Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:Sterke invallen van de ruglijn en wel echte buik is ook wel een van de kenmerken, zie ik wel sterk op de foto! Sorry heb beetje haast, kerstkaarten je kent dat wel.
onne schreef:Onne heeft vannacht weer wat gehad of gedaan, z'n staldeur is weer krom.
Heb me hubbie weer wat te doen straks.
Sylvia80 schreef:Och jee arme onne, denk je aan een toeval dan ofzo?
@Fargo; Met Dana gaat het sinds begin november echt wel goed. Ze eet gelukkig, en daar ben ik echt heel blij mee, inmiddels weer subli senioren priores. Nu krijgt ze dagelijks tenminste weer voldoende voeding binnen. Hooi eten probeert ze wel maar dat lukt nog steeds niet goed. Maar verder ziet ze er erg goed uit. Nog niet zo'n dikke vacht als vorig jaar, en ook minder stug/klitterig. Vochtbulten boven ogen zijn weg. En ze is echt duidelijk fitter en vrolijker. We zijn nu 13 weken aan de Pergolide (1 pilletje per dag).
Sylvia80 schreef:Dana is ziek. Van de week at ze al minder goed. Vanmorgen had ze vieze neusuitvloeing, ze eet nu alleen gras en wortels en verder niks (ruikt aan emmer met seniorenspul, biks of muesli en draait dan haar hoofd weg), ze stinkt echt heel erg en heeft nu een temp van 39,3 graden, dus koorts.
Ze is nog wel alert maar dus zeker niet fit.
Gezien de symptomen denk ik vooral weer aan mondproblemen. Ik las op een site van een veearts;
Hoe zie ik dat mijn paard een gebitsprobleem heeft?
- Het paard eet langzaam en heeft met name voor het hooi meer tijd nodig
- Het paard maakt proppen met eten (doordat het paard niet goed kan kauwen,
wordt het hooi in proppen weer uitgespuwd).
- Het paard vermagert
- Het paard schudt met het hoofd tijdens het eten
- Het paard stinkt uit de mond of heeft stinkende neusuitvloeiing
Nu wist ik natuurlijk al dat ze gebitsproblemen had en ook de andere genoemde syptomen waren bekend. Alleen van die stinkende neusuitvloeing wist ik niet. Aangezien veel paarden met cushing gebitsproblemen hebben, hebben jullie paarden dit ook wel eens gehad?
Ik neem morgenochtend even de temp op, bel dan veearts om te overleggen maar vind eigenlijk wel dat hij even moet komen.
Zal wel weer een ab-kuurtje worden en gebit schoonmaken. ik hou jullie op de hoogte.
Sylvia80 schreef:Ach, las gister artikel in 'paard en sport' waar ze discussie hadden over paard en welzijn. Daar zij een internist van Utrecht; 'Wij zien het zo: een paard is een gebruiksdier, en als hij niet meer gebruikt kan worden moet daar op een nette manier afscheid van worden genomen". Als je van alle paarden die niet meer gebruikt kunnen worden afscheid neemt heb je ook weinig last van cushing inderdaad...
Veeartsen staan schijnbaar toch nog wat vreemd tegenover levenskwaliteit verbeterende medicijnen bij paarden...helaas...