Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oudehinken

Re: Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:38

even een kleine terug slag.
Ma goed kan zijn dat het jeukt en dat het zo geneest.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:41

Snap even niet goed wat je bedoelt?
Bedoel je dat links bovenin, de manenkam zeg maar nog ' los' zit en dat daar een snee in lijkt te zitten?
Of denk je dat het helemaal niet vastgezeten heeft?

Als ik het zo zie is het mogelijk ' gescheurd' doordat ze is gaan rolln, of kriebel heeft gehad, want helende wonden jeuken.
Nee, sorry zit iets in te vullen nu.
Maar is dat wat je bedoelde, alsof de manenkam zeg maar los is?

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:58

Nee eerlijk gezegd bedoel ik dat niet...aan de linkerkant van de grootste wond zie je in het midden van die linkerwondwand een soort rolletje van opgerolde huid zitten...ik bedoel dus precies op dat stuk...dus zeg naast dat rolletje! snap je me nu een beetje?? sorry weet niet hoe ik het anders moet schrijven...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:24

Niet dat rolletje bovenaan dus?
Je zal het vast goed opschrijven hoor, soms ben ik een beetje een oude ... :x * censuur* .
Nog eens kijken. aan de linkerkant van de grootste wond..

Bedoel je daar dan?
Afbeelding

(Heb hem even oneerbiedig opgeslagen en er een pijltje bij gezet, hoop niet dat je het bezwaarlijk vindt)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 23-07-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:49

jaa daar bedoel ik..hahah...ik kreeg dit dus niet voor elkaar..ben zo een slimmerd, haha.
je ziet ook dat het daar wat roder is he op de foto...daar tussen het wondvlak en net onder het rolletje huid zit dus die snede.
*en neej ik vindt het niet bezwaarlijk ben er wel blij mee, want mij lukte het niet*

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:53

Wat jammer zeg.
Het zou best wel eens door rollen kunnen komen.
Maar de rest geneest nog steeds zo mooi, dan denk ik dat dat stukje vast ook weer aan elkaar komt te zitten.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:54

Ik heb net je hele topic doorgelezen. Wow wat een ellende! Wat enorm fijn dat het zo goed met haar gaat nu, en ik sta er van verbaast hoe snel het heelt. Ik ben er van overtuigd dat deze snede met jouw TLC en zorg ook wel weer netjes heelt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:56

Ah, dat bedoel je.
Ik ben ook niet zo slim en snap paint een beetje, prima voor dummies zoals.. wij?

Maar als ik aan wonden denk, weet ik dat op het laatst het weer bloedrig kan worden, alles gaat trekken en drogen. Paarden bewegen en als ik zo kijk naar de plaats en zij haar hoofd helemaal naar rechts doet zal het daar idd spanning geven.
Ik ben geen DA hoor, maar het komt op me over alsof het normaal is, een stukje genezingsproces van de randen.

Het is ook een andere wondrand dan de rechter V zeg maar.
Daar zie je de huid schuin, en links rolt het als het ware, over het geheel zeg maar en het is ook veel beweeglijker op die plaats. Dat zou de verklaring van de verschillen kunnen geven.
Dat rode zal wel een beetje bloed zijn? Kan dat?
Bloed maakt schoon, en trekt helaas ook vliegen aan. Is het daar meer aan het drogen. kan dat?

Ik roep maar wat hoor, moet ik misschien helemaal niet doen ook.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:02

waterlelie48 schreef:
links wat dichterbij
Afbeelding

Als ik naar deze foto kijk, ziet het er naar mijn idee erg droog uit. te beoordelen aan de barstjes die ik zie. Ik denk dus dat het sneetje wat je bedoelt gewoon een soort scheurtje is.
Of is het rolletje ook wat hard? Als ik een vreemd sneetje heb dan wordt de huid die dan niet in contact staat met mijn vlees ook hard. Ik zeg maar wat hoor, probeer een logische verklaring te vinden voor je.
Ik heb eens de rug van mijn hand verbrand met kokend water, daarna is de blaar eraf geschuurd dus het was eigenlijk ook alleen maar vlezig, geen huid meer. Dat zag er zo ongeveer uit als deze wond, ook van die nerfjes erin. Bij elke beweging van mijn hand kreeg ik ook zo'n scheurtje. Daar zie je nu trouwens helemaal niets meer van ;)

Precies wat Paardentango ook zegt! ;)

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 22:04

Geeft niets hoor...twee weten er meer dan 1...en in het geval van dit topicje zijn we er allang achter dat er veel meer ...meer weten als 1 haha.
Het is niet echt bloederig en nee op die plaats is het juist niet aan het drogen maar juist weer een beetje vochtig...niet vies of pussig maar gewoon nog niet mooi gesloten..
Vanavond zag het er iig wel wel schoon uit na het wassen en ik wacht even af hoe het er morgen weer uitziet...
Hou jullie op de hoogte!!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 22:05

Het is trouwens niet een klein scheurtje hoor, het is los over een goede 6 a 7 cm en ongeveer een halve cm diep...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:09

Mmmm kleine terugval dus... jammer ;(

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:11

Heb met verbazing je topic gelezen, dat zoiets zo goed geneest vind ik wonderbaarlijk, het zag er behoorlijk heftig uit in het begin.
Jammergenoeg nu een kleine tegenslag, maar hopelijk geneest ook dat straks net zo als de rest. Blijf vooral doorgaan zoals je nu bezig bent, petje af!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:18

Een halve cm is niet zo heel veel op een paardenhals. Ik ga toch met Paardentango mee dat het door een beweging van het hoofd gekomen kan zijn. Niet fijn dat het is gebeurt, maar anderzijds wel fijn dat ze haar hoofd nog altijd zo beweegt. Het komt allemaal vast helemaal goed!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:22

Nou, uh Waterlelie, vergeleken bij de rest van de wond en het hele proces is 6 a 7 cm maar een klein sneetje/scheurtje vind ik wel? ;)
Het past ook precies bij de rest van het patroon onder de opperhuid.
Zou me er niet te druk om maken.

Ik denk dat de beweeglijkheid van het gedeelte huid er mee te maken heeft, kijk maar naar de vierkantjes en de verticale streepjes, de rimpels zeg maar.
Op de plek die je bedoelt zit heel veel beweeglijkheid, en de rest ziet er zo keurig rustig uit. Op de beweeglijke plek zal het herstel iets langer duren schat ik zo in. Zou rood ook niet wijzen op een goede doorbloeding van dat stukje?

Wat me ook heel sterk opvalt is het verschil in wondrand tussen de linker V en de rechterkant van de V. Ze zouden nu precies op elkaar aansluiten.

Wanneer komt de DA weer?

(Als ik zeur moet je het gewoon zeggen hoor !)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 23-07-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:24

Waterlelie, om mee te gaan met Paardentango...

Ik zou het alleen maar als goed beschouwen dat de huid nu opengebarsten is, dan komt de rek er een beetje in terug.
Als ik nu naar mijn vingers kijk, toen ik twee grote brandblaren erop had, was ik bang ze te bewegen, bang om de huid te scheuren.
Nu kan ik mn vingers niet meer geheel strekken, omdat de huid te kort is teruggegroeid :\

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:31

Hmm maar een te droog wondmilieu is ook niet echt de bedoeling, als je wilt kan ik eens op m'n werk vragen of daar iets tegen te doen is?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:14

Ik volg dit topic al een tijdje en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet zo verbaasd dat het precies op die plek open is gegaan. Het 'rolletje' zat me al niet helemaal lekker, maar dat is vanaf foto's moeilijk beoordelen.

Ik denk alleen dat je je niet druk hoeft te maken. Dit zal waarschijnlijk gekomen zijn door beweging/rollen en Verder ziet het er rustig uit dus dat gaat helemaal goed komen.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:29

ik was al mee schrijver en kijker in dit topic.
vind het er super uitzien.
ondanks t even wat mindere maar ook ik heb het idee dat het erbij hoort.
denk ook dat het komt omdat ze zich meer gaat bewegen en de huid anders word dat t daardoor allemaal komt dat t los gaat zitten daar.
maar ik ben blij dat het stukken beter gaat!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:46

Goh, had een tijdje niet gekeken, maar wat ziet het er al weer goed uit zeg, niet te geloven! Je hebt echt SUPER werk gedaan! :)

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:34

Heb eens even contact gehad met de dierenarts (een kennisje)
die schrijft me:

Het zal alleen nog lang gaan duren voordat het helemaal dicht zit. Dat die wondrand wat insnijdt zal ook zijn tijd moeten nemen. Er zit daar te veel huid dat gaat drukken en waar het nieuwe weefsel niet goed aan kan binden. Ontstaat er niet te veel nieuw weefsel dat er overheen groeit? Een andere optie is nog steeds dat losprepareren en een stuk over de wond heen proberen te trekken, maar dat blijft lastig op zo'n beweegbare plek.

Al met al zag het er vandaag alweer een stuk beter uit, toch maar weer twee keer op een dag gaan smeren met de honingzalf zodat de huid ook niet teveel indroogt zo in de zon, alhouwel de zon echt wel wonderen doet hoor.
Het ingesneden stuk is mooi roze nu dus wacht ik het allemaal maar even af, uiteindelijk zal het zo ook gaan sluiten is de mening van de arts...volgende week komt de dierenarts weer thuis kijken hoe het ermee staat.
Ben benieuwd wat die ervan zegt want die heeft het immers alweer een tijdje niet gezien nu (vakantie ed)
Ik houdt jullie weer op de hoogte!!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:42

He, fijn dat is toch weer en opluchting voor je.
(en ook voor de vele meelevers en meelezers zoals ik er maar eentje van ben)

Bedoelde ze trouwens wild vlees vorming? Dat kan ook, maar daar kunnen ze veel mee ter voorkoming.
De natuur blijft wonderlijk hè.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:50

Ik ben je topic al een poos aan het volgen. En had niet verwacht dat het zo snel en mooi zou genezen. Echt de complimenten voor jouw en je goede verzorging!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:11

heel veel sterkte!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:29

Fijn om te horen dat het dus eigenlijk bij het normale genezingsproces hoort en eerder een gevolg is van te goede/snelle genezing dan van slechte genezing. Twee keer per dag smeren om het zacht en soepel te houden lijkt me een goed plan, hoe soepeler het blijft, hoe beter het bestand is tegen beweging e.d.
Ben inderdaad ook wel érg benieuwd naar de reactie van de DA, volgens mij gaat die z'n ogen niet geloven! (Maak een foto van z'n gezicht als' ie je paardje ziet! :D)