Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:30

Thanks iedereen :D

Het lijkt erop dat alles weer goed is... :j Zucht van opluchting..

@fargo hahaha jij wist het al,je spiekt mee :P
colosan had hij gelijk al gehad van mij(standaard in huis en gebruik t altijd bij alle paardjes bij twijwel) en erna mee uit wandelen,maar ondanks dat dat normaal helpt,wilde meneer niet mee en liep alleen maar achteruit van ellende.En zo tam,oogies dof,bahbah wat een zorgen soms...
Hij mestte gelukkig wel en was na de colosan net toen de da er was ontzettend aan de schijt.Nu heeft hij weer normaal gemest gelukkig,zijn risicofactor na zijn operatie,risico op verklevingenen dus weer verstopping,(lees operatie)....
Maar bah ik heb zo gehuild vanavond toen hij weer blij op me af kwam lopen,alles weer herbeleefd....ja dat zullen jullie snappen,maar hij heeft bal die tijd nog geen terugval gehad.....

1 ding net iets anders schema en voerrantsoen voor as keuring,dat is het me niet waard,dan maar iets te dik......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 23:45

Kan het me helemaal indenken, het is zo'n prachtig en lief mannetje en clowntje, dan slaat de schrik weer om je hart.
Fijn dat je colosan gewoon in huis hebt. Ja het is poedersuiker - excusez le mot dat ze zo gevoelig kunnen zijn voor wijzigingen in hun schema en inderdaad dat is de stress en ellende absoluut niet waard. Stabiel en gezond, daar gaan we voor!!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:52

amen _/-\o_ neen dat is het zeker niet waard... :n
Weer een les,San moet bij haar gevoel blijven ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 23:55

Zeker weten, je gevoel is alles in dit soort dingen. Dus San Blijf bij je gevoel! _/-\o_

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 01:56

Super dat hij terug in orde is! En inderdaad je gevoel volgen, jij kent je paardje het best! :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:31

Alles goed gegaan vannacht Sandra?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:58

Ja gelukkig is alles goed gegaan,geen terugval...
Hij is weer Wynn iig _/-\o_

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:34

Mooiiiii!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* /3 /3 /3 *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

_Luziream

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:38

Hee sandra
Altijd weer schrikken. Gelukkig gaat het nu weer goed.
Dikke knuf voor jullie !!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:28

Super, houden zo Wynn! :)

Moet ook eventjes vertellen hoe blij en trots ik ben op mijn koliek-survivor! Sinds kort staan we op een super stal waar er echt wordt gekeken naar wat het paardje nodig heeft, en zeker met Casu's speciale zorgen :) Ik heb vandaag echt zo waanzinnig leuk gereden met haar! Ze had er zelf ook zo'n zin in en ze zit gewoon super in haar vel nu, ben helemaal in de wolken <3 *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 12:54

Wat een fijn nieuws Yello! Super bezig zo te lezen en logisch dat je trots bent! *\o/* *\o/*

Ik was gisteren ook zo trots op whizz. Wij hebben een overdekte longeerbak waarin ik de afgelopen tijd aantal keren whizz met pessoa heb gelongeerd. Dat ging daar heel goed en hij kon gewoon los lopen. Nu was ik van de week in een van onze buiten longeerbakken en ik had toch maar een lijntje aangekoppeld, je weet nooit en de pessoa om dus. Nou dat vond ie toch maar raar zo ineens. Dus hem weer losgedaan en gezegd dat ie dan wel rustig moest blijven ;-) Ging prima.
Gisteren nogmaals gedaan en hij liep helemaal voorbeeldig in de hoefslag zijn eigen rondjes met pessoa, prachtig in de houding. Wat een knap paard <3 <3 <3

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:06

Super van Whizz, leuk dat terug opbouwen hé? :D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:44

Thanks iedereen :D Wynn doet het weer normaal,pfffft

Fargo en Yello,super +:)+
Wat ik zo leuk vind om te lezen dat jullie zo trots zijn op jullie paarden en terecht :j
Maar vinden jullie niet,want als ik naar mezelf kijk ben ik ht op ieder paardje van ons,maar bij Wynn voelt het altijd net iets extra,we weten wee wat we hebben en dat het niet altijd vanzefsprekend is,als jullie begrijpen wat ik bedoel :')

Wat ik wel van alles erg vind,ik kijk nooit meer onbevangen ergens tegen aan,er is altijd een alarm in mijn hoofd als ik een paard zie liggen,rollen ed,ik heb altijd even schrik en alert reactie...Jullie ook?
Aan de andere kant,een gewaarschuwd mens telt voor 2 zullen we maar denken.... ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:56

Ja heb ik ook, als ik Casu vanuit mijn ooghoek naar haar buik zie kijken/happen, denk ik al aan een operatie... Superlastig :( Bij onze pony's heb ik het zo niet, enkel bij Casu... Helemaal getraumatiseerd :\

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 19:25

sandra3235 schreef:
Thanks iedereen :D Wynn doet het weer normaal,pfffft

Fargo en Yello,super +:)+
Wat ik zo leuk vind om te lezen dat jullie zo trots zijn op jullie paarden en terecht :j
Maar vinden jullie niet,want als ik naar mezelf kijk ben ik ht op ieder paardje van ons,maar bij Wynn voelt het altijd net iets extra,we weten wee wat we hebben en dat het niet altijd vanzefsprekend is,als jullie begrijpen wat ik bedoel :')

Wat ik wel van alles erg vind,ik kijk nooit meer onbevangen ergens tegen aan,er is altijd een alarm in mijn hoofd als ik een paard zie liggen,rollen ed,ik heb altijd even schrik en alert reactie...Jullie ook?
Aan de andere kant,een gewaarschuwd mens telt voor 2 zullen we maar denken.... ;)

Dat klopt inderdaad sandra, je kijkt nooit meer echt onbevangen zeker niet als er wel koliek speelt, je wilt altijd op tijd proberen te zijn als er wel iets extra's speelt. En als ze gewoon even liggen, dan kijk je toch echt nog even extra of er echt niets speelt.

En trots ja zeker, maar dat was ik zowiezo wel want zoals mijn instructrice gisteren zei - je hebt een fantastisch paard. Hij is getalenteerd, lief en intelligent en op mij gericht - EN ik was hem bijna kwijt geweest .. dat laatste maakt hem dubbel speciaal!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 03:31

Ik kan niet slapen... Schrijf hier dus maar even mijn verhaal van me af, hoop dat het een beetje helpt.

Charlie heeft ontdekt hoe hij zijn staldeur open kan maken. Hij is dinsdag (maandag op dinsdagnacht) waarschijnlijk vroeg in de ochtend uit stal zijn 'ontsnapt'. Heeft die avond voornamelijk hooi gegeten en heel minimaal wat (droge) slobber gegeten. En natuurlijk van alles overhoop getrokken ;) We konden er wel om lachen. Hebben meteen de hendel omgedraaid zodat hij er niet meer bij kon. We dachten het dus meteen te hebben opgelost, maar helaas...

De nacht erna (dinsdag op woensdag) heeft hij toch weer zijn stal open kunnen krijgen, slim paard. Maar dit keer heeft hij, waarschijnlijk, bijna de hele nacht kunnen spoken op het terrein. Het was voor hem natuurlijk een feestje, een 'all you can eat buffet'. Hij had namelijk zijn hooinet niet eens leeg gegeten en er lag nog geen poep in zijn stal. Ditmaal heeft hij niet alleen maar aan het hooi geknabbeld.. Maar ook diverse brokken-tonnen open gekregen. Hij heeft behoorlijk muesli, grasbrok, basisbrok, dieetbrok en nog meer slobber gegeten.
Ook troffen ze hem 's morgens in de wei met vers gras aan. Hier mag hij nog niet op, dit zijn we rustig aan het opbouwen. Dit ivm zijn eerdere zandkoliek.

Woensdag zag ik wel dat hij een opgeblazen buik had maar hij oogte verder fit en alert. Heb hem zoveel mogelijk olie naar binnen laten werken in de hoop dat dit zou laxeren. Zijn poep zag er normaal uit. Toen ik 's avonds weer op stal kwam zag ik dat zijn buik nog dikker was maar hij was nog steeds alert en vrolijk, ogen stonden ook goed. Voordat ik weg ging leek hij toch wat kramperig dus heb hem voor de zekerheid wat colosan gegeven. Hier knapte hij toch van op. Deze avond heb ik hem ook gelongeerd, puur voor beweging. Nachten daarna natuurlijk zijn luikje dichtgehouden zodat hij niet weer zou ontsnappen.

Donderdag zag hij er fit uit maar wel nog steeds een opgeblazen harde buik. Verder alert, fit, vrolijk en leek zich goed te voelen. Eetlust was prima en poep zag er goed uit. Nog geen teken van de olie die ik gevoerd had. Nogmaals olie gegeven en weer gelongeerd.
Vrijdag nog steeds wat last van een harde buik maar hij leek verder prima in orde. Nogmaals olie gegeven en gelongeerd.

Vanmorgen (zaterdag) kwam ik op stal en het viel mij meteen op dat hij zijn hooinet niet leeghad en dat de slobber met olie nog in zijn voerbak lag. Wel mest in de stal maar dit lijkt wat droog? Volgens stalhouder had hij in de wei wel zijn hooi opgegeten. Charlie was nog steeds alert etc. maar zijn buik is echt flink opgeblazen en hard. Mag overal aankomen, induwen enzovoorts, hij geeft hier geen reactie op. Ik heb hem vanmiddag weer gelongeerd en gelukkig ook zien poepen. De poep is naar mijn mening erg droog, en nog extra omdat hij afgelopen dagen flink wat olie heeft gekregen. Normaal is het een vreetzak eerste klas (haflinger) en laat hij nooit eten staan of liggen. Nu kan ik mij nog herinneren dat hij na de kliniekopname ook eten met olie niet (graag) op at. Dus de slobber kan daar aan liggen, maar dat hij zijn hooi niet op heeft?
Na het longeren van vanmiddag heeft hij nog even op het gras gestaan, dat vond hij heerlijk. Daarna even op stal gezet maar meneer wilde geen hooi en at zijn slobber (van vanmorgen) nog steeds niet op.
Daarna heb ik hem op de paddock gezet en ben ik naar huis gegaan. Stalhouder zou het aan me laten weten als hij zich anders zou gaan gedragen of zijn eten niet op at. We hebben besloten om hem voorlopig alleen hooi te geven. Hij moet zijn kuur zandweg (psyllium) normaal ook deze week hebben maar die kan ik nu dus niet geven. Stel ik maar een weekje uit.

Maar pffff wat maak ik me zorgen om mijn vent! De opname in de kliniek kwam door zand, dat was o.a. gaan verstoppen in zijn buik.
Met verstoppingskoliek heb ik verder dus niet echt ervaring. Achteraf lees ik dat hij geen water had mogen drinken, maar dit heeft de stalhouder wel laten doen. Ze dacht dat dat goed voor hem was.. Ook heeft hij dus nog heel minimaal wat brokken gehad, echt een heel klein handje gigantisch verdund met water en veel olie. Wel normaal hooi.

Wat kan ik eventueel morgen nog doen om het iets te verlichten voor hem?
Hij lijkt dus niet koliekerig behalve die opgeblazen harde buik. En de mest is dus droger dan normaal.
Zin in eten is dus ook minder, maar lijkt me ook logisch na deze hoeveelheid voer. Veearts heb ik nog niet gebeld, voornamelijk omdat hij erg alert en wakker is. Maar nu het nacht is maak ik me toch meer zorgen.. Graag tips, en ik denk dat ik de veearts morgen alsnog even bel.

Staldeur is inmiddels zo gemaakt dat hij deze echt niet meer open kan maken. Het zal dus, gelukkig, niet nog een keer gebeuren. Sorry, het is een heel lang verhaal geworden...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:05

Ik zou ook de veearts bellen, weet anders niet wat er tegen zou helpen... Succes ermee!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 22:54

Zou toch zeker willen weten dat hij niet verstopt is denk ik. Misschien voor de zekerheid op laten voelen morgen als hij nog steeds gespannen is. Tenzij hij veel heeft gemest al. En slobber met veel water en zonder olie geven? Lastig hoor. Heel veel sterkte meis. Op zich is het een goed teken dat hij hij fit kijkt, maar dat kan toch nog betekenen dat er wel verstopping zit. Goed mest in de gaten houden en misschien een keertje temperaturen ook?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:26

Hoe is het nu cashlee? Al even met Da gebeld voor overleg? Hoop dat het allemaal mee valt.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:46

Ik heb gister de veearts gebeld, mijn eigen arts had helaas geen dienst. Charlie had zijn hooi weer niet helemaal opgegeten. Mesten lijkt nog steeds goed te gaan, maar vind ik nog steeds te droog voor zijn doen. Deze arts vond het niet nodig langs te komen en maar heeft wel gezegd dat we hem nog even in de gaten moeten houden. Morgen zal hij zich echt beter moeten voelen anders komen ze alsnog langs! En voorlopig dus geen brok geven, slobber mag wel maar heel erg verdunt. Ik ben vandaag nog niet op stal geweest maar heb niks gehoord van de stalhouder dus ga er van uit dat alles nog steeds goed gaat. Ik ga vanmiddag naar hem toe en hoop dat zijn buik dan wat geslonken is, ga anders toch mijn eigen arts nog even bellen voor haar mening.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:02

Cashlee Hoe is het vandaag??
Zorg je wel dat hij een paar keer per dag dan even beweegt om het verteren te ondersteunen? Of staat hij zowiezo buiten overdag?
Hoop dat het al weer in orde is allemaal. Het paddockmaatje van mijn whizz was vorige week verstopt, die bleef vrolijk kijken, maar helemaaaaal niet mesten in eerste instantie en die mocht dus ook niet eten tot het er uit zou komen. Aantal keren vocht + parafine toegediend door DA. Begon op zondag en donderdag ging het eindelijk los komen, de dagen daarvoor af en toe heel klein beetje mest maar. Vervelende zaken zijn het!!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:56

Het gaat gelukkig al weer een stuk beter met Charlie! Mijn eigen arts is vandaag toch even langs gekomen omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde. Zijn daarmflora is ontregeld. Door de enorme hoeveelheid brok en het is dus logisch dat hij hierdoor een opgeblazen buik + droge poep heeft. Voorlopig dus alleen ruwvoer en extra probiotica.
Charlie staat overdag sowieso buiten, van 08.30u totdat het donker wordt. Sinds een paar dagen ook een uurtje op het gras om op te bouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 23:04

Cashlee dat is goed nieuws, het duurt nog best lang he voordat het dan weer echt op orde is. Maar fijn dat het beter gaat al en dat de DA even langs is geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:25

Er zitten hier nogal wat ervaringsdeskundigen zie ik.
Ik had een topic geopend, maar kom nu dit topic tegen en wellicht hebben jullie nog wat ideeën... Hopelijk hebben jullie er geen bezwaar tegen wanneer ik de tekst van dat topic even in deze post plak:

Mijn merrie heeft ooit een bloedwormbesmetting opgelopen. Haar darmen zijn daardoor naar alle waarschijnlijkheid dermate beschadigd dat er een verminderde mobiliteit is (trage darmen).
Ze verwerkt hooi met moeite, en dus doet zij het goed op gras/ slobber/ geweekte grasbrok.
Die darmen blijven gevoelig, en alhoewel ze het beter doet op gras, veroorzaakt dit weer gas en blaast ze toch op.

Sinds langere tijd bolt ze haar rug soms ineens op wanneer ze naar draf gaat en krabbelt dan wat (belast/ onbelast), lijkt te verkrampen.
Ze voelt zich dan zichtbaar niet prettig en legt haar oren in haar nek.

Uiteraard heb ik hierop gehandeld en is ze binnenste buiten gekeerd op de kliniek en heb ik haar meermalen laten behandelen door Steffi vd Laarse. Haar bekken stond erg scheef (had een smakker gemaakt in het land en is in de sloot beland). Ik ben tweemaal terug gegaan om dit te laten behandelen en doe rechtrichtende arbeid met haar. Dit heeft haar sterk verbeterd.
Motorisch/ mechanisch kan men verder niets vinden.
Dit moet erop wijzen dat ineens dat rare kramperige loopje waarbij ze wat opbolt en krabbelt wordt veroorzaakt door ander ongemak.
Het meest logische lijken nu dan toch die darmen, want na een poos stappen waarbij ze heel wat gas los laat, lijkt ze zichtbaar opgelucht.

Mijn concrete vraag:
Wat zijn externe tekenen bij jullie paarden van buikpijn/ gassigheid/ verstoppingskrampen?
Ik voel uiteraard altijd even of er buikspanning zit, of de flanken opgeblazen zijn, en kan het ook wel zien aan haar manier van doen.
Maar bemerkten jullie ook in beweging extreme reacties op buikpijn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:45

Even snel een reactie Ninx, geef je al iets voor de weerstand van de darmen? Mijne is altijd al gevoelig voor gaskoliek, maar werd dit na operatie op een gegeven moment weer. Toen ben ik op advies van de DA van de kliniek de darmen - de flora en fauna daarin - gaan ondersteunen met probiotica. Eerst gewoon met 2 flesjes "mensen" yakult per dag door de slobber die hij toch al kreeg. Daar zag ik hem al fitter en beter van worden - ik was nog aan het uitzoeken wat hij moest krijgen en of hij het zou lusten..

Nu geef ik hem een middel van de groene Os en daardoor is hij echt heel erg verbeterd en hij mest ook veel beter. Vroeger was het eentje die veel keren mestte. Nu kan hij hele hopen in een keer produceren dat was toen ongekend.
Hij krijgt Probio Forte van de Groene Os, maar dan tijdelijk die onder de mensennaam wat exact het zelfde bevat
De mensennaam Acidophilus complex extra - van drogisterij van der Pigge (zelfde firma als Groene Os).

Een vriendin van me gaf http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2121/50416

Verder heb ik standaard Colosan in huis voor als hij toch last heeft van gas. Dan krijgt hij een spuit in zijn mond, als het na een half uur nog niet goed is krijgt hij er nog een. Dan nog niet tevreden, dan bel ik DA. Maar heel vaak is hij na een kwartiertje (tijdens inwerking van 1e spuit) alweer boven jan. Of na de 2e.

De mijne gaat flemen of met zijn hoofdschudden als hij buikpijn heeft, maar ook heeel rustig zijn en daarbij ook gaan liggen. En als het extremer is veel liggen en rollen.