[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:00

plast ze grote hoeveelheden?En drinkt ze ook veel?
Klinkt toch als cushing of heb je dat al laten controleren?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:07

Gero_Justine schreef:
Ik ben even op een punt van radeloosheid dus hopelijk heeft iemand een tip voor mij. Mijn paard lijkt met de dag meer te gaan urineren.

Het gaat hierbij dus om een paard van 19 jaar oud, een merrie, 3x daags hooi, 2x daags halve schep Havens Natural Balance, 1 maal daags halve schep Pavo Sportvoer en 2 scheppen magnesium.

Ik zou proberen voorlopig alleen hooi te geven en ook de magnesium achterwege te laten ( teveel magnesium wordt uitgeplast!!) tot je weet wat er mis gaat.
Wat zegt de dierenarts ervan? Is er urine onderzocht en bloedonderzoek gedaan?
Ruikt de urine ook zoet? Drinkt je paard veel?
Ik heb een paard met Cushing, zij is (nog) niet IR en veel plassen en drinken doet zij dus niet.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:28

nu we het toch over veel plassen hebben mijn paard drinkt en plast na 1.5 weken aan de medicijnen nog steeds enorm veel
de urine is nog steeds zoet van geur...
ze is wel al afgevallen, maar of ik er nu op dit moment al blij van word ..........
nee, geloof het niet... over 1.5 weken bloedonderzoek ... verwacht er niet veel van ..

ook mijn merrie krijgt 2x een handje havens NB per dag
dit om de glucobalance en magnesium door te mengen (en momenteel dus ook de medicatie)

voor ze zo dramatisch achteruit ging heb ik haar lang stabiel kunnen houden met glucobalance !
misschien voor mensen hier een tip om eens te proberen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:59

shamu schreef:
nu we het toch over veel plassen hebben mijn paard drinkt en plast na 1.5 weken aan de medicijnen nog steeds enorm veel
de urine is nog steeds zoet van geur...
ze is wel al afgevallen, maar of ik er nu op dit moment al blij van word ..........
nee, geloof het niet... over 1.5 weken bloedonderzoek ... verwacht er niet veel van ..

Spannend wel, jij was het toch die nu toch metformine gebruikt bij het Cushing paard?
Sterkte de komende tijd ik hoop dat het toch goed uitpakt!

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:15

Mijn paard is reeds getest op Cushing, suikerziekte, blaasontsteking maar dat was het allemaal niet ! Alle bloedwaardes zijn goed. Alleen een licht verhoogde waarde geeft de IR aan.

De DA weet het niet, ben nu aan het denken over een homeopatische oplossing ...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:42

Naast een goed dieet, gecombineerd met voldoende beweging kan dat geen kwaad (sterker nog, denk zelfs dat het helpt, maar daar zijn verschillende mensen in dit topic het niet mee eens ;) ).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:47

Nadat afgelopen week IR is vastgesteld bij mijn paard vraag ik me af wat ik nog meer kan doen of dat dit voldoende is.

Situatie voorheen: 4 x daags flinke pluk hooi, 1x daags kwart basisbrok, 6x per week ong. uurtje rijden/longeren

Nu: 4x daags hooi, 1x daags handje marstall vito, 6 a 7 dagen per week ong. uurtje rijden/longeren

Heb het idee dat ik zo weinig verander, is dit genoeg, hebben jullie nog ideeen?

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:00

mystery1980 schreef:
Nadat afgelopen week IR is vastgesteld bij mijn paard vraag ik me af wat ik nog meer kan doen of dat dit voldoende is.

Situatie voorheen: 4 x daags flinke pluk hooi, 1x daags kwart basisbrok, 6x per week ong. uurtje rijden/longeren

Nu: 4x daags hooi, 1x daags handje marstall vito, 6 a 7 dagen per week ong. uurtje rijden/longeren

Heb het idee dat ik zo weinig verander, is dit genoeg, hebben jullie nog ideeen?

ik denk niet dat er iemand de perfecte oplossing heeft voor je
elk paard is anders, en je zal moeten puzzelen uit alle beetjes informatie die je vind
om uiteindelijk een samenstelling van voer, beweging, supplementen, evt medicijnen te vinden waar jou paard het goed op doet

ik kan je adviseren als begin nog vitamines of glucobalance toevoegen aan dit ransoen
wat voor mensen ook geadviseerd word is kamillethee bij het eten
dit krijgt mijn merrie ook, 1 kopje door haar voer per maaltijd
kamille zou een gunstige werking hebben op de suiker afbraak
baat het niet dan schaad het niet, en het is een goedkope oplossing als het wat bijdraagt

@estherhegt ja, dat ben ik !

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:02

Gero_Justine schreef:
Mijn paard is reeds getest op Cushing, suikerziekte, blaasontsteking maar dat was het allemaal niet ! Alle bloedwaardes zijn goed. Alleen een licht verhoogde waarde geeft de IR aan.

De DA weet het niet, ben nu aan het denken over een homeopatische oplossing ...

de eerste 2 jaar heb ik met mijn paard succes geboekt met glucobalance en kamillethee
misschien een poging waard

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:06

laura1986 schreef:
Naast een goed dieet, gecombineerd met voldoende beweging kan dat geen kwaad (sterker nog, denk zelfs dat het helpt, maar daar zijn verschillende mensen in dit topic het niet mee eens ;) ).

die laatste zin had niet gehoeven....ik voel me nu even persoonlijk aangevallen.
Ik heb nooit beweerd dat homeopathie niet werkt,en anderen hier ook niet...er zijn meer wegen die naar rome leiden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:40

Het is toch zo? Het is bovendien niet gericht op een persoon en alleen om de welles nietes kwestie voor te zijn, heb geen zin in herhaling daarvan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:08

laura1986 schreef:
Het is toch zo? Het is bovendien niet gericht op een persoon en alleen om de welles nietes kwestie voor te zijn, heb geen zin in herhaling daarvan.

Er is helemaal niemand in dit topic geweest die het over homeopathie heeft gehad, de een gelooft er wel in de ander niet maar daar ging het niet om, het ging wel over zeer ernstige ( soms zelfs besmettelijke) medische diagnoses die niet door een dierenarts zijn vastgesteld. Dat is wel een groot verschil.
Iedereen is gewoon blij als een paard goed afvalt en zich veel beter voelt ongeacht de methode, tenslotte gaat het om het paard.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:23

Er wordt volgens mij een beetje afgeweken van de vraag die ik had !!! Geen ruzie mensen, dat is er al genoeg in de wereld.

Ik kan die kamillethee wel eens proberen, gelukkig eet en drinkt ze tegenwoordig alles wat ik voor haar neus hou !

En hoe kom ik aan glucobalance ? Zit daar dan ook magnesium in ? Anders blijf ik van allerlei supplementen voeren, of is dat normaal bij IR ?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:35

EstherHegt schreef:
laura1986 schreef:

Er is helemaal niemand in dit topic geweest die het over homeopathie heeft gehad, de een gelooft er wel in de ander niet maar daar ging het niet om, het ging wel over zeer ernstige ( soms zelfs besmettelijke) medische diagnoses die niet door een dierenarts zijn vastgesteld. Dat is wel een groot verschil.
Iedereen is gewoon blij als een paard goed afvalt en zich veel beter voelt ongeacht de methode, tenslotte gaat het om het paard.

Dat was een ander topic dan?
Ok, dan snap ik jullie standpunt nu :) Daar ben ik het dan ook wel mee eens.

Gero-Justine het is wel belangrijk om een overzicht te houden van wat je je paard allemaal geeft. Als je hoeveelheden en verhoudingen niet kloppen werkt het nog niet.. Het hangt helemaal van je paard en de rest van de voeding af of en hoeveel suplementen er nodig zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:56

@gero Justine, op pagina 141 van het centrale hoefbevangenheidstopic [BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2
is net een mooie uitgebreide post neergezet door Jeannepauli over voeding. Dat is heel goed toepasbaar bij IR.

Ik gebruik zelf ter indicatie een weeglint, zo kan ik in ieder geval zien of mijn paard op gewicht blijft, een weegschaal is natuurlijk veel betrouwbaarder.

Glucobalance is een voedingssupplement ( aanvullend diervoer) van Phytonics, misschien kun je even op hun website kijken wat er in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:36

mystery,is je dier ook erg aan de zware kant?
zou in elk geval kijken wat voor hooi je hebt,kan toch zijn dat het hooi is met een wat hogere suikerwaarde.
als je dier daar dan toch op reageerd zou je kunnen kijken of het werkt als jet hooi wat minderd en eventueel aanvullen met stro.

zo doe ik het nu wel,appie zit aan de voordroogkuil omdat hij echt gaat hoesten van hooi-(ook al is dat nat)
maar de kuil heeft toch wel een wat hogere suikerwaarde heb ik het idee dus krijgt hij wat minder en daarbij dan wat stro,wat hij overigens graag eet!

ik geef appie zwarte kummelolie,dit zou onder meer erg goed zijn voor de luchtwegen ,maar ik vind op amerikaanse sites ook info over dat het goed zou zijn voor de gevoeligheid voor insuline
nu zeg ik er wel bij dat appie dus geen IR had,maar er wel tegenaan zat,dus bij hem kon ik het veilig gebruiken.
maar ik weet niet 100% of het wel te gebruiken is bij een paard wat ook echt IR heeft

hier staat wel info:
http://www.theblessedseed.com/?natural-remedies,27

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:52

mijn paard is wel wat te zwaar ja, je ziet op de schouders, op de kont en bij de manenkam wel wat vet ophoping. Ik sta op een pensionstal en de eigenaresse zegt dat het hooi niet te veel suikers bevat, maarja is moeilijk natuurlijk, ene baal is ook de andere niet. Hij staat in stal op stro, dit eet hij ook op zolang het niet heel vies is, dus is eigenlijk en stro en hooi, doe al wel wat door het hooi mengen. Ga zo misschien toch de veearts nog eens vragen weet er niet zo goed raad mee hij krijgt al zo weinig.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:55

ik bestel het via hier http://www.holistischdierenarts.nl

http://www.holistischdierenarts.nl/vmch ... 00_gr.html
ik geef zelf nog 2,5gr magnesium van groene os bij,omdat uit het bloed van mijn paard blijkt dat de magnesiumwaarde maar net aan is
in de GB zelf zit wel magnesium, in het vroege voorjaar geef ik ook nog wat koper bij voor te verharen,eind mei scheer ik

wat trouwens ook geadviseerd word (wat ik zelf eigenlijk niet doe)
is het hooi ruime tijd in het water weken, dat ontrekt ong 30 %suiker
maar ook andere voedingsstoffen en vit. , dus dat moet je dan wel aanvullen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:30

moet je het wel in warm water weken toch?
anders blijft de suiker toch zitten?

nadeel van hooi weken is weer dat je ook vitamines wegspoelt dus dan moet je cht wel wat er bij gaan geven

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:17

Jannepauli schreef:
Pavo Vital zou ik niet nemen omdat lang niet alles wat daarin zit in chelaatvorm is en dus biologisch minder goed opneembaar.

Is dat zo? Ik heb een interessant boekje van prof David Ramey waarin hij beschrijft dat chelaat een gebonden eiwit is aan het mineraal, dat eiwit wordt er in de maag afgeknipt voor het opgenomen wordt in de darm, hij zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat chelaat beter wordt opgenomen dan gewoon magnesium.
http://www.amazon.com/Complementary-Alt ... 0813826160

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:31

Tja.. voor ons simpele paardenhoudertjes lastig te kiezen tussen het welles-nietes van de heren wetenschappers. De één zegt "ja, de ander zegt "nee" ... ik heb er maar voor gekozen dat ik met het chelaatverhaal mee ga, maar ook met het gebruik van wat meer natuurlijke vitamines dan die in de chemische fabriek geproduceerd worden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:52

Ja snap ik, ik heb de keuze gemaakt om niet mee te gaan in follow the money :-) en kies het voer naar de analyse van mijn hooi. Met magnesium heb ik dus zoiets van kan ook voordeliger en voeg het alleen toe als er echt een tekort is anders is het dure mest of pies.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:11

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:30

ja maar chelaten groeien niet als appeltjes in een boom , maar wel in de fabrieken van bijv. de firma albion.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:41

Hoe denken jullie over het marstall voer faser light? Ze zeggen dat het gevoerd kan worden bij IR-paarden, exceem enz