[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tyravanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:32

Hallo bokkers!

Mijn pony passoa heeft heel erge jeuk en schuurt enorm, de DA heeft ons verteld dat het wel eens zomer eczeem zou kunnen zijn. Ik zie geen wondjes geen kenmerken te zien behalve de jeuk...wij hebben een eczeem deken (rambo) en MET deken schuurt ze nogsteeds even erg dan dat hij af is...ik heb geen luizen gevonden e.d.
Ze is altijd ontwormt en heeft voor derest geen rare kwaaltjes
De andere DA zei dat het richting suikerziekte ging, ik geef haar nu ook speciale brokken en let op de suikers. Ze had in het begin ook een hele opgezwollen nek en heel hard. Sins ik over ben gegaan op dat speciale brok is de harde nek weer vermindert. Ik vraag mezelf af wat voor richting dit op gaat.... het is echt ALLEEN de jeuk...

Hebben jullie enig idee ?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:35

Wondjes is een gevolg van de jeuk, door het krabben schuren ze zichzelf open. De deken moet 24/7 opblijven (tenzij ze buiten bereik van de mugjes is), het is namelijk niet zo dat als de deken op is de jeuk gelijk stopt. De 'giftige' stoffen die de mugjes met zich meebrengen zitten namelijk nog een tijdje in de bloedbaan waardoor de allergische reactie en dus de jeuk blijft. Suikerarm voer is altijd een aanrader bij eczemers en zeker het proberen waard.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:08

https://www.youtube.com/watch?v=nmdB6FmrqZM

iemand hier ervaring mee.
Ik ken iemand die het gebruikt voor lichte zomerexceem en de pony kan zonder deken staan.
Zij heeft het via haar dierenarts.
Ik kan nergens een nederlandse site ervan vinden.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:48

jessie84 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=nmdB6FmrqZM

iemand hier ervaring mee.
Ik ken iemand die het gebruikt voor lichte zomerexceem en de pony kan zonder deken staan.
Zij heeft het via haar dierenarts.
Ik kan nergens een nederlandse site ervan vinden.

2 jaar geleden was dit nieuw, toen heb ik 2 flacons opgebruikt, bij de DA gekocht, het hielp wel wat maar ik vond het niet voldoende voor wat het toen kostte, 42 euro dacht ik, het moest worden aangebracht met handschoenen, was in 2 weken op, om de paar dagen aangebracht, want eens in de week was dus echt niet voldoende hoor.
Tegenwoordig zit het dus in een doseerfles, dit werkt wel makkelijker, en ik dacht dat het nu 60 euro kost, misschien meer inhoud dan toen, weet ik niet.
ik hoorde wel van iemand anders dat het bij haar pony goed hielp.
Als ik goede berichten erover hoor ga ik misschien nog wel een flacon proberen.

ik dacht dat er iets inzit wat ook in oormerken van kalveren zit om de insecten te weren, is dus behoorlijk giftig denk ik.

Junior2019

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:54

ja dan zal het wel giftig zijn maar als het het zelfde spul is zou je ook zo n oormerk ik je paard zijn manen kunnen hangen :o
Zal het eens gaan navragen bij een koeienboer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:02

Denk dat er dan permethrine in zit?
dat zit ook jn de boviclip oormerken.
zijn wel negatieve berichten te vinden,zo zou het slecht zijn voor de lever.
maar het valt wel te proberen :j

AnnaFlorio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:12

Hoi! Ik heb geen pony met exceem, maar wel een pony die veel schuurt bij zijn manen. :( dit vind ik erg jammer, want als ik op wedstrijd ga, schudt en schuurt hij alles eruit := iemand tips? (Hij heeft nog wel volle manen, maar vooral na het rijden en bij wedstrijd schuurt hij.)

tyravanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:25

EquiPhoto schreef:
Wondjes is een gevolg van de jeuk, door het krabben schuren ze zichzelf open. De deken moet 24/7 opblijven (tenzij ze buiten bereik van de mugjes is), het is namelijk niet zo dat als de deken op is de jeuk gelijk stopt. De 'giftige' stoffen die de mugjes met zich meebrengen zitten namelijk nog een tijdje in de bloedbaan waardoor de allergische reactie en dus de jeuk blijft. Suikerarm voer is altijd een aanrader bij eczemers en zeker het proberen waard.

Heyy

We hebben het weken geprobeerd en 24/7dek op, de jeuk blijft.... nu we niet 100% weten of het eczeem is hebben we nu een paar daagjes zonder geprobeerd en het lijkt zelfs minder...
Dus vandaar mijn twijfels, vooral hals nu en voorheen ook haar staart/kont.
Het voer is idd het proberen waard en het heeft al wel meerendeels geholpen... is er niet iets anders waar deze kenmerken aan voldoen ?
Bedankt voor de reactie
Xx

tyravanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:27

AnnaFlorio schreef:
Hoi! Ik heb geen pony met exceem, maar wel een pony die veel schuurt bij zijn manen. :( dit vind ik erg jammer, want als ik op wedstrijd ga, schudt en schuurt hij alles eruit := iemand tips? (Hij heeft nog wel volle manen, maar vooral na het rijden en bij wedstrijd schuurt hij.)

Hoihoi,

Is er niet een soort hals stuk wat je op kunt doen? Of en spulletje dat helpt tegen de jeuk wat je op de hals kunt smeren?
Xx

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:42

Pony hier staat dus weer onder de deken, het schuren valt nog mee, maar hij heeft echt veel last van de vliegjes hier. Ze staan bij mij 24/7 buiten met schuilstal, maar omdat ie zo'n last van de vliegen lijkt te hebben (veel stampen, staartzwaaien, met zn hoofd langs zn benen etc.) denk ik er toch over om hem 's nachts op stal te doen. Hoe gaan jullie daar mee om?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:57

Op stal?
Bij mij zou dat niet gebeuren, dan zou ik nog wel een betere/andere deken halen .
maar niet op stal, kan ook niet want appie heeft slechte longen.
maar staan er veel bomen bij jou dan?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:02

Ja, we staan in de buurt van bos en water en bomen langs de rand van de wei...

Deken op zich is volgens mij wel prima, alleen zijn benen en hoofd zijn nu nog wel vrij, maar dat is met alle dekens zo toch? (behalve als je een hoofdkap op doet natuurlijk)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:22

Die dingen van koeien worden alleen werkzaam als ze in beweging zijn geloof ik. Dus als ze met de staart op hun lijf zwiepen bijvoorbeeld.
Maar als er een chemische stof in zit zou ik het niet doen, het is overigens voor vliegen en niet voor eczeemmugjes werkzaam. (als het al werkzaam is, ik betwijfel het) En Eczemers zijn al veel gevoeliger voor alles omdat hun hele systeem in zekere zin verzwakt is, dan is een extra chemisch iets extra belastend voor bijv. de lever. Niet doen bij een eczemer zou ik zeggen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:33

WowAmigo schreef:
Ja, we staan in de buurt van bos en water en bomen langs de rand van de wei...

Deken op zich is volgens mij wel prima, alleen zijn benen en hoofd zijn nu nog wel vrij, maar dat is met alle dekens zo toch? (behalve als je een hoofdkap op doet natuurlijk)

Hier ook 24/7 buiten en benen en deel hoofd nog onbedekt, toch ook nog jeuk...
Maar ik smeer de plekke die bloot zijn nog extra in met een antimuggen smeersel.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:53

Sally stond gisteren ook haar benen te schuren. Verder zien alle plekjes er wel rustig uit met de derfen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:35

Is er iemand die toevallig al eens getest heeft of je de Derfen kan sprayen? Of die dus in een busje kan met een spraykopje? :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:40

Lijkt me niet, het is nogal straf spul. En het zal wel niet voor niets zijn dat het niet allang in een sprayvorm is uitgegeven denk ik.

AnnaFlorio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:43

Ik ga kijken of ik nog iets kan vinden. In de winter heeft hij een opzet stuk bij zijn hals, maar bij zijn regendeken die hij nu op heeft, heeft hij dat niet. Ik ga zoeken naar spul wat ik op zijn hals kan smeren. Bedankt Tyra!

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:47

Derfen is wel aan aanrader om te gebruiken bij erge jeuk zo te lezen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:54

Dat verschilt per paard.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:49

Mijn haf staat zo lang ik hem heb al onder exceem deken.
Nu was/ben ik dit jaar laat en heb hem er nog niet opliggen, maar wat schets mijn verbazing - hij heeft sinds 2 weken spontaan geen jeuk meer!

Nou ja, spontaan. Ik heb 4 aanpassingen gedaan de afgelopen tijd en ik weet eerlijk gezegd niet waar het aan kan liggen, maar ik ga geen van 4-en veranderen :D

Hij heeft een andere stal binnen ons complex gekregen. Van een wat bedomptere stal met buitenluik naar een lichtere stal met ook buitenluik. Ik heb het idee dat er hier meer luchtcirculatie is dan in de andere stal, waardoor de knutten niet goed kunnen vliegen of zo?? ( paard in zijn oude stal heeft er nog wel last van..)

Ik heb zijn manen zeer kort gemaakt ( fjorden kam modelletje). Hij heeft een hele dikke manen kam en ik had steeds het idee dat de lang hangende manen "trokken" aan de kam waardoor hij misschien wel extra irritatie voelde.

En last but not least - ik ben een vliegen spulletje aan het proberen voor een van onze leveranciers. Dit is volledig op natuurlijke basis en daarmee spuit ik de kam, billen, staart en buik elke avond in. het is nog niet op de markt, maar voor de zekerheid heb ik alle monsters maar laten confisqueren. Daarnaast gebruik ik af en toe Sw-Itch van Cavalor.

Hij staat overdag wel gewoon in het volle gras, maar heb het krachtvoer drastisch geminderd ( nog maar handje) en hij krijgt wel veel ruwvoer op stal.

Al met al "fingers crossed"....mocht het toch misgaan heb ik natuurlijk een deken liggen maar nu is het menneke erg blij dat ie gewoon zonder deken op zn kop in de modder kan gaan liggen :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:51

tyravanbeek schreef:
EquiPhoto schreef:

Heyy

We hebben het weken geprobeerd en 24/7dek op, de jeuk blijft.... nu we niet 100% weten of het eczeem is hebben we nu een paar daagjes zonder geprobeerd en het lijkt zelfs minder...
Dus vandaar mijn twijfels, vooral hals nu en voorheen ook haar staart/kont.
Het voer is idd het proberen waard en het heeft al wel meerendeels geholpen... is er niet iets anders waar deze kenmerken aan voldoen ?
Bedankt voor de reactie
Xx

Eczeem wordt niet enkel veroorzaakt door mugjes. Die van mij krijgt heel erg jeuk van teveel suikers

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:31

Wat ik mij afvroeg is ik lees geregeld dat mensen een soort ontgiftings- kuur aan het paard geven.
Nou vroeg ik me af wat doet dit precies en wanneer geef je zoiets?
zijn ook meer mensen die de producten van puur gebruiken?

Het gaat met die van mij prima maar was hier toch even benieuwd naar.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:34

Ja producten van Puur hier, Puur jeuk en Puur culico. Zonder die twee is de jeuk niet te doen. Met wordt het onderdrukt.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:43

Freya6 schreef:
Ja producten van Puur hier, Puur jeuk en Puur culico. Zonder die twee is de jeuk niet te doen. Met wordt het onderdrukt.

Ik had me al een beetje ingelezen in de producten van puur.
Denk dat de puur culico ook nog wel eens wat kon zijn voor mijn pony.