Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:44

Sylvia80 schreef:
Dana is ziek. Van de week at ze al minder goed. Vanmorgen had ze vieze neusuitvloeing, ze eet nu alleen gras en wortels en verder niks (ruikt aan emmer met seniorenspul, biks of muesli en draait dan haar hoofd weg), ze stinkt echt heel erg en heeft nu een temp van 39,3 graden, dus koorts.
Ze is nog wel alert maar dus zeker niet fit.

Gezien de symptomen denk ik vooral weer aan mondproblemen. Ik las op een site van een veearts;
Hoe zie ik dat mijn paard een gebitsprobleem heeft?
- Het paard eet langzaam en heeft met name voor het hooi meer tijd nodig
- Het paard maakt proppen met eten (doordat het paard niet goed kan kauwen,
wordt het hooi in proppen weer uitgespuwd).
- Het paard vermagert
- Het paard schudt met het hoofd tijdens het eten
- Het paard stinkt uit de mond of heeft stinkende neusuitvloeiing

zou het geen abces/kyste kunnen zijn in een wortel?....ik hoop dat je dit wegkrijgt met ab...ik ben bang van niet,zolang de haard blijft zitten...sterkte met dit probleem!(mijn comp. doet heeel raar)

Nu wist ik natuurlijk al dat ze gebitsproblemen had en ook de andere genoemde syptomen waren bekend. Alleen van die stinkende neusuitvloeing wist ik niet. Aangezien veel paarden met cushing gebitsproblemen hebben, hebben jullie paarden dit ook wel eens gehad?

Ik neem morgenochtend even de temp op, bel dan veearts om te overleggen maar vind eigenlijk wel dat hij even moet komen.
Zal wel weer een ab-kuurtje worden en gebit schoonmaken. ik hou jullie op de hoogte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:56

nog een keer(mijn verbinding is aan het smelten lijkt wel ,sorry)...sylvia80....zou het geen abces of kyste kunnen zijn in een wortel?
Ik hoop dat je het wegkrijgt met ab...meestal als de haard blijft zitten begint het na de ab weer te ontsteken...Sterkte ermee!!!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:20

Veearts komt vanmiddag, dan maar even kijken wat hij zegt, en anders inderdaad maar eens een tandarts contacten... al heb ik zelf niet zulke goede ervaringen met tandartsen. Een goede vinden valt niet mee...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:45

Ik ben heel tevreden over paardentandarts Mariële van den Berg en haar zoon ze wonen in België maar ze komen ook in bijv Zuid Holland en vlgs mij eigenlijk in heel het land wel. Ik weet niet of je haar al kent en of je evt met haar al slechte ervaringen hebt, maar ik heb met haar en met meerdere paarden goede resultaten. En als het echt nodig is, probeert ze ook snel te komen als het enigzins mogelijk is.

En verder natuurlijk: allemaal een geweldig mooi en gezond 2009 voor jullie en jullie dieren Cool

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:36

Iedereen inderdaad een heel mooi 2009! Dat het maar een mooi en vooral gezond paardenjaar mag worden Knipoog

Verder is zoals aangekondigd de veearts oudjaarsavond nog geweest. Het is een bijholteontsteking... de stank komt van bacteriën op het bot...dat schijnt dan zo te stinken. Ze heeft een injectie AB gehad en nu moeten we haar elke dag, 10 dagen lang zelf penicilline injecteren, brrrrrrr Huilen
Ook haar tanden zijn weer even nagekeken, scherpe randjes gevijld en pockets leeg gehaald.Ze heeft een losse kies die er eigenlijk uit zou moeten, maar dan moeten eerst de bacteriën weg zijn.
Toen de veearts wegging begon ze meteen te eten. De volgende ochtend ook nog, maar gister in de loop van de dag ging het weer minder....
Arm paard. Ga zo maar even lekker knuffelen en poetsen. Hopelijk gaat het snel beter.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:20

Poe Sylvia, das minder. Gelukkig weet je nu wel wat het is Ach gut

Hebben jullie dit trouwens ook ... dat je paard/pony een reactie geef op een potentiële stressvolle situatie als bijv. de tandarts die langs komt of de hoefsmid oid.?
Peter is dan minstens een dag of 2 veel slechter. Eet minder, trilt weer erg met z'n spieren en loopt weer onwijs stijf ... later trekt dat weer weg.

Hebben jullie cushing-patiënten dat ook, dat ze dan weer erger even worden in hun hoofdsymptoom?
(aangezien bij Peter dat het motorische verhaal+het eten was)

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:07

Lappie:Stress en wijzigingen in routine of dingen die ze als bedreigend dus niet veilig voelen hebben grote invloed op cushing paarden. Daarom is bijvoorbeeld een verhuizing of het zomaar bij vreemde paarden in een andere groep plaatsen ook zo schokkend voor cushing paarden, dat werkt echt in op hun gestel en inderdaad zou dit op korte of langere termijn behoorlijk in kunnen werken. Zo zijn sommige paarden hier in dit topic erg verslechterd toen een maatje overleed of na een verhuizing naar een ander adres of andere maatjes. Cushing paarden voelen zich natuurlijk toch niet echt lekker zeker als ze nog geen medicijnen krijgen; dan voelen ze zich ziek, zwak en misselijk en soms ook depressief. Dan is een bedreiging als de DA of tandarts behoorlijk eng, want ze kunnen niet weg, voelen zich alsof ze zich niet goed kunnen weren en dat vergt veel. In de tijd dat willy slecht was, ging hij elke keer bijna zitten of liggen als hij de DA zag. En het vervelende was dat hij in die tijd vaak moest komen ivm zijn olifantbeen dat toen onwijs opspeelde. Dan wist je dus oh jee, als de DA komt met injectie, dan gaat ie liggen of krijgt ie misschien een aanval. Heel vervelend en beangstigend voor hem, maar ook voor ons en de DA. Gelukkig konden we op een gegeven moment toen hij behandeld werd met medicijnen, hem er "uitpraten" en door massage en afstrijken van zijn oren de paniek voorkomen. Maar vreemde mannen waren al niet favoriet, de DA mannen zijn nog steeds niet leuk en bij voorbaat eng. Op één na die echt zijn best doet om hem niet gestresster te maken dan nodig is. Haha!

Bij de tandarts heeft hij even zoiets van is dit nou weer zo'n DA of niet? Als ze dan met zijn tanden aan de slag gaan is ie helemaal opgelucht dat het alleen om zijn tanden gaat en dat er niet geprikt gaat worden enzo Haha! Knipoog

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:22

Bij Cushing moeten mensen ná de operatie meestal Cortisol slikken, dat ís een bijnierschorshormoon.
Dit wordt normaal aangestuurd door de Hypofyse maar door de tumor is dat verstoord.
Er zijn verschillende vormen van aandoeningen aan de hypofyse, het ligt eraan aan welke kwab het zit.
Ik denk dat info bij een "gewone" dokter ook geen kwaad kan, misschien kan die je op enige ideetjes brengen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:32

@ fargo ... Petertje doet het niet tijdens het bezoek van de TA of hoefsmid, maar meestal zie je het pas een paar uur later .. 's avonds oid. De volgende dag dan ook nog wat half en daarna is ie weer gewoon goed Lachen
Maar dit gebeurt dan wel gewoon terwijl die al aan de pergolide is.

Verder gaat het momenteel heel goed met hem ... hijs ontzettend snel buiten en vermaakt zichzelf prima (hij staat al jaren alleen omdat ie door z'n ooit gebroken koot en afgescheurde pees in datzelfde been niet meer snel genoeg weg kan komen voor de anderen, die allemaal veel groter dan kleine Peter van 1,24m zijn. Onze oude Fjord stond er soms nog wel eens bij, maar die is vorige winter helaas overleden).
We zijn vandaag begonnen met een half zakje buut per dag ipv 1 hele ... eens kijken of we het nu hij langer aan de pergolide is wel kunnen afbouwen Lachen

Hij heeft alleen wel onwijs last van voernijd No Cheer ... ik weet niet of het alleen komt omdat ie te verwend wordt (elke keer als m'n vader langs komt dan krijgt ie ff een paar korreltje biks, dan komt er eens iemand langs die hem niets geeft en dan gaat ie onwijs staan huppen in z'n box of met z'n achterbenen uithalen ... waar die dan eigenlijk direct ook weer van schrikt omdat ie weet dat het niet mag Tong uitsteken ) of dat de cushing mss ook een heel klein beetje bijdraagt. Hij doet gewoon onwijs pissed als die happies wil hebben, altijd wel wat gehad .. maar het is nu wel heel extreem(wordt hem ook vaker wat toegestopt omdat ie 'zielig' is volgens m'n vader) ... en dan alsnog nog steeds niet appels en wortels willen hebben Clown

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:42

Als eerste voor iedereen een gezond jaar voor mens en paard
(helaas hield ik mezelf er niet aan en ging nieuwjaarsdag onwijs door mijn rug Tong uitsteken )

En die voernijd zou best kunnen komen door het verwennen hoor misschien toch je vader vriendelijk maar dringend vragen niet meer zo maar tussendoor wat te geven maar een extra voerbeurt in te lassen door hem dan he Knipoog

Bij Rava zie ik geen stress meer door dingen van buiten, de enige stress die ze altijd al heeft is bekken trekken met deken wisselen. maarmisschien gaat ze in febr een weekje uit logeren omdat ik zo nodig op wintersport wil en het bijna niet te doen is in die periode iemand te vinden die haar en Jansen wil doen, dus als iemand zich geroepen voelt Haha! meldt je aan.
Ben nu alleen op zoek naar een stal waar ze een week verzorgd wordt all in.
Ben benieuwd hoe dat dan gaat

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:30

Luna wordt onvoorspelbaar..
al eerder zei ik al dat ze slecht gaat zien, en dus bijna het donker niet in wil.
Ik kan haar dus niet meer rijden in het donker, want dat is gewoon té gevaarlijk.

Ik lees hier over iemand met paard met voernijd, Luna wordt wel steeds aggresieffer naar dingen die van/voor haar zijn.. zo had ik haar van de week tegen over haar stal vastgezet aan een touwtje, omdat ik haar box op moest strooien.
Toen ik naar binnen liep in de box, werd ze helemaal boos en gek, en toen ik op ging strooien allemaal piepen en gillen!

En laatst stond ze in d'r stal, en bovenkant is open, dus ze kan met haar hoofd over de stal heen kijken... en haar deken lag wat scheef, dus ik dacht; die trek ik wel even recht! Nou mooi niet, ze draait om en dreigt me toch !!

Dat soort dingen ben ik niet gewend, en vind ik ook wel akelig..
Verder ziet ze er goed uit...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:15

wat rot...komt dat nu doordat de tumor op de hypofyse groeit en tegen de hersenen gaat aandrukken?
Of door de medicijnen?...sorry misschien een domme vraag,maar ik weet niet zo veel van cushing...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:16

Tja, weet jij het?
Ik weet het niet ... ik gok eerder op de tumor dan de medicijnen eigenlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:48

ik ga toch eens kijken of ik iets over gedragsveranderingen bij cushing kan vinden....of door,medicijnen....als ik iets vind zet ik het linkje wel hier..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:15

Weten jullie of jeuk ook een bijwerking is van Pergolide? Het lijkt wel of onze pony sinds de medicijnen heel erg aan het jeuken is. Of zal dat toch van de cushing zijn? Het is echt zielig, misschien heeft de dierenarts er iets tegen?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:29

Toen ik net een dag met de pergolide begonnen was had Peter op z'n linkerschouder allemaal korstjes zitten die jeukten, later gingen ze open ... maar die waren op zich binnen een paar dagen weer weg. Ik heb er toen 2 dagen hydrocortiderm opgesmeerd (hebben we altijd staan). Hij heeft momenteel wel dat ie een schuurplek op z'n hoofd heeft, net voor z'n wang. Ik zie hem alleen nooit ergens aan rossen. Maar of dat bij de pergolide of de cushing hoort weet ik niet.

Ze zijn natuurlijk vatbaarder voor oa. huidaandoeningen/ontstekingkjes door cushing.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:40

Onne heeft af en toe ook jeuk, en ik gebruik geen medicijnen.
Eigenlijk zou je dan zeggen dat het van de Cushing zou moetten komen

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:15

Cushing paarden zijn veel vatbaarder voor problemen aan de huid, dus dat komt niet door de pergolide maar door het feit dat ze cushing hebben; een bijkomend gevolg zeg maar. Paarden krijgen minder last van huidproblemen als je ze ook bijv MSM geeft wat erg goed is voor huid, hoeven, longen.

Echinae helpt ook erg voor de algehele weerstand verhoging. Je zult zien als je de weerstand meer en extra ondersteund, dat de huidproblemen af nemen en minder kans krijgen.

Wat vervelend van Luna, is ze weer onzekerder of zo dat ze zo defensief is? Want als ze minder kan zien, zal ze zich wel onveiliger voelen en dus ook wat narriger reageren juist omdat ze zich niet veilig voelt?

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:27

Lappie_Lap schreef:
@ fargo ... Petertje doet het niet tijdens het bezoek van de TA of hoefsmid, maar meestal zie je het pas een paar uur later .. 's avonds oid. De volgende dag dan ook nog wat half en daarna is ie weer gewoon goed Lachen
Maar dit gebeurt dan wel gewoon terwijl die al aan de pergolide is.

Verder gaat het momenteel heel goed met hem ... hijs ontzettend snel buiten en vermaakt zichzelf prima (hij staat al jaren alleen omdat ie door z'n ooit gebroken koot en afgescheurde pees in datzelfde been niet meer snel genoeg weg kan komen voor de anderen, die allemaal veel groter dan kleine Peter van 1,24m zijn. Onze oude Fjord stond er soms nog wel eens bij, maar die is vorige winter helaas overleden).
We zijn vandaag begonnen met een half zakje buut per dag ipv 1 hele ... eens kijken of we het nu hij langer aan de pergolide is wel kunnen afbouwen Lachen

Hij heeft alleen wel onwijs last van voernijd No Cheer ... ik weet niet of het alleen komt omdat ie te verwend wordt (elke keer als m'n vader langs komt dan krijgt ie ff een paar korreltje biks, dan komt er eens iemand langs die hem niets geeft en dan gaat ie onwijs staan huppen in z'n box of met z'n achterbenen uithalen ... waar die dan eigenlijk direct ook weer van schrikt omdat ie weet dat het niet mag Tong uitsteken ) of dat de cushing mss ook een heel klein beetje bijdraagt. Hij doet gewoon onwijs pissed als die happies wil hebben, altijd wel wat gehad .. maar het is nu wel heel extreem(wordt hem ook vaker wat toegestopt omdat ie 'zielig' is volgens m'n vader) ... en dan alsnog nog steeds niet appels en wortels willen hebben Clown

Ik snap dat Petertje er pas naderhand last van heeft, ik vertelde alleen maar van Willy om aan te geven dat dergelijke bezoekjes wel veel stress en spanning met zich mee kunnen brengen. En bij Petertje komt dat naderhand tot uiting omdat hij dan eigenlijk een beetje inzakt na de stress die veel energie heeft gevraagd. Ondanks de pergolide blijft het een cushingspaard en stress of wijzigingen in de dagelijkse gang van zaken of routine kan er behoorlijk inhakken. Fijn dat hij eigenlijk vrij snel er dan weer bovenop is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:48

Ja ik denk ook dat het met het zicht te maken heeft, want het is gewoon geen kwade pony.
Maar ze wil gewoon alles volgen en zien.. en ik kan me voorstellen dat als je het niet allemaal meer kan volgen, dat je dan boos bent, en je eigen moet laten horen.. Lachen

Arm beest....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:07

ik heb net eerst lijnzaadolie gekocht, misschien dat dat ook wel goed is voor zijn vacht. Verder hadden ze niet veel producten bij de ruitersportzaak voor weerstand.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:09

Ik denk dat je daarvoor ook niet bij de Ruitersportzaak moet zijn Knipoog die zijn meer van de rijbroeken en shirtjes. De paardendrogist heeft MSM, maar ook bijv Van Gorp Diervoeders heeft een hele goede MSM.
De DA-drogist! heeft van Bloem echinae druppels, voor mensen, die je voor je paard kan gebruiken. Staat hier in dit topic vast wel ook ergens met een linkje genoemd; kun je zien hoe het eruit ziet. Succes!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:03

ik dacht dat lijnzaadolie ook altijd erg goed was voor de vacht...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:51

Lijnzaad is wel goed voor een glanzende vacht en evt voor de vertering, beschermlaagje van maag en darmen, maar niet persé voor de HUID, en daar zit bij de meeste cushing paarden juist de ontsteking en irritatie en niet zozeer in het haar of de vacht zelf. Net zoals mok meestal niet een haar maar een huidprobleem is, en schimmel, jeuk, rainrot bijvoorbeeld zijn ook eerder huid dan haarprobleem.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:45

Dana heeft een jaar of drie geleden ook verschrikkelijke huidproblemen gehad. Ze had zo'n verschrikkelijke jeuk dat ze zich over haar hele lijf tot bloedens aan toe open schuurde. Ze zeg er echt niet uit en had ook echt een paniekerige, gfrustreerde, onrustige blik in haar ogen. Heel zielig. Veearts is er vele malen bij geweest maar heeft nooit met zekerheid kunnen zeggen wat het was. Het leek een soort allergische reactie. In overleg met veearts haar toen daar weggehaald en haar toen op een andere stal, dichter bij de kust, gezet (ivm evt zomereczeem, maar dat is het zeer waarschijnlijk ook niet geweest). Daar ging het toen wel snel veel beter. Toen ze na een aantal weken weer hersteld was haar weer teruggehaald naar de oude stal. Maar daar begon het binnen 3 dagen weer opnieuw. Sinds ze niet meer op de oude stal staat hebben we gelukkig helemaal geen problemen meer... heel vreemd.
We wisten toen nog niet dat ze cushing had, maar het is wel waarschijnlijk dat ze dat toen al had.