[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whitje

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:35

als ze ook dikke benen ervan krijgen dan idd gelijk dierarts bellen!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:08

Ik gebruik sinds een paar weken Cure Mok pilletjes en ik moet zeggen dat het helpt! Mijn tinker heeft eigenlijk standaard mok en met deze pilletjes blijft alles rustig en de mokplekjes worden zelfs kleiner.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:31

Mendi schreef:
Ik gebruik sinds een paar weken Cure Mok pilletjes en ik moet zeggen dat het helpt! Mijn tinker heeft eigenlijk standaard mok en met deze pilletjes blijft alles rustig en de mokplekjes worden zelfs kleiner.

Ik denk dat ik die ook maar weer ga kopen Cool . Heb vorig jaar van alles door elkaar gebruikt: zinkzalf, mokzalf, betadinescrub, tea tree olie, cure mok. Maar denk dat Cure Mok pilletjes het beste hielpen achteraf.

Ben nu al 2 maanden verder. Het breid niet echt meer uit maar beter worden word het niet. Was nu aan het wassen met betadine en smeren met Sudocreme omdat ik dacht eens wat anders te proberen. Las hier goede verhalen en kon het makkelijk meenemen met de boodschappen. Toch maar weer de Cure Mok inslaan en hopen op droger en niet al te zonnig weer (mok begint door zonneschijn en word erger door het natte op de wei).

Vind het niet fijn dat het iedere keer terugkomt. Wou dat er een wondermiddeln was om e.e.a. te voorkomen, rotmok.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:30

mijn paard had ook heel erge mok. sinds ze bijvoeding krijgt. (voedingssup totaal alle vit. en min.)
heeft ze nergens meer last van.
is maar een tip!
veel succes iedereen.

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:51

Tandpasta FTW!

... natuurlijk gebruiken we bij ons ook de welbekende zalfjes en betadine.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:36

hoi allemaal,

mijn haflinger heeft nooit last gehad van mok en dit jaar wel, met name rasp (hoger op de benen, met name aan de binnenkant van haar voorbenen), klein beetje in kootholte.
Ik heb het volgende geprobeerd;
betadine scrub
betadine zalf
zink-zwavelpasta
tandpasta

tot nu toe blijft het een moeizame kwestie,
nu dacht ik zelf aan groene leem te proberen, zijn hier ervaringen mee?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:42

nee geen ervaring met groene leem.
Het enige wat ik gebruikt heb was mokzalf van het merk ecxellent, en die werkt súper. Nu ben ik tandpasta aan het uitproberen omdat dat goedkoper is, maar als dat niet werkt dan ga ik weer over op dat andere goedje. Werkt echt super OK dan! .

Heeft iemand hier toevallig ervaring met tandpasta als mokzalf?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:45

Bij mijn pony werkte het destijds, het droogt uit Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:49

Iemand ervaring hier met zinkzalf (voor baby's) bij mok?

En welke tandpasta smeren jullie op mok? werkt dat echt?
moet je het nog verdunnen o.i.d.?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:00

Oke bedankt, ik gebruik tandpasta van appie heijn Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:14

Zinkzalf heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel hele goede verhalen over gehoord Lachen

De ruin die ik nu heb staan, heb ik behandeld met silkoot... dat sloeg heel goed aan!

Mijn merrie reageert alleen op panalog creme, van de VA. Dat is geen aanrader als het niet nodig is Clown

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:46

Gister had mijn pony kleine korstjes in zijn kootholte (alle 4 de benen), vandaag grotere korsten en ook eentje aan de voorkant.
Volgens de mensen waar mijn pony nu staat is het mok wat veroorzaakt wordt door de zon, in combinatie met nat gras. En dat de witte benen van voskleurigen hier erg gevoelig voor zijn. Mijn paard heeft dus 4 witte benen. Hij stond vandaag te bijten aan zijn voorbenen, en ook proberen te schuren met de benen over elkaar. Vanmorgen liep hij niet rad (van horen zeggen, heb hem niet zelf buiten gezet) 's middags liep hij wel goed.
Morgenvroeg bel ik de dierenarts hoe ik dit het beste kan behandelen. Ik heb hier (gelukkig) nog geen ervaring mee.
Heeft iemand anders hier ervaring mee, mok door de zon??

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:01

Ja ik.

Ik heb twee vossen, en vooral een van de twee is er gevoelig voor.
's Winters nergens last van, ook al is het een grote blubberbende.

In de zomer dan worden de kootholtes rood, (witte benen idd), en als je er dan niet als de kippen bij bent heb je binnen de kortste keren korstjes.

Zodra ik het zie (ze worden regelmatig gewassen en dan kun je het goed zien) dan was ik het met Biotex groen (vloeibaar, net shampoo) of met Betadineshampoo.
Goed afdrogen, even wegzetten en na een half uurtje, als alles echt goed droog is, gebruik ik zinkzalf van zwitsal. Als er echt wondjes zijn dan doe ik eerst Vetramil wondzalf. Geweldig spul.

Als ik het dan heel goed bijhoud, is de beginnende mok met een paar dagen weg. Daarna heel goed in de gaten houden. Als het gras in de wei nat is, dan krijgt de mokbacterie kans om er vat op te krijgen.
Tegenwoordig smeer ik zelfs preventief met die zinkzalf. Voorkomt ook dat die roze gedeelten verbranden in de zon. Ik moet zeggen dat hij nog nooit (in 3 jaar) zo weinig last van mok heeft gehad. (afkloppen)
Als je het goed wast en daarna afdroogt (voetje op laten tillen) dan kun je het pas echt goed zien of er wat zit! Soms denk ik dat er niks aan de hand is, maar dan zie ik toch wat zitten. Kan alleen als het echt helemaal schoongemaakt is.
Vaak plakt er toch wat zand of modder aan en dan zie je het dus echt niet. En dan is het vaak al te laat.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:56

Bij de mijne wordt het niet erger, maar vooralsnog ook niet minder,
doe sinds gister Echinacea over haar voer, wellicht krikt dat net genoeg de weerstand op, en gaat het sneller weg, pfff
wordt er wel moe van Sigaar

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:53

Franka_Vosje schreef:
Ja ik.

Ik heb twee vossen, en vooral een van de twee is er gevoelig voor.
's Winters nergens last van, ook al is het een grote blubberbende.

In de zomer dan worden de kootholtes rood, (witte benen idd), en als je er dan niet als de kippen bij bent heb je binnen de kortste keren korstjes.

Zodra ik het zie (ze worden regelmatig gewassen en dan kun je het goed zien) dan was ik het met Biotex groen (vloeibaar, net shampoo) of met Betadineshampoo.
Goed afdrogen, even wegzetten en na een half uurtje, als alles echt goed droog is, gebruik ik zinkzalf van zwitsal. Als er echt wondjes zijn dan doe ik eerst Vetramil wondzalf. Geweldig spul.

Als ik het dan heel goed bijhoud, is de beginnende mok met een paar dagen weg. Daarna heel goed in de gaten houden. Als het gras in de wei nat is, dan krijgt de mokbacterie kans om er vat op te krijgen.
Tegenwoordig smeer ik zelfs preventief met die zinkzalf. Voorkomt ook dat die roze gedeelten verbranden in de zon. Ik moet zeggen dat hij nog nooit (in 3 jaar) zo weinig last van mok heeft gehad. (afkloppen)
Als je het goed wast en daarna afdroogt (voetje op laten tillen) dan kun je het pas echt goed zien of er wat zit! Soms denk ik dat er niks aan de hand is, maar dan zie ik toch wat zitten. Kan alleen als het echt helemaal schoongemaakt is.
Vaak plakt er toch wat zand of modder aan en dan zie je het dus echt niet. En dan is het vaak al te laat.

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik had net de dierenarts aan de telefoon en hij zei om de twee dagen wassen met betadine shampoo. Hoe vaak was jij?
Ik zal er daarna zinkzalf opsmeren.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:44

Ik was het ongeveer 1 keer per week. Tussendoor maak ik het schoon met een droog doekje, dan veeg ik het zand eraf. En elke dag smeren.
Alleen als het heel nat weer is was ik vaker. Dan zijn die pootjes toch al nat, dus dan is het beter om het schoon te maken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:56

Ik wou nog even zeggen, dat tandpasta niet helpt, tenminste hier niet, dus ga wel weer over op de mokzalf, die helpt nl. wel Lachen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:06

Ik krijg inmiddels ook een punthoofd van de mok het is niet erg slechter geworden 2 kleine plekjes zijn erbij gekomen en de plekken die die had op alle 4 de benen komen korstjes wel mooi los maar echt weg wil het nog niet want de keer dr op zijn de korstjes weg waar nog korstjes zaten en zitten er weer korstjes op de plek waar de vorige keer niet meer zaten!

Ik smeer trouw door met mn sudocreme want de huid eromheen ziet er wel rustiger uit dus dat is een een goed teken en dan daarover heen uierzalf zodat meneer in de wei niet gelijk alle sudocreme kwijt is!

Hij loopt niet kreupel, geen dikke benen maar inmiddels loopt die er alweer een maand mee, ter prefentie smeren we de koolholte waar geen mok zit ook maar mee en die huid ziet er nu ook rustiger uit

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:23

Ik heb helaas geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ben blij dat er een centraal mok-topic is! Ik voel me echt ellendig doordat het maar niet opschiet met de natte mok.

Mijn paard heeft een week of 3 geleden tegen de omheining getrapt en daardoor had ze oppervlakkige wondjes op haar onderbenen, waarvan 1 in de kootholte. Dat plekje heeft zich helaas ontwikkeld tot natte mok. Dierenarts ernaar laten kijken, ik had nog nooit natte mok "in het echt" gezien. Wel al eens last gehad van droge mok. Ik heb Socatyl-zalf gekregen (anti-bioticazalf) en die moest er dagelijks op nadat ik het had schoongewassen met betadine-shampoo en de korstjes verwijderd had voor zover dat lukt. Een uur werk voordat ik dat voor mekaar had. Met een dag of vier zou het over moeten zijn of zeker verbetering. Uiteraard lukte dat niet, het verbeterde echt helemaal niks. Dus na 1 week de dierenarts weer laten komen en nu krijgt ze ook 3 scheppen anti-biotica door het voer, tweemaal daags. Dat geef ik inmiddels een week en ben verder gegaan met het zalven etc. Maar het schiet echt helemaal NIKS op! Ik word er gek van! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! . We hebben hele nette weides die alleen bij de ingang nat zijn maar voor de rest helemaal geen modder of niks.

Ik heb echt gevoel van hoe kom ik hier in godsnaam vanaf??? Huilen Ik heb al zoveel ellende achter de rug met Tonko en nu dit weer.
Wellicht dat ik niet veel kan hebben vanwege de hormonen, ben 6 maanden zwanger. Maar ik kan wel huilen als een klein kind. Huilen Erg he.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:18

gewoon zinkzalf van zwitsal toch? en sudocreme? wat is jullie ervaring hiermee?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:57

mijn tinker heeft last van mok, nu las ik hier dat uierzalf ook hoort te helpen.. ik had dat gedaan, maar het leek wel alsof alles er uit kwam. ik zal morgen even een foto maken, hij heeft wel minder jeuk.. hoord het?? het lijkt wel alsof het heeft gebloed...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:38

tandpasta moet je erg voorzichtig mee zijn!
Door de menthol kan het flink geirriteerde plekken veroorzaken.
Als de huid beschadigd is, of er wondjes zitten dan kan het flink bijten (een paard dat hier een tijdje geleden op stal stond kreeg het op haar benen voor de mok, maar die vloog letterlijk en figuurlijk dr hele stal door als de tandpasta op dr benen kwam.
Bij mokzalf en andere dingen bleef ze rustig staan, maar de tandpasta deed duidelijk zeer!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:41

hier geen irritaties gehad van de tandpasta, alleen die mok zit er nog Scheve mond.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:48

wat bij ons paard goed werkte was ctc spray (blauwsel), eerst wassen met betadine, dan goed drogen (zorgend at het echt droog is) en dan CTC spray er op.
Zit ook antibiotica in.
Een stalgenoot gebruikt voor haar fries zwavelbloem met babyolie (zwavelbloem een beetje babayolie bij doen zodat het een papje wordt en dan op de mok/rasp smeren) maar gebruik hiervoor wel handschoentjes!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:41

Ik smeer nu al 2,5 Socatyl en voer al anderhalve week 2 x 3 scheppen anti-biotica maar het schiet echt niet op. Ik hoop dat ze er wel een keer vanaf komt. De stal wordt altijd dagelijks uitgemest dus een slechte stalhygiëne kan het niet aan liggen en de weides zijn ook droog, m.u.v. de ingang die wat nat is maar daar hoeft ze niet eens echt doorheen, kan er langs zeg maar.