Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:18

Naath86 schreef:
Gaat het voornamelijk om de granen die in het krachtvoer zitten die niet goed zijn voor de maagzweren? Ik zal hier vanmiddag anders direct naar kijken bij de Welkoop. Is er iets van Pavo of Subli wat hierop aansluit? Dan kan ik dit direct vanmiddag nog halen, anders wordt het iets bestellen via internet.

Pavo heeft:
-muesli, Care4 Life is met heel laag suiker en zetmeelgehalte (9,4%)en voor zover ik weet granenvrij
- ontsuikerde bietenpulp, speedybeet (5% suiker en zetmeelgehalte)
- vitaminebrokjes, Pavo Vital heet het dacht ik

Subli heeft:
- muesli, dieetmix, laag in suiker en zetmeelgehalte (12%)
- ponybrok, laag in suiker en zetmeelgehalte (12,7%) en echt het goedkoopst verkrijgbare voer met zulke lage gehalten

verder kun je denken aan Marstall Vito, Treurniet racing horse feed low sugar brok, en van Dodson & Horrel: Ultimate Balancer, ERS Pellets (heeeel laag in zetmeel en suiker maar heel hoog in energiewaarde!), Equine sensitive

Er zijn vast nog meer merken die een soortgelijk product hebben, deze weet ik echter uit mijn hoofd daar ik ook een enorme zoektocht achter de rug heb naar geschikt voer :o meer info kun je natuurlijk vinden via voervergelijk.nl of eventueel wat fabrikanten mailen om hun advies. Voeren blijft lastig, naast enorme verschillen in suiker en zetmeelgehalten zit er ook enorm verschil in ingrediënten prijs en kwaliteit, met een maagpatient vind ik het helemaal een lastig verhaal en in jouw geval heeft je paardje dan ook nog eens een zware operatie achter de rug.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:43

Heel erg bedankt voor jullie informatie! Heel handig! Ik ga dan vanmiddag kijken bij de Welkoop voor de Pavo Care4Life of de ponybrok van Subli, daar zat ik idd zelf ook al aan te denken. Dan kunnen we daar eerst het weekend wel mee vooruit en dan kan ik later nog wel kijken om via internet iets te bestellen. Maar met Hemelvaart ertussen zal het wel even duren voor ik iets in huis heb. Ze krijgt nu dus kleine beetjes pavo sportbrok, aangezien ons andere paard dat krijgt. Maar wil haar daar zo snel mogelijk vanaf hebben.

Edit: Even gebeld met de Welkoop en ze leggen een zak Pavo Care4Life voor me achter. Ga ik die proberen. Lijkt me op dit moment even het beste om dan bij te geven?

martinique

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:01

De brokken van subli zijn niet graanvrij he (zelfs niet melassevrij) .. En Marstall Vito ook niet overigens, wel heel fijn voer. De Care4Life is wel graanvrij zie ik net, wist ik niet eens. Heb die nooit geprobeerd omdat ik hoorde dat er zo ontzettend veel kruiden inzaten o.i.d.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:07

Die zijn inderdaad niet graan en melasse vrij martinique maar wel heel laag in suikers en zetmeel, de 12% suiker en zetmeel in zulks voer is voor een maagpatient (en natuurlijk ook bij tal van andere aandoeningen waarbij een suiker/zetmeelarm dieet is gewenst) al een hele verbetering t.o.v. een reguliere sportbrok met suiker/zetmeelgehalten van + 30% (sommige brokken bestaan zelfs voor meer dan de helft uit suikers en zetmeel! :wow: - kijk bijv. Horse balance gold v. Vente, 54,2% )

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:31

Met PavoCare4life heb ik goede ervaringen maar je mag er volgens mij maar een beperkte hoeveelheid van geven i.v.m. de kruiden dus even goed lezen.
En wat ik schreef over de supplementen Naath86 was een opmerking in het algemeen (beetje gefrusteerd over de potten in mijn zadelkamer die allemaal niks doen). Als iemand nog interesse heeft in een bijna volle pot van NAF Equigard: mijn paard lust het niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:14

Waar kun je abler kopen? en welke is beter..abler of gastroguard?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:18

Elisa2 schreef:
Waar kun je abler kopen? en welke is beter..abler of gastroguard?

Het is hetzelfde. Beide is omeprazol als werkzame stof met een coating er omheen. Abler is het amerikaanse merk wat je kan bestellen op www.abler.com. Ze hebben korrels, tabletten of spuiten. Gastrogard is het enige middel op de nederlandse markt, in spuitvorm en ongeveer tien keer zo duur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:36

Dankje! dan weet ik dat ik voor abler moet gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:41

Er is nog 1 verschil, en dat kan in sommige gevallen vrij belangrijk zijn. Gastrogard is eenvoudig te verkrijgen in nl. Er zijn klinieken zat die het op voorraad hebben. Dus daar kun je op heel korte termijn aankomen.

Abler is op zich prima, en echt veeeeel goedkoper. Alleen moet je echt mazzel hebben met de verzendtijd. Met mazzel ongeveer 10 dagen, maar het kan oplopen tot 5 weken. En als je het snel nodig hebt, is dat niet fijn.
Je kunt spoedverzending aanvinken, daar betaal je dan extra voor. Bij mij hielp dat niets, ik moest alsnog ruim 4 weken wachten.
Ik vind abler echt prima, maar je moet wel zorgen dat je altijd wat op voorraad hebt dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:59

Hm en abler is ook niet zo makkelijk te verkrijgen merk ik...ik had nogal problemen met bestellen gister. Heb je er ook een creditcard voor nodig?

Kun je gastrogard ook zo verkrijgen zonder een dierenarts consult? ik vindt die prijs behoorlijk..en je weet natuurlijk nooit 100% zeker of het echt een zweer is...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:43

Volgens mij kun je het bij mijn dierenarts gewoon "meekrijgen". Bellen dat je het nodig hebt, en hoeveel, en ze leggen het klaar. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Voor mij werkt het iig wel zo, maar ik kom daar natuurlijk regelmatig.

Maar als je de abler duur vindt, dan schrik je je kapot van de gastrogard. Hou rekening met ongeveer 45 euro PER DAG.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:18

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Mijn paardje is de afgelopen week al enorm opgeknapt sinds ze weer thuis is. Ik geef haar nu Pavo Care4Life en ben er erg tevreden over. De Gastrogard gaat er elke dag ook een stukje makkelijker in en mag vanaf morgen een halve spuit gaan geven. Afgelopen 2,5 week heeft ze een volle spuit gekregen. Ook komt ze langzaam weer wat aan, want ze was echt enorm afgevallen!

Ik las nog iets over liggen en maagzweren. Veel paarden liggen niet meer als ze maagzweren hebben? Die van mij lag voor de operatie alleen nog wanneer ze echt koliek kreeg. Eerder lag ze 's nachts altijd, vrij normaal op zich, maar moet er nu weer even aan wennen dat het "goed" is dat ze heeft gelegen. Als ik jullie verhalen zo lees kan ik het dus als positief zien dat ze weer ligt? Is dus een goed teken ten opzichte van de maagzweren?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:21

Mijne ging een heel poos goed(ruim halfjaar) maar ik zag haar gisteren en vandaag weer flink gapen. Ik denk dat ik haar vanaf morgen dus weer wat abler ga toedienen :j

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:26

Mijne krijgt dus nog twee weken een halve spuit en tegen het eind van die kuur een nieuwe gastroscopie. Maar ik las al jullie verhalen over langere levertijd van Abler. Dus ik ben nu ook alvast aan het nadenken wat ik na de controle met haar aan moet. Wil het toch nog wel blijven onderhouden. Maar levertijd is soms dus echt wel een maand?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:34

Ja momenteel zijn ze erg langzaam las ik, bij mij waren ze toendertijd erg snel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:36

Ik had het vorige keer met tien dagen binnen en nu zit ik alweer drie weken te wachten. Kan dus erg veel verschillen. Ze geven zelf trouwens ook aan dat het tussen de 10 en 28 werkdagen kan zitten (zo uit mn hoofd, kan er iets naast zitten) dus het kan wel meer dan een maand duren.

En het liggen was hier iig een zeer positief teken. De dag dat hij qua gedrag eindelijk weer vrolijk en zichzelf was, was ook de dag dat hij uren heeft liggen pitten. De eerste dagen veel te veel, nu weer hele normale tijden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:41

Ik ben benieuwd wanneer mijn pakketje komt. Volgens de status is het pakketje 'shipped', maar dat zegt dus nog niks begrijp ik.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:45

De eerste dagen dat ze weer thuis was, heb ik niet gezien dat ze heeft gelegen. Sinds een paar dagen zie ik dat haar buik vies is en heeft ze dus weer gelegen. De eerste keer schrok ik er weer eventjes van, want het vertrouwen moet echt weer van heel ver komen.. Maar ze ziet er steeds beter uit, ze glimt weer steeds een beetje meer en ze is weer erg vrolijk op stal! Moet alleen even goed de wond in de gaten houden als ze 's nachts weer ligt, maar dat ziet er nu nog steeds goed uit. Het vocht bij de buik trekt ook steeds meer weg.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:42

Fijn naat86 dat het steeds beter gaat met je paardje! Hilli ja shipped betekend dat het pakketje daar weg is gegaan, en vanaf die datum schatten ze op dit moment van 21 werkdagen levertijd uit, ik ga nu week 5 in met wachten op mijn abler bestelling.. Vind het best vervelend omdat ik nu echt op hete kolen zit.. Ik wil gewoon weer vooruit kunnen kijken, nu sta ik hardstikke stil.. Maar goed, veel is er niet aan te doen! Hoorde wel van mijn osteo dat haar vriendin abler met de snelservice had besteld, later als mij en zij heeft haar pakket dus allang binnen! Dus miss toch een optie om dat te proberen voor een ander die nog moet gaan bestellen?

Steffiy hoop voor je dat je het snel kan onderdrukken!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:03

Hier zit mijn merrie sinds afgelopen donderdag aan de Abler, met alle dank aan @Mist hier op bokt _/-\o_ Sinds ik haar na een verwaarlozing 2.5 jaar geleden heb gekocht heeft ze op en af problemen met niet meer liggen. DA's kwamen nergens en nu ze van vermoeidheid soms gewoon omviel in stal, begon ik de hoop flink te verliezen. Heb nooit aan maagzweren gedacht, omdat ze naar mijn idee nooit de echte symptomen ervoor had. Inmiddels zijn er steeds meer paarden bekend met slaap problemen in combinatie met maagzweren, dus op alle hoog van zegen is dit het en is het eind van de ellende in zicht. Het is nu nacht voor nacht afwachten en controleren op de camera of er verandering komt..

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:33

Canisia ik hoop van harte dat het bij jou aanslaat!! Zou fijn zijn na een hoop gedokter :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:22

Naath86 wat fijn dat ze zo vooruit gaat! Ik zou ook inderdaad nu alvast bij Abler gaan bestellen als je na de controle dit nog wil geven. Ik heb mijn paard 10 dagen gastrogard gegeven en daarna nog 25 dagen volledige dosis van Abler en daarna rustig gaan afbouwen. Dit alles in overleg met de dierenarts, zij gaf ook aan dat eigenlijk de behandeling 28 dagen op volle dosis moet zijn maar dat dit in Nederland nauwelijks gebeurd omdat die Gastro guard zo belachelijk duur is…. Misschien kun je het beste met de dierenarts overleggen? Van mijn dierenarts en de ervaringen in dit topic heb ik ook begrepen dat je omeprazol echt rustig moet afbouwen. Nou ja goed heel verhaal, misschien heb je er iets aan ;)

Canisia bij mijn paard zijn ook al zoveel DA's en onderzoeken geweest en niemand kon iets vinden, dankzij de fantastische Google skills van mijn beste vriendinnetje en het verhaal van Mist op bokt kwamen we uit op maagzweren en die bleek hij bij de gastroscopie ook echt te hebben. Niemand had daar ooit aan gedacht, ik ook niet, niets leek te wijzen op maagproblemen… Tja nu achteraf misschien nu ik zoveel meer erover weet…

Op het ergste moment viel hij tussen 00:00 en 06:00 88!!!x om |( |( De volgende dag wilde ik de DA bellen hem in te laten slapen, ik vond het zo vreselijk zo'n groot en sterk dier steeds zo om te laten vallen. Op het moment dat ik met mijn telefoon in de hand zat belde de DA mij n.a.v. mijn mail die ik de avond ervoor aan haar had gestuurd of het mogelijk maagzweren zouden kunnen zijn. Zij kwam er direct aan met cimetidine omdat ze dit direct voorhanden had, dit moesten we 5x per dag geven en na elke dosis leek hij steeds een klein beetje meer op te krabbelen. Na vier dagen lag hij te slapen buiten in de zon toen was hij gelukkig genoeg aangesterkt voor een ritje naar de kliniek voor onderzoek.

Dankzij Mist, mijn beste vriendin, mijn fantastische DA en de camera op stal van de Aldi :+ is mijn paard er gelukkig nog _/-\o_ _/-\o_

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:25

Ow ja voor degene die problemen hebben ivm de lange levertijd van Abler, ik heb de Omeprazole pillen voer deze gewoon in een stukje appel gaat prima, PB maar als je omhoog zit

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:55

Hoooolymoly 88x? :O |( |(
Mijn merrie zakte de laatste 2maanden gemiddeld zo'n 12x op een nacht in (22.00-6.00uur) en wellicht overdag met rusten op de wei ook, dat weet ik niet exact. Eens in de 1-2 weken lijkt het erop dat ze ook echt omvalt tot liggen aan toe en soms, heel soms zelf gaat liggen en dan na 1.5/2minuten weer opstaat. Helaas dacht ik voordat ik de camera had, dat ze deze nachten heerlijk had liggen ronken, maar helaas.. -O-
Ook inslapen begon hier een steeds groter beeld te krijgen in mijn hoofd, ook al oogt ze verder zo helder en fit in haar koppie.. Elke week instorten op stal met alle gevolgen van dien is geen leven..

_/-\o_ Halleluuja aan het internet, wij zijn er 2 jaar geleden achtergekomen dat ze slaapproblemen had door idd ook heel google af te zoeken. De DA vond het inzakken niet verontrustend genoeg en iedereen verklaarde je voor gek als je verteld dat je paard niet slaapt, dus zijn we zelf maar verder gaan zoeken. Helaas was er toen der tijd nog veel minder over bekend als tegenwoordig en was de link met maagzweren toen nog nergens gemaakt.

Vandaag is de 4e dag op de Abler en nog niet echt verandering in het liggen.. Wel zat ze vanochtend onder het vlas dus ik ga nu maar de opnames even terug bekijken of ze bewust is gaan liggen of weer is omgevallen.. Fingers crossed

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:56

En?? Is ze gaan liggen?