Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:49

Nee mijn ouders dringen niet aan, dat was bij een andere bokker. Wij hebben kuil van eigen land, is geen koeienkuil. Wij hebben kuil in overvloed, wat mijn andere paard krijgt. Ik vroeg me alleen af of ik ooit het kuil weer kon voeren, maar dat ga ik overleggen met mijn da!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:54

Afhankelijk van de kwaliteit van je kuil is er geen reden om aan te nemen waarom je kuil niet meer zou kunnen voeren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:56

Jannepauli schreef:
Afhankelijk van de kwaliteit van je kuil is er geen reden om aan te nemen waarom je kuil niet meer zou kunnen voeren.

Hij had het ervoor in ieder geval altijd gehad en deed het er goed op. Denk dat ik het, als ik weer begin, het meng met hooi en zo weer rustig de overstap maak net als IMJ!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:57

Batlow schreef:
- Hoe zit het qua voer, wat voor krachtvoer mag/moet hij? Wanneer mag hij de wei op, mag hij dat nu al wel, hoe lang etc.. En hoe zit dat met het voorjaar?
wat mij betreft mag ie nu terug de wei in, in het voorjaar kijken we hoe ie de winter doorgekomen is, natuurlijk blijven we voorzichtig met jong gras

Vragen + antwoorden DA

Dit was het antwoord van jouw DA over gras vorige week.
Heel eerlijk zou ik niet alleen op jouw DA afgaan wat betreft voeding...
Blijf zelf ook heel goed nadenken! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:59

Jannepauli schreef:
Je hebt een DA nodig om te zien of een paard nog bevangen is? Tja.. ik denk dat iedere oplettende eigenaar dat zelf ook kan zien. En een smid idem dito.
Herstel van bevangenheid - afhankelijk van de ernst ervan- duurt lang. Soms wel een jaar, ook al zijn de eerste verschijnselen ( ontsteking, pijn) dan al lang weg.

Af en toe ben je toch wel een zeikerd :( :( . De meeste mensen hebben gelukkig geen ervaring met bevangen paarden - waaronder ik - en dat zullen er meer zijn. En het is niet altijd duidelijk of een paard (nog) bevangen is of niet. Er stonden er 2 bij ons op stal waarvan je het echt niet zou zeggen dat ze bevangen waren en ja die worden wel degelijk door hun DA met kliniek geadviseerd over de te volgen weg en behandeling en voeding.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:27

Als je zelf geen ervaring hebt en de manier van behandelen in principe alleen maar anekdotisch kent, moet je een ander vooral een zeikerd noemen. Van halve informatie wordt geen mens wijzer.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:15

@Flock sterkte is erg moeilijk, alles afwegen, maar inslapen kan altijd als je alles hebt gedaan wat je kunt doen (zo zit ik erin) :(:)

ik ben erg blij met de informatie, die ik hier krijg maar vind de toonzetting regelmatig onaardig en ik denk dat dit ook niet nodig is. Probeer elkaar in zijn/haar waarde te laten, niet alles is meteen even duidelijk, daar kan ik ook over meepraten :o

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:32

Eens Josefien..
Ik weet ook niet zo goed wat ik met dit soort dingen moet en zo zelf ook al is een een discussie verzand die ik eigenlijk helemaal niet wil.
Iedereen hier geeft tips vanuit zijn of haar ervaring. Verder doe je wat binnen je mogelijkheden ligt.
Dat lijkt wel is vergeten te worden..

Het gaat er niet om wie het meest weet, het gaat er om dat we er met zijn allen een prettig topic van kunnen maken zodat we onze paarden op de beste manier -binnen onze mogelijkheden- kunnen helpen.

C'ets le ton qui fait la musique..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:37

Tja... ik ben per definitie niet hier om aardig gevonden te worden, dus deal with it. Maar ben wel bereid om vanuit mijn kennis en studie informatie te delen. Dat wordt kennelijk niet op prijs gesteld, dus dames.. adieu. Ik hou het hier voor gezien en zal alleen in uitzonderingsgevallen iemand per pb helpen.
Klaar.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:48

Ik vind dit topic anders uiterst interessant voor mensen die geen weet hadden voordien van deze ziekte ..uiteindelijk heb ik het gevoel al heb je dierenartsen die het vaak ook goed hebben maar dat je aan dit ervaringsdeskundige topic :) toch wel meer hebt meer info, meer uitleg etc.
Het zou jammer zijn als dit verloren zou gaan.
Zijn hier trouwens mensen die zowel Mg + vitamine E voeren ?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:54

Idifix schreef:
Ik vind dit topic anders uiterst interessant voor mensen die geen weet hadden voordien van deze ziekte ..uiteindelijk heb ik het gevoel al heb je dierenartsen die het vaak ook goed hebben maar dat je aan dit ervaringsdeskundige topic :) toch wel meer hebt meer info, meer uitleg etc.

Ja ik, in de vorm van equilin basic (bewust daarvoor gekozen omdat bij andere vit. E suplementen vaak selenuim is toegevoegd en bij equilin niet) :)
Laatst bijgewerkt door koenlover op 06-11-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:54

Jannepauli schreef:
Tja... ik ben per definitie niet hier om aardig gevonden te worden, dus deal with it. Maar ben wel bereid om vanuit mijn kennis en studie informatie te delen. Dat wordt kennelijk niet op prijs gesteld, dus dames.. adieu. Ik hou het hier voor gezien en zal alleen in uitzonderingsgevallen iemand per pb helpen.
Klaar.

Dat is wel heul kort door de bocht.. :oo Ik hoop niet dat mijn post dit veroorzaakt heeft, want dat was niet de bedoeling. Het is tenslotte hoe ik het voel en dus mijn mening, zoals je zelf al aangeeft deal with it. ik ben ook erg blij met alle info en ben het met IMJ dat het erom gaat om onze zieke paarden zo goed mogelijk te helpen, want de reguliere medische wereld weet het soms zelf ook niet..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:55

JP, waarom nu zo?
Jammer hoor..

Idefix: geen ervaring mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:00

Jannepauli schreef:
Klaar.

Ik zou het heel jammer vinden als jij je uit dit topic terugtrekt. Ik heb zelf een merrie die van alles wat heeft en haalde veel info uit jouw berichten. Misschien mag ik je eventueel een pb sturen wanneer ik denk dat er zelf niet meer uitkom?

Ik vind ohjajoh en jp beide een grote bijdrage leveren aan dit topic

*kruipt weer terug onder steen om mee te lezen*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:03

Nee Josefien - waar het mij om ging is dat hier te vaak gekeken wordt of je wel je best doet om mensen niet in het harnas te jagen. Ik geef informatie en het lijkt me dat de inhoud van die informatie belangrijker is dan de vorm waarin het gegoten wordt. Je kunt toch niet zeggen dat informatie iemand tegen de schenen schopt? En het is hier toch geen theekransje? Maar zoals gezegd - ik stop ermee en wens geen zeikerd genoemd te worden. Dat betekent ook dat ik geen introductie voor het nieuwe topic maak - ben er klaar mee.

Iemand die serieus advies wil hebben mag altijd een pb sturen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:10

Vanaf welke ACTH waarde heeft een paard cushing?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:13

IMJ schreef:
Even de zoekfunctie gebruikt, hier is het vlgs mij voor het eerst vermeld en dan zou het idd niets met % te maken :D
Jannepauli schreef:
Dr Andy Durham schrijft dit:

Liphook are currently using 29 pg/ml Nov - July and 47 pg/ml Aug - Oct.
We suggest a "grey area" of around 10 pg/ml either side of the cut-off value, so results 20 - 40 pg/ml Nov-Jul and 37 - 57 Aug-Oct may or may not be PPID, but a result below the grey area is likely to be negative, and above the grey area is likely to be positive.

Weer even wat teruggezocht voor je ;-)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:29

Ja ik heb nu de Mg van PN en ik heb hier ook eplus staan voor ander paardje van Pavo maar is idd met seleen. Zou het wel niet dagelijks geven. Maar ben een beetje benauwd voor meerdere dingen tegelijk te geven vandaar...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:15

JP ik respecteer je mening, zou het zelf ook niet prettig vinden om zo genoemd te worden.
@Idifix ik geef wel best veel bij elkaar maar verdeeld over de dag.
Vandaag de Devils Relief binnen gekregen en net gegeven, stop dan met de boswelia en hoop dat dit beter werkt, want ze verzet bijna geen stal meer en wankelt ook enorm.
Vanmiddag komt de hoefsmid om tempex aan te brengen om eea te verlichten. Volgende week foto door dierenarts die zo'n mobiel apparaat heeft
Laatst bijgewerkt door Josefien op 06-11-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:17

Ah gewoon allemaal blijven posten hier hoor! ik vindt het ook allemaal enorm leerzaam.

Het waren trouwens mijn ouders die kuil wilden geven..inmiddels is de dierenarts geweest en heeft foto's gemaakt. Op 1 voetje {rechtsvoor} was een lichte kanteling te zien,maar niet super erg. En op de rest gelukkig niet..maar de smid heeft hem verkeerd bekapt waardoor het nog pijnlijker is geworden voor hem.Volgende week komt er een ijzer onder via de hoefsmid die verbonden is aan de kliniek.
Mijn moeder heeft het ook over het kuil gehad en volgens de dierenarts mocht hij dit gewoon hebben..we hebben dus voordroog kuil van goede kwaliteit.
Dat krijgt ie nu overdags via een slowfeeder...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:29

Idifix schreef:

Ik heb heel lang beide gevoerd. Nu voer ik alleen nog Mg. Vit E voerde ik van die gelcapsules van de kruidvat, die in de slobber en ging altijd op. Dit omdat paarden vit E eigenlijk altijd seleen erbij heeft en dat zat bij mij voldoende in het ruwvoer.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:33

Flock schreef:
Met tranen in mn ogen, dit bericht

Mijn lieve 16 jarige D pony is sinds vandaag ook officieel lid van de cushing club.. Ze zit met haar waarde hoger dan de 800 (ik weet niet meer precies wat want het ging allemaal even te snel voor me na zo'n bericht)
Ze heeft last van haar hoeven, ze had een hoefzweer 2 weken gelede, slechte vacht, zweten, drinken, plassen, spierverlies, lusteloosheid ga maar door.. Maar ja wat wil je ook met zo'n waarde..

Beslissen over een anders leven is het moeilijkste dat er is denk ik, daarom wil ik gewoon even luisteren naar wat jullie denken.. Ik zie niemand hier praten over euthanasie en hoop daarom dat jullie niet uit de bocht vliegen..

Mn pony is al nu ongeveer 3 jaar met rust omdat ze een permanente blessure heeft linksvoor.. Ze loopt er soms goed mee maar andere dagen niet.. Omdat ze geen pijn lijkt te hebben, en zich nog altijd super voelde hebben wij haar bij een stal staan waar ze elke dag naar buiten gaat met een vriendje en savonds binnen slaapt.. In de zomer staat ze een paar maanden 24 uur per dag op de wei.. Verder kunnen we behalve knuffelen, poetsen en praten zeer weinig nog met haar..

Nu komt cushing erbij, we kunnen haar op een halve pil prascend zetten en dingen voor haar beter maken..

Maar wordt ze hier echt beter van?
Wordt ze weer gelukkig want dat is ze nu zeker niet?
Kan ze straks dan nog wel op de wei?
Wat blijft er van haar levenskwaliteit over?

Of; hamvraag.. Is het misschien goed om na te denken over haar in te laten slapen?

Jee, heftig dit! Heel belangrijk in mijn ogen is dat het paardwaardig moet blijven, jij kent je paardje het beste. Zo te horen heeft ze aardig wat ongemak. Wellicht is (deels) scheren een optie? Magnesium bijvoeren wil ook nog weleens heel goed helpen. Daarbij is het proberen van de prascend zeker nodig om te zien of ze daar van opknapt.
Maar eerlijk is eerlijk, het is en blijft "uitstel". Voor mij zou het allerbelangrijkste dus zijn, kijken of je haar kan opknappen en anders toch die moeilijke keuze maken....

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:38

Voor het overige, en ter bevordering van het herstel, moet een eigenaar maatregelen nemen om verergering en herhaling te voorkomen en die maatregelen zitten meestal in het juiste dieet en voer. In eerste instantie is dat hooi weken en geen krachtvoer met hoog zetmeel/suiker. Plus wat toevoegingen zoals Vit E en Omega 3 en voldoende zout.

Dat zout, heb gemerkt (ik heb een zoutblok en een mineralen blok hangen) dat het echte zoutblok iedere dag gebruikt werd van de zomer/najaar en dan niet zomaar een likje, nee intensief likken. Nu is dat weer over.
Blijkbaar dus nodig? Wel mooi dat ze het zo zelf kunnen uitzoeken en gebruiken!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:47

Ja, hij heeft liksteen, nat hooi en geen krachtvoer en beetje wortelen maar dat ga ik proberen op den duur volledig weg te laten. Dus ik weet nu wel niet zeker of hij echt veel seleen binnenkrijgt maar dacht eventueel de vit E om de dag te voeren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:02

Die 2 van ons hadden beide selenium tekort...... Schijnt dat paarden die alleen hooi krijgen vaak een selenium tekort hebben.