[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:24

Heb ik niet, maar ziet er wel heel goed uit, heb er zelf ook al eens naar gekeken. Rambo is overigens ook een heel goed merk! Hoe duur is deze deken eigenlijk?

Trisca, dankjewel! Ik ga het even lezen Lachen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:55

ik kan de 3e bladzijde van dat stukje over zomereczeem uit de oefslag neit lezen Bloos!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:36

Ook niet zo: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=E8ZKUZR6 , als de foto zich weer automatisch verkleint, dan moet je op dat vierkantje klikken wat rechtsonder in de figuur komt te staan. Die vergroot het weer naar "ware grootte", of iig, de grootte waarop het ingescand is.

Trisca, ik heb het doorgelezen. Helaas stond er voor mij weinig nieuws in, maar ik vond het een mooi artikel. Voor mensen die er niets vanaf weten is het iig goed om door te lezen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:00

Ik heb zelf de halsdeken en staartkoker nog niet gebruikt voor mijn pony,het ligt wel klaar voor als het evt.nodig is.
Ik kan het voor het 2e jaar nog steeds af met Ökazon.
Dit jaar heeft hij ietsjes geschuurd aan de bovenkant van zijn staart.Om beschadiging zoveel mogelijk te beperken heb ik een bezem in de hoek van zijn box gemonteerd.Daar kan hij heerlijk naar hartelust aan schuren zonder dat de boel teveel beschadigd.Ook kam ik elke dag het bovenste gedeelte van de staart uit om de evt losse haren weg te halen om niets aan het toeval over te laten.
Als je de resultaten wilt zien,kun je op mijn profiel klikken,als je naar beneden scrolt staan er nog 2 links.Op de onderste link staan foto's van afgelopen week. Haha!

Groetjes,Tinky

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:06

Gaat je paard ook echt tegen die borstel aan staan schuren? Ik heb er vaak over nagedacht wat ik het beste kan doen. Nu gaat Ivanka tegen haar drinkbak staan met dr kont, wat al een paar keer tot waterballet heeft geleid Clown .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:41

Tinne schreef:
Gaat je paard ook echt tegen die borstel aan staan schuren? Ik heb er vaak over nagedacht wat ik het beste kan doen. Nu gaat Ivanka tegen haar drinkbak staan met dr kont, wat al een paar keer tot waterballet heeft geleid Clown .

Op een gegeven moment hebben ze dat wel door hoor...als ze lopen te rommelen om eens lekker te schurken...anders zet je haar gewoon lekker met haar kont tegenaan...eerst even naar laten kijken en dan zoekt ze het zelf wel verder uit.Ze hebben tijd zat om zoiets te ontdekken hoor Knipoog .Ik zal kijken of ik binnenkort een fotootje kan maken,kun je zien hoe we dat vastgezet hebben.

Groetjes,Tinky

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:39

Die van mij maken allemaal heel dankbaar gebruik van de borstel! Ze hebben het meteen door en vinden het heerlijk!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:23

Laatst stond Astra met haar kont tegen de struiken in de wei aan te schuren, ze ging bijna door haar benen. Arm paard...
Ik stelde ook voor een borstel te installeren in de wei, gingen ze over nadenken...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:24

Hmm.. mijn reis gaat zometeen richting de ruitershop (voor het voer van Pavo Knipoog ). Misschien dat ik zo'n schuurding ook wel meeneem!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:05

Ik heb een gewone bezem (zonder steel natuurlijk Haha! ) aan een boom vastgebonden met strotouwtjes, maar struiken hebben toch haar voorkeur, maar die geven ook mee dus daar lijden de haren ook minder mee.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:40

Net naar de ruitershop geweest, maar ik vond dat schuurding wel belachelijk duur. Ik heb bij een andere winkel gewoon een paar schuurborstels gehaald, die papa op een plank gaat maken en dan in de stal ophangen. 5 euro tegenover 60 euro voor dat ding. Scheelt toch wel wat Clown .

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:31

Javayo schreef:
Mijn Bucas is ietsjes goedkoper, minder sloopgevoelig, lichtblauw waardoor ie wel vies wordt, maar m´n paard met 30 graden nog koel aanvoelt. Ook had een stalgenoot deze al een paar jaar, dus ik wist dat hij wel redelijk mee zou moeten gaan.

De Rambo vond ik er ook heel goed uitzien, de reden waarom ik daar niet voor gekozen heb is omdat die nog wat duurder was dan de bucas, en dat ik bang was dat dat oorstuk niet goed zou blijven zitten of irritant zou zitten bij het grazen.

En die pagony eczeemdeken wou ik sowieso niet, ik wil wel een goede pasvorm en goede kwaliteit.

Dank je voor je uitgebreide antwoord! Ik had dus een pagony en die past op mijn paard eigenlijk heel goed. Helaas hebben ze bij alle divoza's in nederland geen pagony maat 205 meer dit jaar Boos!
Nu heb ik gister deze deken gekocht:
Afbeelding
Amaroni Flysheet

Maar die past dus niet mooi. Ik ga hem nu maar ruilen voor de bucas denk ik, heb jij deze:
Afbeelding

Ik vind het alleen jammer dat deze geen buikflap heeft.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:48

Over die schuurborstels; Kunnen jullie stalbazen er allemaal mee leven dat je een borstel in de box op hangt? Of staan jullie paarden aan huis?

Sokkebok, met strotouwtjes is misschien wel een idee... mijn paard staat in een containerbox, volgens mij zitten er in de hoeken wel wat gaatjes, eens kijken of ik daar een bezemstuk aan vast kan maken...

@miss-jumpy: nee, ik heb er 1 met buikflap, de bucas buzz off full neck (maar dan zonder het masker):

Afbeelding

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:19

oh, waar heb je die gekocht?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:31

hm, ik hem gevonden op de site van de paardendrogist!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:45

Ik zoek voor mijn barokke (lees dik met dikke nek) Andalusier een andere eczeemdeken. Die ik nu heb is versleten. Ik heb wel nog een heel fijnmazige vliegendeken dus wellicht volstaat de toevoeging van een halsstuk / staartstuk of buikflap.
Dus iedereen die óf een volledige eczeemdeken hebben (met buikflap en hals) óf aparte "onderdelen" en deze kwijt willen... laat me het even weten!!!
Ohja.. qua maat: 1.45 (ruglengte) / 1.95 (onderlengte)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:50

Let er bij die deken wel op dat ze bij de borst vrij smal vallen voor paarden die iets breder dan het gemiddelde sportpaard gebouwd zijn Haha!. Bij mijn merrie viel die deken echt te smal, waardoor die heel erg strak trok bij de schouder -> schuren.

Javayo, ik heb mijn merrie bij mijn oom gestald staan. De stal is van mij, heb ik vorig jaar laten bouwen en heb ik betaald, dus daar mag ik doen wat ik wil Knipoog . Ik zou het even overleggen en als je die borstel er zo in maakt, dat het gemakkelijk te verwijderen is (en weinig beschadiging na laat), dan denk ik niet dat je stalhouder daar een probleem van gaat maken Lachen .

Miss_jumpy, ik heb altijd de Boett deken gehad voor mijn merrie. Hielp ook altijd erg goed!
Bij de Paardendrogist zijn de Bucas volgens mij nu in de aanbieding (?). Of al niet meer?

atreyuevita, tip: als je voor een Bucas zou kiezen, neem dan een maatje groter (zie stukje bovenaan mijn post Haha!).

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:52

Tinne, ik zou op zich geen probleem hebben met die boett, maar vind die wel erg duur, zelfs nog 50 euro duurder dan de bucas. Die nu helaas niet (meer) in de aanbieding is bij de paardendrogist. Ik heb de bucas nu besteld. Mijn pagony gaat echt niet lang meer mee vrees ik.... Nagelbijten / Gniffelen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:12

Ik heb de borstel frame ook in mijn stal hangen, ben er erg tevreden over. Dacht in het begin dat ze hem niet gebruikte maar als snel had ze hem ontdekt en hij is al helemaal ingedeukt van het schuren. Ik heb de echte borstel frame gekocht dacht eerst ook erover om een gewone borstel of een bezem op te hangen. Maar dacht dat dat niet lang ging houden met mijn erge schurende pony. De borstel frame heeft ook een erge sterke achterkant en de borstels kan je vervangen. En het scheelt me een hoop smeerseltjes. Dus dan haal iik die 60 euro er ook wel weer uit.

Mijn stalbaas vindt dat geen probleem hoor, hij heeft hem er zelf in gehangen.

Mirjam

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:47

miss_jumpy schreef:
Tinne, ik zou op zich geen probleem hebben met die boett, maar vind die wel erg duur, zelfs nog 50 euro duurder dan de bucas. Die nu helaas niet (meer) in de aanbieding is bij de paardendrogist. Ik heb de bucas nu besteld. Mijn pagony gaat echt niet lang meer mee vrees ik.... Nagelbijten / Gniffelen

Snap ik Ja . De Boett is nu geloof ik ook 205 euro he? Toen ik de Boett kocht was die nog 188 euro, scheelt toch best wat...

Ik had ook voor de Bucas gekozen, maar die zat dus te krap bij mijn merrie. Toen de deken af was, kwam ik erachter dat ze ook wel zonder deken af kan. Ze schuurt wel bij haar manen, maar zo lang ze alleen wat schuurt dat de haren eraf gaan of opgefrot zitten (dus niet tot bloedens toe), ga ik zo door. Ik hoef ook niet veel te smeren. Onder haar buik gaat het wondje ook weer dicht en de plekken waar ze eerst schuurde groeit weer haar.. Haar staart smeer ik een keer per dag een beetje AVS14 en daar schuurt ze niet meer. Ze duwt alleen haar kont nog wel tegen de muur Clown .

Ik denk dat het ook wel een gewoonte zal blijven voor ze, die van mij schuurt al járen, die weet gewoon niet beter... Ach gut .

Ik was trouwens vandaag bij de ruitershop voor dat Pavo voer en ik was even aan het praten met iemand in de winkel die opving dat ik dat voer kocht. Ze vroeg waarom ik dat ging voeren, dus ik uitleggen dat ik het wilde proberen bij mijn eczeempaard. Vertelde ze dat zij thuis een merrie met eczeem heeft lopen, zij voert het sinds het voer is uitgekomen en de merrie heeft veel minder last van jeuk. Ik hoop dat het bij Ivanka ook zo gaat Lachen!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:13

Javayo schreef:
Sokkebok, met strotouwtjes is misschien wel een idee... mijn paard staat in een containerbox, volgens mij zitten er in de hoeken wel wat gaatjes, eens kijken of ik daar een bezemstuk aan vast kan maken...

Als ik jou was zou ik een stuk ijzerdraad gebruiken, dat is wel wat steviger. Ga ik ook nog doen als hij kapot is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:27

Tinne schreef:
Net naar de ruitershop geweest, maar ik vond dat schuurding wel belachelijk duur. Ik heb bij een andere winkel gewoon een paar schuurborstels gehaald, die papa op een plank gaat maken en dan in de stal ophangen. 5 euro tegenover 60 euro voor dat ding. Scheelt toch wel wat Clown .

Gewone bezem...2,05 geloof ik (Blokker) Haha! ...er zitten deurscharnieren op en is zo makkelijk in de hoek te plaatsen.
Op stal was het geen probleem...die vond het allemaal prima.Hij houd er ook niet van als paarden jeuk hebben en zich stuk schuren aan de box.

Groetjes,Tinky

lostrisq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:46

ik heb begin van dit zomerseizoen een RSH eczeemdeken gekocht... heb altijd een boett gehad, maar was niet zo te spreken over de stof en de pasvorm...
Die RSH zit echt perfect! Ik ben heel blij dat ik het geld eraan uitgegeven heb, ik had getwijfeld of ik de pagony zou kopen, maar hoor daar toch wat mindere verhalen over (kwaliteit is niet zo goed)

Hij is wel licht van kleur, dus ook wel wat sneller vies (voor het oog, want alle dekens worden natuurlijk even goor) maar om het ademende effect te behouden moet ik hem regelmatig wassen heb ik gemerkt, dus dan verdwijnen de vlekken ook weer.

heeft iemand hier ervaring met allergitum van vsm? ik smeer kleine plekjes in met cardiflor van vsm en dat verlicht wel... ik zou wel willen weten of allergitum bij sommigen werkt...

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:47

dat zou ik ook willen weten ja! Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:41

cardiflor werkt inderdaad wel he?
nadeeltje alleen dat t zo snel op is....