[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:21

Jibbel schreef:
@casanova, met de laatste test die je noemt (neus dichtknijpen) gaan ze ook niet hoesten. Het is voor de DA een manier om te luisteren of er slijm in de longen zit, omdat ze heel diep ademhalen en dan ook de uiterste gedeeltes van de longen benutten.

oke,dat wist ik niet,de da heeft na deze test niet geluisterd.. :o

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:37

De neusgaten dichthouden geeft een indicatie van de longcapaciteit. Zo is het mij ooit uitgelegd.
Als er veel slijm achterin de longen zit lukt dit niet zo lang.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:46

Ik kom even binnenvallen met een vraag over mijn dampige paard van 21 jaar (ben stille meelezer).

Sinds enkele dagen (met het hele warme weer) komt er veel wit snot uit zijn neusgaten. Hij lijkt verder niet pufferig dan anders, al heeft hij het natuurlijk altijd wat moeilijker met zo'n warm weer. Wat kan dat betekenen? Verder hoest hij niet oid.

Omdat bij hem dampigheid al vastgesteld is heb ik de DA nog niet laten komen, kan in principe toch niks aan gedaan worden... maar opeens zoveel witte snotvloei vind ik wel raar, door het warme weer? Komt dat dan uit z'n longen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:54

Misschien is het een reactie op het stof wat nu weer rondwaart door de droge grond door de warmte?
Meestal is witte neusuitvloei te wijten aan een allergische reactie op stof / schimmels.
Heb je jouw paard nog wel in beweging? Zo ja, dan zou ik 's ochtends of 's avonds als het koel genoeg is een kwartiertje rustig draven, zodat het slijm los blijft en eruit komt. Mocht het na een week niet minder zijn, toch koorts / verhoging erbij komen of de kleur van het snot veranderd naar geel / groen, kun je altijd de DA even om advies vragen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:58

Bedankt voor je snelle reactie! Hij staat deze dagen bijna nonstop in de schuilstal (te warm, vliegen :(:) ) en die zit aan de paddock vast, dus best wel stoffig inderdaad. Temperaturen is eigenlijk wel een goede, ga ik doen zodra ik kan. Ik rij af en toe een buitenrit met hem, voornamelijk stap, met dit warme weer blijft hij normaal in de weide. Jij zou dus aanraden lichte beweging? Het snot is gelukkig niet geel/groen maar dat hou ik in de gaten.

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:28

Nou ja, mijn DA raadde mij dat destijds aan. Zolang er geen koorts of verhoging is, moest ik rustig beweging blijven geven. Niet het paard zo ver door laten gaan dat ze buiten adem zou raken, want dat is natuurlijk een te grote aanslag, maar gewoon zodat de longen even aan het werk moeten om alles op te schonen. Zelfs enkele (opstart) kuchjes waren daarbij volgens hem geen probleem, omdat door hoesten het slijm er juist uit komt (hoewel ik bij kuchjes zelf meteen ging stappen, just in case).
Hoe lang jouw paard dat volhoudt en op welk tempo kun je denk ik het beste zelf inschatten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:38

Het tempo blijft altijd stap vrees ik, ik ben als de dood dat ik nog meer longblaasjes kapot maak. Hij moet wel nog even mee van mij! :) Maar ik zal het gewoon goed in de gaten houden, hopelijk is het binnen enkele dagen weg en lag het gewoon aan het warme weer. En anders zal de DA moeten langskomen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:50

Ik zou hem ook lichte beweging geven zodat het slijm los komt en daardoor beter afgevoerd kan worden. Bij mijn paard merk ik ook dat als hij een dag stil heeft gestaan hij meer slijm heeft dan dat hij iedere dag loopt (al is het maar 15 min) door het stil staan blijft het slijm bij mijn paard in de longen zitten i.p.v dat het er uit komt en hoopt zich daar op waardoor er iedere dag dat hij stil staat meer slijm in zijn longen blijft zitten. En als dat slijm dan in droogt in de longen dan kunnen de longblaasjes niet meer goed hun werk doen waardoor hij benauwd word.

Door rusttig aan iedere dag beweging te geven (niet zwaar buiten adem laten worden) werd mijn paard langzaam aan steeds minder benauwd en is nu een paar maanden later zelfs helemaal niet meer benauwd, wel nog een stuk of 3 kuchen met aandraven waarbij er een klodder slijm mee komt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:35

update: ponylief staat nu ook buiten s'nacht ook(is niet goed voor haar buik) maar ze hoest dus nog steeds niet,ook geen dikke klieren meer..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:48

Ik wil me hier ook graag melden met een algemene vraag.

Mijn pony hoest sinds een week af en toe.
Eerst hoorde ik het één keer nadat hij een beetje door de wei gerend had, maakte me nog geen zorgen. Het zand stoft wat en soms hoesten ze een keer.

Nu heb ik hem echter nog een paar keer horen hoesten. Het is echt zo'n droge hoest, verder geen slijm of snot.

Waar doe ik goed aan? Pony staat 24/7 buiten in een Paddock-paradise, omdat het nu weer zo droog is stoft het zand wel.
De afgelopen weken hebben ze een deel van hun voordroog op de grond (op stenen) gekregen. Zou dit te stoffig kunnen zijn geweest?

Ik zat er aan te denken om het hooi te gaan weken, is dit iets wat je gewoon moet proberen?
Iets van kruiden bijvoeren misschien? Of toch direct maar de DA laten komen? Pony ziet er niet ziek uit en gedraagt zich normaal.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:26

Het zou heel goed kunnen dat de droge lucht en het ronddwarrelende stof de luchtwegen iriteerd. Op welke momenten hoor je hem hoesten? Bij aandraven, tijdens het eten, na het rollen of in rust?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:53

Ik weet nog niet hoe het bij inspanning is, ga ik vanavond voorzichtig proberen.

Heb 'm tot nu toe een keer na het eten (voer met wat compact gras er door) horen hoesten, en een paar keer nadat hij door de paddock had gerend.

In rust niks gehoord tot nu toe.
De reden dat ik niet direct een DA waarschuw is ook vooral omdat ik dus niet denk dat hij echt ziek-ziek is. Heb wel eerder (bij andere pony's) virale luchtweg infecties meegemaakt en dat ging er toch wel anders aan toe.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:12

Heb ik net een heel verhaal geschreven is het ineens weg:-(

Maar het komt er opneer dat hoesten tijdens het eten kan duiden op iritatie aan de luchtwegen door het voer, meestal door stof. Je zou dat wat vochtig kunnen maken, ook het hooi zou ik nat maken.
Een opstart kuchje tijdens beweging hoeft niet erg te zijn, meerdere kuchen tijdens beweging is nooit goed. Een gezond paard hoord niet te hoesten. Ook hoeft een paard niet ziek te zijn om serieuze luchtweg problemen te hebben. Mijn paard heeft ook flink last van de luchtwegen maar oogt niet ziek hij is gewoon nog vrolijk enz.

Is het kuchje dat hij geeft zo'n zielig zwak rokers kuchje, of is het een droge kuch waar veel kracht achter zit? Zo'n zwak kuchje kan er ook op duiden dat er wel slijm in de longen zit maar dat de luchtwegen wat pijnlijk zijn door de iritatie waardoor hij geen kracht heeft om het slijm goed op te kunnen hoesten.

Ik zou zeggen hou het goed in de gaten. Maak het voer nat en vermijd een stoffige bak even (stof op het land ontkom je niet aan helaas) word het minder dan weet je waar het door komt en zou ik het voer nog een tijd nat blijven maken. Is het na het weekend niet beter geworden of wordt het erger, word de droge kuch een natte kuch, gaat hij in rust ook hoesten, komt er snot uit de neus enz dan zou ik even contact opnemen met de DA luchtwegproblemen worden helaas erg snel chronische en voor je het weet komt je paard er niet meer vanaf.
Ga ook geen middeltjes geven die de hoest onderdrukken, als er spraken is van slijm in de longen kan het onderdrukken van de hoest de problemen erger maken. Slijm in de longen kan maar op 1 manier het lichaam uit komen en dat is door middel van het ophoesten van het slijm. Ga je dus de hoest onderdrukken blijft het slijm in de longen zitten. Het slijm kan dan gaan indrogen en maakt de longen minder flexibel waardoor er longblaasjes kunnen knappen. Je paard is dan meer gebaat bij een slijmoplosser en een middel dat de longen flexibel houden.
Kwa beweging zou ik het even rustig aan doen, lichte beweging geven is goed om eventueel slijm los te maken. Mijn paard moet ik juist niet stil zetten, dan hoopt het slijm zich op in de longen en word het alleen maar erger. Door de beweging komt het slijm los en kan hij het ( in combinatie met een slijmoplosser) makelijker ophoesten.

Kort om, voer natmaken, lichte beweging geven en stoffige bak zo veel mogelijk vermijden. Word het beter dan zo nog even door gaan. Blijft het het zelfde of word het erger, dan na het weekend de DA bellen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:02

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Gisteren met rijden rustig aan gedaan, wat draf en voornamelijk stap. Ik had al een tijdje niet gereden, dus ook daarom niet te veel gedaan.

Niks gehoord van hoesten. Ook daarna met voeren niet, had wat extra water in zijn emmer gedaan.
Het hooi nog niet geweekt, wacht eerst even af of hij nog hoest vandaag. Hooi weken is vrij bewerkelijk voor ons, omdat we geen stromend water hebben bij de wei en bij het hooi.

Het is (nouja was) zo'n droge kuch met redelijk wat kracht er achter trouwens.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:48

mmmm,de merrie die(dagelijks 1 hoest gaf begin beweging) na 3 en halve pot sputolysin en een 3 weken (?)kuur predsinon en geweekt hooi en dag en nacht weidegang nog steeds 1 x kucht ,eigenaresse kreeg de optie bronchoscopie of een pot ventipulmin ophalen,zij zit nu aan de ventipumin.sindsdien geen enkele hoest meer. ben benieuwd tot na de kuur...

mijn shetruin hoor ik af en toe nog steeds hoesten,hij deed ook 1 kuch bij aanvang aandraven,hij staat al 42/7 buiten en heeft 2 potten sputolysin gehad.daarna leek het weg maar nu hoor ik hem weer,maar niet dagelijks.

maandag maar eens overleggen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:57

Hier ook ups en downs. Een hele tijd heb ik geen kuch gehoord. Pony's stonden toen op de weide en kregen niet bijgevoerd. Sinds enkele weken komen ze s'nacht op de paddock en krijgen ze voordroog, geen kuch. Deze week, vond ik dat men andere pony wel wat extra ruwvoer mocht krijgen. Ik zet de pony's apart (op de paddock) en voer de "hoestende" pony voordroog en de andere pony krijgt een berg hooi. Na een paar uur, haal ik de rest van het hooi weg en laat de pony's weer samen. De dag erna hoest de pony (die enkel voordroog gehad heeft) weer.

Ik snap er niets van. Zou het kunnen dat ze al van een paar sprietjes die op de grond zijn blijven liggen is gaan hoesten?

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:29

Ik meld me hier ook.
Mijn paard (Tinker) is begonnen met hoesten in april 2011. Toen is de DA geweest en met een fles ventipulmin was het over. In feb 2012 weer hoesten en weer ventipulmin en nog een andere injectie. Paard is toen ook verhuist naar een buitenstal en geen gehoest meer. Sinds een maand of anderhalf is hij echter weer begonnen met hoesten. Ik heb hem laten testen door een natuurgeneeskundige en o.a. een reinigingkuur en probiotica gegeven. Ook heeft hij IR (positief bevonden door de natuurgeneeskundige) en ook de DA heeft hem positief bevonden op IR. Ik heb geen bloed laten testen maar deze diagnoses zijn gesteld n.a.v. de klachten en andere zaken die naar boven kwamen. Voor de IR krijgt hij hij nu Gluco balance.

Nu merk ik wel degelijk een mindering in hoesten maar toch hoest hij nog af en toe, met name 's avonds. Het hoesten klinkt alsof er iets in zn keel zit en dat wanneer je hem om zn rug zou 'slaan' het goed zou moeten schieten..... Een vrij oppervlakkig kuchje eigenlijk.

Nu zit ik te denken om een BAL-spoeling te laten doen door de DA. Dit om te kijken of er blijvende schade is en wat deze dan evt is, en om te kijken wat nou de reden is dat hij (blijft) hoest(en).
Ik ben 'bang' voor dampigheid maar heb geen idee hoe groot die kans is dat dat daadwerkelijk mogelijk is.
Wat raden jullie aan?

Een heel verhaal, maar hoop dat jullie nog ideeën hebben.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:12

En ook ik meld me en weet helaas geen antwoorden voor anderen sorry.
Ik heb een veulen dat hoest, eerst heeft hij Ventipulmin gehad, maar dit had bij hem geen resultaat (heb nog een bijna volle fles nu over mochten er mensen zijn die er wel baat bij hebben en het over willen nemen).

Daarvoor heeft hij ook snotters gehad, maar dat was gelukkig al wel vlot over. ik kwam alleen weekje terug een witte klodder slijm ergens tegen.
Nu zit hij aan de penicilline en vond ik vanochtend weer zo'n dikke rare klodder wit achtige slijm, maar als hij hoest zie ik nooit wat komen. Wie weet wat dit is?
Sinds hij sinds gisteren aan de penicilline zit gaat het wel beter, vandaag heb ik heb voor de eerste keer sinds we hem hebben zien rennen en bokken als eindelijk een vrolijk veulen. Daarna hoestte hij ook niet wat hij eerst wel deed bij een drafje al. Kan iemand alleen die witte dikke klodder slijmspul achtig iets plaatsen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:16

Waarschijnlijk toch snot of slijm wat uit de neus of mond is gekomen Faniek.

@rais: wat is de meerwaarde van een balspoeling? Zou je niet beter eerst een scopie kunnen laten doen? Dan kun je zien of de keel rood en geirriteerd is en meteen slijm afnemen en op kweek zetten. Dan weet je meteen waar je mee te maken hebt, incl. Een beeld hoe het eruit ziet.

Hier wordt ook wisselend gehoest, onlangs een paar dagen uit 'nood' toch even op stro gestaan, week daarna weer hoest. Verder merk ik bij de wisselende temperaturen, heftige regen en wind ook dat ze gevoeliger is en dan een paar dagen kucht.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:47

@ Jibbel, bedankt voor je reactie. Ik heb nog wat rondgekeken op internet en neem maandag contact met de DA op. (Is op vakantie, komt vandaag terug) Wil inderdaad eerst een 'filmpje' maken en kijken hoe de binnenkant eruit ziet. n.a.v. daarvan kijken wat de verdere diagnose en behandeling gaat zijn.

Heeft een scopie nog een andere 'officiele' naam? Of kan ik gewoon een 'scopie' afspreken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:15

Als je vraagt om een bronchoscopie, dan weet ik zeker dat ze precies weten wat je bedoelt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:52

Ik meld mij hier ook even. Ik zit met mijn handen in het haar vanwege mn mijn minishet. Heb ook al vragen gesteld op cushing en IR forum, omdat ik het echt niet meer weet.
Het gaat slecht met hem. Hij kan nauwelijks aan zijn ademhaling komen, valt af en heeft een hartslag die twee keer zo hoog is als wat hij hoort te zijn.

Die snelle hartslag... komt dat meer voor ivm longproblemen?

Even voor de duidelijkheid; hij staat onder behandeling van de da. Heeft al twee keer bloed afgenomen waarbij de eerste keer een afwijking van de leverwaarden liet zien en de tweede keer nog geen uitslag heb, hij gebruikt een inhalator en heeft slijmoplossende tabletten.
Daarnaast heeft hij zomereczeem met daarvoor speciale zalf.
Hij heeft overigens geen koorts.

Voor de volledigheid; ik heb nog een merrie die hoest na inspanning en een licht 'bijgeluid' heeft op de longen en nog een shet die kort van adem is, maar verder niet hoest. (lilliputtershet, krijgertje die al kort van adem was toen ik hem kreeg)

Paarden staan 24/7 buiten met schuilstal, eten momenteel alleen gras (mini Billy krijgt extra voeding in de vorm van pulp vitaminen en mineralen) en hebben sinds kort een speciale bodem in de schuilstal bestaande uit stalosan (desinfectie) en een turf/houtkrullenmix.(stoft niet, geen aangename bodem voor bacterien)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:03

Weet er iemand wat ik naast het voordroog zou kunnen bijvoeren? Mijn pony is te dik en hoest. Vroeger gaf ik stro bij om te knabbelen, maar dat lijkt me geen goed idee. Wat zou ik kunnen bijvoeren waar weinig in zit en waar ze ook niet van gaat hoesten?

Bedankt

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:05

.....heb ook een licht hoestend paard....val t topic net binnen en lees even mee

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:43

@ liljebo: de combi snelle ademhaling en snelle hartslag doen mij meer denken aan een probleem met het hart, dan met de longen ( bijv lekkende hartkleppen) is daar al eens naar gekeken?