Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachertorte

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 13:55

Wat ontzettend vervelend en zorgelijk Somebitch. Ik duim heel hard met je mee dat ze iets voor hem kunnen doen. Sterkte.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:10

Fijne dagen allemaal!

Hier een mindere ochtend. Zoon ligt met koorts op bed en paard had hele nacht niet gepoept en wilde vanmorgen maar weinig eten. Ook geen snoepje ofzo. Dus heb hem van achter het raam in de gaten staan houden. Uiteindelijk een poep en een beetje gegeten, maar vind het toch wat weinig. Zouden naar familie gaan maar toch afgezegd, met een zieke thuis en een even-in-de-gaten-willen-houden paard is dat beter.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:21

Sachertorte schreef:
Wat ontzettend vervelend en zorgelijk Somebitch. Ik duim heel hard met je mee dat ze iets voor hem kunnen doen. Sterkte.

Ja.. ik vind het best eng, hier is pas een Shetlander geweest met een ontstoken kies waarbij de ontsteking naar binnen is geslagen en ze hem moesten inslapen. Nu was die wel al dagen echt ziek, niets eten, koorts, alleen maar willen liggen. Dat heeft die van mij gelukkig allemaal (nog) niet maar toch wordt ik dan onzeker en angstig.. hij is gelukkig wel gewoon zichzelf en vrolijk maar toch je weet dat er iets niet goed zit.

@binck, beterschap voor je zoon. En ook paardentroubles, gelukkig wel gemest net en een beetje gegeten.. hopelijk is het gewoon even de omslag van het weer ofzo waar hij moeite mee heeft. Sterkte, hopelijk knapt hij snel op!

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:25

Binck8 schreef:
Fijne dagen allemaal!

Hier een mindere ochtend. Zoon ligt met koorts op bed en paard had hele nacht niet gepoept en wilde vanmorgen maar weinig eten. Ook geen snoepje ofzo. Dus heb hem van achter het raam in de gaten staan houden. Uiteindelijk een poep en een beetje gegeten, maar vind het toch wat weinig. Zouden naar familie gaan maar toch afgezegd, met een zieke thuis en een even-in-de-gaten-willen-houden paard is dat beter.

Nou wat een narigheid. Heel begrijpelijk dat je het familie-gebeuren afgezegd hebt. Beterschap en hopelijk valt het mee met je paard. Is het de omslag naar koud weer denk je?

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:26

Somebitch schreef:
Sachertorte schreef:

Ja.. ik vind het best eng, hier is pas een Shetlander geweest met een ontstoken kies waarbij de ontsteking naar binnen is geslagen en ze hem moesten inslapen. Nu was die wel al dagen echt ziek, niets eten, koorts, alleen maar willen liggen. Dat heeft die van mij gelukkig allemaal (nog) niet maar toch wordt ik dan onzeker en angstig.. hij is gelukkig wel gewoon zichzelf en vrolijk maar toch je weet dat er iets niet goed zit.

@binck, beterschap voor je zoon. En ook paardentroubles, gelukkig wel gemest net en een beetje gegeten.. hopelijk is het gewoon even de omslag van het weer ofzo waar hij moeite mee heeft. Sterkte, hopelijk knapt hij snel op!

Bah ja, ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt. Maar van het beste uitgaan. Sterkte!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:46

Jij ook sterkte Somebitch, snap dat dat toch spannend is een zorgen geeft!

Omslag van het weer zou best kunnen. Eigenlijk sinds gisteren ineens dan toch vorst en de wind erg koud.
Ik gooide een emmer heet water in de waterbak erbij en meneer ging direct drinken. Hij vindt iets lauw/warm toch echt wel lekker. Net heeft hij muesli gehad en straks weer slobber en voor de nacht SP met muesli, dus hoop dat hij nu weer gewoon gaat eten en poepen. Zoals het hoort :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:06

Hier ook duidelijk een voorkeur voor handwarm water.

@binck: beterschap voor zoon en weinig eten geeft natuurlijk ook weinig mest en muesli en slobber hebben ook niet zoveel vezels als hooi geeft.
Heb je nog zijn temperatuur gemeten ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:07

Ik doe de gemaakte pap nu ook aanlengen met warm water en ‘s avonds gooi ik warm water in de waterbak. Vooral ook omdat hij last heeft van het gebit en ik hou ook niet van kou aan m’n tanden als ik last heb van mijn tanden.

Ach misschien overdrijf ik ook wel hoor, merk dat ik gewoon nog een trauma heb van de koliek van begin dit jaar waarbij het de vraag was of hij het zou overleven, dus ieder klein dingetje wordt bij mij gelijk heel groot in mijn hoofd…

Fijn dat hij gedronken heeft binck! Hopelijk zet het positief voort en gaat hij straks lekker knabbelen. De wind gaat hier vanavond laat / vannacht afnemen, dat scheelt dan ook weer in de gevoelstemperatuur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:09

Ik heb hier juist de indruk dat de wind nu pas aan het toenemen is.
Hier vanavond ook weer SP met warm water aangemaakt.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:20

DubbelFun schreef:
Hier ook duidelijk een voorkeur voor handwarm water.

@binck: beterschap voor zoon en weinig eten geeft natuurlijk ook weinig mest en muesli en slobber hebben ook niet zoveel vezels als hooi geeft.
Heb je nog zijn temperatuur gemeten ??

Temperatuur is goed, hij oogt ook echt niet ziek. Is verder gewoon zichzelf en helder. We kijken het rustig aan, veel ervaring met koliek bij hem helaas, maar dat zie ik wel al aan kleine dingetjes bij hem. Die zijn er nu niet.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:32

Koliek is naar. Hier staat er dus een met IBD (pas afgelopen april duidelijkheid na noodopname op de IC op de kliniek. Diagnose na jaren tobben en drie opnames waarbij de laatste erop of eronder was) die regelmatig lichte tot zware koliekaanvallen had. Hij staat op prednisolon en sucralfaat op het moment, maar we moeten eerdaags de knoop door gaan hakken en hem laten gaan. Is niet mijn oudje, maar wel mijn steun en toeverlaat. Jaja, ze zijn me allemaal dierbaar, de drie heren, maar deze is heel speciaal om verschillende redenen.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:38

Fijne kerst allemaal!
Zorgen om de ouderen is nooit leuk en niet tot nauwelijks mesten en koliek al helemaal niet.
Hier de pony`s ook onder de dikke deken. Mn oudste zelfs onder de 300grams, maar vanmorgen voelde ze er helemaal niet zo warm onder. De jonge pony voelde wel warm onder haar 250 grams.
De oudste is ook een beetje aan het kwakkelen hier. Soms staat ze maar een beetje voor zich uit te kijken. Ze is nu ook laagste in rang, dat was ze ook niet gewend. Haar dochter was altijd laagste, maar zij is 5,5 maand geleden op 23jarige leeftijd overleden.

De pony van de eigenaar van de wei lijkt wel iets gevulder te zijn nu, de ribben niet zo heel duidelijk meer te voelen, ben nog steeds aan het bijvoeren met haar en de eigenaar laat me ook steeds vaker een voerbeurt overnemen. Nog steeds niet gehoord of zijn ex nog iets geantwoord heeft, maar ik hou nu wat afstand, het is goed zo op deze manier.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 17:04

Jippe heeft lang niet alle slobber inderdaad. Dus voor vandaag veel voordroog in de stal gelegd waar hij redelijk goed van eet. En flinke bak slobber gemaakt maar dat raakte hij niet aan. En voor de voerbeurten droog spul gedaan (muesli en hertog senior). Dan maar even anders en minder slobber erin.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 17:55

Hier ook lauw warm water hoor! Ben met koud weer altijd bang dat ze te weinig drinken en koliek krijgen. Dus ga ik 2x per dag iig. De waterbakken worden de gehele dag wel open gemaakt maar dan nog is het ijskoud. Dus ze krijgen 2x per dag slobber (leeg, mini handje slobber met een berg water, meer bouillon haha), en uit de waterbakken haal ik het ijs er uit en meng ik met warm water. Een hoop gedoe, werk en tijd maar gelukkig vriest het niet maanden lang vaak.

Afgelopen nacht had m'n grote van half 1 tot 7 niet gegeten, omdat ze niet naar het hooi durfde. Ik kan niet begrijpen waar ze zo moeilijk om doen. Dis de hooi bak weer meer naar voren gehaald. Kijken of ze nu wel gewoon blijft eten. Gelukkig was ze niet te koud vanmorgen.

Sachertorte zo moeilijk die keuze.... sterkte.... :(:)

Binck8 ook veel zorgen. Warmer water aanbieden is wel fijn voor ze idd. En het weer is heel gek. De wind uit een andere hoek, hard en opeens koud. Vorige week was het nog 12 graden he? Het is niet niets voor ze.... De meeste op stal zijn wel wat anders dan normaal door de omslag.

Beterschap ook voor je zoon!

Somebitch wel fijn dat hij geen koorts heeft maar snap je zorgen. Moeilijk zo met dit weer geweekt voer te geven. Ze moeten het wel echt gelijk opeten dan. De resten van de natte grasbrok dat ik vanmorgen gaf, was na 2 uur al weer bevroren (hing wel buiten).

Queelens wel fijn dat hij zich oké voelt maar verder wel een hoop zorgen zo. Hij krijgt meerdere keren pap, spul voor z'n maag.... meer kan je dan idd niet doen. Netacam gaf geen verschil toch, dus dat voegt ook weinig toe. Pff ik zou ook echt gek worden van zorgen zo, sterkte ! :(:)

Lekkere warmere dekentjes. Mijne staat nu onder 200. Lang geleden dat ze dat op heeft gehad. Twijfelde nog over 300 gram maar kon mijn 200 onderdeken niet vinden.... (nu heeft ze 100+100 op maar wilde eigenlijk 200+50 op doen maar denk dat de 200 nog thuis ligt...)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 19:02

Ik gebruik ook warm water voor de Agrobs.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 19:36

Nee ik niet,gewoon koud water.
maar Kelly krijgt met haar slobber zoveel water binnen,daar maak ik me geen zorgen over.
En ik heb het altijd vrij dik,dus staat ze wel te kauwen.
Dan warmt het ook vast wel op?

Ze had vanavond toen ik kwam wel wat haren rechtop staan, ik vind dat altijd zo grappig lijken.
Kan je zien wat ze met die haren kunnen doen.
Denk dat ik er heel grappig uit zou zien als ik dat deed _O-

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:54

Warm of koud water: ik kies toch lauw nu anders drinken ze te weinig is mijn ervaring.

Hoe koud is het bij jullie? Hier staat de thermometer nog steeds op -5 op het moment.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 10:02

Hier is het nu -2 met een zonnetje.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 11:39

Hier inmiddels 0 graden, wel een lekker zonnetje.

Afbeelding
Hallo daar, heb je snoep?

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 11:51

Hahaha Marleen88, prachtig!

Het waait minder hard (vooralsnog) dan voorspeld, dat maakt het wel iets minder koud dan gisteren.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 12:14

Wij hebben traditiegetrouw gisteren een kerst bosritje gemaakt! Maar brrrr wat was het koud :brr:
Afbeelding

Samen met het oudje van mijn vriendin waren we op pad. Ondanks de temperatuur hadden ze er beide flink zin in!
Volgende week nog een ritje op oudjaarsdag en dan is het weer klaar voor dit jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 12:58

@DoCumera: Lekker hoor, bikkels !
@marleen: die weet waar hij moet zijn :)

Er begint nu een zonnetje in de paddock te komen dus ik heb de dekens af gedaan en kreeg geen boze blikken, dus het zal wel goed gaan :)
Bevroren drollen rapen heeft ook wel iets :D

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:01

Prachtig DoCumera!

Hahaha bevroren drollen scheppen: het raapt wel lekker hè?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:04

Soms zitten ze een beetje vast en ik maak elke jaar een keer de fout door te denken dat ik die met mijn kunststof mestschep wel even los tik. Dat kost me elk jaar minstens één tand |o
Hij is er nu 4 kwijt op elke hoek 2, dus er begint steeds meer uit te vallen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:07

Oei ja dat is wel het gevaar van scheppen op de bevroren grond met een kunststofvork. Nog een paar dagen en dan kunnen we weer 'normaal' scheppen op de paddock. :D