Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:29

Wat ook erg belangrijk is om te weten om hoeveel slachtoffers het jaarlijks gaat. We hebben sinds de opening van het meldpunt op 9 Augustus 2007 drie meldingen binnen gekregen. In twee gevallen (één uit 2003 en één uit 2005) betreft het paarden die aan Kruiskruidvergiftiging overleden zijn en in het andere geval (2007) gaat het om een paard dat herstellende is. Het gebrek aan gegevens die aangeven of en hoe ernstig het Jakobskruiskruidprobleem is staat een effectieve aanpak door overheden in de weg. Een gemeente of provincie kan maatregelen tegen Jakobskruiskruid namelijk pas rechtvaardigen als blijkt dat ziekte of sterfte onder dieren op grote schaal voorkomt.

Uit een recente publicatie in 2005 gestart door het wetenschappelijk panel van de Europese Warenautoriteit in 2007 gepubliceerd; European Food Safety Authority. 2007. Opinion of the Scientific Panel on contaminants in the food chain on a request from the European Commission related to Pyrrolizidine alkaloids as undesirable substances in animal feed. The EFSA Journal 447: 1-51.
Ik vat even in het kort samen.
-Uitbraken komen zelden voor, maar als ze gebeuren sterven er meerdere dieren. Dat is logisch, omdat het dan zal gaan om één grote partij besmet voor.
-Meer dan 6000 plantensoorten (3% van alle bloemplanten) bevatten PA's.
-Er zijn zelfs twee grassoorten die vroeger in Nederland voorkwamen die PA's bevatten: Dolik (Lolium temulentum) en Vlasdolik (Lolium remotum). Deze soorten zijn nu verdwenen, maar werden ook vroeger niet gebruikt als graas-gras..
-Er staat ook in dat de meeste vergiftigingen voorkomen als een gebied overbegraasd wordt of er -weinig ander groen te eten is. Dieren eten het zelden vers, dat gaat om hoge uitzonderingen.
-PAs verlaten het lichaam meestal erg snel: de halfwaarde tijd ligt ergens tussen 3 en 29 uur afhankelijk van de soort alkaloide en het beest.
-Wereldwijd is er een afname van vergiftigingen door beter onderhoud van land en meer kennis van de plant.
- In hooi en in kuil blijft het giftig, in kuil kan het wat teruglopen maar het is niet veilig om te voeren, ook is er over kuil nog te weinig onderzoek bekend.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:25

Hoe je het ook went of keert, je moet er gewoon heel ver bij vandaan blijven. Mijn paard is er op 3 jarige leeftijd dood- en dooziek van geweest. Er zaten, door een fout van de leverancier, grote hoeveelheden jacobskruid en taxus door de houtsnippers heen die in de paddock werden gegooid.

Het paard van een vriendin van had niets, maar die van mij (en nog 5 andere paarden) hebben er vreselijke koliek van gehad. 1 paard heeft als gevolg daarvan ruim een week op de kliniek (ik meen Utrecht) moeten verblijven... Omdat mijn paard door iemand anders buiten was gezet en binnen was gehaald, bemerkte ik eind van de middag pas dat er iets niet in orde was met hem... Gelukkig is hij er wel helemaal bovenop gekomen en knapte hij na bijna 6 uur bij hem te hebben gezeten, met hem te hebben gestapt etc. weer op. Hij was er beroerd van, maar gelukkig viel het bij hem nog mee, zeker vergeleken bij het andere paard wat er vele malen slechter afgekomen was.

Onlangs zag ik dat iemand mijn paard letterlijk met zijn neus tussen 4 stronken Jacobskruid had vastgezet, die vervolgens vrolijk met zijn neus de grasjes er tussenuit stond te eten. Daarnaast was dat, op brandnetels na, ook het enige wat daar stond. En paarden gaan uit verveling toch snel ergens aan knabbelen. Dan sta je toch even te trillen op je benen... Ik heb ze direct de grond uitgetrokken. De stalhouder, waar mijn paard staat in het weideseizoen, gebruikt een bepaalde soort zand waarin dus blijkbaar zaden JAcobskruid liggen. Hij gooit het in de rijbak, maar het verstuift met als gevolg dat je her en der stronken Jacobskruid aantreft. Dat is waardeloos, maar als je het weet kun je het bestrijden en hou je er rekening mee door regelmatig de weide af te lopen (hoewel ik het daar nooit heb aangetroffen).

Maar wat mij zorgen baart is dat veel "paardenmensen" gewoonweg geen giftige planten zoals dus bijv. het beruchte Jacobskruid niet herkennen. En dat terwijl Jacobskruid misschien wel een van de meest bekende, herkenbare planten is. Je ziet het in bijna iedere berm wel staan...

En dat baart mij zorgen...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:07

Suelza schreef:
Maar wat mij zorgen baart is dat veel "paardenmensen" gewoonweg geen giftige planten zoals dus bijv. het beruchte Jacobskruid niet herkennen. En dat terwijl Jacobskruid misschien wel een van de meest bekende, herkenbare planten is. Je ziet het in bijna iedere berm wel staan...

Daar heb je een heel belangrijk punt Suelza. Dat is mijn ervaring ook, ik krijg vaak foto s van planten opgestuurd die dan geen Kruiskruid blijken te zijn. Ik krijg natuurlijk ook foto s opgestuurd die het wel blijken te zijn. Het gebeurt zelfs wel eens in kranten dat er een verkeerde plant staat afgebeeld als zijnde kruiskruid, laatst zelfs een artikel waar Koolzaad stond afgebeeld, maar ik heb het nog bonter meegemaakt, ook een keer stijve Wikke, dat is notabene een plant met blauw/paarse bloemen.

Trouwens een rotverhaal dat er giftige planten tussen het schors/houtsnippers zaten, met name met die taxus had het wel heel anders af kunnen lopen. Gedroogde giftige planten tussen dat schors of houtsnippers is natuurlijk ook link. Gelukkig dat al die paarden er wel bovenop zijn gekomen, je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:14

EstherHegt schreef:
Suelza schreef:
Maar wat mij zorgen baart is dat veel "paardenmensen" gewoonweg geen giftige planten zoals dus bijv. het beruchte Jacobskruid herkennen. En dat terwijl Jacobskruid misschien wel een van de meest bekende, herkenbare planten is. Je ziet het in bijna iedere berm wel staan...

Daar heb je een heel belangrijk punt Suelza. Dat is mijn ervaring ook, ik krijg vaak foto s van planten opgestuurd die dan geen Kruiskruid blijken te zijn. Ik krijg natuurlijk ook foto s opgestuurd die het wel blijken te zijn. Het gebeurt zelfs wel eens in kranten dat er een verkeerde plant staat afgebeeld als zijnde kruiskruid, laatst zelfs een artikel waar Koolzaad stond afgebeeld, maar ik heb het nog bonter meegemaakt, ook een keer stijve Wikke, dat is notabene een plant met blauw/paarse bloemen.

Trouwens een rotverhaal dat er giftige planten tussen het schors/houtsnippers zaten, met name met die taxus had het wel heel anders af kunnen lopen. Gedroogde giftige planten tussen dat schors of houtsnippers is natuurlijk ook link. Gelukkig dat al die paarden er wel bovenop zijn gekomen, je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.

Ja, dat was idd een geluk, maar sindsdien kijk ik met argusogen naar houtsnippers... Hoewel je het uiteraard nooit helemaal kunt voorkomen, maar toch... Als je zoiets een keer hebt meegemaakt, wordt je toch wel extra voorzichtig.

Vaak als ik buitenrij wijs ik mensen wel op bepaalde giftige planten. Plantherkenning is zo belangrijk... Eigenlijk zijn dat dingen waar ze op maneges ook aandacht aan zouden moeten besteden... De theorie in het ruiterbewijs besteeds er wel "wat" aandacht aan, maar imo onvoldoende... Ik heb er overigens wel een ideetje bij, bedenk ik mij nu...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:27

Suelza schreef:
Vaak als ik buitenrij wijs ik mensen wel op bepaalde giftige planten. Plantherkenning is zo belangrijk... Eigenlijk zijn dat dingen waar ze op maneges ook aandacht aan zouden moeten besteden... De theorie in het ruiterbewijs besteeds er wel "wat" aandacht aan, maar imo onvoldoende... Ik heb er overigens wel een ideetje bij, bedenk ik mij nu...

Wij zijn bezig om een sleutel te maken om eenvoudig Jakobskruiskruid uit te kunnen sluiten, dit is heel lastig omdat je moet proberen botanische termen zoveel mogelijk te vermijden maar het bij vegetatieve kenmerken moet proberen te houden. Alle giftige planten is gewoon onmogelijk ze er in op te nemen, er zijn zo'n 6000 planten die PA s produceren, dat is 3 % van alle bloemplanten. Dan zijn er natuurlijk ook nog andere giftige stoffen in weer andere planten. Het zou zeker heel goed zijn om toch te proberen aandacht te schenken aan ook andere weideplanten die giftig zijn. Gelukkig herkennen dieren de verse planten over het algemeen wel, maar het is ook afhankelijk van voedselaanbod of ze er wel of niet van zullen gaan eten. Ik ben benieuwd naar je iedeetje, aam fotomateriaal van bepaalde andere giftige planten kan ik je wel helpen. Ik heb erg mooi duidelijke van bijv paardenstaart en Wolfspoot etc. Snoeiafval is er ook zo eentje waar ongelukken mee kunnen gebeuren denk bijvoorbeeld maar aan die Taxus.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:32

EstherHegt schreef:
Suelza schreef:

Wij zijn bezig om een sleutel te maken om eenvoudig Jakobskruiskruid uit te kunnen sluiten, dit is heel lastig omdat je moet proberen botanische termen zoveel mogelijk te vermijden maar het bij vegetatieve kenmerken moet proberen te houden. Alle giftige planten is gewoon onmogelijk ze er in op te nemen, er zijn zo'n 6000 planten die PA s produceren, dat is 3 % van alle bloemplanten. Dan zijn er natuurlijk ook nog andere giftige stoffen in weer andere planten. Het zou zeker heel goed zijn om toch te proberen aandacht te schenken aan ook andere weideplanten die giftig zijn. Gelukkig herkennen dieren de verse planten over het algemeen wel, maar het is ook afhankelijk van voedselaanbod of ze er wel of niet van zullen gaan eten. Ik ben benieuwd naar je iedeetje, aam fotomateriaal van bepaalde andere giftige planten kan ik je wel helpen. Ik heb erg mooi duidelijke van bijv paardenstaart en Wolfspoot etc. Snoeiafval is er ook zo eentje waar ongelukken mee kunnen gebeuren denk bijvoorbeeld maar aan die Taxus.

Aan dat aanbod ga ik je houden Haha!

Wat bedoel je overigens met die "sleutel" ? veel gemeenten planten juist Jacobskruid, omdat het wat kleur geeft aan de berm. En zolang het geplant wordt, verstuift het en komt het bij ons, paardenliefhebbers vroeg of laat een keer "aanwaaien" ....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:46

Een sleutel is een determinatiehulpmiddel, een flora werkt met sleutels. bijv heeft een plant uitlopers, heeft het melksap, hoe zien de bloemen eruit enz. Bij mijn weten zit er geen JKK meer in zaadmengsels, in het verleden is dit wel gebeurd.

_marian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:10

Je kunt Jacobskruiskruid wel bestrijden met bestrijdingsmiddelen (MCPA, Roundup). Maar het grote nadeel is dat Jacobskruiskruid toch gaat proberen nog snel te vermeerderen om voor het 'nageslacht' te zorgen. Dus bestrijding kan wel werken, maar probeer dit dan te doen voor de plant in bloei staat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:53

Heb nog een vraag
Wat doe ik met de uitgetrokken planten ...op de mesthoop of is dat niet verstandig??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:57

unamie schreef:
Heb nog een vraag
Wat doe ik met de uitgetrokken planten ...op de mesthoop of is dat niet verstandig??

Dat is niet zo verstandig, JKK kan nog gaan nabloeien als je ze er uit hebt gehaald met het risico dus dat ie alsnog zaad gaat zetten. Je kan ze wel gewoon in de container gooien. Bij verhitte compostering verliezen de eventuele zaden hun kiemkracht.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:00

@EstherHegt
Thanks
Het trouwens niet om JJK Maar om Duinkruiskruid (is net zo giftig toch?)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:05

unamie schreef:
@EstherHegt
Thanks
Het trouwens niet om JJK Maar om Duinkruiskruid (is net zo giftig toch?)

Ja alle Kruiskruiden in Nederland bevatten PA's, de concentraties kunnen wel wat verschillen, maar op zich maakt dat niet zo veel uit. Wat je op de plekken kunt doen waar je het Kruiskruid verwijderd hebt is oud hooi bijv vermengen met wat mest en urine en de open plekken bedekken. Soms kan er uit de zaden die in hooi zitten ook nog eens nieuw gras te voorschijn komen. De Mulchlaag is ook goed voor de bodem. Maar het voornaamste is ook dat je open plekken voorkomt omdat dat eventuele zaden in de boden van JKK af een aangewaaid zaadje een prachtige kanas geeft om te kiemen. In een dichte zode, ( of als je licht vermijdt) maakt het kiemen veel moeilijker.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:42

@ Isapaardje: Dat zat op mijn vorige stal ook vaak genoeg tussen het hooi.
We zijn toen zelf hooi gaan kopen.

Fleabitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:39

Helaas kan ook ik hier inmiddels over meepraten.

Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwe stal omdat het op het vorige adres niet meer beviel.
Helaas heeft de nieuwe pensioneigenaar willens en wetens verzwegen Boos! dat op zijn erf Jacobskruiskruid voorkwam, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Nadat mijn paardje daar al een week in het land had gelopen (schrale wei ook nog eens) vertelde een ander pensionklant mij dat ze een paar maanden daarvoor alles dood hadden laten spuiten en daarna om hadden laten ploegen en opnieuw in laten zaaien vanwege JKK. Op dat moment kijk ik naar beneden en zie tussen mijn voeten een rozet staan waar ik geen goed gevoel over had, ik had nog nooit een JKK rozet gezien maar mijn intuitie zei dat dit JKK was.
Een dag later ben ik terug gegaan en heb de plant uitgetrokken en laten zien aan mijn collega en die bevestigde helaas dat het JKK was. Vanaf dat moment heb ik mijn paardje binnen laten staan omdat ik nu overal dat plantje tegenkwam, het stond rond de bak, rond de paddocks etc.
De pensioneigenaar vond het allemaal wat ver gezocht (het waren tenslotte ook niet zijn eigen paarden die in die landjes liepen maar alleen de pensionpaarden) en onze verstandhouding werd er niet beter op, ik heb toen besloten te verhuizen.

Bij de nieuwe stal alles goed doorgesproken en door het land gelopen en niks verontrustends gevonden tot ik vandaag tot mijn schrik een aantal plantjes zie staan waar ik over twijfel.

Al met al is de lol van het hebben van een paard er aardig af, krijg er slapeloze nachten van want wie verzekerd me dat het niet in haar hooi zit? Bij die vorige pensionstal stond er naast de JKK ook veel Ridderzuring en dat zie ik ook in het hooi zitten, houdt dat dan in dat er automatisch ook JKK in het hooi zit? of betekend het ergens groeien van Ridderzuring niet automatisch ook dat er JKK groeit.

Dit zijn de foto's hoop dat iemand me kan helpen, als je ze van onderen bekijkt hebben ze iets paarse stengels:

Afbeelding

en

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:00

De bovenste lijkt mij eerder klein kruiskruid (langwerpig blad).

De onderste is volgens mij geen kruiskruidsoort, maar weet zo snel ook niet wat het wel is ...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:04

Tweede is denk ik madeliefje.

Lois_Sp0oKie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:05

wij zouden misschien verhuizen naar een huis waar we dan een stuk weiland hebben dan mag ik op mijn 15e misschien een paard Haha! , maar ik heb geen idee hoe dat kruid er uit ziet... Frusty

xNachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:26

Bij mij in de buurt staat een shetje in een weilandje vól Jacobskruid.
Echt zielig.. Ik heb de eigenaar geïnformeerd, maar die zegt geen zin
én tijd te hebben om er iets aan te veranderen. Mag je hiervoor de
dierenbescherming bellen? Koe

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:38

Ja! Ik zou hiervoor wél de dierenbescherming bellen.
Ellen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:28

Fleabitten schreef:
Dit zijn de foto's hoop dat iemand me kan helpen, als je ze van onderen bekijkt hebben ze iets paarse stengels:

Afbeelding

en

Afbeelding

De 2de foto is zeker géén JKK, over de eerste twijfel ik. Op het eerste zicht zou ik zeggen, neen, maar als je langer kijkt en beter, zie je daar in t midden een klein blaadje die wel héél erg op en beginnend JKK-blad lijkt. Dus over die eerste twijfel ik, maar die tweede moet je je geen zorgen maken. Denk dat daar een wit-gele bloempjes op komen, maar ben niet zeker.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:17

Heb inderdaad ook al gehoord dat JKK heel gevaarlijk is maar naar het schijnt zijn boterbloempjes ook heel giftig en dodelijk? En staan de meeste weides vol ermee in de zomer??
Klopt dit? En waarom wordt hier dan niet naar gekeken??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:20

Niet iedere boterbloemsoort is zo giftig dat ze dodelijk zijn. Vers eten paarden ook de boterbloem niet.
En het allergrootste verschil is toch wel dat het eenmaal gedroogd, in het hooi voorkomend, zijn giftigheid verloren heeft.

Dit dus in tegenstelling tot JKK dat in hooi net zo giftig blijft, maar dan niet meer als zodanig wordt herkend door het paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:23

Volgns mij ziet een beginnend plantje van SJKK als een soort kool, met heel veel blaadjes ahw, dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:37

Ik ben gisteren benaderd door de Dierenbescherming Haarlemmermeer. Zij willen naar aanleiding van mijn brief aan de Gemeenteraad, het krantenartikel in het Haarlems Dagblad en het teleurstellende antwoord van de Gemeente (zien geen reden hun maaibeleid aan te passen) actie gaan voeren tegen de Gemeente Haarlemmermeer. Ze zijn gisteren een media offensief hier gestart. Ze hadden ook klachten gehad van de Imkervereniging, die last van JKK hadden voor hun honing.

Ik werd gisterenmiddag al meteen gebeld door de krant. Voor het artikel wilden ze graag leuke foto's van paarden.
En die 2 van mij zijn zo fotogeniek Haha!

Wordt vervolgd dus. Ik sta niet meer alleen als een roepende in de woestijn in de Haarlemmermeer.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:50

Hmmmm
Maaibeleid....
Daar kan je dus ook niet zoveel mee. Dat is wel vaker geroepen. Kennelijk kijken ze wat verder.
Verstandig hoor...
Haarlemmermeer dus.
Ellen