Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:31

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:28

claud1 schreef:
zie knhs site
voor de nk a.s.
http://knhs.nl/news.asp?ID=23882

Moet zeggen dat ik het niet echt verantwoord vind om deze wedstrijd door te laten gaan..
waarom niet uitstellen paar maanden tot alles weer veilig is.... er hoeft maar 1 besmet paard
(die bijv nog geen verschijnselen vertoond maar al wel besmettelijk is (mogelijk met deze lange
incubatietijd) te komen en het leed is niet meer te overzien.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:43

Squawk schreef:
Dat kan maar 1 stal zijn, dus mocht een mod erachter willen..dan kan ik wel een telefoonnummer geven.

Nee nee!! Zij staat dus naast de Veerkracht, en wist te vertellen dat dáár, bij de Veerkracht, een paard overleden is! Begrijp me niet verkeerd!!

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:48

Heel vreemd dat de Nederlandse kampioenschappen vooralsnog doorgaan!. Je zou toch zeggen dat de KNHS het goede voorbeeld moet geven.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:53

Esgaroth schreef:
Squawk schreef:
Dat kan maar 1 stal zijn, dus mocht een mod erachter willen..dan kan ik wel een telefoonnummer geven.

Nee nee!! Zij staat dus naast de Veerkracht, en wist te vertellen dat dáár, bij de Veerkracht, een paard overleden is! Begrijp me niet verkeerd!!

Las het daarna idd. Verkeerd begrepen!

esje01

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:14

ook nog maar eens bij de KNHS geinformeerd. Ze denken dat de genomen maatregelen voldoende zijn, maar we moeten wel goed de site in de gaten blijven houden. het is zo dubbel, natuurlijk wil mijn dochter dolgraag haar eerste NK rijden, maar wat als ik straks de hele stal ziek heb??????

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:24

piepelie schreef:
Heel vreemd dat de Nederlandse kampioenschappen vooralsnog doorgaan!. Je zou toch zeggen dat de KNHS het goede voorbeeld moet geven.

Idd, laat de KNHS alsjeblieft het goede voorbeeld geven! Ze zeggen namelijk wel dat je paarden niet onnodig moet vervoeren. En sorry hoor, maar een NK is nou eenmaal niet per se nodig in het kader van paardenwelzijn. Er mogen zelfs mensen uit de besmette gebieden komen!! Zou voor mij reden zijn om zelf af te zeggen.

Vraag me dan echt af waarom bij ons de stal op slot is terwijl we een behoorlijk eind van de besmette gebieden af zitten... Nou ja, niet echt natuurlijk. Want ik sta op zich volledig achter het besluit. Maar ik kan niet zo goed bevatten dat de KNHS bewust het risico neemt om het hele land mogelijk te besmetten. (ook al denk ik dat het zo'n vaart niet loopt, maar toch!)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:29

Loetie84 schreef:
piepelie schreef:

Idd, laat de KNHS alsjeblieft het goede voorbeeld geven! Ze zeggen namelijk wel dat je paarden niet onnodig moet vervoeren. En sorry hoor, maar een NK is nou eenmaal niet per se nodig in het kader van paardenwelzijn. Er mogen zelfs mensen uit de besmette gebieden komen!! Zou voor mij reden zijn om zelf af te zeggen.

Vraag me dan echt af waarom bij ons de stal op slot is terwijl we een behoorlijk eind van de besmette gebieden af zitten... Nou ja, niet echt natuurlijk. Want ik sta op zich volledig achter het besluit. Maar ik kan niet zo goed bevatten dat de KNHS bewust het risico neemt om het hele land mogelijk te besmetten. (ook al denk ik dat het zo'n vaart niet loopt, maar toch!)

hier dezelfde vraag Loetie, het NK kan altijd nog gereden worden, zelfs een maand na dato, dus waarom het gewoon niet even uitstellen/verplaatsen tot de rust weer is wedergekeerd...

en ook bij ons is de stal op slot terwijl ook wij ver van het besmette gebied zitten...
dus waarom zouden wij dat doen als de nks gewoon door gaan?
er hoeft maar 1 besmet paard te zijn en het verspreid zich door heel nederland, lekker verantwoord weer zeg!!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:29

alleen paarden binnen straal van 20 km besmet gebied worden gecontroleerd. bijv paard op 30 km van besmet gebied niet... stel dat er een ziek paard tussen zit dan zijn de genomen maatregelen toch niet voldoende ? en hoe zit dat bijv met de mevrouw die de rozetten uitdeelt bij de prijsuitreiking : wast zij tussen iedere paard haar handen en kleed zij zich iedere keer om tussen de 3e, 2e en eerste plaats ? om maar een voorbeeld te noemen .. ! als er 1 ziek paard op de kampioenschappen komt dan is zo het hele land besmet..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:37

Wat erg zeg 50 paarden besmet waar gaat het stoppen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:39

Sassy4barrel schreef:
alleen paarden binnen straal van 20 km besmet gebied worden gecontroleerd. bijv paard op 30 km van besmet gebied niet... stel dat er een ziek paard tussen zit dan zijn de genomen maatregelen toch niet voldoende ? en hoe zit dat bijv met de mevrouw die de rozetten uitdeelt bij de prijsuitreiking : wast zij tussen iedere paard haar handen en kleed zij zich iedere keer om tussen de 3e, 2e en eerste plaats ? om maar een voorbeeld te noemen .. ! als er 1 ziek paard op de kampioenschappen komt dan is zo het hele land besmet..

plastic handschoentjes :D

nee zonder gekheid had hier nog niet aan gedacht :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:39

Sassy4barrel schreef:

Paarden uit het besmette gebied worden apart gehouden en staan dus niet in het rijtje bij de prijsuitreiking... Maar dan nog! (er kan idd ook buiten dat gebied een besmet paard zijn ...)
Niet dat ik naar het NK mag ofzo, maar als ik wel zou mogen, zou dat van mijn stalhouder dus NIET mogen. Lekker eerlijke competitie dan -O-

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:43

Loetie84 schreef:
Sassy4barrel schreef:

Paarden uit het besmette gebied worden apart gehouden en staan dus niet in het rijtje bij de prijsuitreiking... Maar dan nog! (er kan idd ook buiten dat gebied een besmet paard zijn ...)
Niet dat ik naar het NK mag ofzo, maar als ik wel zou mogen, zou dat van mijn stalhouder dus NIET mogen. Lekker eerlijke competitie dan -O-

dat bedoel ik, wie zegt dat een paard 22 km buiten het besmette gebied niet besmet is ? en alle paarden binnen het besmette gebied mogen wel samen dus kunnen elkaar ook aansteken... met een ziekte met een incubatie tijd van ongeveer 2 weken is dat onverantwoord. Je kan niet zien welke paarden ziek zijn...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:14

Maar even een vraagje... Rhino is een herpesvirus. Bij mensen is een koortslip pas besmettelijk als ze die daadwerkelijk hebben.
Is dat bij Rhino ook niet zo? Moet het dier niet eerst symptomen hebben?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:26

Sushilla88 schreef:
Maar even een vraagje... Rhino is een herpesvirus. Bij mensen is een koortslip pas besmettelijk als ze die daadwerkelijk hebben.

nee incubatietijd is 2 weken , dat betekent dat je nog niet kan zien dat het paard ziek is : hij heeft nog geen verschijnselen maar
is al wel besmettelijk

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:05

esje01 schreef:
ook nog maar eens bij de KNHS geinformeerd. Ze denken dat de genomen maatregelen voldoende zijn, maar we moeten wel goed de site in de gaten blijven houden. het is zo dubbel, natuurlijk wil mijn dochter dolgraag haar eerste NK rijden, maar wat als ik straks de hele stal ziek heb??????

Ik vind het onverantwoordelijk dat het doorgaat, waarom niet verzetten, het is nu toch veel belangrijker om uitbreiding te voorkomen !

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:10

Sassy4barrel schreef:
Sushilla88 schreef:

nee incubatietijd is 2 weken , dat betekent dat je nog niet kan zien dat het paard ziek is : hij heeft nog geen verschijnselen maar is al wel besmettelijk

Ik vraag me dat dus af... Die incubatietijd wil niet altijd zeggen dat het paard in die periode ook besmettelijk is. Want hoe jij het zegt, zou betekenen dat alle paarden die het nu hebben en opknappen, hun hele leven besmettelijk blijven. Ze blijven alleen drager volgens mij en zijn alleen besmettelijk als het virus weer de kop op steekt. Als het inderdaad zo werkt als een koortslip dan he...

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:13

Volgens www.paardendokters.nl (geen idee of dit betrouwbaar is) blijft het paard dan inderdaad drager en is alleen besmettelijk als het virus weer opduikt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:16

@ Loetie : dat zei ik niet. Incubatie tijd is hetzelfde als jij bijvoorbeeld als kind de mazelen had. Je had nog geen vlekjes- je had nog geen koorts, voelde je nog niet ziek dus ging nog gewoon naar school. Maar in de incubatie tijd (bij mazelen ongeveer een week dacht ik) ben je al wel besmettelijk. Niemand nog iets gemerkt dus maar je steekt al wel de andere kinderen in je klas aan. Maar toen je weer helemaal beter was , was je ook niet meer besmettelijk... zo bedoelde ik het..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:21

Sassy4barrel schreef:
@ Loetie : dat zei ik niet. Incubatie tijd is hetzelfde als jij bijvoorbeeld als kind de mazelen had. Je had nog geen vlekjes- je had nog geen koorts, voelde je nog niet ziek dus ging nog gewoon naar school. Maar in de incubatie tijd (bij mazelen ongeveer een week dacht ik) ben je al wel besmettelijk. Niemand nog iets gemerkt dus maar je steekt al wel de andere kinderen in je klas aan. Maar toen je weer helemaal beter was , was je ook niet meer besmettelijk... zo bedoelde ik het..

Maar ik begin steeds meer te twijfelen of de paarden wel besmettelijk zijn op het moment dat ze in hun incubatietijd zitten.
De vergelijking met mazelen snap ik inderdaad, maar het verschil zit m er in dat je bij mazelen geen drager blijft.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:24

paardendokters is een parktijk van ehm... paardendokters ;-) en zeker heel betrouwbaar. Als een paard geent wordt tegen griep, wordt ie geent met het virus. Zo bouwt het paard anti-stoffen op voor dat specifieke virus. Dat is ook zo bij Rhino volgens mij. Er zijn alleen verschillende varianten, net als bij griepvirus dus wil niet zeggen dat als de ene variant zichtbaar is in het bloed, het paard niet vatbaar is voor een andere variant. :-P zoiets...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:25

wel of geen drager blijven heeft volgens mij weinig met de incubatietijd te maken

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:30

Ook ik ben van mening dat de KNHS het goede voorbeeld moet geven in dezen. Ook al denken ze dat ze voldoende maatregelen genomen hebben. Niets is zeker als het gaat om virusbesmettingen! Zit er een financieel belang aan die NK? Of is het vooral organisatorisch een drama om ze te verzetten?

Tja het is een professionele organisatie en het geldt als een normaal bedrijfsrisico.. Dat is wat over stalhouders ook gezegd wordt, toch?

Ik ga straks een mail sturen naar de KNHS en zal daarin oproepen om het NK uit te stellen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:34

mireilledons schreef:
Ook ik ben van mening dat de KNHS het goede voorbeeld moet geven in dezen. Ook al denken ze dat ze voldoende maatregelen genomen hebben. Niets is zeker als het gaat om virusbesmettingen! Zit er een financieel belang aan die NK? Of is het vooral organisatorisch een drama om ze te verzetten?

Tja het is een professionele organisatie en het geldt als een normaal bedrijfsrisico.. Dat is wat over stalhouders ook gezegd wordt, toch?

Ik ga straks een mail sturen naar de KNHS en zal daarin oproepen om het NK uit te stellen.

als meerdere mensen die met het NK te maken hebben dat doen is er een grotere kans dat het KNHS er iets mee doet denk ik :j

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:42

Dankje AdnerB. Ik heb overigens helemaal niets met het NK te maken. Zo goed ben ik niet ;-)
Maar de mail is de deur uit. Gewoon aan info@knhs.nl.