[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:13

Toch vraag ik me soms af of het goed is allerlei smeersels op het paard te smeren. In pricipe smeer ik niets. Alleen wat bio huiodolie op de manentop en bij de oren, zo dat vliegen er iets minder snel op gaan zitten en hij daar niet zo'n last heeft van loszittende schilfers. Zijn manen blijven vet zat onder de deken. Wassen doe ik ook niet met regelmaat, omdat de huis daarjuist van uit droogt. Een deken helpt hier eigenlijk goed en heb nooit de indruk dat de smeersels ook daadwerkelijk helpen. De deken blijft 9 van de 10 keer noodzakelijk.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:15

MyKayleigh schreef:
Mijn paard krabt zich met haar achterbenen helemaal kapot ondanks de deken.
Ik smeerde Befix maar daar lijkt de jeuk echt veel erger door te zijn geworden, kan dit? heeft iemand hier ervaring met Befix? (voorheen liberate)
Ik ben er nu maar mee gestopt, gisteren gewassen met betadine scrub.
Ik mag er zelf niet eens aan zitten, dan bijt ze of dreigt ze te trappen.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? ik heb al jaren een eczeem paard maar nog nooit zoiets meegemaakt.

ik smeer nu voor het 3e seizoen met befix en das voor mijn paard de beste optie met het beste resultaat!!
met de befix en deken smeer ik nu nog maar 1 a 2x per week en jeukt ze niet op staart en manen terwijl ze een zware ze'er is de navel schuurt ze wel iets maar die is dan ook niet volledig bedekt die smeer ik 1x pw met derfen voor de lucht :D en 1x met befix.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:36

@Mindim, natuurlijk, al dat smeren is uiteindelijk pure symptoombestrijding.
Ik heb altijd wel de sweet itch (sectolin) gebruikt, en dan met name onder de buik/in de liezen, want daar zit geen deken. Nu gebruik ik daar derfen voor en dat bevalt beter.
Wassen doe ik heel af en toe met zwavel-teershampoo en dat biedt ook wel verlichting.

Ik hoop toch wel dat er ooit een remedie komt zodat die deken de kast in kan. Maar tot die tijd...is dat gewoon de beste optie.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:05

koetje28 schreef:
MyKayleigh schreef:
Mijn paard krabt zich met haar achterbenen helemaal kapot ondanks de deken.
Ik smeerde Befix maar daar lijkt de jeuk echt veel erger door te zijn geworden, kan dit? heeft iemand hier ervaring met Befix? (voorheen liberate)
Ik ben er nu maar mee gestopt, gisteren gewassen met betadine scrub.
Ik mag er zelf niet eens aan zitten, dan bijt ze of dreigt ze te trappen.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? ik heb al jaren een eczeem paard maar nog nooit zoiets meegemaakt.

ik smeer nu voor het 3e seizoen met befix en das voor mijn paard de beste optie met het beste resultaat!!
met de befix en deken smeer ik nu nog maar 1 a 2x per week en jeukt ze niet op staart en manen terwijl ze een zware ze'er is de navel schuurt ze wel iets maar die is dan ook niet volledig bedekt die smeer ik 1x pw met derfen voor de lucht :D en 1x met befix.

Oke, bedankt voor je reactie.
Mag het ook op open wondjes?
Bij mijn vorige paardje hielp het ook super maar mn nieuwe paard kreeg na 2x smeren pus bultjes in manen en staart.
Zo ziet het er nu uit vlak na het wassen.
Afbeelding

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:33

Ik heb mijn merrie nu bijna 7 jaar, en vorig jaar is ze op 8-jarige leeftijd beginnen schuren periode eind juli-begin augustus. Haar staart is enorm uitgedund en leek meer op een WC-borstel en ook een deel van de manen heeft er aan moeten geloven. Ik twijfel echter of het nu echt ZE is of eerder een gevoeligheid aan iets...

Paard staat al 4 jaar op dezelfde plek, een NH-stal met 4,5 Ha wei in een kleine kudde van totaal 8 paarden. Hooi komt van de eigen weides en is 'speciaal' paardengras mengeling.
De haflinger op 'stal' is vorig jaar ook enorm beginnen schuren, die heeft haar manen volledig weg geschuurd (en ze had zo een prachtige bos!). Die heeft een deken opgekregen, maar ik heb mijn paard zo laten staan.Wel heb ik haar behandeld met allerlei middeltjes. Het beste voor ons toen was de Befix lotion.

Dit jaar ben ik vroeg in de aanval gegaan met druppels van Puur. Puur Drainagekuur gegeven en de Puur Allergie, sinds kort ook de Puur Cullico. Ik geef ook de Omniderma kruidentabletten als ze schuurt en wanneer ze schuurt en ze korstjes in staart en manen heeft, heb ik die behandeld met Befix Lotion. Dat bleek goed te helpen, want de korstjes waren na 2 dagen verdwenen! Ze leek ook minder of helemaal niet te schuren.

Echter de laatste dagen merk ik dat ze weer aan het schuren is. Ze is wel niet alleen, zowat alle paarden op de zijn aan het schuren. Is dit normaal???

Mijn Befix lotion is nu op en leek ook niet goed meer te werken (omdat ze ondanks behandelen toch terug begon te schuren). Ik heb vorig jaar Derfen gekocht, maar had die nog niet gebruikt (was ook nog niet open geweest). Omdat mijn Befix lotion op is, heb ik zondag voor de eerste keer Derfen gebruikt. Ik weet nog niet wat het resultaat is, want ik ben momenteel ziek en ben nog niet op stal geraakt. Wel vond ik Derfen makkelijk smeren, veel makkelijker dan de Befix lotion. Het heeft ook een erg straffe geur, maar echt stinken vond ik het niet doen. De geur blijft wel lang plakken, want mijn ruiterkleren ruiken nog steeds naar Derfen haha. Alleen jammer dat het een lichte verkleuring geeft op lichte paarden (staat ook duidelijk op de verpakking, dus ik was op de hoogte), ik heb namelijk een pinto met een witte staart en 90% witte manen, het is niet echt een zicht dus haha. Maar mijn paard werd van de Befix lotion ook zwart (vuil bleef erin plakken na het rollen/liggen) en ze staat toch 24/24 buiten dus dat stoort me niet. Ik hoop echt dat het werkt!!

Mijn paard schuurt wel niet constant en heeft momenteel nog wel manen en staart over. Ze lijkt me dus geen zware ZE'er maar ze heeft wel duidelijk last. Want toen ik haar behandelde met Derfen zondag, merkte ik duidelijk dat ze jeuk had aan de staart (en dan voornamelijk aan de linkerkant) en op bepaalde plekken in haar manen (niet overal). Verder heeft mijn paard ook enorme jeuk op de schoft (vorig jaar had ze daar ook al regelmatig wondjes) en aan de voorpluk (dat is altijd al een miezerig stukje geweest en nu schuurt ze er ook duidelijk aan want aan het begin van de manentop is een grote korst te voelen). En wanneer ik 's avonds rond 19u ga, worden alle paarden een beetje gek van al die kleine mugjes. Ook die van mij vind het niks, maar een vliegenspray lijkt wel te werken. Ze wordt een stuk rustiger na gebruik er van.

Een deken is natuurlijk ook nog een optie, maar de haflinger op de wei werd de eerste paar dagen dat die de deken op had uit de kudde verstoten... En toen ik onlangs regendeken wou opleggen om mijn paard netjes te houden voor de nacht voor een wedstrijd, werd ze ook uit de kudde gejaagd (en dit terwijl ze 2de in rang is). Ik heb toen het deken af gedaan omdat ik geen zin had in een gewond paard en voila, alles was weer in orde. Ik zie het dus niet echt zitten om met een deken aan de slag te gaan... Ook omdat mijn paard ooit een (regen)deken heeft gedragen in de kudde en binnen de maand was die gesloopt. Daarbij zijn er nog verschillende schuurmogelijkheden op de wei (zoals bomen en de schuilstal) en ik vrees dat een deken echt geen lang leven gaat hebben. Daarbij laat ik mijn paard liever dekenloos, want wat als het regent en zo? Opstallen is geen optie bij ons, dus ik weet het even niet meer...

Wat zouden jullie nog aanraden? Zijn er hier mensen die hun paard 24/24 buiten houden in een kleine kudde? En zijn er mensen die hun paard dekenloos kunnen houden? Zo ja, hoe doen jullie dat? Ik ben namelijk echt benieuwd naar de ervaringen hier! Ik wil namelijk alleen het beste voor mijn paard :)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:44

Is er al eens bodem onderzoek gedaan want ook al heb je paardengras, wat niet in de grond zit kan het gras ook niet opnemen. Het kan dan nl zijn dat er ergens een vit./min gebrek aan het onststaan is waardoor er ook jeuk kan ontstaan (weet niet of de paarden supp. krijgen om event. tekorten aan te vullen)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:28

Bodemonderzoek doen de staleigenaren. Ik heb geen idee wat de uitslag er van is, maar is lang landbouwgrond geweest waardoor het overbemest is. Er was een teveel aan iets en een tekort aan iets en daar hebben ze dan iets aan gedaan door iets op de weide te strooien. Maar wat het nu juist allemaal is, geen flauw idee, dat zal ik moeten navragen.

De paarden krijgen geen supplementen bij, af en toe wel een vitaminen-en mineralen liksteen emmer en een Himalaya zoutblok in de schuilstal. Ik geef mijn paard wel een beetje krachtvoer bij juist om die vitaminen en mineralen op peil te houden. Zou ik misschien beter een supplement bij geven?

Paarden schuren trouwens enkel in de lente-zomer (vorig jaar ook al). In de winter is er niks aan de hand bij geen enkel paard op de wei. Alleen de zomer veroorzaakt problemen.

Zal de staleigenaars er eens over aanspreken en vragen of er recent nog een bodemonderzoek is gebeurd en wat de eventuele resultaten daar van zijn. Ik loop er al even mee rond om te vragen hoe de bodemverhouding is wat betreft vitaminen en mineralen. Want ik ben bang dat mijn paard een tekort zou hebben of krijgen van bepaalde vitamines en mineralen. Wil daar graag een bloedonderzoek voor uitvoeren, maar mijn DA raadde me dit in de tijd af omdat het ontzettend duur zou zijn en ze niet alles kunnen onderzoeken. Voor sommige testen zouden ze zelfs om de 3u bloed moeten nemen of zoiets om een waarheidsgetrouw resultaat te krijgen. Nou dat lijkt me een duur en gecompliceerd grapje dan.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:32

Mijn hoefsmid vertelde dat het insmeren van de manen met lavendel wasverzachter zou helpen tegen schuren en houd beestjes op afstand!
wil het misschien een x proberen. maar mijn RSIH blijft

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:43

Renee1990 schreef:
Mijn hoefsmid vertelde dat het insmeren van de manen met lavendel wasverzachter zou helpen tegen schuren en houd beestjes op afstand!
wil het misschien een x proberen. maar mijn RSIH blijft

Heb hier echt nog nooit van gehoord. Hou je ons op de hoogte?

Wat zouden jullie doen als er in de buurt in paard staat met ze, kapotgeschuurde manen en die niet behandeld wordt? (het is niet mijn paard)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:45

mijn niet ZE'ers zijn nu een stukje weiland kort aan het grazen (niet kaal).

hoe lang zou mijn ZE'er er dan eens op mogen staan?
Tot nu toe heel rustig qua jeuk en wil niets oproepen, maar het zou toch fijn zijn om haar even in de wei te zien staan :j

Ik weet niet of een kwartiertje kwaad zou kunnen?
Voor 1 keertje? :D

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:11

Verdulleme, het schuren is begonnen hier...
Derfen dan maar... Verdorie. -O-

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:28

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:35

hallo iedereen ik meld me ook.
Ik heb 20 jaar een haflinger gehad die ZE had. In het begin was dit héééél erg en schuurde hij tot bloedens toe, echte grote gaten in zijn hals. Sinds ik de tkc gebruikte is het schuren elk jaar verminderd en de laatste 5 jaar van zijn leven zag je er niets meer aan (smeerde wel ongeveer om de week 1.5 week).
Nu heb ik een 14 jarige welsh k gekocht vorig jaar die geen manen meer had en bijna geen staart meer. We hebben hem met een anti-schimmelproduct gewassen in november omdat de dierenarts zei dat hij een schimmelinfectie had erbovenop.
Nu is hij sinds 2 weken regelmatig een keer aan het schuren. Hij schuurt wel maar op 1 plaats nl net voor zijn schoft over zo'n 20 cm lengte is zijn haar nu een paar cm lang. Helaas ben ik vaak 2 weken aan 1 stuk niet thuis dus moeten mijn moeder en vader het trachten in te smeren. Aan zijn staart heeft hij nog maar 1 keer geschuurd.
Mijn vraag is dus of ZE beperkt kan zijn tot een bepaalde plaats? Dus dat hij bv enkel daar op die plaats schuurt?
Mijn 2e vraag is of er al iemand advantix voor honden (grootste maat hond) heeft gebruikt op zijn paard? Ik heb gehoord van een dierenarts dat zij sommige paarden kent die hier serieus mee geholpen zijn. Ik ga eens contact met die DA opnemen om te vragen of het nu 2 of 3 pipetjes waren die je op het paard moest gebruiken en of je nu om de 3 of 4 weken moest behandelen. Zal het laten weten als ik het gebruik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:39

@sjojo: ook hier is de zomereczeem plaatselijk, namelijk op de uier en zo'n 20cm voor de schoft :j

ik ben ook benieuwd naar het gebruik van die Advantix!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:50

sjojo schreef:
hallo iedereen ik meld me ook.
Ik heb 20 jaar een haflinger gehad die ZE had. In het begin was dit héééél erg en schuurde hij tot bloedens toe, echte grote gaten in zijn hals. Sinds ik de tkc gebruikte is het schuren elk jaar verminderd en de laatste 5 jaar van zijn leven zag je er niets meer aan (smeerde wel ongeveer om de week 1.5 week).
Nu heb ik een 14 jarige welsh k gekocht vorig jaar die geen manen meer had en bijna geen staart meer. We hebben hem met een anti-schimmelproduct gewassen in november omdat de dierenarts zei dat hij een schimmelinfectie had erbovenop.
Nu is hij sinds 2 weken regelmatig een keer aan het schuren. Hij schuurt wel maar op 1 plaats nl net voor zijn schoft over zo'n 20 cm lengte is zijn haar nu een paar cm lang. Helaas ben ik vaak 2 weken aan 1 stuk niet thuis dus moeten mijn moeder en vader het trachten in te smeren. Aan zijn staart heeft hij nog maar 1 keer geschuurd.
Mijn vraag is dus of ZE beperkt kan zijn tot een bepaalde plaats? Dus dat hij bv enkel daar op die plaats schuurt?
Mijn 2e vraag is of er al iemand advantix voor honden (grootste maat hond) heeft gebruikt op zijn paard? Ik heb gehoord van een dierenarts dat zij sommige paarden kent die hier serieus mee geholpen zijn. Ik ga eens contact met die DA opnemen om te vragen of het nu 2 of 3 pipetjes waren die je op het paard moest gebruiken en of je nu om de 3 of 4 weken moest behandelen. Zal het laten weten als ik het gebruik.

advantix heeft als werkzame stof phermetrin. Dat zit ook in tectonik pour on en dat is vele male goedkoper in gebruik als advantix. Een literfles kost tussen de 50 en de 60 euro en daar kun je 40 behadelingen mee doen. Ik gebruik het al sinds 2009 eens in de 4 a 5 weken en ben er zeer tevreden over. De jek is niet heleaal weg maar wel vele malen minder. Als mijn fles leeg is ga ik over op de Buttox pour on omdat dat kleurloos is en wij een schimmel hebben die na behandeling met tectonik er altijd een paar dagen blauwgekleurd bij loopt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:17

Hoe jeuken jullie paarden bij de navel, onze heeft daar geen jeuk gelukkig maar zou ook niet weten hoe ze daar moet schuren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:22

Op de buik en schuren maar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:25

Mindim: En daar heb je gelijk in.

Smeersels kunnen ook tegenstrijdig werken.
Vaak wordt de huid verstikt en/of verstoord.
Tijdelijk werkt zo'n product dan, om daarna weer genadeloos toe te slaan.
En als je paard toch al 2 jaar het goed doet met een smeersel, heeft je paard gewoon echt een huidprobleem (ben ik van mening).

Zo min mogelijk smeren, zo min mogelijk wassen, deken erop.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:37

echt op hun buik door het gras? dat heb ik mijn shet wel eens zien doen maar geen exzemer dus gewoon jeuk dan denk ik.

ik zou dat lavendel wasverzachter niet aan durfen, mijn oude merrie reageerde al heftig op dekjes die ik gewassen had met te veel wasmiddel en dit zit er dan 24/7 op.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:20

Misschien een blonde vraag.. Waarom smeren de mensen middeltjes terwijl het paard in de dekens staat? Of wordt er dan alleen de niet bedekte delen gesmeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:25

ik smeer helemaal niks!

appie staat gewoon zo:
Afbeelding

en er staat echt zat gras,maar manenkam is zacht,geen jeuk en geen dikke pony!
dat laatste is een beetje een raadsel gezien zijn weidemaatjes dus echt tonnetje rond zijn

gaat tot nog toe dus super *\o/*

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:48

Mindim schreef:
Toch vraag ik me soms af of het goed is allerlei smeersels op het paard te smeren. In pricipe smeer ik niets. Alleen wat bio huiodolie op de manentop en bij de oren, zo dat vliegen er iets minder snel op gaan zitten en hij daar niet zo'n last heeft van loszittende schilfers. Zijn manen blijven vet zat onder de deken. Wassen doe ik ook niet met regelmaat, omdat de huis daarjuist van uit droogt. Een deken helpt hier eigenlijk goed en heb nooit de indruk dat de smeersels ook daadwerkelijk helpen. De deken blijft 9 van de 10 keer noodzakelijk.

Ben ik wel met je eens.. Ik smeer momenteel niets. Die van mij heeft 24/7de deken op, als ze op warme dagen het bos in gaan, vliegenspray en als er veel zit een uitrij vliegendek. En hij heeft helemaal geen jeuk meer.
Eerst regeerde hij al als ik met een zachte borstel over zn hals ging ( met zn lipje zo van "ga door") en nu helemaal niet meer, hij schuurt ook niet meer sinds de deken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:58

ZusJacobs schreef:
Op de buik en schuren maar.

Ja hier ook. Zo zielig om te zien..
Mijn paard:

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:08

Iemand ervaring met hippo-ex-cema?

Ja erg hé om ze zo te zien schuren...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:39

Ik heb een vraagje (ja duuuhhh, haha). Sinds januari heb ik een pony met spoed opgevangen. Sindskort ben ik er achter gekomen dat zij zomereczeem heeft. Netjes een deken aangeschaft en ik hoop dat t werkt.

De pony in kwestie loopt 24/7 buiten en we hebben geen binnenstal. Kan het kwaad dat ze met een eczeemdeken buiten in de regen staat?
Ik kan hem namelijk tussendoor niet afhalen gezien ik fulltime werk en geen stalgenoten heb. Help?