Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Suelza schreef:Maar wat mij zorgen baart is dat veel "paardenmensen" gewoonweg geen giftige planten zoals dus bijv. het beruchte Jacobskruid niet herkennen. En dat terwijl Jacobskruid misschien wel een van de meest bekende, herkenbare planten is. Je ziet het in bijna iedere berm wel staan...
En dat baart mij zorgen...
EstherHegt schreef:Suelza schreef:Maar wat mij zorgen baart is dat veel "paardenmensen" gewoonweg geen giftige planten zoals dus bijv. het beruchte Jacobskruid herkennen. En dat terwijl Jacobskruid misschien wel een van de meest bekende, herkenbare planten is. Je ziet het in bijna iedere berm wel staan...
En dat baart mij zorgen...
Daar heb je een heel belangrijk punt Suelza. Dat is mijn ervaring ook, ik krijg vaak foto s van planten opgestuurd die dan geen Kruiskruid blijken te zijn. Ik krijg natuurlijk ook foto s opgestuurd die het wel blijken te zijn. Het gebeurt zelfs wel eens in kranten dat er een verkeerde plant staat afgebeeld als zijnde kruiskruid, laatst zelfs een artikel waar Koolzaad stond afgebeeld, maar ik heb het nog bonter meegemaakt, ook een keer stijve Wikke, dat is notabene een plant met blauw/paarse bloemen.
Trouwens een rotverhaal dat er giftige planten tussen het schors/houtsnippers zaten, met name met die taxus had het wel heel anders af kunnen lopen. Gedroogde giftige planten tussen dat schors of houtsnippers is natuurlijk ook link. Gelukkig dat al die paarden er wel bovenop zijn gekomen, je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
Suelza schreef:Vaak als ik buitenrij wijs ik mensen wel op bepaalde giftige planten. Plantherkenning is zo belangrijk... Eigenlijk zijn dat dingen waar ze op maneges ook aandacht aan zouden moeten besteden... De theorie in het ruiterbewijs besteeds er wel "wat" aandacht aan, maar imo onvoldoende... Ik heb er overigens wel een ideetje bij, bedenk ik mij nu...
EstherHegt schreef:Suelza schreef:Vaak als ik buitenrij wijs ik mensen wel op bepaalde giftige planten. Plantherkenning is zo belangrijk... Eigenlijk zijn dat dingen waar ze op maneges ook aandacht aan zouden moeten besteden... De theorie in het ruiterbewijs besteeds er wel "wat" aandacht aan, maar imo onvoldoende... Ik heb er overigens wel een ideetje bij, bedenk ik mij nu...
Wij zijn bezig om een sleutel te maken om eenvoudig Jakobskruiskruid uit te kunnen sluiten, dit is heel lastig omdat je moet proberen botanische termen zoveel mogelijk te vermijden maar het bij vegetatieve kenmerken moet proberen te houden. Alle giftige planten is gewoon onmogelijk ze er in op te nemen, er zijn zo'n 6000 planten die PA s produceren, dat is 3 % van alle bloemplanten. Dan zijn er natuurlijk ook nog andere giftige stoffen in weer andere planten. Het zou zeker heel goed zijn om toch te proberen aandacht te schenken aan ook andere weideplanten die giftig zijn. Gelukkig herkennen dieren de verse planten over het algemeen wel, maar het is ook afhankelijk van voedselaanbod of ze er wel of niet van zullen gaan eten. Ik ben benieuwd naar je iedeetje, aam fotomateriaal van bepaalde andere giftige planten kan ik je wel helpen. Ik heb erg mooi duidelijke van bijv paardenstaart en Wolfspoot etc. Snoeiafval is er ook zo eentje waar ongelukken mee kunnen gebeuren denk bijvoorbeeld maar aan die Taxus.
unamie schreef:Heb nog een vraag
Wat doe ik met de uitgetrokken planten ...op de mesthoop of is dat niet verstandig??
unamie schreef:@EstherHegt
Thanks
Het trouwens niet om JJK Maar om Duinkruiskruid (is net zo giftig toch?)
dat op zijn erf Jacobskruiskruid voorkwam, en dat is nog zacht uitgedrukt.
, maar ik heb geen idee hoe dat kruid er uit ziet...
Fleabitten schreef:Dit zijn de foto's hoop dat iemand me kan helpen, als je ze van onderen bekijkt hebben ze iets paarse stengels:
en