Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:15

Ligt er een beetje aan waar het hooi vandaan komt.
Gras op Veengronden hebben een laagopneembaar selenium , gras op kleigronden kunnen een hoog gehalte aan selenium bevatten.
In Belgie schijnt het seleniumgehalte wel lager te worden , maar is altijd nog hoger dan in nederland.

Ook de hoeveelheid ijzer , grondwaterpeil ,zwavel , natrium ,zuurstof , en ph hebben invloed op de opneembaarheid van selenium door gras.

Vandaar dat ik al jaren hooi van verschillende gronden voer :)

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:29

En vandaar dat ik een vitamine korrel bijvoerde :j

Elisa, wat een en goed nieuws, maar wat sneu dat je paard door verkeerd bekappen extra gevoelig is nu...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:01

onze staleigenaar oogst zelf zijn hooi,dus is altijd van hetzelfde :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:24

Idifix schreef:

Dan is het heeeel aantrekkelijk om een hooianalyse te doen :D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:57

Zo weer even wat bij gelezen.

@ Flock wat moeilijk zeg dat je paard niet lekker in haar vel zit. Ik ben ook net begonnen met prascend en zie al vooruitgang. Ik geef het nu zo'n 1,5 maand.
Ik dacht dat mijn pony van 26 gewoon oud aan het worden was en daarom niet meer echt speelde met zijn maatjes. Maar sinds 2 weken is hij weer volop aan het spelen en zit schijnbaar wel weer lekker in zijn vel. Ik geef er ook magnesium bij van de welkoop. Ik zou toch kijken of dit medicijn wat kan betekenen voor je paard voordat je zo'n grote beslissing neemt.

Wie kan mij vertellen wat precies zo goed is om magnesium te voeren aan een cushing paard?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:16

Nammie schreef:
Idifix schreef:

hoe gebeurt dat dan juist? en wie doet dat ? en euhm prijs :)

Flock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:44

Heel erg bedankt voor de lieve reacties allemaal!!
Doet me goed :)

Wij gaan inderdaad gewoon beginnen met de Prascend en ik zal magnesium erbij halen! Helaas heeft ze nooit zo'n goede band met dekens gehad en omdat ze ook met slecht weer overdag gewoon buiten staat durf ik haar niet te scheren en met een deken alleen te laten..

Liefs voor jullie en nogmaals dank

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:07

Don't worry Flock ik scheer ook niet. Het kan ook zijn dat met de prascend haar vacht een pak minder dik word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:14

Nou... dan kom ik maar weer even de knuppel in het hoenderhok gooien hier...

Ik geef dus de monnikspeper van gekruid.nl, de mg van de welkoop en iid , net als Nando, van het kruidvat vit. E in olie capsules, zit geen seleen in en leek mij dus veiliger om te geven, aangezien hier bij te veel geven (seleen) dus duidelijk wel gevaren aan zitten...

En JP... het gaat er niet eens om "hoe" jij e.e.a. zegt, maar meer om het feit, dat jouw wil, wet is en je hebt nu eenmaal niet altijd maar gelijk, sorry...

Ik schrok namelijk van je uitspraken met betrekking tot geven van buut en eventuele maagklachten, in de relatie met cushing, vooral omdat je zelf gastroguard hebt moeten geven... En vergis je niet hoor JP, ik heb jou aardig hoog zitten, maar jou waarheid is niet altijd de ultieme waarheid en dan is er gewoonweg geen discussie met jou mogelijk en dat is jammer...

En ik wil echt niet vervelend zijn dames en het zal voor ieder paard weer anders liggen, maar die puk van mij (en daardoor automatisch de grote ook niet meer, gelijke monniken, gelijke kappen) krijgt echt nooit geen voordroog meer, ik had echt superkwaliteit - mooi droog - zeer schoon - rook echt heerlijk, maar MiniMe kreeg echt meerdere malen een flinke terugslag toen ze hb was, dat kwam echt pas weer enigszins in orde toen ze enkel droog hooi kreeg...

Heb ik trouwens ook nog een vraagje: Ik heb een partijtje graszaadhooi kunnen kopen en nu is mij altijd geleerd, dat graszaadhooi echt het armste hooi is wat je kunt geven, klopt dit nu eigenlijk en is het dan ook zo "arm" dat ik het niet meer hoef te weken? Wie weet hier wat meer van?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:17

monsera schreef:
Zo weer even wat bij gelezen.

@ Flock wat moeilijk zeg dat je paard niet lekker in haar vel zit. Ik ben ook net begonnen met prascend en zie al vooruitgang. Ik geef het nu zo'n 1,5 maand.
Ik dacht dat mijn pony van 26 gewoon oud aan het worden was en daarom niet meer echt speelde met zijn maatjes. Maar sinds 2 weken is hij weer volop aan het spelen en zit schijnbaar wel weer lekker in zijn vel. Ik geef er ook magnesium bij van de welkoop. Ik zou toch kijken of dit medicijn wat kan betekenen voor je paard voordat je zo'n grote beslissing neemt.

Wie kan mij vertellen wat precies zo goed is om magnesium te voeren aan een cushing paard?

magnesium kan goed werken bij bv hb en i.r., dikke harde nekken etc. , staat toevallig lekker simpel en begrijpelijk uitgelegd in dat artikel wat ik een paar pagina's eerder heb geplaatst...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:28

Idifix schreef:
Nammie schreef:

Ik weet niet of er meer mensen bij je op stal staan om eventuele kosten te delen , want als er meer mensen staan met hun paarden , dan vind ik eigenlijk dat je het kunt vragen aan de staleigenaar.
Is de staleigenaar hobbymatig bezig of heeft hij ook een agrarisch bedrijf? [dit ivm met kosten , en mogelijk dat hij al grondanalyses laat doen?]

Zo niet , dan kun je het hier laten doen ; http://www.horsehayanalysis.eu

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:34

ohjajoh6 schreef:
heb ik trouwens ook nog een vraagje: Ik heb een partijtje graszaadhooi kunnen kopen en nu is mij altijd geleerd, dat graszaadhooi echt het armste hooi is wat je kunt geven, klopt dit nu eigenlijk en is het dan ook zo "arm" dat ik het niet meer hoef te weken? Wie weet hier wat meer van?

btw...ik zou overjarig hooi geven....

Graszaadhooi , is gemaakt van gras wat graszaad heeft geproduceerd.
Ik dacht er ook altijd goed aan te doen om graszaadhooi te geven , maar je wilt niet weten hoeveel antischimmelzooi en onkruidbestrijdings middelen gebruikt worden om de productie van graszaad zo hoog mogelijk te krijgen.
Dat is voor mij de reden om het niet te geven.

2012 was een supergoed hooi jaar , kan je niet nog ergens pakjes krijgen uit 2012?

ps; graszaadhooi zit tussen gewoon hooi en stro in qua alles , dus ook qua goede stoffen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:44

Even gegoocheld , dit is een graszaadhooianalyse

Analyse
Droge stof: 85 %
Ruw eiwit: 70 gr/kg ds
Ruw vet: 9 gr/kg ds
Ruwe celstof: 368 gr/kg ds
Ruw as: 76 gr/kg ds
Zetmeel: 0 gr/kg ds
Suikers: 28 gr/kg ds
Calcium: 4.4 gr/kg ds
Fosfor: 1.7 gr/kg ds
Natrium: 1.3 gr/kg ds
Kalium: 18.4 gr/kg ds
Magnesium: 1.1 gr/kg ds
Zwavel: 1.9 gr/kg ds
Chloor: 0.0 gr/kg ds
Voederwaarde Rundvee
VEM: 583 /kg ds
VEVI: 530 /kg ds
DVE: 21 gr/kg ds
OEB: -13 gr/kg ds
Best. zetmeel: 0 gr/kg ds
VW: 1.66 /kg ds
Structuurwaarde: 4.30 /kg ds
Rants. vleesstieren: 0.1-0.5 kg product
Rants. rosékalveren: 0.1-0.5 kg product
Rants. melkgeiten: 0.1-0.3 kg product
Rants. schapen: 0.1-0.3 kg product

oeiii ik schrik van de hoeveelheid suiker....!
Wel weken dussss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:48

Zo mooi!! Thanks Nammie!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:50

Ik ga ervan uit dat dit een voorbeeld is? Of is dit zoals graszaadhooi er gemiddeld genomen uit ziet?

Edit: autocorrect..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-11-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:55

dat neem ik ook aan dat het een voorbeeld is hoor; maar vind de hoeveelheid suiker alarmerend eigenlijk, vooral omdat ze juist graszaadhooi promoten als het hooi waar niets meer inzit... ik weet het van het overjarige hooi, maar daar kom ik voorlopig nog niet aan eigenlijk, mijn netwerk is zo minimaal nog , na een jaar zeeuws vlaanderen, vond het al heel wat dat ik aan graszaadhooi in kleine baaltjes kon komen eigenlijk...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:05

Ja..hoeveel heb je afgenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:09

teveel om weg te gooien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:11

dus dat word weer weken...
En heel flauw grapje hoor; maar als er echt zo veel antischimmel zooi in zou zitten, zou het dan heel misschien niet een beetje kunnen helpen tegen AM, sterft het van de bomen en blad op mijn wei, schijt in mijn broek eerlijk gezegd...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:15

IMJ schreef:
Ik ga ervan uit dat dit een voorbeeld is? Of is dit zoals graszaadhooi er gemiddeld genomen uit ziet?

Edit: autocorrect..

Ik neem aan een gemiddelde...
Komt van een koeienvoerside...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:16

ohjajoh6 schreef:
dus dat word weer weken...
En heel flauw grapje hoor; maar als er echt zo veel antischimmel zooi in zou zitten, zou het dan heel misschien niet een beetje kunnen helpen tegen AM, sterft het van de bomen en blad op mijn wei, schijt in mijn broek eerlijk gezegd...

:') :') :')

Helaas , daar durf ik geen serieuze uitspraak over te doen.

Ik schijt ook bagger , veel blad , geen esdoorn , maar wel zeiknat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:28

Bij mij exact hetzelfde!! geen esdoorn, maar niet weg te krijgen zo veel blad en kan serieus baantjes trekken...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:53

ohjajoh6 schreef:
Nou... dan kom ik maar weer even de knuppel in het hoenderhok gooien hier...

En JP... het gaat er niet eens om "hoe" jij e.e.a. zegt, maar meer om het feit, dat jouw wil, wet is en je hebt nu eenmaal niet altijd maar gelijk, sorry...

Ik schrok namelijk van je uitspraken met betrekking tot geven van buut en eventuele maagklachten, in de relatie met cushing, vooral omdat je zelf gastroguard hebt moeten geven... En vergis je niet hoor JP, ik heb jou aardig hoog zitten, maar jou waarheid is niet altijd de ultieme waarheid en dan is er gewoonweg geen discussie met jou mogelijk en dat is jammer...

Ik wil hier nog wel even op reageren. Jouw post maakt namelijk duidelijk dat als je bepaalde feiten c.q. adviezen gepresenteerd krijgt, dat kennelijk gelezen wordt alsof dat mijn 'zelfverzonnen' feiten zijn die ik als onomstotelijk bewezen als mijn 'wet' hier heb voorgelegd. Dan moet ik je teleurstellen want mijn 'waarheden' zijn rechtstreeks het gevolg van de door mij gevolgde studies en het feit dat ik na zoveel jaar in de paarden wel meer aan mij voorbij heb zien komen, dan menig ander. Met mij valt heel goed te discussiëren maar ik hou me graag aan de wetenschappelijke feiten. Daarbij is best wel ruimte voor anekdotische bevindingen, ik ben ruimdenkend genoeg om ook waarde te hechten aan alternatieve therapie, maar sommige dingen zijn gewoon kul en ja - ik zeg dat dan ook.

Zo vind ik je schrik over buut nogal merkwaardig. Iedere arts zal bij bv hoefbevangenheid buut voorschrijven (of eventueel metacam maar dat is net zo desastreus voor de maagwand al denk je van niet) - het is niet zo dat een paar zakjes buut al voor grote problemen zorgt. Pas als je buut/metacam langdurig moet geven, dan wordt maagbescherming een issue. Maar voor twee, drie weken kun je het gerust geven ( tenzij het paard een gekend maagprobleem heeft) en de voordelen ervan zijn op de korte termijn groter dan de 'mogelijke' nadelen. Als je dit soort uitspraken wilt doen, verdiep je dan eens in de medische literatuur. Zelfs een leek kan (beperkte) toegang krijgen tot de onderzoeksverslagen die o.a. bij PubMed gepubliceerd worden.

Dat ik zelf Gastrogard ben gaan geven: ja dank je de koekoek - een van onze paarden moest voor een lange periode 4mg buut per dag krijgen over een periode van maanden. De logica gaat dan wel gebieden dat je uit voorzorg een maagwandbeschermer gaat geven.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:27

Idifix schreef:
Nammie schreef:

Ik weet niet of er meer mensen bij je op stal staan om eventuele kosten te delen , want als er meer mensen staan met hun paarden , dan vind ik eigenlijk dat je het kunt vragen aan de staleigenaar.

Is de staleigenaar hobbymatig bezig of heeft hij ook een agrarisch bedrijf? [dit ivm met kosten , en mogelijk dat hij al grondanalyses laat doen?]

Zo niet , dan kun je het hier laten doen ; http://www.horsehayanalysis.eu

We zijn met zo een 10paarden op stal en dat is gewoon hobby matig. En hij gelooft dat immers allemaal niet van dat hooi weken etc dus hem dat laten uitvoeren zal niet lukken. De rest van mijn stalgenoten hebben gezonde paarden dus denk niet dat hier iemand echt voor te vinden zal zijn.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:43

Mijn idee , 10 paarden? 10 eigenaren? is 8 euro per persoon...

Als je het zelf in je uppie moet betalen , dan is het een aardige hap...misschien moet je de andere eigenaren even voorzichtig bewerken ;)
Op de link die ik poste , staan argumenten om ze om te praten...hoop ik....