Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:44

zeer interessant!

Over Clostridia het volgende:
http://www.pdv.nl/lmbinaries/pdf1359_pdf_nl_nl.pdf

http://www.ranq.nl/home/water/clostridia.htm

Goed bijvoeren (niet op de grond) en schoon drinkwater lijkt mij ook erg belangrijk. Het zou ook kunnen dat ze ziek worden van drinken van besmet water uit bv waterplas (denk ook aan mestresten ed wat water verontreinigd).

Ik zie wel een aantal verbanden als ik het zo lees. Mijn paarden staan nog wel 24 uur buiten. Helaas wel omringd door bomen en ook veel paddenstoelen. Ze hebben schoon leidingwater in een ton. Geen gras meer (is al op), maar wel veel hooi in schuilstal. Hopelijk kan ik volgend jaar wel preventief betere maatregelen treffen.

Hoop dat ze in Luik erachter komen wat de veroorzakers zijn van AM.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 30-11-09 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:49

De meeste die ik hier weet binnenkomen (of eigenlijk allemaal) zijn frans, de laatste kwam ergens uit Wallonïe.

@ponyzotje: je moet anders eens kijken op inwendige, daar hangt een brief uit Luik met 'richtlijnen' omtrent AM.

ponyzotje

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:55

Thioro: zal ik zeker doen.
Eén geval dat ik weet kwam uit Oost-Vlaanderen. Rest inderdaad Frans.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:56

die richtlijnen mag je mij eens doorgeven ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:33

Hier een link mbt Clostridia bij herkauwers, even doorscrollen tot aan het genoemde stuk tekst. http://www.quartes.com/Nutri/Nutrition/ ... 0021nl.pdf (" Clostridia zijn anaërobe bacteriën d.w.z.
dat ze zich graag ophouden in een zuurstofarm milieu. De kiem overleeft in de buitenwereld onder de vorm van sporen in de grond, in het strooisel of zelfs in stof. De kiem komt eveneens voor in de normale darmflora van mens en dier en bevindt zich daar in evenwicht met de andere darmbewoners. Bij onevenwichten gaan de Clostridia zich echter massaal vermenigvuldigen en vanaf 106 à 109 bacteriën per gram mest, kan de ziekte zich voordoen. Ter gelegenheid van deze kiemvermeerdering worden onmiddellijk gifstoffen of
toxines geproduceerd. Deze stoffen komen vanuit de darm in de bloedbaan terecht en bereiken hun doelorganen
namelijk de nieren, de lever en de hersenen." Bron:http://www.quartes.com/Nutri/Nutrition/Library/Quartes/PDF/Bovi_pdf/bovi20021nl.pdf

en http://www.hofvanautriche.com/kb/artike ... _2006.aspx

Snelle sterfte, dus ook bij koeien en schapen. Interessante stukjes!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:02

Let op dat je niet gaat veralgemenen naar "Clostridia" tout court...! Ook tetanus, botulisme, worden veroorzaakt door Clostridia, maar wel een heel ander species! En dit geeft dus ook totaal verschillende ziektebeelden, behandelingen etc...
Voor sommige zoals tetanus bestaat een vaccin, voor andere niet.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:58

Vandaag de DA uit Vries gehad, en volgens hij had gisteren van collega (weet niet wie) melding gehad dat er die dag weer 1 was overleden. Dus helaas: even rustig geweest, maar dus nog niet over :(.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:01

@ sting: met wel weer koudere nachttemperaturen nu weer.. zou het dan toch echt daarmee te maken hebben?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 01:07

Mijn DA uit Midwolde had nog geen gevalllen gehad...
Het was idd even rustig, balen dat er weer een geval is...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:08

ponyzotje schreef:
Let op dat je niet gaat veralgemenen naar "Clostridia" tout court...! Ook tetanus, botulisme, worden veroorzaakt door Clostridia, maar wel een heel ander species! En dit geeft dus ook totaal verschillende ziektebeelden, behandelingen etc...
Voor sommige zoals tetanus bestaat een vaccin, voor andere niet.

Maar....ik lees in die stukjes toch een soortgelijke sterfte?
Vooral bij deze link
http://www.quartes.com/Nutri/Nutrition/ ... 0021nl.pdf"

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:47

Ja, clostridia zijn in het algemeen venijnige beestjes en als ze de kans krijgen kunnen ze snel fataal worden. Maar daarom zijn ze nog niet allemaal hetzelfde.

Botulisme, tetanus en 'mort subite' (ziekte uit het artikel) zijn alledrie dodelijke aandoeningen die veroorzaakt worden door clostridiumsoorten. Maar toch hebben ze een ander ziekteverloop, andere bron en dus ook andere behandeling.
Botulisme bvb ga je niet tegengaan door een tetanosvaccin.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:04

Hallo allemaal,
Ik heb niet volledig bijgelezen, want dan ben ik nog wel even bezig :)
Maar er staat bij ons een twenter op stal. Ze heeft samen met een pony het hele jaar op het land gestaan, en zijn sinds ongeveer een week, paar dagen binnen.
Twenter was eerst wel oké, had alleen wat dikke benen, waarschijnlijk door de verandering zwaar weiland -> stal.
Eergister begon het gesodemieter.
Moest de lieverd bijna de bak in dragen toen we de stal wilden mesten. Ze had al wat last van diarree, en haar eetlust was ook niet echt daverend. Ze at nog wel iets, maar niet ontzettend veel meer.
Ze sjokte echt ontzettend toen ze de bak in moest. Edit normaal loopt ze lekker actief achter je aan!

Toen ik haar eruit haalde was het nog veel erger! Toen strompelde ze echt naar haar stal.
In de stal ging ze vrijwel gelijk liggen, toen ik met de muesli emmer aankwam en schudde deed ze haar hoofdje omhoog, maar daar hield het mee op. Ze regaeert echt ontzettend sloom, zit amper geen leven meer in!
We dachten dat ze geen koorts had, maar wel de DA laten komen. bleek, de thermometer van ons was stuk, de lieverd had wél koorts!
Ze heeft nu Antibiotica gekregen van de DA en we moesten het in de gaten houden, DA denkt nl dat ze griep heeft.
wat zeggen jullie hiervan?
hebben echt medelijden met de lieverd, hoop echt dat het niks ernstigs is :(

P.S. ze had wel een dikke bult op haar buik, zou het met navelbreuk te maken kunnen hebben?
Aan de andere kant, dan had de DA dit toch wel gezegd?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:25

Jeetje dat vind ik niet goed klinken hoor, ben benieuwd wat de rest ervan zegt. Ik had in zo'n geval toch bloed laten afnemen.
Ik vraag mij wel af, als je paard influenza heeft, heeft ze dan ook luchtweginfectie?

Sterkte! hopelijk komt het goed en is het geen AM

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:48

als het AM is/was, dan zal het paard theoretisch gezien nu inmiddels niet meer leven zo ongeveer.
vooral zo'n jong paard.
heb je de urinekleur kunnen zien Ploegie?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:43

Kom ik me ook even melden.
Mijn jaarling is in de nacht van zondag op maandag overleden aan AM. Lag 's ochtends dood in de stal. Toen ik daar kwam lagen er nog twee veulens neer, enorm aan het pompen, zweten, stijf in de benen, niet meer recht te krijgen. Ene hengstje hebben we nog recht gekregen en begon ineens terug te hinniken, bibberen op de benen, opgetrokken flanken. Toch nog de vrachtwagen gehaald en naar Gent gebracht. Daar werd AM vast gesteld (wij dachten nl eerst aan koliek). Veulen hebben ze de dag achter laten inslapen omdat er echt niets beterde in tegendeel... Veulen dat nog op de opfok stond gisteren ook nog enorm slecht, lag meer neer als iets anders, geen idee hoe het daar ondertussen mee is.
Ohja ze waren net verhuisd van de grote weide naar de stallen, waar ze ook nog buiten konden, kregen dus nog geen krachtvoer bij. Stonden eigenlijk net twee dagen op die nieuwe weide. Heb die van mij zaterdag nog gezien, die was nog tip top in orde, zondag hebben andere mensen hem nog zien spelen in de weide en 's avonds om 22uur stond hij te knabbelen aan zijn voordroog. Andere veulen ging toen al regelmatig liggen en liep wat raar met de achterbenen (toen staken ze het nog op de verhuis en het vele spelen op de weide...)
Voor de mensen van België dit is dus omgeving Leuven!
Rotziekte...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:50

Citaat:
Overigens, veel mensen die er bang van zijn, maar een paard dat 'beter wordt' heeft geen a.m. in mijn ogen. Daarvoor gaat het veel te snel. Vaak is er al een ander paard dood gevonden op diezelfde weide. En inderdaad, de weide blijft zeer lang gevaarlijk.

misschien ligt het aan het ras, maar bij ons heeft het 2 week geduurd, 1 was na een dag al dood ong. 9 dagen later stierf 'pas' de 4e. en ze hadden overduidelijk AM.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:05

@Titsia : bah wat rot. Sterkte :(:)
Dus ze zijn naar 'huis' gehaald vanwege het gevaar voor AM en juist dáár sloeg het toe.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:13

Nee gewoon omdat ze binnen moesten komen voor de winter, weer wat kracht opdoen tegen komend seizoen (beestjes werden eigenlijk vrij sober gehouden, gewoon weidegang en uiteraard water maar dat was het)En net op die weide hebben ze het opgelopen...Stomme is dat ze echt nog volledig in het duister tasten omtrent deze aandoening... Kan maar hopen dat het voor mijn veulen snel gegaan is en dat hij niet te lang heeft moeten afzien (maar aan de staat van zijn hoefjes te zien en ook in de stal zag je veel hoefafdrukken op het asfalt, stro had hij nl helemaal rond zich weggekrabt..)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:00

Sterkte Titsia.

Dit is de 2de keer dat ik hoor van paarden die AM krijgen nádat ze binnengehaald zijn (op stal of weg van een kale weide). Lijkt er meer en meer op dat er echt geen touw aan vast te knopen is aan AM en dat maakt het nog erger.

Het heeft vorige week stevig gewaaid en nu is het nat, misschien daarom dat er weer een 'golf' van AM is?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:59

Damn zeg, Leuven,... das maar een half uurtje verderop. :o
Sterkte met het verlies van je veulen.

Mijn paarden lopen ook nog gewoon buiten. En eentje loopt overdag in een stukje bos.
Ik vraag me af of ik haar daardoor meer risico laat lopen? Gras groeit er wel niet meer in dat bosje en paard krijgt hooi gevoerd als ze er staat. Maar het ligt er wel vol bladeren uiteraard.
Maar dat 'iets' wat AM veroorzaakt groeit dat nou op gras of op afgevallen bladeren?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:31

Sterkte Titsia, iedereen houdt zijn hart vast....en is bang dat er gebeurt wat jou nou overkomt. Was er maar meer bekend....

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:53

Marigold schreef:
als het AM is/was, dan zal het paard theoretisch gezien nu inmiddels niet meer leven zo ongeveer.
vooral zo'n jong paard.
heb je de urinekleur kunnen zien Ploegie?

Ik heb zelf nog geen urinekleur bekeken, maar heb gister wel gelijk de eigenaresse gebeld.
Ze zou het in de gaten houden.
Hij had diarree, dit was alweer iets minder, maar dit is gister weer op komen zetten.
Koorts is door de antibiotica al iets afgezakt, maar nog niet optimaal.

Maar de meesten gaan idd aardig snel dood, maar als ik het zo hoor, zijn er dus ook paarden die het langer volhouden, ookal hebben ze AM?!

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

Heel veel sterkte Titsia:( niet makkelijk om zo je paardje te verliezen :(

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:00

Ploegie, een puntje is dat paarden met AM doorgaans geen koorts hebben. Dat is dus wel hoopgevend. Koorts op zich kan ook enorm sloomheid geven, dat heb ik deze zomer meegemaakt met mijn merrie.

Elinaa: ik vermoed dat je pony 2 daar niet 9 dagen hebt laten liggen creperen? Met een behandeling trekken ze het natuurlijk vaak wel langer dan zonder....

Ik hoop dat het onderzoek opschiet, het wordt inderdaad niet duidelijker momenteel...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:40

we hadden toen nog geen flauw benul van de hele atypische myopathie, en we wisten dus ook niet dat het in bijna alle gevallen dodelijk was. de 1e was binnen enkele uren overleden, vee arts was 's middags samen met mn vriend geweest dus ik had hem toen niet gezien, eenmaal s avonds aangekomen ben ik in huilen uitgebarsten en geroepen waarom heb je die niet gelijk uit zn lijden verlost.
we hebben van alles geprobeerd in de hoop de anderen er bovenop te krijgen, vee arts kwam elke dag langs en was ook flink aan het informeren overal.
de 2e hebben we in laten slapen, hij was enorm sterk en wilde zelfs niet liggen maar zijn slokdarm was helemaal verlamd. hij heeft zich zelfs nog flink verzet tegen het infuus om hem te laten gaan.

je was er niet bij, ze leken zo sterk, en wat moet je anders dan? er zijn er toch wel 2 helemaal doorheen gekomen, en die zijn helemaal gezond.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:43

Update De Twenter is weer aardig bij getrokken! Ze heeft nog een dag niet overeind kunnen komen, maar is nu toch weer aan de beterende hand! Waarschijnlijk toch een griepje!?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ben allang blij dat t paardje verder niks mankeert!!