[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:05

Hoi CindyUniek,

Mijn pony zuigt nu zo'n 12 jaar lucht. Ik zat met bovenstaande vraag als jouw, kan ik maagcompostium geven of iets anders. Deze vraag heb ik voorgelegd aan de dierenarts, deze vertelde mij dat dit per paard afhankelijk was, dat je niet zomaar iets kan geven.
Misschien een idee om met jouw dierenarts contact op te nemen, wellicht zal hij/zij wel advies voor je hebben.

succes in ieder geval Lachen

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:52

Ik heb zelf ook een luchtzuiger. En zover ik weet doet die het al 13 jaar. Ik had kribox op de boksranden gesmeert. Eigenlijk overal waar die kon pakken. En dat heeft een poos geholpen. Ik zelf zit er niet zo mee dat die het doet. Kwa conditie merk ik het niet en gezond is die ook Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:14

Ook ik meld me hier. Ik ben sinds kort in het bezit van een luchtzuigende merrie. Ik wist al van tevoren dat ze een luchtzuiger is en eigenlijk daarom heb ik haar kunnen kopen. Ik heb er zelf geen problemen mee, met het luchtzuigen. Heb er wel een band bij gekregen, maar heb hem nog niet omgedaan, ze staat nu ong. een maandje bij ons op stal. Moet eerlijk zeggen dat ik zo'n band ook niet echt diervriendelijk vind.

Als het weer meezit staan ze de hele dag buiten, Als het weer zoals de laatste dagen tegenzit staan ze de halve dag binnen in de bak. Ze krijgen 4x per dag zeer goed hoor, 2x per dag muesli en 1x per dag wortels.

Ze zuigt voornamelijk lucht bij het voeren en bij stressvolle situaties. Nu is dit van nature al een nerveus paard. Alhoewel ze het hier erg goed naar haar zin heeft, heeft een vriendje, dus sociaal contact genoeg.

Nu las ik wel van het maagcompositum en dat andere spul. Is dit ook geschikt voor drachtige merries? Mevrouw verwacht in juni volgend jaar een veulen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:47

maagcompositum wordt volgens mij afgeraden voor drachtige merries.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:18

Hebben jullie ook ervaring met zo'n speelbal met brokjes in de box? Houdt het luchtzuigers bezig of gaan ze juist weer zuigen omdat er voer in zit?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:30

Jamika schreef:
Hebben jullie ook ervaring met zo'n speelbal met brokjes in de box? Houdt het luchtzuigers bezig of gaan ze juist weer zuigen omdat er voer in zit?

dat zal bij elk paard weer anders zijn. genoeg paarden die helemaal gefrustreerd raken van zo'n bal en helemaal als er op een gegeven moment niets meer uitkomt. Knipoog

de mijne gaat juist geen brok omdat hij daar juist van gaat zuigen. dus als hij een bal krijgt dan is dat met bijv. blokjes wortel. maar ik vindt dat je er toch nog een behoorlijke hoeveelheid in moet doen om ze bezig te houden.
ik geef liever onbeperkt hooi. houd ze bezig en is beter voor de maag.

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:09

mijn pony luchtzuigt ook maar doet het aan de hooikorf.
gewoon onder het eten door haar boven tanden zijn al bijna bij het tandvlees Boos! wat kan ik daar tegen doen?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:48

oei dan lijkt het mij dat je alles met rubber ofzo afmoet gaan zetten/plakken/bevestigen, want die heeft anders straks geen tanden meer over, maar hoe komt het dat je dat nu pas ziet dan ? ik bedoel, dat moet dan toch al langer zo zijn ? straks kan je je paard aan de vloeibare zetten Nagelbijten / Gniffelen

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:06

Mijn pony doet ook kribbebijten, vooral na het eten.. nu staat hij te koop omdat ik overga naar de paarden, maar alle mensen die komen knappen hierop af Verward terwijl er al zoveel onderzoeken zijn gedaan dat het geen kwaad kan, heeft iemand een tip hoe ik het ze kan uitleggen dat het echt niet erg is.. ik rijdt zelf wedstrijden met hem L2 dressuur en kwa conditie komt die ook niks te kort !

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:05

ik heb mijn paard nu ongeveer een half jaar ik kende hem al langer en reed der vroeger veel op hij zoog toen ook al lucht hij deed dat echt heel veel maar hij stond daar ook veel op stal en helemaal alleen. ik heb hem gekocht en op wei gezet met andere paarden, in het begin zoog hij bijna geen lucht meer. maar naar een tijdje vermeerderde het. hij zuigt nu echt heel veel lucht en hij word heel erg mager. het is zo erg dat hij vaak zijn eten laat staan zodat hij kan gaan luchtzuigen over 2 weken ga ik hem op stal zetten en gaan we voor heel veel afleiding zorgen. we gaan hem ook kruiden enzo geven en van de stal insmeren ik hoop dat het dan gaat verminderen want anders weet ik echt niet wat ik moet doen het is echt heel erg.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:31

Is er dan niks veranderd toen hij meer ging zuigen? Kan je er geen aanleiding voor vinden Roosjuh? Wel heel vervelend dat hij zo mager wordt, heb je al dierenarts naar z'n maag laten kijken?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:15

nee er is niks veranderd, ik kan geen aanleiding vinden. hij kon ook heel goed met de andere paarden overweg maar door het luhtzuigen sluit die zichzelf nu ook buiten. de dierenarts zegt ook dat het komt door het luchtzuigen dat hij zo mager word omdat hij nu ook heel weinig eet. zijn keel is ook helemaal opgezwollen en hij drinkt ook heel veel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:45

Jamika schreef:

Mijn luchtzuiger probeerd er wat uit te krijgen, hij raakt er van geirriteerd en begint hard met zijn hoef over de grond te schrapen. Daarnaast wordt hij er ook super chagrijnig van.
Mijn andere pony (is overigens geen luchtzuiger) speelt er wel mee, het houd haar lekker bezig.
Mijn paard kijkt er niet naar om.

Je zou het kunnen proberen, ieder paard reageerd er natuurlijk weer anders op Lachen

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:34

roosjuh je zegt dat de da is geweest ? heeft die geen suplement aangeraden dan ? en wat zei hij verder, ik neem toch aan dat het niet was van : ja ik zie het al je paard zuigt lucht en is mager, jammer dan doei....

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:42

ik hou dit topic in de gaten, ik heb een ooseven en die staat bekend om het luchtzuigen, hij doet het nog niet, maar ja zeg nooit , nooit

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:01

corinatoet schreef:
ik hou dit topic in de gaten, ik heb een ooseven en die staat bekend om het luchtzuigen, hij doet het nog niet, maar ja zeg nooit , nooit

ik weet niet zeker hoor, maar volgens mij is luchtzuigen aboluut niets erfelijks!!!!! dus zeg hier geen dingen over goede bekende dekhengsten die je daarmee in verkeerd daglicht brengt!

luchtzuigen komt in eerste instantie toch echt voort uit verveling, daarna wordt het een gewoonte......

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:17

ja mijn da zegt dat ik hem maar bij mijn oom moet gaan zetten, die leert paarden op en helpt paarden met problemen. en dan de stal insmeren met cribox en echt heel veel met hem bezig zijn. maar ik weet niet of dat gaat helpen want het is echt een heel erge verslaving voor hem zijn kaken staan er ook heel erg scheef van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:21

Luchtzuigen is niet erfelijk, maar maagproblemen wel.
Als je paard dus een gevoelige maag heeft (al dan niet erfelijk mee gekregen) dan is de stap naar luchtzuigen al snel gemaakt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:15

roosjuh17 schreef:
ja mijn da zegt dat ik hem maar bij mijn oom moet gaan zetten, die leert paarden op en helpt paarden met problemen. en dan de stal insmeren met cribox en echt heel veel met hem bezig zijn. maar ik weet niet of dat gaat helpen want het is echt een heel erge verslaving voor hem zijn kaken staan er ook heel erg scheef van.

belangrijkste is dat je eerst gaat zoeken naar de oorzaak van het zuigen. de meeste luchtzuigers hebben last van hun maag. dit dus laten onderzoeken door een scopie van de maag te laten maken. daarnaast zorgen dat hij zo min mogelijk krachtvoer krijgt (zorgt voor extra maagzuur) en hem daarnaast onbeperkt hooi geven. (zorgt voor extra speeksel en dringt het maagzuur terug). geen kuil geven. dit is te zuur.
je paard mankeerd iets en hij uit zich door te zuigen. door te zuigen komt er endorfine vrij. dit is pijnstillend en verslavend. door alles onder te smeren met cribbox of hem bijv. een band om te doen, ontneem je hem z'n enige uiting en pijnstilling. dus eerst de oorzaak achterhalen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:26

het luchtzuigen komt waarschijnlijk door verveling. hij heeft vroeger altijd alleen gestaan en er werd niks met hem gedaan omdat ze hem te wild vonden, toen is hij dat ook gaan doen. hij krijgt ook geen krachtvoer en heel veel hooi.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:31

CindyUniek schreef:
corinatoet schreef:

ik weet niet zeker hoor, maar volgens mij is luchtzuigen aboluut niets erfelijks!!!!! dus zeg hier geen dingen over goede bekende dekhengsten die je daarmee in verkeerd daglicht brengt!

luchtzuigen komt in eerste instantie toch echt voort uit verveling, daarna wordt het een gewoonte......

uh nou zeg jij dingen waar je niks van weet , dit is bewezen en in het ooseven topic is dit duidelijk aan het licht gekomen, het is een erfelijkheids faktor, er zijn veel oosevens die het wel doen en die staan toch echt de hele dag buiten en kunnen zich niet snel vervelen, het heeft te maken met de stres faktor , en dat schijnt in dit bloed sterk naar voren te komen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:32

DubbelDun schreef:
Luchtzuigen is niet erfelijk, maar maagproblemen wel.
Als je paard dus een gevoelige maag heeft (al dan niet erfelijk mee gekregen) dan is de stap naar luchtzuigen al snel gemaakt.

precies en dat is nou heel duidelijk naar voren gekomen bij de oosevens, uitgezocht komt het uit het rubinstein bloed

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:12

maagproblemen zijn dan wel erfelijk maar de grootste oorzaak van luchtzuigen is verveling! en anders heeft die maag dus ook verkeerd voer gekregen waardoor deze nog meer geirriteerd is geraakt!
het is en blijft in de meeste gevallen toch echt (onbeuwst) de schuld van de eigenaar Knipoog

mijn fjordje is gaan zuigen omdat ze van veulen tot 3 jarige teveel in stal heeft gestaan (met anderhalf begon ze er al mee, maar wel omdat haar buurman deed kribbebijten, daar is ze eerst mee begonnen!) alleen was ik toen 14 en mijn ouders wisten niks van paarden... helaas....

ook het voer is pas velen malen later aan de orde gekomen dat dit kan helpen bij het verminderen (of juist vermeerderen) van het luchtzuigen

mijn andere paard heeft ook een ontzettend hoge stress-factor, is toen ik haar net had wel 3 maanden aan de diarree geweest en tijdens het buitenrijden poept ze wel 5 keer die staat pal naast mijn luchtzuiger en toch doet ze niks.....

ik blijf erbij dat het bij vrijwel alle paarden ontstaat uit verveling, dóór het zuigen wek je ook maagproblemen op!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:16

CindyUniek schreef:
ik blijf erbij dat het bij vrijwel alle paarden ontstaat uit verveling, dóór het zuigen wek je ook maagproblemen op!

Waarom blijf je erbij terwijl wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het niet uit verveling ontstaat maar uit maagproblemen?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:22

Freggel schreef:
CindyUniek schreef:

Waarom blijf je erbij terwijl wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het niet uit verveling ontstaat maar uit maagproblemen?

bij een klein procent komt een voort uit maagproblemen Lachen 9 op de 10 paarden zijn begonnen uit verveling ook dat is bewezen Knipoog