Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:33

Sterke invallen van de ruglijn en wel echte buik is ook wel een van de kenmerken, zie ik wel sterk op de foto! Sorry heb beetje haast, kerstkaarten je kent dat wel.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:35

Oke thanx!

We hebben zelf het idee dat dat de laatste tijd ook wel veranderd is, dus dat speelt ook wel mee. Nou ja, ik ben benieuwd naar het verhaal van de DA.....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:25

N.a.v. van het hele verhaal en gedoe met Peter heeft één van onze pensiongasten ook bloed laten prikken bij haar paard en die bleek ook mogelijk positief voor cushing. Wij hadden allemaal al zoiets van als er nou eentje hier op stal er aan zou lijden dan was het dat paard wel, die heeft echt mega vacht ... net zoals die van MJ op de vorige pagina. Gaat in de zomer ook niet meer weg, wel beetje rui ... en hij is vorig jaar enorm stram geweest maar is d'r met easy action weer helemaal bovenop gekomen en kon later weer vrolijk in de rondte galoperen. Dat is het enigste waar je eventueel de Cushing aan hebt kunnen herkennen tot nu toe. Paardje is overigens ook ong. 20, weet niet wat de eigenaresse van plan is te doen. Aangezien er nog geen klachten zijn.

Petertje gaat goed, nog wel op buut, maar ok Haha!
Hij heeft enorm plezier met zichzelf als die buiten is ... vliegt ie van de ene kant van het land al bokkend naar de andere kant. Staat ie te eten begint ie ineens uit het niets te bokken en tollen ... en hij vliegt regelmatig ff over onze heuvel en piano (dat is z'n landje waar die het gras kort mag houden, is onze springweide). Hij traint zichzelf iig wel goed. Ik zag hem gister toch ook weer een behoorlijk aantal meters draven, dat was een paar weken terug nog maar 3 pasjes en dan weer stappen.
Ik zag gister wel dat het net leek alsof z'n hoef wat half onschoend was bij de ballen van z'n hoef, z'n hoefzweerbeen.
Hij is wel ontzettend sjago/voernijdig ... maar dat komt omdat ie een beetje te veel verwend wordt door oa. m'n vader. In de trand van, hij komt langs lopen 'oh arm beesje, handje voer' ... en de volgende keer weer enz. Tong uitsteken

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:33

Fijn dat het goed gaat met kleine Peter! Lekker hè dat ze zelf dan vanzelf ineens meer gaan doen! Daar zie je aan dat ze zich echt beter voelen. Gisteren liep Willy tijdens het los longeren ook ineens echt heel ruim en krachtig te draven, zeker van achteren, hij voelde zich kennelijk lekker, beetje opgewonden. Dat is dan leuk maar ook fijn om te zien, dat ie daartoe in staat is.
Hoe gaat het hier verder met de andere paardjes??

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:02

Onne heeft vannacht weer wat gehad of gedaan, z'n staldeur is weer krom.
Heb me hubbie weer wat te doen straks.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:14

Och jee arme onne, denk je aan een toeval dan ofzo?

@Fargo; Met Dana gaat het sinds begin november echt wel goed. Ze eet gelukkig, en daar ben ik echt heel blij mee, inmiddels weer subli senioren priores. Nu krijgt ze dagelijks tenminste weer voldoende voeding binnen. Hooi eten probeert ze wel maar dat lukt nog steeds niet goed. Maar verder ziet ze er erg goed uit. Nog niet zo'n dikke vacht als vorig jaar, en ook minder stug/klitterig. Vochtbulten boven ogen zijn weg. En ze is echt duidelijk fitter en vrolijker. We zijn nu 13 weken aan de Pergolide (1 pilletje per dag).

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:19

Ja ik ben bang van wel, hij heeft deze keer denk ik niet echt op de grond gelegen , dus zich staande weten te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:20

fargo schreef:
Sterke invallen van de ruglijn en wel echte buik is ook wel een van de kenmerken, zie ik wel sterk op de foto! Sorry heb beetje haast, kerstkaarten je kent dat wel.

tja,dat dacht ik ook...veel ervaring heb ik niet met cushing maar ik denk wel aan cushing als ik dit zie
laten we hopen dat ik het fout heb!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:33

Met Rava gaat het ook goed, afgelopen zondag een rit door het dorp gemaakt van 1,5 uur het eerste stuk is ze hyper en wil hard dan krijgt ze een stuk dat ze bijna niet wil en dan gaat het weer normaal.
En de dag erop gaat gelukkig dan ook goed.
Ze is wel erg aan het verharen

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:33

Ik moet zeggen dat Peter echt super in het haar zit .. zulk kort haar heeft ie in geen jaren gehad ... zelfs afgelopen zomer was het nog veel langer Haha!
Die vochtbulten boven z'n ogen zijn bij Peter (nog) niet weg ... ze staan niet meer zo strak en bol trouwens.
Pff, hoe lang heb ik hem nu aan de pergolide ... 3 a 4 maand oid. 1 pilletje per dag?

Hij eet overigens nog steeds niet alles. Nog steeds alleen z'n biks, hooi/kuil, zemelen en slobber. Suikerklontjes en koekjes lust ie ook wel, theekoekjes ook trouwens Tong uitsteken Maar Lucerne, muslie of ander lekkers hoeft ie nog steeds niet. Naja, hij eet iig het noodzakelijke weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:50

onne schreef:
Onne heeft vannacht weer wat gehad of gedaan, z'n staldeur is weer krom.
Heb me hubbie weer wat te doen straks.

Toevallen had Willy ook toen hij nadat we eerder eens gestart waren met provarium breeding daarmee gestopt waren, toen is hij begonnen met zijn toevallen en duizeligheden. Nadat we weer op provarium breeding zijn begonnen en weer aantal weken later ook pergolide is dat gelukkig helemaal weggegaan. Willy viel indertijd aantal malen in zijn box, maar ook op het erf en in de paddock.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:28

Sylvia80 schreef:
Och jee arme onne, denk je aan een toeval dan ofzo?

@Fargo; Met Dana gaat het sinds begin november echt wel goed. Ze eet gelukkig, en daar ben ik echt heel blij mee, inmiddels weer subli senioren priores. Nu krijgt ze dagelijks tenminste weer voldoende voeding binnen. Hooi eten probeert ze wel maar dat lukt nog steeds niet goed. Maar verder ziet ze er erg goed uit. Nog niet zo'n dikke vacht als vorig jaar, en ook minder stug/klitterig. Vochtbulten boven ogen zijn weg. En ze is echt duidelijk fitter en vrolijker. We zijn nu 13 weken aan de Pergolide (1 pilletje per dag).

Dat klinkt goed Sylvia! Fijn hoor dat ze zo opknapt!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:09

Zo nou ik ben vanmorgen met Miron naar de dierenarts geweest. Naar aanleiding van ons verhaal, Miron zijn uiterlijk en zijn leeftijd was de DA eigenlijk vrij stellig; hele grote kans dat de pony cushing heeft. Nu kunnen we hem laten onderzoeken, maar ik begreep dat die onderzoeken niet altijd betrouwbaar zijn of alles laten zien. De DA stelde voor om eerst een maand pergolid te geven en te kijken hoe Miron daar op reageert. Mocht dat na 1 of 2 maanden helemaal niet aanslaan kunnen we altijd nog verder gaan onderzoeken.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:01

Klopt MJ, zo gaat het inderdaad vaker als ik zo de verhalen heb gevolgd op dit forum. Na een waarschijnlijkheidsdiagnose van VA aan de Pergolide. Na een week of 3 zal je dan toch wel wat vooruitgang moeten zien. Eerste week is niet leuk ivm wennen aan bijwerkingen medicijnen, maar daar kan je eerder op het topic alles over lezen. Veel sterkte hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:16

MJ, dat dacht ik al een beetje. Ik zou niet te veel geld aan verder onderzoek besteden, sommige paarden tonen cushing niet of pas later in het bloed, kan je die honderd of meerdere euro's beter gebruiken voor 3 maanden of meer pergolide voor je paardje. Op basis van de waarnemingen en leeftijd kun je er echt vrijwel zeker van uitgaan. Sterkte in ieder geval, probeer als het kan geleidelijk te beginnen met de dosissen en als je al 1 pilletje wilt gaan geven doe dat dan liefst verdeeld in 2 porties over de dag zodat er minder bijverschijnselen optreden. Liefst pilletje geven NA of tijdens het eten; meestal worden paarden na ongeveer een half uur misselijk, dus dan wil je eigenlijk dat ze hun eten al op hebben of al zo druk bezig zijn dat er geen eten blijft staan. Succes en sterkte.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:33

Hm de DA heeft ons eigenlijk niet gewaarschuwd voor zulke bijverschijnselen. Miron krijgt nu twee keer per dag een halve pil, sinds woensdagavond en hij eet ze goed op in een appel door het eten. We merken gelukkig nog niks van de bijverschijnselen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:21

Veel DA's weten maar weinig van pergolide zelf en de evt bijverschijnselen, zoals bijvoorbeeld duizeligheid, paranoia, misselijkheid en geen trek in eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:12

hou maar op over de dierenartsen....hier in frankrijk loopt er een rond die zegt dat cushing nooit voorkomt en dat er geen medicijn tegen is.....ach....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:16

Geerke: kijk DAT zijn de besten Haha! Knipoog heerlijk bij de tijd zo te horen!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:31

Ach, las gister artikel in 'paard en sport' waar ze discussie hadden over paard en welzijn. Daar zij een internist van Utrecht; 'Wij zien het zo: een paard is een gebruiksdier, en als hij niet meer gebruikt kan worden moet daar op een nette manier afscheid van worden genomen". Als je van alle paarden die niet meer gebruikt kunnen worden afscheid neemt heb je ook weinig last van cushing inderdaad...
Veeartsen staan schijnbaar toch nog wat vreemd tegenover levenskwaliteit verbeterende medicijnen bij paarden...helaas...

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:26

Dana is ziek. Van de week at ze al minder goed. Vanmorgen had ze vieze neusuitvloeing, ze eet nu alleen gras en wortels en verder niks (ruikt aan emmer met seniorenspul, biks of muesli en draait dan haar hoofd weg), ze stinkt echt heel erg en heeft nu een temp van 39,3 graden, dus koorts.
Ze is nog wel alert maar dus zeker niet fit.

Gezien de symptomen denk ik vooral weer aan mondproblemen. Ik las op een site van een veearts;
Hoe zie ik dat mijn paard een gebitsprobleem heeft?
- Het paard eet langzaam en heeft met name voor het hooi meer tijd nodig
- Het paard maakt proppen met eten (doordat het paard niet goed kan kauwen,
wordt het hooi in proppen weer uitgespuwd).
- Het paard vermagert
- Het paard schudt met het hoofd tijdens het eten
- Het paard stinkt uit de mond of heeft stinkende neusuitvloeiing

Nu wist ik natuurlijk al dat ze gebitsproblemen had en ook de andere genoemde syptomen waren bekend. Alleen van die stinkende neusuitvloeing wist ik niet. Aangezien veel paarden met cushing gebitsproblemen hebben, hebben jullie paarden dit ook wel eens gehad?

Ik neem morgenochtend even de temp op, bel dan veearts om te overleggen maar vind eigenlijk wel dat hij even moet komen.
Zal wel weer een ab-kuurtje worden en gebit schoonmaken. ik hou jullie op de hoogte.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:43

Evita heeft vaak neusuitvloeiing gehad (in de meest smerige kleuren Bloos ). Maar dat kwam uit haar luchtwegen en stonk niet. Ik moet zeggen dat Evita ook een vrij goed gebit heeft verder.
Waarschijnlijk is het een infectie, en waar het ook vandaan mag komen.. paarden met cushing zijn daar gevoeliger voor. Komt het uit 1 neusgat of uit beiden? Naast een ontstoken kies kan stinkende neusuitvloeiing ook komen door een ontsteking in een van de holtes in het hoofd, in dat geval is het wel belangrijk om in te grijpen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:20

Onne heeft het NOG niet gehad, 24-12-08 is de DA nog geweest en hij vind dat hij nog een prachtig bekkie had voor zijn doen en leeftijd.
IK kan jullie dus nu alleen maar sterkte wensen , het is toch wat he , die chushing

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:34

Sylvia80 schreef:
Dana is ziek. Van de week at ze al minder goed. Vanmorgen had ze vieze neusuitvloeing, ze eet nu alleen gras en wortels en verder niks (ruikt aan emmer met seniorenspul, biks of muesli en draait dan haar hoofd weg), ze stinkt echt heel erg en heeft nu een temp van 39,3 graden, dus koorts.
Ze is nog wel alert maar dus zeker niet fit.

Gezien de symptomen denk ik vooral weer aan mondproblemen. Ik las op een site van een veearts;
Hoe zie ik dat mijn paard een gebitsprobleem heeft?
- Het paard eet langzaam en heeft met name voor het hooi meer tijd nodig
- Het paard maakt proppen met eten (doordat het paard niet goed kan kauwen,
wordt het hooi in proppen weer uitgespuwd).
- Het paard vermagert
- Het paard schudt met het hoofd tijdens het eten
- Het paard stinkt uit de mond of heeft stinkende neusuitvloeiing

Nu wist ik natuurlijk al dat ze gebitsproblemen had en ook de andere genoemde syptomen waren bekend. Alleen van die stinkende neusuitvloeing wist ik niet. Aangezien veel paarden met cushing gebitsproblemen hebben, hebben jullie paarden dit ook wel eens gehad?

Ik neem morgenochtend even de temp op, bel dan veearts om te overleggen maar vind eigenlijk wel dat hij even moet komen.
Zal wel weer een ab-kuurtje worden en gebit schoonmaken. ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben meer van de paardentandarts dan van de veearts voor mond en tandproblemen moet ik eerlijk zeggen. Die zijn vaak subtieler qua techniek en tangen/vijlen die ze gebruiken. Ik zou haar ook een vitaminestoot geven met zo'n spuit en als ze het wil extra echinae druppels om te boosten.
Willy heeft ook wel last van zijn tanden gehad omdat er kiezen langer waren en daardoor blokkeerde zijn kaak. Hij maakt nu wel weer boel slijm van wortels en appels voordat hij het weg heeft, dus dat betekent ook dat hij minder goed kauwt op het moment. Er is al weer afspraak op 8 januari gepland voordat het erger wordt.

Hij heeft nog nooit vies neusvloeisel gehad bij ons, ik weet eigenlijk niet of hij uit zijn mond stonk toen.

Als het wel uit luchtwegen komt dan zou ik MSM geven en als je het al geeft, een hogere dosis!! Want msm helpt heel erg met longproblemen en irritaties.
In ieder geval heel veel sterkte, vooral proberen de weerstand op te peppen hè? Dat is het halve werk meestal.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:47

Sylvia80 schreef:
Ach, las gister artikel in 'paard en sport' waar ze discussie hadden over paard en welzijn. Daar zij een internist van Utrecht; 'Wij zien het zo: een paard is een gebruiksdier, en als hij niet meer gebruikt kan worden moet daar op een nette manier afscheid van worden genomen". Als je van alle paarden die niet meer gebruikt kunnen worden afscheid neemt heb je ook weinig last van cushing inderdaad...
Veeartsen staan schijnbaar toch nog wat vreemd tegenover levenskwaliteit verbeterende medicijnen bij paarden...helaas...

Dat heb ik bij Essie nog gezegd toen de foto's gemaakt werden....ze hoeft alleen maar landschapsverfraaiing te zijn, niet meer niet minder.

Ik heb overigens nog steeds vrede met mijn besluit, het is nog steeds goed zo. Neemt niet weg dat als er nog wat met medicijnen gedaan had kunnen worden en een niet lang revalidatietraject met uitzicht op beter worden, had ik dat zeker gedaan.
Maar zeker bij de DA die ik er als eerste bij had, merkte ik dat ze niet heel veel ervaring had met paarden met cushing.......ze was er een beetje te onzeker in. DA 2 die de foto's kwam maken had misschien wel eerder op basis van uiterlijke kenmerken over Pergolide begonnen. Maar helaas kwam het voor Es te laat....heb er wel van geleerd voor een eventuele volgende keer bij Timber ofzo.