Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:20

Haha Nammie :)
De helft komt zijn paard niet eens meer verzorgen dus denk niet dat het gaat lukken er zijn nog 2 meisjes waar ik veel contact bij heb die dan ook echt dagelijks zoals mij hun paard gaan verzorgen maar hun paarden staan al allebei zo goed als op pensioen dus :/

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:28

Heel herkenbaar idifix :j
Niet dat de anderen bij ons op stal niet kwamen, want het gros deed dat wel, maar als je paard het goed doet..heb je niet zo'n zin in al die extra kosten :)

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:31

ohjajoh6 schreef:
dat neem ik ook aan dat het een voorbeeld is hoor; maar vind de hoeveelheid suiker alarmerend eigenlijk, vooral omdat ze juist graszaadhooi promoten als het hooi waar niets meer inzit... ik weet het van het overjarige hooi, maar daar kom ik voorlopig nog niet aan eigenlijk, mijn netwerk is zo minimaal nog , na een jaar zeeuws vlaanderen, vond het al heel wat dat ik aan graszaadhooi in kleine baaltjes kon komen eigenlijk...

Dus 2,8% suiker, is heel weinig! In normaal hooi zit zo'n 8% suiker!
28 gram klinkt als heel veel maar is in vergelijking dus slechts 1/3e van normaal hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:41

Jannepauli schreef:
ohjajoh6 schreef:
Nou... dan kom ik maar weer even de knuppel in het hoenderhok gooien hier...

En JP... het gaat er niet eens om "hoe" jij e.e.a. zegt, maar meer om het feit, dat jouw wil, wet is en je hebt nu eenmaal niet altijd maar gelijk, sorry...

Ik schrok namelijk van je uitspraken met betrekking tot geven van buut en eventuele maagklachten, in de relatie met cushing, vooral omdat je zelf gastroguard hebt moeten geven... En vergis je niet hoor JP, ik heb jou aardig hoog zitten, maar jou waarheid is niet altijd de ultieme waarheid en dan is er gewoonweg geen discussie met jou mogelijk en dat is jammer...

Ik wil hier nog wel even op reageren. Jouw post maakt namelijk duidelijk dat als je bepaalde feiten c.q. adviezen gepresenteerd krijgt, dat kennelijk gelezen wordt alsof dat mijn 'zelfverzonnen' feiten zijn die ik als onomstotelijk bewezen als mijn 'wet' hier heb voorgelegd. Dan moet ik je teleurstellen want mijn 'waarheden' zijn rechtstreeks het gevolg van de door mij gevolgde studies en het feit dat ik na zoveel jaar in de paarden wel meer aan mij voorbij heb zien komen, dan menig ander. Met mij valt heel goed te discussiëren maar ik hou me graag aan de wetenschappelijke feiten. Daarbij is best wel ruimte voor anekdotische bevindingen, ik ben ruimdenkend genoeg om ook waarde te hechten aan alternatieve therapie, maar sommige dingen zijn gewoon kul en ja - ik zeg dat dan ook.

Zo vind ik je schrik over buut nogal merkwaardig. Iedere arts zal bij bv hoefbevangenheid buut voorschrijven (of eventueel metacam maar dat is net zo desastreus voor de maagwand al denk je van niet) - het is niet zo dat een paar zakjes buut al voor grote problemen zorgt. Pas als je buut/metacam langdurig moet geven, dan wordt maagbescherming een issue. Maar voor twee, drie weken kun je het gerust geven ( tenzij het paard een gekend maagprobleem heeft) en de voordelen ervan zijn op de korte termijn groter dan de 'mogelijke' nadelen. Als je dit soort uitspraken wilt doen, verdiep je dan eens in de medische literatuur. Zelfs een leek kan (beperkte) toegang krijgen tot de onderzoeksverslagen die o.a. bij PubMed gepubliceerd worden.

Dat ik zelf Gastrogard ben gaan geven: ja dank je de koekoek - een van onze paarden moest voor een lange periode 4mg buut per dag krijgen over een periode van maanden. De logica gaat dan wel gebieden dat je uit voorzorg een maagwandbeschermer gaat geven.

Zoals ik toen ook al heb gezegd, ben ik van mening dat ALLE soorten van ontstekingsremmende pijnstillers slecht voor de maag zijn en dat je dit dus vooral in samenwerking met cushing - stresslevel - gevoelig voor maagzweren, extra goed in acht moet nemen, omdat het dan dus wel vrij snel al verkeerd kan gaan en dan spreek ik helaas uit eigen ervaring en je dus met gastroguard moet gaan klooien, wat net als met de prascend ook al zon vies spelletje is geweest qua prijzen en dus echt niet te betalen is; ik bedoel maar 50-70 euro per dag!! aan gastroguard voor 1 paard, kan ik persoonlijk niet meer opbrengen...

En er zijn dus wel middelen die "minder" belastend voor de maag zijn, maar die krijg je dus vaak pas te horen nadat het fout is gegaan en dan ook vaak niet van de DA, maar van mede paarden eigenaren, ik ben er juist erg voor te spreken als men elkaar probeert te informeren over dit soort zaken, voorkomen is in mijn boekje nog altijd beter dan genezen, ja toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:45

Focussed schreef:
ohjajoh6 schreef:
dat neem ik ook aan dat het een voorbeeld is hoor; maar vind de hoeveelheid suiker alarmerend eigenlijk, vooral omdat ze juist graszaadhooi promoten als het hooi waar niets meer inzit... ik weet het van het overjarige hooi, maar daar kom ik voorlopig nog niet aan eigenlijk, mijn netwerk is zo minimaal nog , na een jaar zeeuws vlaanderen, vond het al heel wat dat ik aan graszaadhooi in kleine baaltjes kon komen eigenlijk...

Dus 2,8% suiker, is heel weinig! In normaal hooi zit zo'n 8% suiker!
28 gram klinkt als heel veel maar is in vergelijking dus slechts 1/3e van normaal hooi!

Joh echt? Ik schrok dus iid van die 28 gram! Thanks Focussed!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:46

Ik zie bij mijn "ouwetje" dat de magnesium ook helpt bij de hoefsmid, ze is minder kramperig om maar zo te zeggen. En sinds ik het geef is hij al 2 keer geweest en zei zelf nog "zo dat ging best goed". Dit is voor mij dus een "toevalsbevinding" maar ben er erg blij mee! En Argi ook denk ik.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:48

sjemig , focussed,...ik schaam me diep , en ga accuut mijn schoolgeld terug vragen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:58

Nammie schreef:
sjemig , focussed,...ik schaam me diep , en ga accuut mijn schoolgeld terug vragen!!

Mis hier de "vind ik leuk" knop van FB ineens... :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:00

Nouwww , vind het echt erg...schijn toch ooit ergens te hebben geleerd hoe ik moet lezen.....

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:01

Nammie schreef:

:D

Heb het nog even opgezocht, dit zijn de gemiddelden waarden suiker (per kg product! Dus kuil bevat in werkelijkheid iets meer i.v.m. het hoge vochtigheidsgehalte)
Hooi 10%
Kuil 5,7%

En dus :
Graszaadhooi 2,8%

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:16

ohjajoh6 schreef:

Ik geef dus de monnikspeper van gekruid.nl, de mg van de welkoop en iid , net als Nando, van het kruidvat vit. E in olie capsules, zit geen seleen in en leek mij dus veiliger om te geven, aangezien hier bij te veel geven (seleen) dus duidelijk wel gevaren aan zitten...

En JP... het gaat er niet eens om "hoe" jij e.e.a. zegt, maar meer om het feit, dat jouw wil, wet is en je hebt nu eenmaal niet altijd maar gelijk, sorry...

Ik schrok namelijk van je uitspraken met betrekking tot geven van buut en eventuele maagklachten, in de relatie met cushing, vooral omdat je zelf gastroguard hebt moeten geven... En vergis je niet hoor JP, ik heb jou aardig hoog zitten, maar jou waarheid is niet altijd de ultieme waarheid en dan is er gewoonweg geen discussie met jou mogelijk en dat is jammer...

En ik wil echt niet vervelend zijn dames en het zal voor ieder paard weer anders liggen, maar die puk van mij (en daardoor automatisch de grote ook niet meer, gelijke monniken, gelijke kappen) krijgt echt nooit geen voordroog meer, ik had echt superkwaliteit - mooi droog - zeer schoon - rook echt heerlijk, maar MiniMe kreeg echt meerdere malen een flinke terugslag toen ze hb was, dat kwam echt pas weer enigszins in orde toen ze enkel droog hooi kreeg...

Heb ik trouwens ook nog een vraagje: Ik heb een partijtje graszaadhooi kunnen kopen en nu is mij altijd geleerd, dat graszaadhooi echt het armste hooi is wat je kunt geven, klopt dit nu eigenlijk en is het dan ook zo "arm" dat ik het niet meer hoef te weken? Wie weet hier wat meer van?

Ik heb jaren graszaadhooi gevoerd (toen ik nog mijn eigen plekje had), in de winter onbeperkt. Nado (ook niet groot) kon dit heel goed hebben. In mijn optiek was het zeker armer dan het andere hooi. Capopjekop voert ook graszaadhooi. Ik had ook prachtig droog voordroog van eigen land, ingezaaid met het meest fructaan-arme zaad dat ik kon vinden, op het juiste moment gemaaid etc, en dat kon ik er alleen 'voor de lekker' bijgeven als het echt guur was, anders stond Nado meteen weer met dikke manenkam. Ik weekte mijn graszaadhooi niet, maar ik heb het nooit gegeven toen hij acuut HB was, dus ik durf geen antwoord op die vraag te geven.

Welk type hooi heb je ? Ik had engels raai, veldbeemd is nog beter maar moeilijker te verkrijgen. Ik heb 1x roodzwenk gehad maar dat was zo grof (tegen stro aan) dat mijn IJslander een fikse verstoppingskoliek van opgelopen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:19

Nado schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik geef dus de monnikspeper van gekruid.nl, de mg van de welkoop en iid , net als Nando, van het kruidvat vit. E in olie capsules, zit geen seleen in en leek mij dus veiliger om te geven, aangezien hier bij te veel geven (seleen) dus duidelijk wel gevaren aan zitten...

En ik wil echt niet vervelend zijn dames en het zal voor ieder paard weer anders liggen, maar die puk van mij (en daardoor automatisch de grote ook niet meer, gelijke monniken, gelijke kappen) krijgt echt nooit geen voordroog meer, ik had echt superkwaliteit - mooi droog - zeer schoon - rook echt heerlijk, maar MiniMe kreeg echt meerdere malen een flinke terugslag toen ze hb was, dat kwam echt pas weer enigszins in orde toen ze enkel droog hooi kreeg...

Heb ik trouwens ook nog een vraagje: Ik heb een partijtje graszaadhooi kunnen kopen en nu is mij altijd geleerd, dat graszaadhooi echt het armste hooi is wat je kunt geven, klopt dit nu eigenlijk en is het dan ook zo "arm" dat ik het niet meer hoef te weken? Wie weet hier wat meer van?

Ik heb jaren graszaadhooi gevoerd (toen ik nog mijn eigen plekje had), in de winter onbeperkt. Nado (ook niet groot) kon dit heel goed hebben. In mijn optiek was het zeker armer dan het andere hooi. Capopjekop voert ook graszaadhooi. Ik had ook prachtig droog voordroog van eigen land, ingezaaid met het meest fructaan-arme zaad dat ik kon vinden, op het juiste moment gemaaid etc, en dat kon ik er alleen 'voor de lekker' bijgeven als het echt guur was, anders stond Nado meteen weer met dikke manenkam. Ik weekte mijn graszaadhooi niet, maar ik heb het nooit gegeven toen hij acuut HB was, dus ik durf geen antwoord op die vraag te geven.

Welk type hooi heb je ? Ik had engels raai, veldbeemd is nog beter maar moeilijker te verkrijgen. Ik heb 1x roodzwenk gehad maar dat was zo grof (tegen stro aan) dat mijn IJslander een fikse verstoppingskoliek van opgelopen heeft.

Eeeehhh, geen idee Nado... weet wel dat ze er goed van eten en het is gemiddeld qua grofheid...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:23

Jannepauli schreef:
Tja... ik ben per definitie niet hier om aardig gevonden te worden, dus deal with it. Maar ben wel bereid om vanuit mijn kennis en studie informatie te delen. Dat wordt kennelijk niet op prijs gesteld, dus dames.. adieu. Ik hou het hier voor gezien en zal alleen in uitzonderingsgevallen iemand per pb helpen.
Klaar.

Nou was ik toch in de veronderstelling dat je een nieuwe starterstopic voor cushings aan het schrijven was?? Dus dat snap ik niet helemaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:27

Jannepauli schreef:
Als je zelf geen ervaring hebt en de manier van behandelen in principe alleen maar anekdotisch kent, moet je een ander vooral een zeikerd noemen. Van halve informatie wordt geen mens wijzer.

Het gaat erom hoe je me aanspreekt .. dus .. <<"Je hebt een DA nodig om te zien of een paard nog bevangen is? Tja.. ik denk dat iedere oplettende eigenaar dat zelf ook kan zien. En een smid idem dito." >>

Er is geen enkele reden om mij persoonlijk aan te spreken op mijn al dan niet kunnen zien of een paard bevangen is als ik bovendien voor een ander spreek - namelijk Batlow die hier een vraag stelde. Ik kan zeker niet inschatten of haar paard goed genoeg is om op kuil over te gaan en ik kan ook niet inschatten of zij kan zien of haar paard nog bevangen is en ik wil dus niet verantwoordelijk willen zijn voor het moment waarop zij weer kuil kan of mag gaan voeren.

En ik waardeer jouw input zeker maar vindt dat je niet persoonlijk of snerend hoeft te gaan doen over zaken die geen gemeengoed of persé vanzelfsprekend zijn. Zo kan ik ook wel zeggen dat iedere cushing eigenaar zou moeten kunnen zien dat een paard cushing heeft, maar dat IS nu eenmaal niet zo en zo zal ook niet iedere paardeneigenaar doorhebben dat zijn paard bevangen is of nog is.
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-11-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:30

Vandaag gaat er een stuk haar af bij mijn pony. Zijn borst is altijd plakkerig, daar zweet hij flink zonder iets te doen.. Ben benieuwd of het voor hem een verlichting is.

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:33

fargo schreef:
Jannepauli schreef:
Als je zelf geen ervaring hebt en de manier van behandelen in principe alleen maar anekdotisch kent, moet je een ander vooral een zeikerd noemen. Van halve informatie wordt geen mens wijzer.

Het gaat erom hoe je me aanspreekt .. dus .. <<"Je hebt een DA nodig om te zien of een paard nog bevangen is? Tja.. ik denk dat iedere oplettende eigenaar dat zelf ook kan zien. En een smid idem dito." >>
Er is geen enkele reden om mij persoonlijk aan te spreken op mijn al dan niet kunnen zien of een paard bevangen is als ik bovendien voor een ander spreek - namelijk Batlow die hier een vraag stelde. Ik kan zeker niet inschatten of haar paard goed genoeg is om op kuil over te gaan en ik kan ook niet inschatten of zij kan zien of haar paard nog bevangen is en ik wil dus niet verantwoordelijk willen zijn voor het moment waarop zij weer kuil kan of mag gaan voeren.

Om even een lans te slaan voor JP, ik vermoed dat ze de behandeling met Provarium Breeding bedoelt, en niet of je paard bevangen is of niet. En hier in het topic wordt het gebruik van dit middel geadviseerd op basis van anekdotisch bewijs (een verhaal wat je zelf hebt meegemaakt bijv.). Terwijl het wetenschappelijk bewijs voor Monnikspeper meer ambigu is: In sommige onderzoeken blijkt het niet beter te werken dan een placebo, en anderen onderzoeken zijn wat meer hoopgevend. Maar eenduidig, en vooral sterk bewijs is er dus nog niet, maar toch wordt het op basis van eigen ervaringen aangeraden alszijnde een geneesmiddel met bepaalde werking. En ik denk dat JP dat bedoelt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:40

Ik denk het niet Focussed, we hadden het over bevangenheid en al dan niet overschakelen op kuil/voordroog, dan zou dit wel een hele rare draai van "het gesprek" zijn.

En ach stel dat het wel over PB ging dan heb ik om me heen meer positieve ervaringen gezien en dit bovendien in overleg met mijn DA toegepast en gezien.

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:44

Oeps sorry, dan ben ik zelf een beetje in de war. Anyway, ik zou het zonde vinden om JP's input hier te moeten missen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:05

fargo schreef:
Er is geen enkele reden om mij persoonlijk aan te spreken op mijn al dan niet kunnen zien of een paard bevangen is als ik bovendien voor een ander spreek - namelijk Batlow die hier een vraag stelde.

Misschien moet je je 's wat minder vaak ongevraagd mengen in een gesprek tussen anderen of voor hen spreken ; zoals je zelf al aangaf weet jij ook niet meer dan dat de oorspronkelijke poster heeft medegedeeld dus is je bemoeienis in de meeste gevallen volstrekt irrelevant.

Dat jij je kennelijk op je teentjes getrapt voelt als ik opmerk dat 'je toch wel kunt zien of een paard bevangen is ' - tja, dat is jouw interpretatie.. het woordje 'je' kun je in dat geval ook meer in het algemeen zien en het was ook in mijn tekst niet voor jou persoonlijk bedoelt. Hoe je het ook wilt lezen: ik ben niet de eerste de beste snotaap die jij een zeikerd kunt noemen en aangezien je empatisch vermogen blijkbaar niet verder gaat dan je eigen persoontje, heb ik besloten mij uit dit topic terug te trekken. Ik laat me echt niet door jou beledigen.
En het openingstopic? Dat ga je nu toch fijn zelf schrijven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:59

Ik denk dat jullie beiden enorm waardevol zijn voor de mensen met een cushingpaardje.
Heel eerlijk vind ik jou ook nog al is snerend overkomen JP, misschien is ligt dit aan mij -aan mijn interpretatie- of aan de manier waarop jij schrijft, dat weet ik niet maar mogelijk is het een idee dat iedereen hier voor zichzelf nog is extra oplet? En dan spreek ik dus ook voor mezelf.

Ik heb geen cushing paardje meer, maar voor diegenen die dat nog wel hebben zou het een gemis zijn als jullie beiden het topic verlaten..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:18

Bon, mensen, laten we stoppen met ruzie te maken. We zijn hier allemaal met hetzelfde doel en dat is mekaar helpen met onze cushingpaarden. Hoe meer mensen in een groep hoe meer meningen en verschillende karakters. Dit geeft automatisch eens botsingen. Laten we het erbij dat het gewoon een misverstand is door non verbale communicatie. Op een forum zijn geen gevoelens in een tekst, wat een tekst veel aanvallender kan maken dat het is. JP kan soms pittig overkomen in haar schrijven maar zal zeker geen slechte bedoelingen hebben. Ik zou het jammer vinden om hier mensen met kennis te verliezen in dit topic. just my 50 cents...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:21

Kunnen we het hier misschien een beetje gezellig houden aub. Dat is wel zo fijn voor iedereen met vragen.

Je was me voor Dookia, ik ben het met jou eens!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:47

Dat was mijn mening precies zo hoor :j

Batlow, ik denk dat het hem erg veel zal schelen, wat haar eraf! Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:02

Ik heb vandaag de magnesium gries bij de welkoop besteld. Een 25 kilozak voor 18 nog wat. Nu ben ik bezig om te berekenen wat mijn merrie nodig heeft maar is nog best lastig..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:35

IMJ schreef:
Ik heb deze tabel is gevonden en bewaard, het gaat over magnesium oxide

Citaat:
Ras/ Type Gewicht in KG aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Magnesium-oxide
in gram per dag
..........vrijetijdspaard ...........fok- en sport paard
Shetlander 100-200 ......3-5 ......... ...........5-9
IJslander 350 ...............6 ........................11
Arabier / Haflinger 450 ...8......... ..............14
Draver 420-520 ............7-12 ..................13-15
Engels Volbloed 450-530 7-12 ..................13-15
Warmbloed 500-700 ......8-11 ..................15-20
Nederlands trekpaard 700 >11 ...................>20

Bron: http://www.dezingendesmid.nl/catalog/pr ... tAod1T8AFA

Mogelijk heb je hier wat aan, gaat over een soortgelijke samenstelling als die van de welkoop.
Kwam er uit het bloed dat het te laag was?
Om op te starten zou je iets met kunnen geven.
Ach ik zou het niet al te nauw nemen, ga er niet van uit dat je elke dag met een keukenweegschaal op stal staat.
Ik gebruikte een klein koffieschepje als maatschepje.