet het super en zit lekker in haar vel.
Enge wat ik de laatste weken heel erg merk is dat ze zo ontiegelijk veel drinkt! Op stal drinkt ze veel, zodra ze in de paddock staat rent ze naar de waterbak toe, na het rijden drinkt ze zowat de kraan leeg en ga zo nog maar even door.....

Dit herken ik dus helemaal ! Dit is alsof het over Justine gaat.

Mijn dierenarts zag geen reden om aan Cushing te denken. Jus haar bloedwaarden zijn destijds getest en daar was alles goed mee, uit een urinetest bleek ook niks. Het enige wat bij een volgend bloedonderzoek bleek een lichte verhoging in bepaalde waarden waardoor ze beginnend IR heeft.

Zou ik dan toch aan mijn dierenarts moeten gaan twijfelen en doordrammen over de Cushing ? Haar vacht is ook niet krullend of snel groeiend, de achteruitgang van conditie is ook niet het geval.

Wel heeft ze vetbultjes boven haar ogen in plaats van kuiltjes en echt afvallen doet ze ook niet.

Maar sinds ik haar magnesium bijvoer van de paardendrogist (2 schepjes) loopt ze super onder het zadel ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:00

die paarden die veel drinken...krijgen die allemaal magnesium bij gevoerd?

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:16

Even een update, het is even geleden dat ik hier in het topic actief was.

Ik heb een nieuwe bevinding. Sinds begin dit jaar (maart) staat mijn haflinger dus op Marstall Vito en hooi. Door een schouderblessure is ze er een flinke tijd 'uit' geweest waarbij ze weinig heeft gedaan en gewoon lekker buiten op de wei heeft gestaan. Nu loopt ze al bijna 2 maanden weer in de dekens. Waar ze vroeger altijd na een paar dagen al schuurplekken op haar borst kreeg heeft ze nu nog helemaal niets! Geen spoortje! En ze draagt dezelfde deken als vorig jaar :) Het is ook wel te zien dat ze is afgevallen op haar schouders, rug en ribben maar dit geeft me toch ook een beetje tastbaar bewijs.
*Trots baasje :+ *

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:13

ik houd het eens in de gaten over het meer drinken bij magnesium.
zou best eens kunnen kloppen ;-)