[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:45

miss_jumpy schreef:
oh, waar heb je die gekocht?

Ja, de foto had ik van de paardendrogist. maar ik heb hem in juni bij Divoza in Zoetermeer gekocht, maar toen ik naar een foto zocht zag ik hem opeens niet meer op de site staan Verward

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:54

Hebben jullie wel eens je paard gewassen met sebacil?
Gisteren had ik iemand op bezoek en die zei dat de schilfers naast de manenkam konden duiden op mijt. Ik kan het me niet voorstellen dat dat de oorzaak is van het schuren, omdat de klachten echt op zomerexceem lijken.
Want waarom heeft mijn paard minder, tot geen jeuk als ze onder deken staat.
Mijn paard heeft een hele dikke manenkam gehad, open staart, open plekken op het hoofd en buik.
Nu las ik net een ander artikel over zomerexceem en daarin werd ook geadviseerd om met sebacil te wassen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:57

Net weer een nieuwe fles met Cojosol huidlotion gekocht. De vorige is bijna leeg (had de zomer er wel mee kunnen redden, maar tijdens m'n vakantie heeft een vriendin die hem verzorgde aardig dik gesmeerd uit angst voor schuren Clown)

Ik merk echt duidelijk dat dat helpt bij mijn paard: als ik hem ff zonder deken op stal zet begint hij te schuren, maar als ik de staart vooraf even met Cojosol in smeer niet!

Sokkebok, bedankt voor de tip over de bezem. Ik ga het eens met m'n stalbaas overleggen. Hij is niet zo'n liefhebber van alles wat in stallen kan liggen of hangen. Zoutblokken ofzo mogen bijvoorbeeld niet. Aan de andere kant, m'n voerbal heeft heel de winter in de box gelegen...

Ankem, ik ken dat middel niet. Ik kan me bij mijn paard niet voorstellen dat de schilfers door mijten komen. Ik was af en toe met Teatree shampoo, smeer de staart dagelijks en de manen wekelijks in met huidlotion, en speciaal tegen de schilfers spuit ik er ook regelmatig Klitwortel in (tegen roos van de drogist). Er zitten nu nog amper schilfers.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 05:41

Javayo schreef:
!

Sokkebok, bedankt voor de tip over de bezem. Ik ga het eens met m'n stalbaas overleggen. Hij is niet zo'n liefhebber van alles wat in stallen kan liggen of hangen. Zoutblokken ofzo mogen bijvoorbeeld niet. Aan de andere kant, m'n voerbal heeft heel de winter in de box gelegen...

Ankem, ik ken dat middel niet. Ik kan me bij mijn paard niet voorstellen dat de schilfers door mijten komen. Ik was af en toe met Teatree shampoo, smeer de staart dagelijks en de manen wekelijks in met huidlotion, en speciaal tegen de schilfers spuit ik er ook regelmatig Klitwortel in (tegen roos van de drogist). Er zitten nu nog amper schilfers.

Geen zoutblok in de stal?? VerwardDat behoort tot de basis staluitrusting.Een tekort aan mineralen kan weer tot veel problemen leiden.Mijn pony begon klei te likken op een gegeven moment en toen heb ik zo'n mineralen blok (zo'n "baksteen") in de stal opgehangen....nu hebben alle paarden zo'n ding en ze maken er gretig gebruik van.Helemaal als ze gezweten hebben.

Even over die mijt,mocht iemand daar echt over twijfelen,dan moet je aan de DA vragen of hij een huidschraapsel afneemt.Als ze dat onder de microscoop leggen,dan weet je het zo.
Ervaring met Sebacil of cojosil heb ik niet....gelukkig ook niet nodig.Ökazon helpt nog afdoende.Maar ervaringen lees ik graag!!

Groetjes,Tinky

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:50

Javayo schreef:
Net weer een nieuwe fles met Cojosol huidlotion gekocht. De vorige is bijna leeg (had de zomer er wel mee kunnen redden, maar tijdens m'n vakantie heeft een vriendin die hem verzorgde aardig dik gesmeerd uit angst voor schuren Clown)

.

Tja ik ben ook een erg ruime smeerder geloof ik, ik doe een maandje met een liter cojosol huidlotion. Ik dacht al, dat moet misschien iets minder...

Of was het nou 2 liter, zal ik eens nakijken... Haha!

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:58

ik heb afgelopen dinsdag marielle de vries naar mijn paard laten kijken, zij is natuurgeneeskundige, en ik heb een hoop van haar geleerd, welcome krijgt ander voer, meer hooi en een reinigingskuur, ook raadde zij mij cojosol aan (vind het nogal duur en mijn goedkope huidlotion doet het goed) ik had wel het idee dat ze goed weet waar ze mee bezig is, ben nu heel benieuwd hoe welcome gaat reageren, geduld geduld.......

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:52

toverpaardje schreef:
Tja ik ben ook een erg ruime smeerder geloof ik, ik doe een maandje met een liter cojosol huidlotion. Ik dacht al, dat moet misschien iets minder...

Of was het nou 2 liter, zal ik eens nakijken... Haha!

Ik had speciaal bijgehouden hoe lang ik er mee deed (door de prijs Knipoog) Ik had het begin mei voor het eerst gebruikt, nu dus precies 3 maanden, en er zit nog een bodempje in. Dus daar zou ik nog wel een weekje of 2 mee moeten doen. Dus 3/4 maanden met 1 liter. Dus deze nieuwe fles gaat nog wel mee tot volgend jaar denk ik.

pff 1 fles per maand wordt wel een duur grapje!

Tinky, in goed biks zitten volgens mij ook al veel mineralen. mijn paard geeft ook niet aan het nodig te hebben door aan klein ofzo te likken, mocht hij dat wel gaan doen, dan koop ik er wel 1 hoor, maar het wordt niet op prijs gesteld dat er dingen worden opgehangen of in de voerbak worden gelegd, weet eigenlijk niet waarom.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:56

nico1982 schreef:
ik heb afgelopen dinsdag marielle de vries naar mijn paard laten kijken, zij is natuurgeneeskundige, en ik heb een hoop van haar geleerd, welcome krijgt ander voer, meer hooi en een reinigingskuur, ook raadde zij mij cojosol aan (vind het nogal duur en mijn goedkope huidlotion doet het goed) ik had wel het idee dat ze goed weet waar ze mee bezig is, ben nu heel benieuwd hoe welcome gaat reageren, geduld geduld.......

wel een aanrader dus? ik had er namelijk ook over zitten denken. al gebruik ik al cojosol, maar ander voer is moeilijk (ik sta op een manege, dus er is gewoon standaard bix), meer hooi en zo kan nog, en iets extra's bijvoeren opzich ook wel.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:13

nico1982 schreef:

Ik wist het.. ontslakken Vork

Ze weet absoluut waar ze mee bezig is. Gewoon even afwachten Javayo, hoe welcom reageerd Knipoog

Heb je haar nog de groetjes gedaan?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:54

Tinky, Ivanka heeft ook jaren geen zoutblok gehad. Dit is het eerste jaar dat ze die krijgt van mij. Hoort bij mij niet tot de basis-staluitrusting. Voerbak, drinkbak en dan houdt het in de stal eigenlijk al op bij mij. Als ze goed voer, goed hooi en voldoende weidegang krijgen, moeten ze daar voldoende vitaminen uithalen.

Waar kun je Cojosol bestellen?

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:20

trisca schreef:
nico1982 schreef:

Ik wist het.. ontslakken Vork

Ze weet absoluut waar ze mee bezig is. Gewoon even afwachten Javayo, hoe welcom reageerd Knipoog

Heb je haar nog de groetjes gedaan?

ja Haha! en inderdaad ontslakken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:28

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe de ergere exceempaarden nu later in het jaar zijn nu er minder in het gras zit en het koeler weer is.

Bij dribbel is het nog rustig, als het hier bij blijft mag ik niet mopperen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:34

Het is dan wel koeler, maar met dat vochtige weer zijn er wel meer vliegen. Jónas had bij de weersomslag meteen een extra eczeemplek erbij. Een hele grote. Scheve mond

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:58

Met mijn pony gaat het gelukkig redelijk goed, ook omdat hij het hele jaar nog geen eiwitrijk voedsel binnen heeft gekregen. Ook krijgt hij allemaal "prutjes" door zijn voer, maar ik denk dat de eiwitten voor Donnie toch de grootste boosdoener geweest zijn.. Vork

JuDoMang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:23

Mijn Haflinger staat nu geheel verpakt op het land, wat overigens goed helpt, maar berijden gaat niet meer, omdat ze gek wordt als de dekens ervan afgehaald worden. Het wordt echt ieder jaar erger en ik kan dus niets meer met haar doen ben echt aan het twijfelen of het leven voor haar nog wel leuk is op zo'n manier, echt akelig. Ze is nu 8 jaar en kreeg eczeem toen ze 2 jaar oud was.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:08

Sokkebok schreef:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe de ergere exceempaarden nu later in het jaar zijn nu er minder in het gras zit en het koeler weer is.

Bij dribbel is het nog rustig, als het hier bij blijft mag ik niet mopperen.

Alles aardig rustig hier. Een kleine 20 cm kort haar door het krabbelen met andere paarden en voor de rest geen wondjes of kapot geschuurde haren te bekennen *klopt heel hard af* Haha!

Ze staat zonder deken en 'k smeer helemaal niks!!! Spuit haar alleen iedere week met Traumeel, werkt echt super bij haar Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:37

bij appie word het juist erger...

ik ben nu met de ribes compositum bezig om van binnenuit te helpen reinigen.. bij homeopathie word de kwaal vaak eerst erger voordat t wegtrekt,dus ik hoop dat ap zijn eczeem straks weer wegtrekt..
hij stata sinds gisteren op hooi, het gras is op.
hij heeft ontzettend veel jeuk, als je hem vastzet bij een muur zal ie er alles aan doen om met zijn kont erbij te kunnen komen..

ook blijft hij na het rollen in de wei vaak even zitten om zo zijn staart te schuren....
die staart ziet er dus niet uit, 3/4 van de staartwortel is kaal, de manen vallen nog mee, zitten wel wat plekjes in en veel haren eruit, maar in tegenstelling tot vorig jaar ziet deze er juist beter uit..

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:22

@Ellepel, ik hoop dat het werkt! Het is altijd zo vreselijk om een pony te zien lijden Huilen

lostrisq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:07

Citaat:
ik ben nu met de ribes compositum bezig om van binnenuit te helpen reinigen.. bij homeopathie word de kwaal vaak eerst erger voordat t wegtrekt,dus ik hoop dat ap zijn eczeem straks weer wegtrekt..

Heb je ook een deken op? Ik weet dat er allerlei smeersels en druppels etc. zijn tegen eczeem, maar de beste remedie is toch echt: "voorkomen is beter dan genezen"
Die dekens helpen bij de meeste paarden echt goed. Tuurlijk is het jammer om je paard in te pakken als ze de wei op gaan, maar al die jeuk is nog veel erger.

Ook met rijden zou je een deken om kunnen doen, er zijn zat uitrij vliegendekens met hals op de markt.

Die van mij rende met haar hoofd horizontaal door de wei, werd helemaal gek... Deken erop en er is rust. Ze kan nu gewoon het land op en rustig grazen met de rest, ik vind het super! Ik kan niet meer zonder mijn RSH deken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:13

yep, ap loopt gewoon met deken op, maar ook zonder deken heeft hij geen last van vliegen, ik zie hem nooit ernaar meppen ofzo.
bij zijn wei zitten ook vrij weinig vliegen geloof ik....

heb wel ene pot zinkzalf gekocht tegen zijn open plekken, alle eerdere zalven werken dus weer niet Tong uitsteken
( word nog es expert in welke zalf nou wel of niet goed is) ik hoor van veel mensen dat zinkzalf ideaal is, dus nou ja...smeer dat dan maar erop..
zit trouwens maar 2 open plekken, die komen van het schuren op de grond met zijn kont, 1 op zijn bil en 1 op zijn staartwortel...verder is de huid wel rustig,maar heeft hij zoooooo'n enorme jeuk!!!!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:56

Die Tea Tree Creme (paardendrogist) helpt bij Ivanka ook ontzettend goed op open plekken. Of iig, op plekken waar een korst zit. Onder haar buik is alles bijna genezen! OK dan!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:53

ellepel schreef:
bij appie word het juist erger...

hij stata sinds gisteren op hooi, het gras is op.
hij heeft ontzettend veel jeuk, als je hem vastzet bij een muur zal ie er alles aan doen om met zijn kont erbij te kunnen komen..

ook blijft hij na het rollen in de wei vaak even zitten om zo zijn staart te schuren....
die staart ziet er dus niet uit, 3/4 van de staartwortel is kaal, de manen vallen nog mee, zitten wel wat plekjes in en veel haren eruit, maar in tegenstelling tot vorig jaar ziet deze er juist beter uit..

Dan ben ik benieuwd hoe het over een paar weken gaat nu hij op hooi overgaat, maar als het dan beter gaat kan het ook aan het reinigen van binnenuit liggen, dus dan weet je niet goed wat het goede is geweest, maar ik denk dat beide een goede stap is.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:19

Bij mijn shet gaat het op dit moment juist heel erg goed. Hij staat gewoon met zijn boett-deken op. Verder heb ik alle extra kruiden, zalfjes en dingetjes even gestopt. Hij staat nu wel heel erg schraal. Hij is weer erg bevangen geweest. Het enige wat hij bij gevoerd krijgt is nu hooi (van vorig jaar) er staat namelijk niks meer in het land. En hij krijgt een halve PAVO koek. Hij heeft hele mooie lange manen en de staart groeit ook super. Dit jaar niks geen geschuur! (even afkloppen, anders zul je zien dat hij morgen begint)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:19

Citaat:
Dan ben ik benieuwd hoe het over een paar weken gaat nu hij op hooi overgaat, maar als het dan beter gaat kan het ook aan het reinigen van binnenuit liggen, dus dan weet je niet goed wat het goede is geweest, maar ik denk dat beide een goede stap is.

op de weide daar zijn nu 2 stukken weer bij getrokken wat gras betreft..ze willen eind deze week appie daar eigenlijk ook op hebben.( we hebben 4 stukken, 2 zijn nu dus kaal, 1 van ap en 1 van de shetlanders) maar eigenlijk wil ik hem wel zo houden...

naar mijn idee zie ik de huid nu met de dag beter worden, de rimpels in zijn manenkam en start trekken weg en de huid hersteld zich....
gelukkig mag ik daar voeren hoe ik zelf wil, dus eigenlijk wil ik hem wel gewoon zo laten stan....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:57

Is iemand bekend met Itch Stop Salve Complete van de IJslandershop?

Citaat:
Een nieuw product ter voorkoming van zomereczeem. Een zalf, die verzachtend werkt, desinfecterend is en een langdurige bescherming biedt tegen muggen. Werkzame stoffen zijn o.a. Benzyl Benzoate, DEET, Tea Tree, Calendula, pepermuntolie en calamine Lotion.
Slechts één maal per week aanbrengen!

Reactie van klant, "Volgens mij is het meer dan fantastisch. Het zag er bij Knata
vreselijk uit. Nu is het rustig, niet meer warm (was heet!) en je ziet de open plekken dicht gaan. Wordt een mooi roze velletje. Echt ongelofelijk. Ben heel benieuwd hoe het er na een week uitziet. Helaas geen foto's
gemaakt hoe het was."

Lijkt me het proberen waard, maar het is schreeuwend duur (55 euro voor een pot)