PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:18

Paarden met insuline resistentie hebben net veel beweging nodig, dus je zou daar juist verbetering moeten merken nu hij weer 6/7 loopt

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:42

abcxx schreef:
Lynn_H schreef:
Ja enorm lastig en zenuwslopend .
Heb hem nog niet laten testen aangezien ik eerst dan met het dieet wil proberen. Ik denk dat het dieet voor P2-P4 hetzelfde is enkel voor Px niet, en dat komt denk ik niet voor bij paints? Of zit ik daar nu zo fout?

Mijn paint is Px en ik heb er juist voor gekozen om te stoppen met Marstall force omdat daar meer calcium in zit ten opzichte van Pavo vital.

Echt? Bedankt voor je reactie, daar gaat mijn theorie, dan is marstall force geen optie.
Pavo kan ik in Duitsland ook bestellen maar ik heb altijd een slecht gevoel gehad bij pavo.
Bevalt de vital? Hoeveel geef je hiervan?

Zijn er nog meerdere met pssm1 of 2 die dit voeren?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:06

Ik heb vooral gekeken naar laag calcium want laag in suiker zijn de meeste balancers sowieso wel. Wat precies geschikt is voor PSSM1 durf ik niet te zeggen want daar heb ik me verder niet in verdiept. Die van mij is daarop negatief getest. Ik vind zelf goede verkrijgbaarheid, redelijke prijs en niet meer voeren dan 100 a 200 gram ook belangrijk. De Agrobs Naturmineral was ook een optie voor mij, maar die is net wat minder makkelijk verkrijgbaar en iets duurder dan de vital. Misschien is dat ook wel iets voor je.

Ik heb in het verleden verschillende balancers gegeven (oerbalans, vital, force, lexa) maar merk over het algemeen weinig verschil bij mijn paarden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:13

Hoewel Marstall Force op zich wel meer calcium bevat, is het verschil bij 150g van ieder, de door mij aanbevolen dosering voor een paard 500kg, 7g Calcium en als je de dosering van Pavo en Marstall zelf aanhoudt is het zelfs maar 4.6g Ca extra. Dat is gelijk aan de calcium in 1kg hooi of 700g bietenpulp (droog gewogen).

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:29

Mizora schreef:
Hoewel Marstall Force op zich wel meer calcium bevat, is het verschil bij 150g van ieder, de door mij aanbevolen dosering voor een paard 500kg, 7g Calcium en als je de dosering van Pavo en Marstall zelf aanhoudt is het zelfs maar 4.6g Ca extra. Dat is gelijk aan de calcium in 1kg hooi of 700g bietenpulp (droog gewogen).

Dat zijn andere getallen dan ik heb. Of heb ik nu niet goed gekeken? Als ik ze in voervergelijk naast elkaar gezet dan krijg ik onderstaande. De eerste is vital en de tweede force.

Calcium (gr.) 14,4 (- 45,60) 60,0 (+ 45,60)

Overigens eens dat ook dan het verschil niet heel groot is op 100 gram voer, maar je moet ergens naar kijken om een keuze te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:53

@Lynn; in geval van pssm1 is graanvrij erg belangrijk.

Kan je in duitsland aan agrobs komen? Die hebben graanvrije vitamine korrels.

Andere goeie is victorius secret 200.

Die agrobs heb ik ook een hele tijd gevoerd. Nu over gestapt naar metazoa omdat die van zichzelf al hoger in de vitE en magnesium zit wat weer suplement bijvoeren scheelt.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:58

Agrobs kan ik ook krijgen ja maar riekt enorm zoet, mijn stal genoot heeft dit eens gevoerd en rook puur naar suiker (apfeltrester).
Ik wacht nog steeds op de uitslag van pssm1. Zenuwslopend.
Mocht het pssm1 zijn dan is chroom ook een gevalletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:26

De naturmineral vind ik echt niet zoet hoor.

Wat het het geval met chroom dan?

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:14

Gloa schreef:
De naturmineral vind ik echt niet zoet hoor.

Wat het het geval met chroom dan?

Dit heb ik zowel op het nederlandse en het Duitse forum gelezen dat chrom absoluut niet mag bij pssm1. Dit zou het suikergehalte in het lichaam nog doen stijgen en vasthouden, als ik het goed begrepen heb. En laat net dit bijna overal inzitten, daarom raden ze marstall force ook af bij pssm1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:40

Heb geen fb dus vandaar :')

Mijn paard heeft pssm1. Niet zwaar symptomatisch. Alleen wat stijf/traag op gang komen en veeeeeel jeuk bij verkeerd dieet. Bij haar in ieder geval geen negatieve invloed van chroom gemerkt en zij reageert heel heftig op teveel suiker. Mag ook absoluut niet op gras.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:28

Gloa: gelukkig maar dat je dan geen verschil merkt en dat ze niet veel symptomen heeft.

Ik heb net de test binnen gekregen en mijn paard is n/n voor pssm1.
Super nieuws dus maar van in begin ligt mijn vermoeden meer bij type 2.
Ik ga dus starten met de supplementen voor pssm2 en kijken of hij er beter van wordt.

Ik kan om 1 of andere reden niet meer in het Nederlands pssm forum.
Ik heb in herinnering dat voor pssm2 het volgende belangrijk is:
- zout
- eiwitten
- 3 amino
- vitamine E

Mis ik nog iets?
Magnesium bij type 2? En is vitamine E extra nodig als paard 24u op weide staat?

Bedankt allemaal

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:28

Zou je ook eiwitten kunnen combineren?
Mijn Welsh ruintje doet het heel goed op 2 schepjes (25gram) BCAA van pharmahorse en 2 schepjes (12 gram) 3Amino van Horseflex. Hiermee zitten we vrij hoog in de kosten.
Een aantal weken geleden had ik hem i.v.m. kosten op vitella horse care muscle maker gezet (30gram) hier ging hij slechter op, dus ben snel weer terug op BCAA gegaan.
Zou ik dan ook bijv. De vitella en BCAA kunnen combineren en als de pot op is erwteneiwitisolaat en BCAA kunnen combineren?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:44

Lynn_H schreef:
Gloa: gelukkig maar dat je dan geen verschil merkt en dat ze niet veel symptomen heeft.

Ik ga dus starten met de supplementen voor pssm2 en kijken of hij er beter van wordt.

- zout
- eiwitten
- 3 amino
- vitamine E

Mis ik nog iets?
Magnesium bij type 2? En is vitamine E extra nodig als paard 24u op weide staat?

Bedankt allemaal

Ik geef wel magnesium bij. Die van mij staat 's nachts op het gras en ik geef wel vita E en eiwit bij. Wel iets minder dan wordt aanbevolen voor een PSSM-er. Ik ben alleen nog niet zolang begonnen met het PSSM2-dieet dus het is sowieso nog ff zoeken naar de juiste hoeveelheden.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:49

abcxx schreef:
Lynn_H schreef:

- zout
- eiwitten
- 3 amino
- vitamine E

Mis ik nog iets?

Bedankt allemaal

Ik geef wel magnesium bij. Die van mij staat 's nachts op het gras en ik geef wel vita E en eiwit bij. Wel iets minder dan wordt aanbevolen voor een PSSM-er. Ik ben alleen nog niet zolang begonnen met het PSSM2-dieet dus het is sowieso nog ff zoeken naar de juiste hoeveelheden.

Bedankt voor je reactie, met magnesium ga ik nog even wachten daar in mijn gras heel veel magnesium zit volgend bodemanalyse.
Heb de supplementen gisteren besteld en gisteren en vandaag alvast een poging gedaan om een beetje zout te voeren, echt maar met 4 gram begonnen, geweekt in een beetje Luzerne en meneer eet het niet natuurlijk.
Hoe doen jullie dat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:58

Als de supplementen er slecht in gaan door het voer
Dan meng ik het door de proteinepoeder en geef ik het met een spuit net als een wormenkuur

Ik varieer met
-of alles door de musli met een paar pompjes lijnzaad olie
-Of nat door de nutrimash
-Of met de spuit

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 06:50

Ik heb de supplementen opgebouwd. Eerst magnesiumoxide en zout en dat ging goed en toen de eiwitten, via e en amino's en dan elke dag een beetje meer. Die van mij vond vooral de vita e en de amino's ff wennen. En alles door een lekkere slobber heen. Ik gebruik zelf Subli senior priores omdat ik die heb staan voor mn andere paard, maar Agrobs Alpengrun Mash is ook eentje die ze vaak wel lekker vinden of Marstall Bergwiesen.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:32

Agrobs Alpengrun en Marstall Bergwiesen kan ik ook in Duitsland krijgen.
Zijn deze geschikt voor pssmers? En geschikt voor dagelijks te voeren? Weet nog van vroegere tijden dat je best 2 a 3 keer per week slobber kon voeren

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:43

Waarom wordt er magnesiumoxide gegeven bij pssm? Naar mijn idee is dat slechtst opneembare vorm. Tenminste wel bij mensen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:13

Saaams schreef:
Waarom wordt er magnesiumoxide gegeven bij pssm? Naar mijn idee is dat slechtst opneembare vorm. Tenminste wel bij mensen.

Het is niet zozeer de slechtst opneembare vorm als wel de traagst onneembare vorm. Maar per gram product zit er in oxide 3-5x zoveel magnesium als in chelaat en citraat.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:31

Mizora schreef:
Saaams schreef:

Het is niet zozeer de slechtst opneembare vorm als wel de traagst onneembare vorm. Maar per gram product zit er in oxide 3-5x zoveel magnesium als in chelaat en citraat.

Helder. Bedankt. :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:24

Qua balancer vind ik voor PSSM2 paarden de Equilin Balancer een hele goede. Hoef je maar weinig van te geven en is goed aangepast op het gemiddelde Nederlandse hooi qua gehaltes. De meeste paarden eten het ook graag.

Nouvel: je hebt het (ook) over huidproblemen.
Dan zou het een goed idee zijn de luzerne weg te laten en op een andere eiwitbron over te gaan -erwteneiwitisolaat zit in dezelfde plantenfamilie en kan dezelfde reacties geven als luzerne.
Probeer eens rijsteiwit; daar heb ik tot nu toe nog geen paarden reactie op zien hebben.

Voor wat betreft wat je vertelt zie ik toch echt wel symptomen van PSSM.
Ik noem: passief paard dat niet graag beweegt, lijkt gevoelige hoeven te hebben (PSSMers lopen vaak "op eieren" maar dit komt niet uit hun hoeven maar uit de spieren), altijd op de hand te hebben gehangen, vastgelegen in de trailer (balans verloren? omgevallen?). Het op de achterhand rijden van een symptomatisch paard met PSSM gaat gewoonweg niet; ze kunnen zich niet dragen.

Dit is een gloednieuw filmpje waarin goed wordt toegelicht welke problemen PSSMers kunnen hebben in de galop. Het is in het Engels:

Lynn: als je paard 24/7 op de wei staat met voldoende gras zou extra vitamine E niet nodig moeten zijn.
Hou er rekening mee dat als je paard Px blijkt te zijn, hij waarschijnlijk geen 24/7 op de wei kan blijven.
Extra magnesium is voor de meeste PSSM2 paarden wel een goed idee om te helpen de spieren te verzachten.
Extra eiwit/aminozuren voeren is het allerbelangrijkst: die hebben ze nodig om te compenseren voor het probleem dat ze hebben, nl het niet goed opbouwen van spierweefsel doordat de eiwitverwerking niet goed functioneert. Ze hebben dus per definitie behoefte aan meer eiwitten dan een "normaal" paard.
Laatst bijgewerkt door Mac op 19-05-20 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:58

Jeetje wat een herkenbaar filmpje. Die van mij heeft het dan niet zo extreem zoals sommige paarden in het filmpje, maar ik herken wel veel. Op dit moment rij ik niet, maar mocht ik dat weer gaan doen, is het dan beter om niet te galopperen? Ik begrijp een beetje uit het filmpje dat de galop ongemakkelijk of zelf pijnlijk? is voor deze paarden.
Wat ik overigens niet goed kan plaatsen dat die van mij in de wei best veel galoppeert, maar dat gaat vooral erg hard. Dan gaat hij achter mn andere paard aan 'jagen'.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:13

Interessant filmpje! Voor mij weer een fijne extra bevestiging dat die van mij (nog) niet symptomatisch is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:37

Duidelijk filmpje!
Gelukkig nog weinig herkenbare dingen hierin, wel iets om zeker te onthouden!

Wat de lucerne betreft, een aantal jaar terug veel getobt met huidproblemen, ik vermoede toen de lucerne maar ik wist het niet zeker.
Hij krijgt nu al een tijdje de vitalbix slobber en sinds een aantal weken ook de vitalbix lucerne en gelukkig nog geen plekken aan zijn benen.
Ik had bij het starten met de erwteneiwitten wel een vermoeden dat er toen iets terug kwam, maar dat kan toen ook het natte weer zijn geweest.
Ik ben toen weer gaan minderen en de plekken waren snel weg.
Ik geef nu zo’n 100 gram per dag en ben de lucerne aan het opbouwen en zijn huid gaat nog steeds goed.
Mocht het toch weer terug komen is het wel een goed idee om te switchen naar een ander soort eiwit.
Bedankt voor de tip!

Wat de problemen met de dragen met rijden betreft, ik ga dat in de gaten houden.
Mocht ik echt merken dat dat meer problemen gaat geven en dat hij slechter van het werk wordt ipv beter ga ik training zeker aanpassen.

Trailer is als 2 jarige gebeurd, dat was in de tunnel uit angst voor passerende motoren met veel herrie, dat had dus toen niks direct met balans te maken maar met angst.
We hebben daarna een jaar trailer training gehad en hij laadt en reist nu super met een geluiddempend oornetje op.

Het gevoelig lopen zal er zeker ook mee te maken hebben, maar hij is ook echt gevoelig op zijn voeten zelf, hij heeft bijv heel veel moeite met een pad met losse steentjes, dat doet hem echt zeer.
In de winter bij nat weer heeft het duidelijk ook veel te maken met zijn spieren.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:35

Kim_97 schreef:
Hoihoi,

Na verschillende pagina’s terug te hebben gelezen ben ik toch enorm aan het twijfelen geraakt, vandaar mijn bericht waar ik graag jullie advies over zou willen horen.
Ik heb mijn Haflinger in 2014 gekocht. (nu 12 jaar oud.)

- Zij heeft de laatste 4 jaar altijd op een zandpaddock gestaan, soms aan de hand laat ik haar wat gras eten. (bewuste keus dat zij niet op de wei komt, aangezien ze snel te dik wordt.)
- Ze is altijd gevoelig geweest voor koliek, heeft 3x een behoorlijke (zand)koliek aanval gehad, verder ook vaak last van haar darmen/buik. (opgeblazen buik, lusteloosheid, veel gerommel hoorbaar, veel kleine beetjes mesten, soms flapperen met haar lippen.) wanneer zij meer dan 2 dagen stilstaat is dit direct zichtbaar.
- Altijd een wat ongeduldige pony geweest, laatste weken toename van veel schrapen en onrust tijdens poetsen en opzadelen.
- 2x behoorlijk spierbevangen geweest (2016 en 2019/2020) zonder duidelijke oorzaak.
- Laatste weken heeft ze momenten van verminderde eetlust. (hooi).
- Op het moment is ze in principe hersteld van spierbevangenheid, loopt nu niet kreupel, ,maar voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker/los. (is hiervoor vorige week gemasseerd, waarbij ze ook enorm vast zat in haar lichaam (veel stress en harde spieren voelbaar) het verschil na het masseren is zeker voelbaar, maar nog niet zoals het moet zijn) Voornamelijk rechtsom, voelt soms alsof ze soms kreupel(?) loopt, maar dat loopt ze niet. (spierprobleem?) (ze duwt haar achterhand dan meer naar buiten en voorhand naar binnen, ze wil niet buigen achter schouders, ribbenkast rotatie mist.)
- Heeft altijd veel geplast. Maakt niet uit waar ze staat (grasbodem, zandbodem, asfalt, grind) minimaal 1x tijdens het rijden, vaak 2x.
- Heeft in het verleden heel veel gebokt, al was dit waarschijnlijk echt uitproberen. (doorrijd periode).
- Ze heeft in principe een hele goede conditie, maar wel altijd heel snel en veel bezweet.
- Laatste paar weken is ze ook wat schrikachtiger dan dat ik van haar gewend ben.
- In 2017 algeheel bloedonderzoek laten doen (op dat moment geen symptomen), uit bloedonderzoek kwamen geen bijzonderheden.

(nadat haar spierbevangenheid in 2019/2020 onder controle leek en we weer rustig aan het opbouwen waren, zijn we van stal verhuisd, hier leek het in eerste instantie beter te gaan, maar nu toch weer zelf gemengde gevoelens omdat ze niet zichzelf is.)

Op dit moment maken we voornamelijk buitenritten, dat voelt goed en fijn. Wanneer ik haar in de bak oppak voelt het niet zoals het hoort, maar we kunnen er dus ook niet de vinger op leggen waar het precies aan ligt.

3 weken geleden heeft iemand een meting gedaan met een Lecher (iets waar ik normaal gesproken niet in geloof, maar ik kon me geen oorzaak meer bedenken, dus wilde wat dat betreft 'alles' uitproberen.)
Uit deze meting kwam een zwaar overbelaste lever + een resistente ingekapselde worm in de endeldarm.(wat bloedonderzoek niet laat zien. :? )

Hiervoor zou ze 3 weken lang kruiden krijgen (op advies van Natuurlijke dierengeneeskunde DA, van Judith van Janatuurlijk.nl) waarna ze weer zichzelf moest zijn.
(Kruiden: Silsterk, Groene leem, Syphilium, Kidney, Livercomp en Take)

Kruiden hebben een duidelijk verschil laten zien! :D *\o/*
Het dressuurmatig rijden hebben we wel weer wat opgepakt, maar alsnog merk ik dat ze dat echt veel minder leuk/fijn vindt, waardoor ik eigenlijk al een beetje heb besloten recreatief verder te gaan.

Voorheen reden we natuurlijk M2 wat best prima ging, dus mijn onderbuik gevoel zegt toch dat het ergens vandaan moet komen, vandaar dat is alsnog wel graag op PSSM wil gaan testen..