[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:35

@ suuszzzz: evt. kun je ook losse vlechten naar 1 kant maken voor onder het deken. Dan ziet het er misschien wat beter uit?
Mijn heeft dat maar met 1 plukje (weerborstel).

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:42

Hier gaat alles nog goed. Klaartje schuurt nog niet. Ze had wel wat donkere plekjes op haar hoofd en oren. Dit was voor mij wel een teken dat ze wel wat kleine kriebels heeft.
Ik heb haar nu voor het eerst gewassen met tea tree shampoo en ingesmeerd met een olie goedje wat ik nog had staan van vorig seizoen. Ik moet dus nog iets kopen voor komende weken.

Met dit weer ben ik ook aan het twijfelen wat betreft de deken. Hier heeft het afgelopen weken toch behoorlijk geregent en is het behoorlijk koud. Nu is Klaartje nogal snel verkouden, dus ik wilde eigelijk de deken af doen. Maar ik heb het toch maar niet gedaan. Nu zag ik dat meerdere mensen hier een regendeken met hals op hebben. Dit kan ik ook eens gaan doen. :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:47

Sanet, Vies vindt het op vreemd terein toch wel erg spannend en ik ben bang dat hij paniekt als ik de deken niet snel genoeg over zijn hoofd heen heb. Normaal ga ik met de trailer en dan kan ik ook niet naast hem gaan staan om de deken los te maken.

Ik spuit hem morgen inderdaad helemaal in en we houden maar zoveel mogelijk de klep van de wagen dicht. Ik neem aan dat het ook meteen opzadelen, rijden, afzadelen en naar huis is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:49

@ sammetje
ik ben ook van plan om compositum te starten
Wat geef jij haar te eten als ik vragen mag?
Ik zou minder brok willen geven en de rest hooi en een graasmasker overdag
Tot nu toe schuurt ze nog niet maar ze is veel te dik, haar manenkam is net beton en nu heb ik in't weekend ook nog 'rasp' ontdekt boven haar sokken, achteraan...een teken van ontgiftiging via de benen?
Wie nog?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:50

@ opisop: Ze heeft nu 2 handlengtes lange manen denk ik. Ik hou ze altijd op handlengte maar laat ze nu met deken groeien.

@ mirkip: Ze heeft zoveel manen (aan beide kanten) dat vlechten niet een optie is. Aan de voorkant (vlak achter dr oren) is dr manenkam zo ontzettend dik, en dr manen zijn ook ontzettend stug!

Als dr deken af is staat het vaak alle kanten op, maar na het rijden en poetsen zitten ze vaak weer redelijk normaal.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:04

iana schreef:
@ sammetje
ik ben ook van plan om compositum te starten
Wat geef jij haar te eten als ik vragen mag?
Ik zou minder brok willen geven en de rest hooi en een graasmasker overdag

Mijn paard krijgt nooit brok. In de winter staat ze overdag op het weiland (maar dan zit er weinig voedingsstof in het gras) en krijgt ze voldoende hooi te eten.
Nu zijn we het op het land staan verder aan het opbouwen tot 24/7. Die van mij heeft geen graasmasker maar wordt in de zomer niet echt dikker dan in de winter.
Hoeveel brok geef je je paard nu?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:30

@sammetje
ik geef haar 2 X zo'n 400 gr voor exzeem paarden met laag eiwit/zetmeelgehalte maar ze vermagerd niks.
haar manen zijn weer bijgegroeid maar met te ontdekken dat ze rasp (mok) heeft ben ik bang dat ik ni goed bezig ben

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:55

Ik heb nog te weinig berichten om een nieuwe onderwerp te kunnen beginnen en ik wil graag een splinternieuw eczeemdeken te koop aanbieden. Vandaag binnen gehad, maar helaas niet de goede maat. Hopelijk vinden jullie het geen probleem dat ik het hier even opzet. pb me maar voor meer informatie.

Nog tips/ervaringen voor dekens die passen bij een breed borstige andalusier?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:03

Volgens mij zijn er speciale dekens voor friezen. Een fries heeft ongeveer hetzelfde postuur als een andalusier. Wat voor deken (merk) heb je nu gekocht?

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:28

@Annetje: dit was een deken van pfiff.
Welke merken zijn er speciaal voor friezen? Weet je dat?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:29

bij allesvoormijnpaard hebben ze speciale eczeemdekens voor het bredere ras!!!

Vandaag een nwe deken gekocht en hij zit weer als gegoten. Ik heb dus een eczeemdeken mt 185 te koop! (gebruikt, foto's op aanvraag)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:33

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:34

Jaaaaa die bedoel ik! Maar er zijn er meer die ook maat 'fries' naast volbloed en pony hebben dus ik neem aan dat die dan ook breder zijn toch?
Alleen tja... waar zag ik dat he? :roll:

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:37

geen idee, ik ken alleen deze. Ik heb vandaag die van EJ gekocht en die valt ook lekker ruim bij de borst. Heb wel een maat groter genomen.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:39

Bedankt Essie73!
@Annetje: Ik wacht jouw linkje nog wel even af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:56

Hier gaat alles top.
De deken is in maart op gegaan en nog niet weer af geweest (ja tijdens rijden en borstelen en dergelijke). Ik doe hem nooit af, ook niet met regenbuien of harde wind.
Het enige wat ik nu doe is de deken, hij staat schraal en krijgt zijn hooi. Verder helemaal niets. Ik houd de manen wat vet, zodat ze niet breken onder de deken.
Ik heb net weer een nieuwe Pagony er bij, die zit hem nog het beste en was ook nog in de aanbieding voor 55 euri!

@opisop_shop De pfiff eczeemdeken(de groene) paste mijn tinker niet. van de vier halssluitingen kon er maar eentje dicht.
De witte eczeem/vliegendeken paste prima, maar die hals is ook breder. We hebben van beide dekens de zelfde maat geprobeerd, de 145. De witte paste prima.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:18

Huh, heeft hij 4 halssluitingen??? Je had toch de groene deken met vaste hals genomen?

Pien, welke Pfiff-deken had jij en waarom paste hij niet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:02

@Annetje: Dan toch maar ook een deken erbij die niet over het hoofd aanmoet, zoals de RSIH? Die kun je natuurlijk gewoon omdoen net als elke andere deken en de klittenbandjes al dan niet loshalen. Hoef je ook geen halsters af te doen enzo.. hooguit om de oortjes erin te stoppen, maar dat is toch aanzienlijk minder spannend dan een deken over je hoofd heen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:04

of toch een vliegendeken met hals kopen voor op de trailer?
Of je h alsdeken zo vermaken dat er een rits of klipjes inzitten?

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:37

@opisop_shop: Ik had/heb de vliegendeken van Pfiff met vaste hals en buik. Een witte, volgens mij alleen maar in wit.
Zit over heel haar lijf goed, maar bij haar borst en overgang naar been en schouders zit het, vind ik, te strak.
Ze heeft voor een merrie ook wel een enorme borstomvang. Dus dat maakt het lastig.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:40

De laatste dagen is het schuren weer wat minder bij Habanero...gelukkig...

De wondjes zijn kortsjes geworden en ik behandel ze met zalf die ik van de veearts kreeg en dat helpt goed...
De rest smeer ik toch iedere dag in met jeukwerend middel...

Nu viel me gisterenavond wel wat op en ik wou daar graag jullie advies over...

Sinds de zomereczeem opnieuw begonnen is Habanero erg winderig in zijn darmen maar zijn mest is wel normaal...
En het is pas begonnen nu me het schuren.
Ook eet hij niet veel gras want ik hou hem op een schraal stukje gras en hij mag een uurtje per dag in vol gras grazen...

Ik vroeg me af of dit toch niet ergens in verband staat met de eczeem en wat zou ik kunnen doen??

Misschien heeft het er ook niets mee te maken maar ene mens begint achter alles iets te zoeken...

groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:53

[VN] Voorjaarsgras bevat dit jaar ruim 76 procent meer suiker

verkijk je niet op het gras nu!
zit echt bomvol suiker, en een uur grazen kan net teveel zijn.
wij hebben de paarden nog niet in het gras staan,we wachten er nog even mee.
verklaard ook dat winderige in zijndarmen, ik zou hem nog even op hooi houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:59

Afbeelding

Deze Pien??? Dit is ook Pfiff en alleen in het wit verkrijgbaar. Maar het is meer een vliegen dan eczeemdeken. Ik ga het voor de smoorhete dagen gebruiken.

Opisop_shop, inderdaad de groene. Die heeft 4 halssluitingen.
Afbeelding
Dezelfde maat ook, dubbel verschilde het 4 cm in de hals, op enkele stof 8 cm.
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:49

huh, heeft hij dan een vaste hals, maar die je zo open kunt maken dus niet echt over het hoofd moet helemaal?
Of is dat extra, om strak te kunnen zetten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:13