[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:37

Het lijkt erop dat het door de medicatie aan het licht kwam omdat we vaker gingen checken..
We hebben bepaalde symptomen in lichtere mate eerder op de avond al vaker waargenomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:15

Even dat ik het goed heb meegekregen allemaal hoor SR; Fiek had 1x zijn prascend dosis gehad en kreeg zo een zweet aanval - verzorgster meld al eerder van veel zweten - zweten ging door nadat je gelijk na die ene dosis prascend gestopt was - en gaat ook door nu je weer begonnen bent - lijkt rond 19:00 in de avond te beginnen...

Hoeveel x heb je nu in totaal prascend gegeven?

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de prascend er niets mee te maken heeft.

En even heel banketstaaf misschien, maar waarom zit je nog niet op wacht bij Fiek tussen 18:00 en 20:00 uur?
Als hij zo stipt is, lijkt het me ook geen epeleptische aanval , maar of een paniek aanval om iets wat er gebeurt, of een heftige allergische reactie op wat er dan ook rond dat tijdstip naar binnen gaat of plaatsvind...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:21

Vorige week zaterdag voor het eerst, toen maandag, toen gestopt, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag weer gegeven..

Ben een aantal dagen er geweest om die tijd, zweette toen wel, maar geen aanval of iets. Dit lijkt nu alleen beide zaterdagen te zijn geweest.
Kan er ook niet continu op die tijden bij zitten omdat ik onregelmatig werk helaas.. Ben nu ook aan het werk tot half 10 en daarna race ik erheen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:35

Snap ik, maar je verzorgster? En dan echt op een afstandje erbij gaan zitten, zodat zij alles in gewone doen kan bekijken en hij niet weet dat jullie er zijn, anders voelt hij zich misschien wel gesterkt wetende dat 1 van jullie er toch wel is...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:50

Nou ben benieuw SR.
Hopelijk gaat het goed met hem.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:52

Zijn er van de week om die tijden al een keer bij geweest, toen gebeurde er niks ernstig behalve het zweten etc..

Vanavond kreeg ik ook bericht van haar, dat het weer mis was.. Ben weg gegaan op mijn werk en trof Fiek nat, en met hoge hartslag en ademhaling aan in de stal.. Met hem gaan lopen, hij is dan echt van de wap, zit alleen maar aan de grond te ruiken en loopt bijna niet met me mee..
Zijn lijf lijkt pijnlijk want als je eraan komt bijt hij je (niet door maar hij laat merken dat het niet prettig is zo..)
Dierenarts gebeld, die weet het ook niet.. Morgenvroeg komt ze gelijk langs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:01

Dat is toch vaag? Dat je zo ongeveer de klok erop gelijk kunt zetten? Ben ook erg benieuwd wat je DA morgen vind, Sterkte!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:02

Waarom kwamen ze niet direct? Morgen zien ze er niets aan lijkt me.
Als hij buiten blijft heeft hij het ook denk je?
Eet hij bij het naar stal gaan wat anders dan overdag op de paddock/land?
Wat voor bodembedekker heeft ie?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:06

Ze was niet in de buurt. Zal haar morgen vragen of ze morgen avond terug kan komen als hij het dan weer heeft.. Heb wel weer foto's ervan gemaakt..
Het is in de stal net zo koud als buiten, we hebben erg frisse stalletjes, dus dat zal weinig verschil maken..
Eten en bodembedekker is al tijden hetzelfde, daarin is niks veranderd

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:10

Misschien wel belangrijke informatie... Bij Cushingpaarden is in december de ACTH piek om 19.00 uur... Om vervolgens weer gigantisch te dalen rond 22.00 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:11

Wat denk je zelf dan eigenlijk SR? Of heb je helemaal geen vermoedens? het is toch vreemd dat zon aanval steeds weer rond hetzelfde tijdstip gebeurt? Of komt dit vaker voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:13

Hoe zit dat dan precies focussed? heeft elke maand zijn eigen piektijden? Waar vind ik daar meer info over?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:15

Ik had een overzicht van 4 seizoenen in het vorige topic gezet. Ieder seizoen heeft z'n eigen specifieke ACTH fluctuatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:18

als hij de piek heeft om 19.00 uur en de daling om 22.00 kan hij daar geen last van hebben dan?
Een soort te lage bloedsuikerspiegel?
Of heeft dat er helemaal niets mee te maken?Hij heeft immers ook IR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:24

Zou je overzicht dan niet in de OP mogen focussed? Misschien wel handig, of niet? Eer dat ik hem nu weer eens gevonden heb...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:33

Dit zou de prascend dan toch juist tegen moeten gaan?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:34

Super dat jullie allemaal zo meedenken trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:38

Denk niet zo snel al hoor...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:48

ohjajoh6 schreef:
Denk niet zo snel al hoor...

Maar in deze extreme mate hebben we het zweten nooit gezien, dat het van zijn hoofd afloopt, dit is de volgende ochtend ook nog goed te zien dus dat signaal hadden we zeker niet gemist..
Dus het is wel heviger sinds de medicatie, alleen dus niet iets volkomen nieuws..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:50

SuperRoos schreef:
Dit zou de prascend dan toch juist tegen moeten gaan?

de prascend zorgt voor normale cortisolwaarden in het bloed....maar dat gaat niet zo snel jammergenoeg.Duurt soms wel twee weken of nog veel langer. ;(
En pas bij de dosering van 1 mg.Een kwartje is natuurlijk prima om het lichaan aan te laten wennen maar ik denk niet dat het genoeg is om de gehele cortisollevels te verlagen.(bij Fiek)
Je moet dus rekeken vanaf dat je 1 mg gaat geven.

Ik vind het zo rot voor jullie ;( Of hij is er gewoon ernstig(cushing)aan toe of hij reageert bijzonder op de pergolide...of beiden.Dat denk ik eigelijk.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:51

nee idd de prascend werkt toch meestal pas na een week of 6 a 8?

Het klinkt wel heel aannemelijk wat Focussed zegt. In combinatie met het feit dat Cushing paarden last van angstaanvallen kunnen krijgen, zou dat het best eens kunnen zijn.
Misschien is er iets rustgevends wat Fiek elke avond zou kunnen krijgen totdat de prascend zijn werk goed doet.

Ps Ik kan evt wel wat toevoegen aan de OP, stuur het me maar via PB

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:53

Er was toch iets wat de bijwerkingen van Pergolide verminderde?Wat was dat ook alweer?
Iets op plantenbasis?
JP@ weet dat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:54

Geerke, mijn gevoel zegt dat jouw laatste alinea hetgeen is dat er speelt... Hoe dan ook.. Fiek geeft op den aantal manieren zeker aan dat hij zo geen fijn leven heeft.. Dus hoe ver gaan we. Die vraag zal ik ook aan de dierenarts stellen..
Misschien nog even stoppen met de medicijnen, zien wat er dan gebeurd, maar dat is ook geen optie voor de toekomst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:56

Haha Thanks essie73! Dat is nog eens handig een mod in ons midden! Als focussed het goed vind graag hoor!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:59

Een soort hypo zoals diabeten kunnen hebben geerke?
De symptomen lijken er wel wat op..
Dat zou je weer uitlijnen proberen door hem suiker te geven of wat wortels etc..maar ja, met de ir wil je dat eigenlijk ook weer niet..