[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:30

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:16

Ik gebruik puur culioco nu voor het derde jaar. Het eerste jaar begon ik halverwege het seizoen. (toen kreeg mijn paard voor het eerst klachten) het tweede jaar was ik weer iets te laat begonnen (pas half april) en het derde jaar (nu dus) ben ik netjes op 1 maart begonnen.
Mijn paard schuurt alleen haar buik. Ik weet niet of ze ook meerdere plekken zou gaan schuren als ze die druppels niet kreeg.

Sinds donderdagmiddag draagt Annelie nu een eczeemdeken. Vanaf het moment dat ze hem omkreeg heeft ze haar buik niet meer geschuurd. Haar naveltje is nu ook weer dicht.
Gister had ik m ook opgedaan nadat ik met haar had gewerkt. Toen ze 's middags op stal werd gezet is de deken afgedaan. De deken was vanmorgen nog niet droog (!!) en daarom besloten m een dagje af te laten. Ik vond het wel een beetje eng en was bang dat ze haar buik vandaag weer open zou schuren. Het heeft de hele dag geregend en ze heeft niet geschuurd gelukkig.

Nou denk ik dat ik toch nog een redelijke simpele vliegendeken wil kopen en daar door mijn schoonmoeder een soortgelijke buikflap als de pagony eczeemdeken heeft eraan laten maken.
Dan hoeft ze niet elke dag in die pyama gehesen worden. Is ook makkelijker voor degene die in de ochtend de beurt heeft om de paarden buiten te zetten.

Ben nu even op zoek naar een goedkope vliegendeken. Het liefst wel met bilkoorden en een goede voorsluiting. Denk dat dit toch beter blijft liggen. Iemand een tip welke deken goed en betaalbaar is?

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:19

wat schuurde ze dan voorheen, als je nog niet eerder een deken hebt gebruikt, want dat vind ik altijd wel frappant?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:20

Ik heb 't deken gister toch echt af gedaan... bah bah wat een zeikweer. Ik denk dat 't deken meer kwaad doet dan goed (koud) met wat er nu uit de lucht komt vallen.
Vandaag te koud en te winderig voor de mugjes. Morgen eens kijken wat 't weer doet.

Op 't moment dat 't deken niet genoeg zou zijn (geen idee...) zou ik echt niet weten met wat voor smeerseltje ik zou moeten beginnen :D
Heb voor de zekerheid al wel teatree in combi met uierzalf in mijn kast staan.

De vliegendeken van horse pro heeft al een buikflap en is opzich wel redelijk van kwaliteit :) En anders zijn die van harry's horse wel redelijk in prijs kwaliteit verhouding.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:22

wat raden jullie aan? puur collico of drainage compostium? Mijn pony is wel hoefbevangen gevoelig! Ik zie door de bomen het bos niet meer :p

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:24

Pelryo schreef:
wat raden jullie aan? puur collico of drainage compostium? Mijn pony is wel hoefbevangen gevoelig! Ik zie door de bomen het bos niet meer :p

in dat geval drainage omdat dat ook wel gebruikt wordt bij hoefbevangen paarden

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:25

opisop_shop schreef:
wat schuurde ze dan voorheen, als je nog niet eerder een deken hebt gebruikt, want dat vind ik altijd wel frappant?

Toen ze begon met schuren was het alleen haar buik. Af en toe wel manen en staart maar dat was voor meer "gewone" jeuk. Ze schuurde nooit tot bloedens toe of zo erg dat er plukken uitvielen. Ik ben die druppels dan ook gaan gebruiken tegen het buikschuren.
Dat doet ze dus nog steeds. Maar aangezien ik gelezen heb dat ZE elk jaar ergen kan worden en het ook kan uitbreiden naar andere plekken. Dat is dus nog niet gebeurd. (ik klop t gelijk ff af) Misschien dat het door de druppels komt maar ms ook niet...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:29

Opisop: die beenbeschermers zijn om stampen te voorkomen. Vooral paarden met artrose hebben wel eens deze dingen om omdat het stampen niet echt bevorderlijk is voor de gewrichten.

Vies is blij met de regen en de koude en staat weer rustig. De huid is ook weer helemaal gaaf en de regendeken ligt erop.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:30

Gek sammetje, dacht dat ZE altijd juist bij manen of staart begon... maar goed > weer wat geleerd.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:31

mirkip schreef:
De vliegendeken van horse pro heeft al een buikflap en is opzich wel redelijk van kwaliteit :) En anders zijn die van harry's horse wel redelijk in prijs kwaliteit verhouding.

Ik vind die van horse pro met buikflap wel mooi maar die heeft dan weer een hals en ik wil er eigenlijk een zonder hals. Die heb ik nog nergens gezien met buikflap. Dus vandaar dat ik er denk ik toch aan zal moeten verknutselen. Ik heb een ongevoerde regendeken van harry's horse, die ligt wat krap bij haar borst. Verder vind ik de prijs kwaliteit wel prima van die dekens idd!

Pelryo schreef:

Ik gebruik het beiden. 20 druppels puur culico en 20 druppels drainage compositum. Samen in 1 spuitje en die spuit ik in haar mondhoek.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:32

mirkip schreef:
Gek sammetje, dacht dat ZE altijd juist bij manen of staart begon... maar goed > weer wat geleerd.

Ik heb een raar paard :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:52

Maar die beendingen zullen toch ook wel helpen bij eczemers die ge kworden van gekriebel op hun benen? Heb altijd t idee dat zij ook minder goed tegen andere vliegjes enz kunnen.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:59

sammetje schreef:
mirkip schreef:

Ik heb een raar paard :D

Sammetje

Om je een deken aan te raden
Horseware Rug Bug Ik geloof € 99,-
Deze deken gebruik ik al een aantal jaar, de hals kan er gemakkelijk af via klitteband.
En eventueel kun je er een waterdichte deken onder bij kopen (Horse ware Rug liner €50,-)
Allen te koop bij de paardendrogist!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:44

ikdoemaarwat schreef:
Essie73 schreef:
Ik ben er nu na 3 jaar van overtuigd dat Shanti naast ZE ook een allergie heeft voor " gras " Het is prima gegaan tot het moment dat ze naar buiten ging, dezelfde avond nog begon de jeuk en het schuren. Heb haar afgelopen zaterdag naar een stal verhuisd waar ze s'avonds naar binnen gaat en overdag beperkt weidegang krijgt (wel paddock) Het is helaas niet anders. Kan wel weer met corticosteriode beginnen, maar dat wil ik eigenlijk niet.

ondanks de ZE deken?

ja helaas wel (maar moet toegeven dat ik te laat was met deken opdoen, ze waren plots buiten gezet, dus stond dag 1 alleen onder een normale vliegendeken)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:13

sammetje schreef:
Dan hoeft ze niet elke dag in die pyama gehesen worden. Is ook makkelijker voor degene die in de ochtend de beurt heeft om de paarden buiten te zetten.

gewoon de deken op laten?
kan prima hoor,zelfs beter want als je een open stal hebt kunnen daar ook nog vliegen komen toch?

als ik een vliegendeken met buikflap en hals zou kopen dan zou het absoluut een wheatherbeeta worden.
ik heb er een voor ap gehad,4 jaar en toen was ie nog niet eens kapot.
alleen was de hals daar wat aan de korte kant, maar ze hebben een hele fijne pasvorm
Afbeelding

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:14

sernet schreef:
Sammetje

Om je een deken aan te raden
Horseware Rug Bug Ik geloof € 99,-
Deze deken gebruik ik al een aantal jaar, de hals kan er gemakkelijk af via klitteband.
En eventueel kun je er een waterdichte deken onder bij kopen (Horse ware Rug liner €50,-)
Allen te koop bij de paardendrogist!

Die is zeker mooi, maar ik wil er nog aan verknutselen. Dan vind ik deze toch net een beetje te duur. Ik heb ook net een eczeemdeken gekocht dus moet even goed kijken hoe ik mijn geld nu besteed ;)

@ellepel. Dat vond de binnenhaaldienst zielig. Ze leek het koud te hebben. En ze heeft wel een open stal maar ze heeft nog nooit jeuk gehad op stal en ze heeft ook nog nooit geschuurd of iets. Denk dat die vliegjes daar dan niet zitten.
Die deken is mooi! Maar die buikflap is best "los" zeg maar die sluit niet aan om de buik. Ik wil zo'n soort buikflap als de eczeemdekens hebben aan een vliegendeken maken zodat er geen vliegjes meer bij de buik kunnen komen. Ik denk dat dat bij deze deken nog wel kan? En o ik word nu wel heel lastig maar ik zie dat de hals van die deken vastzit en ik wil graag een deken zonder hals...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:25

hm... ik zou mijn eczemer toch echt niet de deken afhalen, ook niet op tijden dat hij geen jeuk lijkt te hebben. Op stal zitten vaak meer knutten dan op de open, winderige wei.
Ik zou het toch overleggen met de binnenhaalploeg dat ze de deken maar ophouden. Koud hebben kan trouwens niet aan de eczeemdeken liggen (vraag me sowieso af hoe ze zien dat je paard het koud had met de deken op :P ) maar als je denkt dat het te koud is nu, kun je er het beste een regendekentje overheen leggen.

Morgen heb ik crosseles en moet Vies op de wagen staan. Ik heb geen hulp met het opzadelen dus hij moet zonder deken op de wagen := ik ben benieuwd of hij dan jeuk gaat krijgen! Op zich is de vrachtwagen natuurlijk wel vrij dicht, dichter dan een trailer in elk geval.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:27

kun je dan de halsdeken niet opdoen, die had jij toch?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:34

Wie weet een betaalbare regendeken met hals, 0 grams?
Ik denk dat koud hebben wel aan 't eczeemdeken kan liggen.... simpelweg omdat 't paard dan zijn haren niet meer overeind kan zetten zodat de lucht ertussen kan Isoleren... (of zeg ik nou iets heel geks :? )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:46

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:47

Dan hoef je geen regendeken met hals om te doen, is een gewone regendeken zonder hals ook prima voor hoor!
Dan gewoon je eczeemdeken eronder doen;

Afbeelding

Een eczemer bij ons op stal loopt het hele jaar rond onder eczeemdeken ( :Z ) en die loopt ook gewoon zonder halsdeken rond, geschoren en al (uiteraard dikgevoerde winterdeken). Een paard kan zeker op zijn hals wel veel hebben hoor!
Heb zelf ook de paarden wel met halfgeschoren hals gehad, wil ook prima.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:24

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Helaas Divoza heeft mijn RSIH nog niet binnen, ik hoop donderdag..

Ik heb idd als het slecht weer is, alleen een hals en dan een ongevoerde regendeken op.. dat werkt prima. Ik denk dat een hals van een regendeken te "open" is... om bescherming te bieden.

@Annetje: Mijn merrie blijft gelukkig heel braaf stil staan met opzadelen en ook met eczeemdeken op en af doen. Dus als we straks in de zomer op wedstrijd gaan, dan gaat ze met deken op de trailer. Zou je de deken niet op de wagen er al af kunnen halen en weer op kunnen doen?
Ik zou hem iig even op de ergste plekken insprayen.. Want ze willen morgen wel weer mooier weer hebben dan vandaag, milder, minder wind, dus meer vlieggies.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:06

Gaan die manen bij die van jullie ook alle kanten op staan? Die van mij heeft een dubbele manenkam en door de deken staan ze iedere keer alle kanten op :P Wel blijven ze echt heel mooi en heeft ze nog nergens geschuurd!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:33

Bij Wisse valt het wel mee, denk ook dat het er aan ligt hoelang de manen zijn?