Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mendi schreef:Ik gebruik sinds een paar weken Cure Mok pilletjes en ik moet zeggen dat het helpt! Mijn tinker heeft eigenlijk standaard mok en met deze pilletjes blijft alles rustig en de mokplekjes worden zelfs kleiner.
Franka_Vosje schreef:Ja ik.
Ik heb twee vossen, en vooral een van de twee is er gevoelig voor.
's Winters nergens last van, ook al is het een grote blubberbende.
In de zomer dan worden de kootholtes rood, (witte benen idd), en als je er dan niet als de kippen bij bent heb je binnen de kortste keren korstjes.
Zodra ik het zie (ze worden regelmatig gewassen en dan kun je het goed zien) dan was ik het met Biotex groen (vloeibaar, net shampoo) of met Betadineshampoo.
Goed afdrogen, even wegzetten en na een half uurtje, als alles echt goed droog is, gebruik ik zinkzalf van zwitsal. Als er echt wondjes zijn dan doe ik eerst Vetramil wondzalf. Geweldig spul.
Als ik het dan heel goed bijhoud, is de beginnende mok met een paar dagen weg. Daarna heel goed in de gaten houden. Als het gras in de wei nat is, dan krijgt de mokbacterie kans om er vat op te krijgen.
Tegenwoordig smeer ik zelfs preventief met die zinkzalf. Voorkomt ook dat die roze gedeelten verbranden in de zon. Ik moet zeggen dat hij nog nooit (in 3 jaar) zo weinig last van mok heeft gehad. (afkloppen)
Als je het goed wast en daarna afdroogt (voetje op laten tillen) dan kun je het pas echt goed zien of er wat zit! Soms denk ik dat er niks aan de hand is, maar dan zie ik toch wat zitten. Kan alleen als het echt helemaal schoongemaakt is.
Vaak plakt er toch wat zand of modder aan en dan zie je het dus echt niet. En dan is het vaak al te laat.