ohjajoh6 schreef:Nou... dan kom ik maar weer even de knuppel in het hoenderhok gooien hier...
En JP... het gaat er niet eens om "hoe" jij e.e.a. zegt, maar meer om het feit, dat jouw wil, wet is en je hebt nu eenmaal niet altijd maar gelijk, sorry...
Ik schrok namelijk van je uitspraken met betrekking tot geven van buut en eventuele maagklachten, in de relatie met cushing, vooral omdat je zelf gastroguard hebt moeten geven... En vergis je niet hoor JP, ik heb jou aardig hoog zitten, maar jou waarheid is niet altijd de ultieme waarheid en dan is er gewoonweg geen discussie met jou mogelijk en dat is jammer...
Ik wil hier nog wel even op reageren. Jouw post maakt namelijk duidelijk dat als je bepaalde feiten c.q. adviezen gepresenteerd krijgt, dat kennelijk gelezen wordt alsof dat mijn 'zelfverzonnen' feiten zijn die ik als onomstotelijk bewezen als mijn 'wet' hier heb voorgelegd. Dan moet ik je teleurstellen want mijn 'waarheden' zijn rechtstreeks het gevolg van de door mij gevolgde studies en het feit dat ik na zoveel jaar in de paarden wel meer aan mij voorbij heb zien komen, dan menig ander. Met mij valt heel goed te discussiëren maar ik hou me graag aan de wetenschappelijke feiten. Daarbij is best wel ruimte voor anekdotische bevindingen, ik ben ruimdenkend genoeg om ook waarde te hechten aan alternatieve therapie, maar sommige dingen zijn gewoon kul en ja - ik zeg dat dan ook.
Zo vind ik je schrik over buut nogal merkwaardig. Iedere arts zal bij bv hoefbevangenheid buut voorschrijven (of eventueel metacam maar dat is net zo desastreus voor de maagwand al denk je van niet) - het is niet zo dat een paar zakjes buut al voor grote problemen zorgt. Pas als je buut/metacam langdurig moet geven, dan wordt maagbescherming een issue. Maar voor twee, drie weken kun je het gerust geven ( tenzij het paard een gekend maagprobleem heeft) en de voordelen ervan zijn op de korte termijn groter dan de 'mogelijke' nadelen. Als je dit soort uitspraken wilt doen, verdiep je dan eens in de medische literatuur. Zelfs een leek kan (beperkte) toegang krijgen tot de onderzoeksverslagen die o.a. bij PubMed gepubliceerd worden.
Dat ik zelf Gastrogard ben gaan geven: ja dank je de koekoek - een van onze paarden moest voor een lange periode 4mg buut per dag krijgen over een periode van maanden. De logica gaat dan wel gebieden dat je uit voorzorg een maagwandbeschermer gaat geven.