[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:56

Sander_lotte
Jack zijn ene bal zag je ook iets beter dan de andere,maar als je ze beide kan zien als hij staat dan is het goed :)

Dennis

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:02

Mijn VA castreerd gewoon staand, kwestie van even vragen dus.
Hij vind dit de fijnste manier, zeker bij jonge paarden.

Xavi gaat prima. Gister ochtend was het iets dik, eind van de dag al een stuk minder, vanacht is het ook niet weer dikker geworden dan dat het gister was dus dat is fijn :). Hij loopt er bij alsof er nooit wat gebeurd is.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:57

ik meld me even hier, mijn shetlanderhengstje wordt dinsdag gecastreerd. ik zie er als een berg tegenop, maar nu is het wel mooi geweest na 3 jaar als hengst rondhuppelen.

Ik zit trouwens wel met een vraag: de dierenarts zei dat ik niet hoefde af te spuiten (we hebben geen stromend water en anders had ik hem ergens anders gezet) maar ik lees hier dat veel mensen wel afspuiten. Kan je ook bv iets met een emmer uitrichten ipv afspuiten?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:17

Nee je MAG niet eens afspuiten.. dan spuit je de bacterien naar binnen... Dus gewoon niets doen, het heelt vanzelf wel..

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:55

afspuiten is nergens voor nodig. Volg gewoon het advies van je DA op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:59

Ik heb ook niet afgespoten hoor. Gewoon even in de gaten houden en klaar.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:22

haha wat een verschillende meningen!!
Bij ons op stal moest er juist wel afgespoten worden.. Raar..
Maar gewoon het advies van DA opvolgen.. Die zal het wel weten.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:17

dan kun je nog beter een zak ijs ertegen houden ipv afspuiten als je wilt koelen toch?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:03

afspuiten zou je alleen moeten doen als het echt TE dik zou worden, en dan is het om de zwelling
te koelen en te laten minderen.
maar als het normaal gaat dan lijkt het me niet om af te moeten spuiten, de wond is open en het water
is nou niet altijd even schoon.
gewoon lekker je paard in de wei/paddock zodat ie rond kan stappen en bewegen, dat is nog het allerbeste

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:10

ook met het oog op de afgelopen week, dat slechte weer, geen probleem om je paard buiten te laten?

ik word steeds zenuwachtiger, dinsdag is de grote dag. ik zou willen dat ik foto's kon maken, maar zodra ik kijk, lig ik waarschijnlijk zelf van mn eigen af haha

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:19

ons paard is in november gecastreerd.
hij was al 7,dus vrij "oud" om nog te castreren.
hij is staand in de buitenlucht gecastreerd,en moest gewoon elke dag de stal uit in de blubberbak van de veearts.
aangezien het paard toen nog niet zo braaf was als nu was afspuiten absoluut geen optie.
het paard heeft uit voorzorg een AB spuit gehad.
paard had geen centje pijn(bij wijze van spreke),koker is niet dik geworden,geen rare etterzooi of wat dan ook.

dus gewoon je paard naar buiten,en misschien even opletten dat hij niet gaat rollen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:24

Die van mij heeft gewoon 24/7 buiten gelopen. Wel op een stuk zandgrond dat nooit blubberig word (waar ze de hele winter staan).

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:08

Zo zie je maar weer dat het per d.a. heel verschillend is
Jack moest 2 x daags 7 dagen lang 10 minuten per keer worden afgespoten en heeft gewoon mogen rollen ect.
Geen AB kuur uit voor zorg gekregen en alles ging super :j

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:19

rollen hou je niet tegen, of je moet bij je paard willen gaan slapen.
in de stal kan ie ook rollen.
de meeste paarden zijn na een paar uur alweer gewoon het mannetje hoor. en lekker in beweging houden
(in de wei) houd de boel lekker soepel en zwelt het ook minder. ook gaat de wond minder snel dicht doordat
ze hele dag lopen en dan beweegt de wond zodat ie niet TE snel dichtgroeit.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:28

ik bedoel ook dat als je paard niet heel de dag buiten staat,en je dus zelf je paard buiten zet voor eventjes,en het is heel blubberig dat je dan even op moet letten.
vuil zand in de wond is een kans op ontsteking.
op het land is er minder risico omdat ze daar ook meer bewegen en de rotzooi er weer uitlopen.
en ik neem aan dat als je paard op stal staat,je de stal wel schoon houd.

overigens heeft ons paard niet gerolt toen z'n zakie nog open was,of het was te pijnlijk of hij houd gewoon niet van modder?!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:29

voor diegene die meer info willen
dit staat op de site van onze da.

De staande castratie.
Bij de staande castratie gaat het paard niet onder narcose en worden de zaadballen alleen met een plaatselijke verdoving verwijderd.
Met deze methode kan niet steriel gewerkt worden en het vergt niet veel verbeeldingskracht om in te zien dat bij deze castratie er ook weinig nauwkeurig gewerkt kan worden. Als gevolg hiervan treden er nogal eens ontstekingen en nabloedingen op met later blijvende klachten als gevolg van verklevingen. Het lieskanaal blijft na operatie open en het is vooral bij oudere hengsten mogelijk dat er in de eerste dagen na de operatie buikinhoud via het lieskanaal naar buiten treedt.
Om al deze redenen voeren wij geen staande castraties uit.

De liggende castratie.
Hierbij gaat het paard onder volledige narcose, waardoor er steriel en nauwkeurig geopereerd kan worden. De zaadstreng wordt gekneusd met een castratietang en wordt vervolgens afgebonden (lees: gehecht) met oplosbaar hechtdraad.
De wond in de balzak blijft hierbij wel open zodat overtollig wondvocht gemakkelijk af kan vloeien. Het beste is deze nieuwe ruinen de eerste tijd na de castratie veel beweging te geven zodat dit wondvocht sneller weg is. De mooiste tijd om deze ingreep uit te voeren is dan ook het voorjaar, omdat de paarden daarna snel de wei in kunnen zonder dat er al te veel insecten aanwezig zijn.
Deze methode is naar onze mening een relatief goedkope en veilige manier van castreren van hengsten tot ongeveer 2.5 jaar. Bij oudere hengsten is de ruimte in het lieskanaal zo groot dat het risico op een zakbreuk (het uittreden van buikinhoud in de balzak) te groot wordt.

De castratie over de lies.
Ook dit is een liggende castratie. Bij deze methode wordt de hengst echter onder optimale omstandigheden in een daarvoor geschikte operatieruimte op de operatietafel onder algehele narcose gecastreerd. Bij hengsten ouder dan 2.5 jaar is dit de voorkeursmethode.
Er worden twee relatief kleine sneetjes over beide lieskanalen gemaakt waar doorheen de zaadballen worden verwijderd. De zaadstreng wordt gehecht met oplosbaar hechtmateriaal en het lieskanaal en de huidwond worden in meerdere lagen gesloten, ook met oplosbaar hechtmateriaal. De huid wordt onderhuids gehecht zodat er geen draadjes naar buiten steken die dan weer een mogelijke ontstekingsbron kunnen vormen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:01

Beetje apart geschreven dit hierboven, bij de staande wordt niet eens uitgelegd hoe het gaat, maar alleen de negatieve dingen neergezet..
Er zit duidelijk een mening in geschreven ;) Volgens mij word het wel veel staand gedaan..??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:03

Mijn VA vind staand (zeker voor een jonge hengst) juist het fijnst. Tenzij er een goede rede voor is doen ze het niet anders.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:06

Ja precies, mijn da had er niet eens over gesproken hoe ze het gingen doen.. Is volgens mij standaart staand tenzij het niet kan neem ik aan..
Verders alles goed nog met jouw shet?
De mijne is nu genezen, is al 5 weken geleden!! Er zit nog wel een korst op de snee, 1tje zat namelijk aan de zijkant.. :S

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:00

Tis vandaag 6 dagen terug, het is nog iets dik, maar hij doet het verder prima. Je merk niets aan hem.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:09

oee die van mij is ook binnenkort aan de beurt ik heb mij laten vertellen Door een DA dat een lies operatie niet echt een goeie is, omdat ze dan op de rug komen te liggen en daardoor kunnen paarden op 1 of andere manieren verlampt raken in hun achterbenen.

Ik hou het gewoon bij staand! ben benieuwd hoe het gaat lopen ze gaan die dag de wei op dus daar ben ik erg blij mee, hoemeer beweging hoe beter!.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:34

nou vandaag is de grote dag, ben beneiuwd! ik denk niet dat die van mij staande gebeurt, het is een shet dus lijkt me wat lastig voor de VA om daaronder te kruipen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:53

Die van mij is ook maar ong 103 (ook een shet ;) ). En die is gewoon staand gedaan.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:03

En hoe gedragen jullie ruinen zn eigen ondertussen?? Winnie is nou 7 weken geleden gecastereert. Alles is super netjes genezen alleen is hij erg schrikachtig geworden na de casteratie :\ Voor de casteratie was hij echt bijna nergens bang van en nou springt hij bij het kleinste dingetje al weg :(:) Bij prince is het niet veel veranderd, hij is iets stoerder geworden kwa enge dingen (als het vrouwtje maar meeloopt is alles goed :+: )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:07

Xavi is naar mensen wat schuwer geworden. Was ook weinig mee gedaan en vond het al niet fijn als er aan zijn achter benen gezeten werd (na een wond de lange tijd behandeld moest worden). Maar dat komt wel goed, daar ben ik helemaal niet bang voor.

Naar andere paarden was hij altijd al gewoon rustig en braaf.